Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Siden vi først er litt off topic: Jeg ser ikke poenget med dedikerte interne lydkort lenger. Hovedkort i dag leverer sabla bra lyd, og folk flest vil ikke merke noen forskjell på onboard og dedikert. Skal du ha noe mer fancy bare for normal bruk, så bør man vel uansett bevege seg eksternt for å flytte konverteringen fra det støyfulle miljøet til innsiden av en datamaskin.

Selv bruker jeg en Schiit Modi 2 Uber til konvertering og en Schiit Magni 2 Uber til å mate hodetelefonene mine. Magni har også passthrough til stereoanlegget mitt.

Mine ører hører dog ikke forskjell på lyden i seg selv mellom det integrerte som er på Maximus X Hero, Creative Soundblaster ZxR og Schiit comboen. Dagens combo har mer kraft å gi, men på ca samme volum klarte jeg ikke å skille mellom dem.

 

Her skal det ikke være noe lydkort i veien for grafikkortet mitt! :D Mulig jeg kanskje må over til noe større enn O11 Dynamic hvis det blir et 3090 på meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (14 timer siden):

Men dette med antall lydkanaler går kanskje an å utvide med riktige DAC vil jeg nesten anta. Vet ikke om det er 7.1 lyd du jakter etter.

Pent lydkort da. Men du kan jo rosemale PC-kassen også, LOL

Ønsker kun 2:1. :)

Og jeg er en ganske habil snekker, så det er muligheter. Kanskje en liten foliert pyramide på toppen av kabinettet (Define R6 White). Men ASUS Xonar U7 MKII så ganske fristende ut. Har de uttakene jeg trenger også.

Men først skal 3090 eller hva enn valget ender på i hus og testes - jeg vil ikke bruke penger på et problem før jeg vet at jeg må.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Just now, Merko said:

Montro om det er ny "batch" med fiks mtp flimring som folk opplevde? 

Men ja.. må holde meg unna. Komplett Mastercardet er snart overtrukket ? 

Ja, det var derfor den var utsatt :) Den var jo bekreftet i juli eller.no, men det skjedde ikkje. Den ble "recalled" før den kom ut til butikkene. Ny batch nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6u4rdi4n skrev (1 time siden):

Siden vi først er litt off topic: Jeg ser ikke poenget med dedikerte interne lydkort lenger. Hovedkort i dag leverer sabla bra lyd, og folk flest vil ikke merke noen forskjell på onboard og dedikert. Skal du ha noe mer fancy bare for normal bruk, så bør man vel uansett bevege seg eksternt for å flytte konverteringen fra det støyfulle miljøet til innsiden av en datamaskin.

Selv bruker jeg en Schiit Modi 2 Uber til konvertering og en Schiit Magni 2 Uber til å mate hodetelefonene mine. Magni har også passthrough til stereoanlegget mitt.

Mine ører hører dog ikke forskjell på lyden i seg selv mellom det integrerte som er på Maximus X Hero, Creative Soundblaster ZxR og Schiit comboen. Dagens combo har mer kraft å gi, men på ca samme volum klarte jeg ikke å skille mellom dem.

 

Her skal det ikke være noe lydkort i veien for grafikkortet mitt! :D Mulig jeg kanskje må over til noe større enn O11 Dynamic hvis det blir et 3090 på meg...

Har brukt Xonar STX selv i veldig mange år (kjøpte det for 300kr brukt på finn i 2012). Syntes det er helt overlegent for bruk mot headphones som er f.eks. 250ohm eller høyere. Eneste minuset er mangel på HW volumkontroll :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (32 minutter siden):

Nei uff, flickering og ubrukelig på high refresh rate, i tillegg får man med ubrukelig HDR.

Overpriset.

Merko skrev (27 minutter siden):

Montro om det er ny "batch" med fiks mtp flimring som folk opplevde? 

Trolig ikke, problemet er ikke software, men begrensninger med freesync. 240hz på den oppløsninga er mye for freesync.

Jeg sa skjermen ville få flickering første gang den ble visst frem og freesync ble bekreftet, ingen overraskelse.

Er en grunn til at alle andre skjermen i denne klassen har g-sync, eller selges med en alternativ g-sync modell.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Emile the rat said:

Nei uff, flickering og ubrukelig på high refresh rate, i tillegg får man med ubrukelig HDR.

Overpriset.

Trolig ikke, problemet er ikke software, men begrensninger med freesync. 240hz på den oppløsninga er mye for freesync.

Jeg sa skjermen ville få flickering første gang den ble visst frem og freesync ble bekreftet, ingen overraskelse.

Er en grunn til at alle andre skjermen i denne klassen har g-sync, eller selges med en akternativ g-sync modell.

Skru av freesync.... Jeg har ikkje brukt freesync mere enn 5 minutter på min 950-f, og har ikkje savnet det :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (14 timer siden):

Ikke noe jeg har lyst til å bruke penger på når jeg allerede har noe jeg er veldig godt fornøyd med:
Xonar Essence STX -> Yamaha R-S700 -> Zachry GX-12 (2x 12" selvbyggerpakke) + Celestion 15" med egen sub-forsterker. Pluss Shure SRH-840 headset.

Så jeg er veldig analog (og benytter kun 2:1 stereo) når det kommer til lyd (2x RCA til forsterker + 6,35 mm jack til headset).

For all del, et USB-lydkort jeg kan koble til forsterkeren er aktuelt - og jeg har sett etter noe slikt tidligere for å sammenlikne med Essence STX, men jeg kan ikke engang nok om USB-lydkort til å vite hva det er jeg skal se etter.

Jeg regner med at hvis jeg legger av nok penger til et GeForce 3090 så vil det være for dumt å ikke sørge for å kunne utnytte det pga. PCIe-restriksjoner. :mellow:

Jeg har også dratt med meg dette PCIe lydkortet i nesten 10 år men når jeg bygde en ny Ryzen 3900X maskin så har det fått hvile og selv om jeg var veldig glad i det har jeg funnet alternative måter til lyd. Jeg har heller ingen øretelefoner med mer enn 80 Ohm (har altfor mange øretelefoner) og det ser ikke ut til å være noe problem.

Jeg har tatt vare på lydkortet da en av egenskapene jeg liker er at man kan bytte OP Amp chip for å endre lydsignatur. Men det beste med det er alle lydutgangene og mulighetene man har med kortet.

Jeg kjøpte det 7. februar 2011.

Sitat

Produkter:
1  STK    420234  ASUS Xonar Essence STX
PCI-Express 1x, 124 dB SNR / Headphone Amp card for Audiophiles

Årsaken til kjøpet var først og fremst for å bli kvitt den støyen man kan oppleve fra dårlig isolerte lydkretser på hovedkort og dette kortet har i tillegg et eget shield. Forløpig har jeg ikke merket noe til denne støyen i nytt bygg.

 

Nizzen skrev (10 timer siden):

Skjerm og skjermkort passer som Hans i Grete ;)

Mye mer relevant enn lydkort ? (Skammekrok)
Personlig har jeg blitt avhengig av 1600 piksler vertikalt på samme måte jeg ble det med 1200. Ellers en fristende skjerm som ville utfordret pultplassen. Men må vel til med SLI der ?

Personlig har jeg mest lyst på denne, men da står jeg stille på størrelse selv om specs utenom pixels og tommer hopper en del.
https://www.komplett.no/product/1158204/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/lg-38-curved-gamingskjerm-ultragear-38gl950g

Så spørs det om jeg vil ha noe særlig behov for en g-sync skjerm med 3080Ti. Håpet er at jeg aldri vil gå under 60fps på 3840x1600.  Men har lyst til å oppgradere fra min nåværende 75Hz og oppleve smørflyten i 120-175Hz. Jeg føler det er litt 1990 å se 10 ghostkopier av musemarkøren når man beveger den litt raskt.

Men jeg ønsker 21:9 formatet i 38 eller større, det passer perfekt for meg.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at denne har bedre HDR med HDR 600.
https://www.komplett.no/product/1158325/datautstyr/skjermer/skjermer/lg-38-curved-skjerm-38wn95c-w

Kontra denne g-sync skjermen som har HDR 400.
https://www.komplett.no/product/1158204/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/lg-38-curved-gamingskjerm-ultragear-38gl950g

Yours 2-cents? 144Hz er mer enn nok for meg, jeg har aldri opplevd over 75Hz ? (noen gamle gode CRT skjermer kunne tweakes til 72Hz).

EDIT:
Fant også en tilsvarende Acer X38P men der leser jeg urovekkende ting om både Acer og LG. Riktignok nevnes ikke freesync skjermen til LG med 144Hz. Viftestøy på skjerm? 

 
Sitat

 

Av Andreas 15.07.2020

Jeg har nå testet og returnert både denne skjermen og LG 38GL950G. De har begge det samme panelet, men jeg håpet på at Acer hadde løst vifteproblematikken som var ved LG's versjon. Skjermen har fantastisk specs, og er virkelig en grom skjerm. Men det er allikevel ting ved den som teller ned såpas mye at jeg valgte å returnere den: 1) Prisen. Du betaler virkelig en premium for det lille ekstra. Og med den prisen forventer jeg "perfeksjon" 2) Ingen USB C Hub. Kjekt å ha når man vil koble til jobb-PC'en, og slippe alle kabler 3) Viftestøy. Så fort du kobler strømmen inn i skjermen starter en vifte. Den blir styrt av én funksjon; skjerm på = vifte på konstant RPM. Jeg var i kontakt med Acer support og med LG support, og det er rett og slett slik produktet er. Selv om punktene ovenfor teller negativt er viftestøyen ene og alene grunnen til at jeg returnerte skjermen

 

 

 

Hvilken stemmer dere på?

1. LG UltraGear 38GL950G, 19.995,-
3840x1600 Nano IPS, 175hz*, 1ms, 1000:1, G-Sync, HDR400, 2xHDMI/DP
https://www.komplett.no/product/1158204/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/lg-38-curved-gamingskjerm-ultragear-38gl950g

2. LG 38GN950-B QHD, 20.999,-
3840 x 1600, 1 ms, 144/160 Hz, NVIDIA G-SYNC, DisplayHDR 600
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-skjerm/lg-38gn950-b-qhd-38-buet-gamingmonitor/p-1078212/

3. LG 38WN95C-W, 18.495
3840x1600 IPS, 144hz, 1ms, 1000:1, HDR600, G-Sync Compatible, 2xHDMI/DP/USB-C/Th
https://www.komplett.no/product/1158325/datautstyr/skjermer/skjermer/lg-38-curved-skjerm-38wn95c-w

4. LG UltraGear 38GN950, 19.013,- 
3840 x 1600 UWQHD+, AH-IPS, 450 cd/m², 1000:1, 1 ms, 2xHDMI, DisplayPort
https://www.proshop.no/Skjermer/LG-38-Skjermer-UltraGear-38GN950-Svart-1-ms-NVIDIA-G-Sync-Compatible/2864441?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
 

 

EDIT

Ellers, issues med G9.
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/ih88qg/another_g9_another_issue/

"Bezel peeling...so many G9’s are suffering from this. So much for the extra QC measures"
"I asked swedish shop that I got my G9 and they said that is only some US batch that got a recall. No recall in EU."
"Well people still receive FA01 (first revision). Until new revision is not set I don't see any of the problems fixed."

Sitat

 

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (13 timer siden):

Har brukt Xonar STX selv i veldig mange år (kjøpte det for 300kr brukt på finn i 2012). Syntes det er helt overlegent for bruk mot headphones som er f.eks. 250ohm eller høyere. Eneste minuset er mangel på HW volumkontroll :)

Samme grunn til at jeg kjøpte mitt. Men jeg hadde crappy onboard, og lydkortet ble kjøpt før jeg egentlig visste hva impedanse var på headset (mine er kun 44 Ohm og 64 Ohm).

Før det hadde jeg enda verre onboard og "Creative SB X-Fi Platinum Fatal1ty" - som jeg forøvrig gjerne skulle hatt med videre. Men det er kun PCI (ikke PCIe).

Nuvel, tiden får vise om jeg sier takk og farvel til Xonar STX-kortet etter flere års trofast bruk (har andre maskiner å sette det i). Og evt. sier hallo til Xonar U7 hvis det må til for ikke å begrense det nye skjermkortet og samtidig beholde lydkvaliteten / lydvolumet.

 

Men angående 3090...hvis det virkelig kommer med 24 GB VRAM, hva kan egentlig benytte seg av slike mengder videominne? I spill sammenheng (hvem bryr seg om 3D-modellering), snakker vi da f.eks. 3x 4K-skjermer i Nvidia Surround?

Pr. nå, når jeg spiller Dying Light på Medium @ 7680 x 1440 ("4,5K"), får jeg 50 FPS og GPU-bruken står i 100 % (med CPU på ~45 %) - hva er det egentlig som er "oppbrukt" på nåværende GTX 1080?

Det er så mange målinger - VRAM, busshastighet, minnehastighet osv., osv. - og jeg vet rettogslett ikke hva som bør være bedre for å få mer FPS.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Ser at denne har bedre HDR med HDR 600.
https://www.komplett.no/product/1158325/datautstyr/skjermer/skjermer/lg-38-curved-skjerm-38wn95c-w

Kontra denne g-sync skjermen som har HDR 400.
https://www.komplett.no/product/1158204/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/lg-38-curved-gamingskjerm-ultragear-38gl950g

Yours 2-cents? 144Hz er mer enn nok for meg, jeg har aldri opplevd over 75Hz ? (noen gamle gode CRT skjermer kunne tweakes til 72Hz).

EDIT:
Fant også en tilsvarende Acer X38P men der leser jeg urovekkende ting om både Acer og LG. Riktignok nevnes ikke freesync skjermen til LG med 144Hz. Viftestøy på skjerm? 

 

 

 

Hvilken stemmer dere på?

1. LG UltraGear 38GL950G, 19.995,-
3840x1600 Nano IPS, 175hz*, 1ms, 1000:1, G-Sync, HDR400, 2xHDMI/DP
https://www.komplett.no/product/1158204/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/lg-38-curved-gamingskjerm-ultragear-38gl950g

2. LG 38GN950-B QHD, 20.999,-
3840 x 1600, 1 ms, 144/160 Hz, NVIDIA G-SYNC, DisplayHDR 600
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-skjerm/lg-38gn950-b-qhd-38-buet-gamingmonitor/p-1078212/

3. LG 38WN95C-W, 18.495
3840x1600 IPS, 144hz, 1ms, 1000:1, HDR600, G-Sync Compatible, 2xHDMI/DP/USB-C/Th
https://www.komplett.no/product/1158325/datautstyr/skjermer/skjermer/lg-38-curved-skjerm-38wn95c-w

4. LG UltraGear 38GN950, 19.013,- 
3840 x 1600 UWQHD+, AH-IPS, 450 cd/m², 1000:1, 1 ms, 2xHDMI, DisplayPort
https://www.proshop.no/Skjermer/LG-38-Skjermer-UltraGear-38GN950-Svart-1-ms-NVIDIA-G-Sync-Compatible/2864441?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
 

 

EDIT

Ellers, issues med G9.
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/ih88qg/another_g9_another_issue/

"Bezel peeling...so many G9’s are suffering from this. So much for the extra QC measures"
"I asked swedish shop that I got my G9 and they said that is only some US batch that got a recall. No recall in EU."
"Well people still receive FA01 (first revision). Until new revision is not set I don't see any of the problems fixed."

 

 

Acer X38 bruker samme panel som sitter i 38GL fra LG

38WN og 38GN har ikke bedre HDR, det er kun gimmick.

HDR400 og HDR600 betyr ingenting. HDR kontent har vanlivis en luminens fra 1000-4000 luminens, så en HDR400 og HDR600 skjerm har ikke engang høy nok nit til å kunne vise nedre grense for HDR.

I tillegg er alle skjermene edge-lit. De fleste misforstår og tror HDR betyr sterkere farger og høyere lysstyrke.

Det HDR egentlig betyr er at man får en høyere lysstyrke lokalt på de tingene som skal være lyst, uten at man mister sortnivå eller detaljer i mørke deler av bildet. For å få til dette monitoren ha en form for avansert bagrunnsbelysning som kan dimme eller justere lysstyrke i ulike partier av bilde. Eneste løsningen som finnes for dette på monitorer i dag er FALD. Ingen av de monitorene du lister opp her har dette, så enkelt forklart ingen av monitorene vil klare å vise HDR.

Det eneste resultatet du vil få i HDR med disse skjermene er at hele bagrunnspanelet vil bli satt til maks lysstyrke i HDR, og at fargene og detaljer i mørke områder blir vasket ut. (Det vil med andre ord se verre ut enn vanlig SDR). 

Eneste gamingmonitorene på markedet i dag med ekte HDR er X27, X32, X35 fra Acer, PG27UQ, PG32UQX, PG35VQ fra Asus, og AG353UCG fra AOC. 

Den beste monitoren av de du har nevnt er 38GL fra LG, da den faktisk har g-sync som gjør en forskjell. I tillegg til at den har høyere refresh rate. På de andre LG modellene betaler du ekstra, for høyere lysstyrke i HDR, som egentlig ikke har noe å si, da alle monitorene har feil bakgrunnsbelysning for å kunne vise HDR. Egentlig burde ingen av disse monitorene vært markedsført som HDR, VESA sertifiseringen er dessverre helt ubrukelig.

Endret av Emile the rat
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Quote

 

I tillegg er alle skjermene edge-lit. De fleste misforstår og tror HDR betyr sterkere farger og høyere lysstyrke.

Det HDR egentlig betyr er at man får en høyere lysstyrke lokalt på de tingene som skal være lyst, uten at man mister sortnivå eller detaljer i mørke deler av bildet. For å få til dette  monitoren ha en form for avansert bagrunnsbelysning som kan dimme eller justere lysstyrke i ulike partier av bilde. Eneste løsningen som finnes for dette på monitorer i dag er FALD. Ingen av de monitorene du lister opp her har dette, så enkelt forklart ingen av monitorene vil klare å vise HDR.

 

Jeg misforstår ikke hva HDR er men forventer at de har det som trengs når de oppgis å være HDR i en eller annen form :) Men så nå i etterkant at at den bla. ikke hadde local dimming.

Men HDR er absolutt ikke det viktigste ved valg av monitor for min del.

 

Quote

Egentlig burde ingen av disse monitorene vært markedsført som HDR, VESA sertifiseringen er dessverre helt ubrukelig.

Fullstendig enig. Så også i en test på rtings at de har elendig sortnivå som da er pga. edgelit og mangel på local dimming.

Da får man vente litt til og se om det kommer en 38" med et bedre panel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Cowboystrekk said:

Får vell oppsummere med at den dagen OLED gir bra pris og ytelse vil det være velkomment til gamingverdenen, Alienware AW5520QF viser at det er lovende, men noen mangler og en hinsides pris gjør det lite aktuelt for flertallet. 

Ja det slites med å lage små nok OLED paneler og det er første året man går ned til 48" størrelse på TVer. Trist, noe tilsvarende LG C9 panel i en monitor hadde vært ypperlig.

AMOLED kan ikke lages stort nok og OLED kan ikke lages smått nok ?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...