Jump to content
Nizzen

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden

Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Message added by Jarmo

Recommended Posts

Det eneste som betyr noe på HDMI kabler er at på 2.1, alt som krever høy data overføring, at kablene er VESA certified. Da er de tested for å være sikker på at kablene støtter det de reklamerer for.

Det er ingenting som gjør at en gull-plated kabel er bedre enn en som ikke er. Kun på analoge signaler at dette har noe å si. Feks shielding på en ethernet kabel,  teknisk sett på lyd kabler men over  et visst punkt klarer vi ikke å høre dypere toner osv. Du føler heller  toner utenfor hva du kan høre, men det er det mye debatt på så vær kritisk til det.

HDMI, DisplayPort etc, så lenge det er VESA certified er du gull.

Digitale signaler vil helst ikke ha crosstalk de heller. Men tipper at det finnes litt feilkorrigerende "send meg på ny" instruksjoner på digitalt som kanskje akkurat rekker fram /ikke rekker fram i tide før avspillingen tar til.

Gode nyheter vedrørende SAM

AMD bekrefter at de ikke har planer fra å blokkere Nvidia fra å aktivere SAM på Ryzen 5000-platformen. Som et resultat av at Nvidia også planlegger å aktivere SAM for enkelte Intel-chipset så ser det ut som AMD også nå har planer om å ikke gjøre SAM til noe eksklusivt for kun Ryzen 5000 som opprinnelig plan var... Så, konkurranse fungerer begge veier.

Tipper SAM arkiveres for Ampere-kort i en driveroppdatering før jul.

• Like 1
  • Innsiktsfullt 3

Fikk i går levert et Gainward GeForce RTX 3070 Phoenix: https://www.komplett.no/product/1168421/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/gainward-geforce-rtx-3070-phoenix.

Noen argumenter for å beholde 3070 og ikke gå for 6800 som snart sendes? Føler at 6800 er rart priset, det er ikke AiO, 3070 har foreløpig mer stabile drivere og bedre ytelse på RT. Skal foreløpig kun spille i 1440p. Ser fordel over tid med å ha 16 GB VRAM (6800) VS 8 GB (3070).

Jeg har et 5600X som snart skal leveres.

• 6 999.- for Gainward GeForce RTX 3070 Phoenix
  • 7 599,- for XFX Radeon 6800 (referanse-kort, ikke AiO).

Edited by Mountain

Pc Lynet skrev (17 minutter siden):

Jeg ville nok beholdt RTX 3070. Hadde du fått tak i 6800XT ville jeg valgt det.

Da gjør jeg det, og prøver meg som 10000^2 andre skal neste onsdag på et 6800 XT AiB.

• Like 2

1 hour ago, Squashie said:

Da har Techbay fått inn EKWB STRIX vannblokka jeg bestilte, kommer i neste uke, gledes :)

Samme her 🥳

Gøy med nytt kingpin kort men siden lyd og temperatur hadde betydning denne gang jeg bygde pc så koser jeg meg nok med strix oc denne gang. 

Har vi noen tråd for overklokking og Ampere?

Vet at Ampere er litt begrenset på overklokking, men hadde jo vært interessant å vite hva folk får til med de ulike kortene, og hva som kan regnes som en bra overklokk :)

Edited by Emile the rat

Emile the rat skrev (4 timer siden):

Har vi noen tråd for overklokking og Ampere?

Vet at Ampere er litt begrenset på overklokking, men hadde jo vært interessant å vite hva folk får til med de ulike kortene, og hva som kan regnes som en bra overklokk :)

Den med høyest power limit bios vinner 😅

• Like 3

Hvor er det rimeligeste, kjappeste stedet å få bestilt custom kabler ? Må vel spesifisere det mot PSU man har, så må vel importeres regner jeg med.

• Innsiktsfullt 1