Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Nizzen skrev (37 minutter siden):

Jeg vet at vi ikkje vet noen ting, derfor er jo uavhengige tester et must for å få sjekka faktisk ytelse. Det har vist seg at det kan være svært store sprik i ytelse på slike grafer vs skikkelige tester.

 

Hva er "riktig" måte å teste på før vi vet alt? Nei nemlig ;)

Skal du teste en komponent bør de andre komponentene i testmaskinene være så identisk som mulig. En random persons muligens overklokkede 4400CL18, 10900K og 3080 system vs stock 3200CLukjent, 5900X og 6800 XT er ikke særlig godt sammenligningsgrunnlag når vet at bare forskjellen i RAM kan gi ganske store utslag i resultatene.

Grafer fra produsenters presentasjoner skal selvfølgelig tas med en neve salt men disse sammenligningene her blir litt dumme.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, PantZman said:

Skal du teste en komponent bør de andre komponentene i testmaskinene være så identisk som mulig. En random persons muligens overklokkede 4400CL18, 10900K og 3080 system vs stock 3200CLukjent, 5900X og 6800 XT er ikke særlig godt sammenligningsgrunnlag når vet at bare forskjellen i RAM kan gi ganske store utslag i resultatene.

Grafer fra produsenters presentasjoner skal selvfølgelig tas med en neve salt men disse sammenligningene her blir litt dumme.

Hvorfor blir disse samnenlikningene for dumme, når ikkje noe info finnes? Bedre dette enn å bare si at ting blir for dumt...

Lenke til kommentar
16 hours ago, Nizzen said:

14300 i Port royal med powerlimit slider på max og +200 på minnet og OC scan :p

Ca 67 grader max. 

Håpte å få på vannblokka i helga, men må nok ut i garasjen en tur før det. Fin OC temperatur ute nå :p

Testing med 3090 Aorus Master og ryzen 3900x. 

Port royale. Stanger konstant i 390 watt +180 core og +900 mem:13 738 

NVIDIA GeForce RTX 3090 video card benchmark result - AMD Ryzen 9 3900X,ASUSTeK COMPUTER INC. ROG CROSSHAIR VIII HERO (WI-FI) (3dmark.com)

 

Boost clock test i wild life:

NVIDIA GeForce RTX 3090 video card benchmark result - AMD Ryzen 9 3900X,ASUSTeK COMPUTER INC. ROG CROSSHAIR VIII HERO (WI-FI) (3dmark.com)

 

Og her med daily driver settings voltage curve: 0,875v satt til 1935 og +500mem. (Passerte 1965 men kræsja på 1980 med 0,875v). 

13516 i port royale NVIDIA GeForce RTX 3090 video card benchmark result - AMD Ryzen 9 3900X,ASUSTeK COMPUTER INC. ROG CROSSHAIR VIII HERO (WI-FI) (3dmark.com)

Endret av magnusavr
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (4 timer siden):

Hvorfor blir disse samnenlikningene for dumme, når ikkje noe info finnes? Bedre dette enn å bare si at ting blir for dumt...

Å hente ut resultat for en komponent når alle andre komponentene også er forskjellig gir ikke særlig verdifulle resultat. Det er i praksis sammenligning av to helt forskjellige systemer.

Nimrad skrev (3 timer siden):

Nei, så man bør ta alt med skepsis frem til de blir likeverdig sammenlignet noenlunde nøytralt.

👍

Endret av PantZman
Fjernet en feil
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (35 minutter siden):

Hvorfor blir disse samnenlikningene for dumme, når ikkje noe info finnes? Bedre dette enn å bare si at ting blir for dumt...

Problemet er at du sammenligner epler og appelsiner.

Hvis jeg bruker 20 minutter til jobb med bil, og du bruker 15 minutter til jobb med bil, kan vi da konkludere at bilen din er raskere enn min?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, N o r e n g said:

Problemet er at du sammenligner epler og appelsiner.

Hvis jeg bruker 20 minutter til jobb med bil, og du bruker 15 minutter til jobb med bil, kan vi da konkludere at bilen din er raskere enn min?

Så lenge ting ikkje er tilgjengelig, så må det jo epler og bananer. Verken du eller jeg har de nye Amd produktene. Jeg sa heller ikkje at det var helt riktig sammenlikning. Så hva du klager over, vet ikkje jeg. 

Poenget var å vise at talla kan være litt missvisende i forhold til ytelsen kan være.

Lenke til kommentar

Mon tro om alle de som ble Pro "videoeditorer" over natta da Ryzen kom, velger nVidia 3 serie over AMD sin 6000 serie skjermkort, siden nVidia de er potensielt mye bedre til rendering? Var jo fryktelig mange som hadde rendering etc som et argument for å ha mange cpukjerner. Nå som veldig mye kan rendres med GPU, og det begynner å bli bra med rendering "RTX" altså f.eks Blender OptiX.
 

Eller er plutselig ikkje rendering så viktig lengre, når AMD potensielt er dårligere på "workload"?

Tar en smiley her sånn for å ikkje få det helt dønn seriøst 😜

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (9 minutter siden):

Mon tro om alle de som ble Pro "videoeditorer" over natta da Ryzen kom, velger nVidia 3 serie over AMD sin 6000 serie skjermkort, siden nVidia de er potensielt mye bedre til rendering? Var jo fryktelig mange som hadde rendering etc som et argument for å ha mange cpukjerner. Nå som veldig mye kan rendres med GPU, og det begynner å bli bra med rendering "RTX" altså f.eks Blender OptiX.
 

Eller er plutselig ikkje rendering så viktig lengre, når AMD potensielt er dårligere på "workload"?

Tar en smiley her sånn for å ikkje få det helt dønn seriøst 😜

Skal ikke se bort fra at det er andre som blir Pro "videoeditorer" nå.

 

Selv bruker jeg serveren til videoredigering, ripping, og rendering, og den er Intel/Nvidia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger ikke 12-16-kjerne hvis man kan kjøre oppgaver på grafikkortet. Hvis Intel leverer i q1 2021, feks en god 8-kjerne er AMD overflødig. Produktivitet er blitt brukt som argument for Ryzen selv om stadig flere gjør slikt på grafikkortet da det er raskere og krever færre ressurser. På Turing og Ampere kan man encode to videostrømmer lett som en lek og en 12-16 kjerne blir temmelig svett av å ta den jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...