Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, G said:

Høres ut som en smart strategi for en sånn passe entusiast. Sikkert mye rimeligere enn f.eks. nikotinavhengighet og andre avhengigheter. Gitt at du blir sittende med det der 2 tusen kroners tapet vel og merke. Vanskelig å spå neste prisskille da :wee:

Liker tankesettet ditt.

Ja det er vanskelig å spå. men store sjanser for at prisene ikke vil hoppe like mye opp som ved RTX 2000 serien. Det var helt ny teknologi med RTX.  Nå som AMD får sine chipper av  TSMC og rykter om at de skal ned på 5nm etter hvert er det mulig de vil kunne klare å konkurrere med  Nvidia neste generasjon (Tror ikke AMD vil kunne konkurrere i high end denne generasjonen.). Da vil det også bli mer konkurransedyktige priser for oss.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Mumriken said:

Helt klart.. Blir å kjøpe to kort, men mtp rdna2 ikke er så langt unna så er jeg litt i tvil om det blir 3090 med engang ? 3080 som vente pølse mao

Såpass ja. Lite optimistisk på at du får 3090-kortet raskt nok etter bestilling?

Lurer litt på han som skulle sitte med kortet den 17. september og deretter 3090-kortet den dag det kommer ut. Skal du benke deg i "Apple-kø" utenfor bedriften Komplett i sovepose?

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Proshop har fjernet Aorus fra sortimentet sitt :( 

https://www.proshop.no/NVIDIA-GeForce-RTX-30-series?cid=3b6499f5-be61-4c60-83eb-fd3d933633df

Jeg driter i de andre kjølerene, vil ha Aorus, hvorfor kan ingen nettbutikker faktisk få inn det folk vil ha ?

Aorus... :cry:  :cry:
Gigabyte, please!

Jeg har ennå ikke hørt noe fra Komplett vedrørende disse kortene, og nå er det gått en uke.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
spjlonmk skrev (7 minutter siden):

Har aldri bestilt på nvidia.com før. Forsøker å lage en dummy bestilling for å se hvordan det er, men havner i svensk butikk. Blir det slik når 3080 åpner for salg og?

De har dessverre feil link på siden.

Linkes til: https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/20-series/#shop-all

Så jeg bare retta den selv opp til: https://www.nvidia.com/nb-no/geforce/20-series/#shop-all

Skroll helt nederst så kan du prøve å legge et 2080ti i handlekurven ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, bovjer said:

Ja det er vanskelig å spå. men store sjanser for at prisene ikke vil hoppe like mye opp som ved RTX 2000 serien. Det var helt ny teknologi med RTX.  Nå som AMD får sine chipper av  TSMC og rykter om at de skal ned på 5nm etter hvert er det mulig de vil kunne klare å konkurrere med  Nvidia neste generasjon (Tror ikke AMD vil kunne konkurrere i high end denne generasjonen.). Da vil det også bli mer konkurransedyktige priser for oss.

 

Hva med stabile drivere? Det kommer vel ikke ut av det blå selv om AMD leverer et kort. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
bovjer skrev (1 time siden):

Kan du utdype det? Skjønte ikke helt hva du mente.

AMD har lenge hatt problemer med driverne sine, spesielt ved multi-skjermsoppsett. Ironisk, siden de var de første med 6-skjermer (Eyefinity), noe Nvidia ennå ikke har klart tilsvarende.

Har hatt ett AMD skjermkort (mens det ennå var ATi Radeon; HD 5870), og der ble jeg stort sett møtt med svart skjerm ved oppstart av "Nvidia - the way it's meant to be played"-titler.

Det er en pågående meme fortsatt.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
2 hours ago, Cowboystrekk said:

Noen lekkede tester viser opptil 4x ytelse i enkelte miningscenarioer med 3080 vs 2080ti, da betaler kortene seg fort. Det er mulig dette skyldes GDDR6X og ikke Ampere i seg selv. Både Vega 56, 64 og VII var og er veldig populære miningkort og HBM2 som er litt kjappere enn GDDR6X er mye av grunnen. En spådom kan være at 3080 blir veldig populært til mining, men at 3060 og 3070 blir mindre populært. 

Greier ikke miningkoden å nytte VRAM-mengden i 3090? Er det derfor 3080 blir spådd å kanskje oppkjøpes? Selvsagt så har jo dato litt å si, at 3080 kommer først ut da.

Gitt at VRAM teoretisk kunne nyttes, så ville vel 3090 betalt seg fort ned for de som har mange titall slike tikkende. 350 Watt * X stykk kort. Lønner det seg å "grave" med noe slikt?

Endret av G
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Ikke noe kan få meg til å endre mening i at det er baklengs å overkompensere for at man er dårlig i spill ved å kjøpe grafikkort fra øverste hylle. 

Prøver å forstå innlegget ditt her.

Jeg er ingen proff gamer, så mener du derfor at jeg overkompensere for noe dersom jeg kjøper meg et 3090?

Eller er det slik at du mener at jeg ikke har rett til å kjøpe 3090 med mindre jeg er en profesjonell e-sportutøver?

Har det fallt deg inn at man kjøper etter økonomi? Dersom jeg har økonomi til et 3090 så kan jeg jo selvsagt kjøpe meg det, uten at det skal bety at jeg kompenserer for noe som helst. Mildt sagt dummeste jeg har hørt. 

Folk må da få bruke penga sine på det de vil, uten at noen skal komme å moralisere. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Ikke noe kan få meg til å endre mening i at det er baklengs å overkompensere for at man er dårlig i spill ved å kjøpe grafikkort fra øverste hylle. 

Da foreslår jeg du holder den meningen for deg selv i denne tråden før en moderator virkelig setter ned foten.

Jeg har lyst på et 3090. Jeg har også spillt League of Legends i over 3500 timer, og jeg fortsatt bare Gold. Hvorfor? Fordi jeg koser meg med spill. Det er tidsfordriv - for å slappe av eller ta en pause fra det virkelige liv.

E-sportutøvere har spillingen som jobb. For meg og flere andre som lyster etter 3080 / 3090 har andre jobber allerede. Skal man spille profesjonelt, eller på andre måter 100 % utnytte kraften til maskinvaren sin, så hadde det bare vært å sagt opp nåværende stilling og vie seg helt til datamaskinens ytelse og begynne med f.eks. CAD hvis jeg tolker deg rett.

Endret av PaladinNO
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Henger meg på her, jeg kjøper 3090 og gleder meg til det fordi jeg syns det er kult å ha det siste og beste. Jeg digger å vite at det er overkill, og det gjør meg ingenting å vite at jeg ikke klarer å utnytte det fullt ut med spillene jeg spiller. 

Jeg var nylig på en samling der sjefen for Porsche hadde litt taletid, og han startet enkelt med "ingen trenger en porsche - så da må vi spille på andre ting for å få folk til å kjøpe bilene våre". Det tenker jeg er relevant i diskusjonene som går her. 

Det handler om interesse, og ikke minst mulighet til å kjøpe slike ting ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (1 time siden):

Hvis jeg utelukkende skulle drevet med hobbyer hvor jeg føler en form for kontinuerlig forbedring og progresjon så tror jeg at jeg hadde blitt deprimert. På jobb så må jeg alltid jobbe for å utvikle meg, på hjemmebane så vil jeg slappe av og ha det gøy.

Jeg føler ikke at min gjennomspilling av Death Stranding har utviklet meg som menneske, ikke har det gjort meg noe merkbart bedre i spill heller men det er nå fremdeles en spillopplevelse jeg setter veldig stor pris på at jeg har fått oppleve og det har gitt meg timesvis med avslapning og underholdning.

Kunne fint ha spilt på det PlayStation 4 Pro med 30 FPS, kunne fint ha spilt på det PC-utstyr til 1/10 av prisen osv. Men for min del så er det å ha utstyr jeg liker og setter pris på, gode ytelse, mulighet for gode grafikkinnstillinger og det å oppnå god, stabil og høy FPS osv hele essensielle elementer som er med på å heve hele opplevelsen og da ettersom spilling utgjør ca 90%+ av min frivillige fritid så har jeg overhode ikke noe problem med å shuffle en grei slump med penger i hva mange kanskje ser på som "overdimensjonert" utstyr.

Spiller fryktelig lite kompetitivt. Jeg spiller jo diverse multiplayerspill og mye online men ikke på noe "profesjoneltnivå" og det så definitivt ingenting som fører til penger i kassa og det er det neppe noe potensiale ei heller stor interesse for fra min side. Betyr ikke at jeg ikke får gleden ut av å maksimere opplevelsen min ved å sikre at jeg spiller på knallgode skjermer, med høy oppløsning, tilnærmet maksimale innstillinger i spillet og da forhåpentligvis med en stabil 100 FPS+.

Kjenner meg veldig igjen i dette, og det tror jeg mange andre her gjør også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderte lenge 3090, men ser at 10% rabatt kupongen min går ut 23 september selvfølgelig, så da blir det 3080.. ? 

Edit: Kan se ut som Komplett er behjelpelig med å øke utløpsdatoen for rabattkupongen fra 23.09.20 til 24.09.20 :D Dersom de får det til så er det god service vil jeg påstå. da får de en liten stjerne i boka, etter at jeg har krysset ut så mange stjerner fra dem i det siste.

Endret av Merko
Lenke til kommentar
Merko skrev (14 minutter siden):

Vurderte lenge 3090, men ser at 10% rabatt kupongen min går ut 23 september selvfølgelig, så da blir det 3080.. ? 

Jeg fikk aldri 10% rabatt kupong, selv om jeg har 40K i plusspoeng. Tok dette opp med kundeservice, de mente det hadde skjedd en feil, beklaget, men sa at de ikke kunne gjøre noe med det.

Men ser nå at elkjøp har begynt å få inn en del kort: https://www.elkjop.no/search?SearchTerm=3090&search=&searchResultTab=

Så da er det bare å kjøpe der, kan ikke anbefale komplett til noen. Føler meg svindlet og lurt til å kjøpe hos komplett for å tjene opp club poeng, og når jeg aldri får bonusen er alt de gjør å «beklage seg», men rydde opp og hjelpe forbrukere derimot sitter tydeligvis ganske langt inne for komplett. Vurderer å ta saken videre med forbrukerrådet, da jeg synes det er ganske drøyt.

Men kan se ut som elkjøp priser seg likt som komplett, så muligens har alle butikker fått veiledende utsalgspris fra leverandøren. Sånn sett tror jeg det er hipps-om-happs hvor man kjøper 3000-serien med tanke på pris.

 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Merko said:

Edit: Kan se ut som Komplett er behjelpelig med å øke utløpsdatoen for rabattkupongen fra 23.09.20 til 24.09.20 :D Dersom de får det til så er det god service vil jeg påstå. da får de en liten stjerne i boka, etter at jeg har krysset ut så mange stjerner fra dem i det siste.

Måtte spørre siden min går ut 22.09, men fikk blankt avslag ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...