Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Ja, men man er allerede litt sene. Har observert aksjen til Nvidia over litt tid nå, og det har over flere måneder gått opp litt og litt. Men det kan jo godt hende at vi har foran oss en oppgang for det om.

Er klin umulig å spå tydelig utviklingen til et aksjermarked. Men for oss som sitter her da med interessen om IT, så kan en tåle en rød dag. Nå har aksjen sunket over 40 dollar istedefor de tidligere nevnte 20 dollar.

Er visst noe arbeidsledighetstall i USA. Mye som berør aksjer annet enn industrien og forbrukernes kjøpelyst. Man får ikke kjøpt dersom man er arbeidsledig :wee:

Har gått jevnt opp den aksjen siden slutten av mars. https://finance.yahoo.com/quote/NVDA?p=NVDA&.tsrc=fin-srch

 

Spennende tider i møte:

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (9 timer siden):

Sammenlikne forskjellige generasjoner er ikkje vits. Det som er helt sikkert er at Zotac 2080ti hadde elendig kjøler på AMP! korta. De bråkte som et uvær og kjølte lite. Var sikkert lite kontakt med kjøler og selve kortet som var problem med noen kort. 

Så når det har vært slurv med noen generasjoner skjermkort, er det lett å velge de bort nestegang. Bare synn at nesten alle produsenter har hatt mandagsprodukter, så man kan liksom aldri vite :p

 

Mandagsprodukter er jo alltid best kan jo hende du får gratis oppgradering til next gen ;) Jeg fikk jo Coil whine på mitt MSI SeaHawk i slutten på 2019 ente med og RMA det til komplett i Mars og sittet og ventet på 3000 serien en stund nå ?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Datafriken said:

 

Mandagsprodukter er jo alltid best kan jo hende du får gratis oppgradering til next gen ;) Jeg fikk jo Coil whine på mitt MSI SeaHawk i slutten på 2019 ente med og RMA det til komplett i Mars og sittet og ventet på 3000 serien en stund nå ?

Dyr gamble da, om du ikke har rettigheter til å få kassert det (RMA). Som om ikke Zotac var litt utenfor listen allerede, så er den ihvertfall det nå, sammen med MSI for min del ihvertfall. De kan bøtte på med så sexy design de bare vil. Designet har forresten ikke endret seg særlig, så ser ut som om at MSI er happy med det de har hatt av design for en stund framover.

Lenke til kommentar

Det er noe par ting folk her inne må huske på.
1. Da Nvidia presenterte kortene og de grafene som viser:
Twice the performance per wat (1.9X Perf/W).
Dette er mest sannsynlig testet med RayTracing og DLSS i spill.
Det betyr ikke "dobbel" ytelse "non-RTX", så ikke forvent dobbel ytelse per watt i "non-RTX"

Den andre grafen som viser relativ ytelse vs touring, dette er også mest sannsynlig testet i RTX features i spill som støtter dette.. f.eks 2080 vs 3080.

Tester i "non-RTX" er enda ikke blitt presentert , så det gjenstår å se tester.
Når det er sagt, definitivt STOR ytelse i verden av RTX / DLSS.


 

Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Når folk begynner å få tak i godsakene, hva er aksepterte benchmarks eller spill som det bør presenteres i? Ser at det har vært litt krangel på det allerede i tråden på gamle kort.

De mest populære spillene og de spillene med mest eyecandy bør være det som det testes med. 

Lenke til kommentar

Vel, noen kjappe tall sier at der mitt GTX 1080 ville gi meg 40-50 FPS (har ikke spilt Doom: Eternal) vil RTX 2080 Ti gi 90-100 FPS. 3080 vil, som videoen over viser, gi 150+ FPS under samme forhold.

Uten å ville være for håpefull om fremtidig FPS når jeg spiller Dying Light @ 7680x1440 - hvor jeg nå har 50 FPS - så vil jeg garantert bli fornøyd om jeg så skulle våkne opp fornuftig en dag og velge 3080 over 3090...

Gigabyte Aorus Master 3080 (T.H.I.C.C. boy Jr. - 749,99 GBP) synes å skulle havne et sted imellom Asus Strix (829,00 GBP) og TUF OC (689,99 GBP) (i mangel av norske priser på alle kort hos Komplett).

Priser fra Overclocker.uk.
https://www.overclockers.co.uk/pc-components/graphics-cards/nvidia/geforce-rtx-3080

EDIT:
...Er det noe jeg gjør galt her? Eller er ikke Komplett enig med seg selv om kursen? Eller er det OC.uk som ikke har bestemte priser?

10200 (3080 Strix) / 829 = 12,3 (Kr. pr. Pund)
9500 (3080 TUF OC) / 690 = 13,8

Vel, bare for å følge matematikken med gjennomsnittsverdier skulle da Aorus 3080 Master havne på rundt 9800 Kr. (13,05 * 750).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (5 minutter siden):

så vil jeg garantert bli fornøyd om jeg så skulle våkne opp fornuftig en dag og velge 3080 over 3090

Men tenk om du våkner opp 283 dager senere til et spill du har skikkelig lyst på som gjerne skulle hatt litt mer vram?

Sorry... Nizzen sa noe klokt til meg en gang. Buy cheap, buy twice.... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Knutgrus skrev (6 minutter siden):

Men tenk om du våkner opp 283 dager senere til et spill du har skikkelig lyst på som gjerne skulle hatt litt mer vram?

Jeg er satt på et 3090...men håper inderlig på noen "verified leaks" om et 3080 Ti FØR den 24. :thumbup:

Hvis "buy twice" var en referanse til SLi...vel, denne gangen MÅ man ha 3090 for NVlink. ^^

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...