Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

56 minutes ago, Theo343 said:

Tenker det går mer på at de som er vante 60Hz gamere ikke er så sensitive på Hz som de som alltid har vent seg til fordelene man har med det. Om et bilde tar 16 millisekunder eller 3 millisekunder er det nok mest de som er vant til raske skjermer som merker best. De fleste bør dog merke det litt på inputlag på våpen osv.

Selv gleder jeg meg til å komme forbi 60Hz "gjerdet".
  

Det er jo som andre ting. Liker man raske rundetider på rudskogen så kjøper man ikke en myk amerikaner. Andre som verdsetter myk søndagskjøring foretrekker andre kvaliteter.

Jeg merker godt når jeg har mer enn 3 ms forsinkelse mot skjerm. En annen ting er at inntil nylig har jeg hatt 12-30 ms forsinkelse til spillservere over ADSL. Etter at jeg fikk fiber med <1 ms føles det som jeg har skrevet en juksekode. Jeg hadde alerede gode prestasjoner, men nå er det absurd. Gjennomsnittlig kills per runde i Battle Royale er gått fra 12 til 19.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, BadCat said:

Jeg merker godt når jeg har mer enn 3 ms forsinkelse mot skjerm. En annen ting er at inntil nylig har jeg hatt 12-30 ms forsinkelse til spillservere over ADSL. Etter at jeg fikk fiber med <1 ms føles det som jeg har skrevet en juksekode. Jeg hadde alerede gode prestasjoner, men nå er det absurd. Gjennomsnittlig kills per runde i Battle Royale er gått fra 12 til 19.

Jepp, en av grunnene til at jeg sluttet å spille FPS når jeg ikke hadde høy nok FPS eller god forbindelse til server. Man blir rett og slett lei av at man helt opplagt ser at man skyter den andre først (headshot) men likevel er den som dør.  Du kjenner godt at det er pga. forsinkelser i flere ledd.

Eneste jeg spiller av skytespill i området 30-75hz er single player med mindre det er helt nytt og alle "suger" og bare har det litt gøy med noe nytt. 

Det samme ser man ofte på streamere som spiller låst på 1080P, 60FPS. "I f.. shot that dude first!". Når jeg har blitt spurt om å være med på CS:GO happenings "bare ta med laptopen din" så er svaret "neeeh tror ikke det".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Nwader said:

Utseendemessig komisk plassering av kabelen.

En følge av størrelsen på PCB som er overasskende lite denne gangen.

Det som forundrer meg litt er at PCB på 3080 er så utrolig lite kontra 2080 og tidligere kort? Kortet kunne faktisk vært 3/5 av lengden og fått plass i mange ITX kasser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
5 minutes ago, BadCat said:

Sistnevnte kill er målt over kortere tid, så det vil nok gå ned noe på sikt.

Ytelse på grafikk har mye å si. Jeg testet med en gamel spillbærbar med 60 Hz og som knapt greier 100 FPS med laveste settings og med enkelte drops. Prestasjonene var under det halve. Det var frustrerende for å si det mildt. 

Jepp.

Synes også disse viser det hele godt.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Nizzen said:

Etter 2 stk white Asus Rog white 2080ti så MÅ jeg jo ha denne:

https://www.kfa2.com/kfa2/graphics-card/30-series/3090-series/geforce-rtx-3090-exg-p.html ?

I 2006 hadde jeg hvitt hovedkort og grafikkort i sort Lian-Li.

sapphire.jpg

p0DgWwK1gTlTA8jftWzXu0LUJo9T4FqkS6d3Dtf7

Grafikkortet var mer rødt en hvitt, men det var det nærmeste jeg kom. Det var også litt rødt på hovedkortet så det matchet. Forøvrig også den siste gangen jeg har hatt prosessor fra AMD. Grafikkortet sugde, så det ble raskt 8800 Ultra året etter. Neste oppgradering var "gratis" RMA til GTX 280.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bovjer skrev (8 timer siden):

Hadde også engang i tiden ATI kort.  Mitt siste AMD var  ett 6870. Det var det så mye problemer med at jeg har hatt Nvidia siden det. Men er likevel ikke blindt produkt lojal. Hvis AMD på ett tidspunkt lager bedre kort enn Nvidia kjøper jeg gjerne det. Men det har vært såpass lenge siden de har lagd kort som har vært interessante for meg.

Man er ikke blindt produktlojal hvis man kjøper kort som er interessante. Jeg skrev tidligere (gidder ikke grave gjennom 30 sider for å finne innlegget) at jeg kjøper gjerne AMD når "alle" sier at nå er driverne deres "slik de burde ha vært for mange års siden".

Nvidia har hatt de beste spillkortene, og er man interessert i dataspill så velger man såklart det merket som gir best ytelse. AMD har kanskje hatt kort som har gitt mest for pengene - som ikke har vært mange kortene (men de definitivt kommer seg) - eller man har vært på budsjett. RDNA2 høres interessant ut, men jeg tror ikke AMD er der ennå hvor de kan konkurrere med 3090 som er kortet jeg vurderer.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (46 minutter siden):

Nvidia har hatt de beste spillkortene, og er man interessert i dataspill så velger man såklart det merket som gir best ytelse. 

Det er ikke så cut and dried. Det du sier gjelder kun hvis man skal ha det beste. Ikke alle som har, eller vil ta seg, råd til det. 

Nvidia har DET beste, men ikke nødvendigvis DE beste. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, -=HellBound=- said:

Outstanding GeForce RTX 3080 and RTX 3090 Samples May Be Hard To Come By. ->  https://www.tomshardware.com/news/outstanding-geforce-rtx-3080-rtx-3090-samples-will-be-hard-to-come-by

* The German publication's sources claim that 30%, 60% and 10% of the GeForce RTX 3080's dies belong to the Bin 0, Bin 1 and Bin 2, respectively. The data is reassuring since it suggests that the majority of consumers should get a good sample, unless you're one of the unlucky ones to fall inside the 30%.

Da er det bare å kjøpe 3090: However, RTX 3090 will necessitate using the higher binned GA102 chips in the first place since it has 82 SMs instead of only 68 SM

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kyrre S. skrev (3 timer siden):

Nvidia har DET beste, men ikke nødvendigvis DE beste.

Point. Mente DE beste over flere generasjoner vs. AMD i tilsvarende generasjoner.

Jeg refererte ikke kun til 3090. Tenkte også 2080 Ti vs AMDs konkurrent, 1080 Ti på den tiden (var vel Vega 64) osv. Jeg nevnte også økonomidelen vedrørende AMD, i.e. budsjett. Jeg sa jo "eller man har vært på budsjett". Antok jeg ikke trengte å spesifisere. :mellow:

"AMD har kanskje hatt kort som har gitt mest for pengene - som ikke har vært mange kortene (men de definitivt kommer seg) - eller man har vært på budsjett."

De beste kortene til spilling er fortsatt de beste selv om man ikke har råd til det.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (52 minutter siden):

De beste kortene til spilling er fortsatt de beste selv om man ikke har råd til det.

Ja, men hva som er best er jo ikke relevant når man ikke har råd til det. De fleste driter jo i hva som er det beste kortet der ute, de bryr seg bare om hva som er det beste kortet innenfor et gitt budsjett. Da kan svaret plutselig være både AMD og Nvidia.

Lenke til kommentar
Grankongla skrev (1 time siden):

Ja, men hva som er best er jo ikke relevant når man ikke har råd til det. De fleste driter jo i hva som er det beste kortet der ute, de bryr seg bare om hva som er det beste kortet innenfor et gitt budsjett. Da kan svaret plutselig være både AMD og Nvidia.

Jeg skrev jo det også... "AMD har kanskje hatt kort som har gitt mest for pengene". Nå er jeg ferdig med å kverulere.

 

Hvor er Gigabyte Aorus 3090 Master!?

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Point. Mente DE beste over flere generasjoner vs. AMD i tilsvarende generasjoner.

Jeg refererte ikke kun til 3090. Tenkte også 2080 Ti vs AMDs konkurrent, 1080 Ti på den tiden (var vel Vega 64) osv. Jeg nevnte også økonomidelen vedrørende AMD, i.e. budsjett. Jeg sa jo "eller man har vært på budsjett". Antok jeg ikke trengte å spesifisere. :mellow:

"AMD har kanskje hatt kort som har gitt mest for pengene - som ikke har vært mange kortene (men de definitivt kommer seg) - eller man har vært på budsjett."

De beste kortene til spilling er fortsatt de beste selv om man ikke har råd til det.

Ingen som betviler at Nvidia har levert sterkest toppkort de siste generasjonene. I midt- og lavsegmentet er det imidlertid konkurranse. Siste generasjon var 5700 xt et fullverdig alternativ til 2070/super og 5700 et fullgodt alternativ til 260/super.

Slik har det vært i alle fall siden 970 vs 390 i 2015. Nvidia har hatt toppklassen for seg selv.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Ytelse er ikke alt. Det er viktig med grafikkort som er pålitelig. Kjedelig om maskina går ned i et viktig øyeblikk på grunn av krasj eller bugs i drivere.

RTX 3070 har mer fornuftig effektbruk til spill enn de to modellene over. Det er ikke sikkert at det er bare-bare å få kjølt ned et RTX 3090 neste vår og sommer. Det er ikke alle som har egnet kabinett men som likevel kommer til å kjøre på med høyere effektbruk.

Hvis man sitter på et rom av moderat størrelse og spiller blir det veldig varmt når man har kraftig maskin og mange skjermer. Hvor mange skrur på en varmeovn på tusen watt en sommerdag med 25-30 grader ute? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...