Gå til innhold

Torbjørn mistet jobben i oljebransjen. Nå bidrar han til å sikre solcellemontører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morten Simonsen skrev (23 minutter siden):

Til gjengjeld får man nesten ikke noe strøm på vinteren når man trenger det som mest....

Norge har store magasiner av vann kraft. Vi har den fordelen at vi kan bare slakke litt på vannkraft produksjonen når vi produserer solkraft. Eller så kan vi selge overskudd til utlandet. Jeg kan dekke hustaket mitt med solceller og produsere 25% av forbruket mitt av el kraft. Solcelle paneler er snart så billig at man kan bruke det som fasadeplater og tak på bygninger. Da hjelper det

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Solceller kan vi bygge mange av. Vi kan også bygge tak over parkeringsplasser og veistrekninger for å ikke ta av inngrepsfri natur.

Jeg synes det er dårlig arealbruk å bygge parkeringsplasser ved siden av bygninger. De bør ligge i en ekstra underetasje. Parkerte biler trenger ikke utsikt og arealet utenfor bygget kan sikkert brukes til noe grønnere eller mer verdifult.

Morten Simonsen skrev (49 minutter siden):

Til gjengjeld får man nesten ikke noe strøm på vinteren når man trenger det som mest....

Vannmagasinene lagrer strømmen til man har bruk for den.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Jeg synes det er dårlig arealbruk å bygge parkeringsplasser ved siden av bygninger. De bør ligge i en ekstra underetasje. Parkerte biler trenger ikke utsikt og arealet utenfor bygget kan sikkert brukes til noe grønnere eller mer verdifult.

Vannmagasinene lagrer strømmen til man har bruk for den.

Der jeg bor er det utendørs parkeringsplasser i forbindelse med kjøpesenter,flyplasser,togstasjoner og butikker. Svært mange kvadratkilometer som kunne gitt mindre snørydding om vinteren, kjøligere biler om sommeren og strøm når solen skinner.

At det er dårlig arealbruk er en annen ting. Burde ha lagt ned kjøpesenter og dyrket poteter i stedet. Varer burde vert levert på døren med autonome kjøretøy. 

vannmagasin lagrer nok vann. Strøm er ikke like enkelt å lagre. Men poenget er det samme. Vi kan lagre mere vann når strømmen kommer fra solceller.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår parker, hageflekker og tettere bebyggelse framfor egne parkeringsarealer ved siden av bygg. Men det er nå bare meg.

Tenker jeg litt landskapsarkitekt-drømmer for framtida så vil jeg gjerne ha to plan for veier i bystrøk. Et gateplan i U1 etasjehøyde som forbinner alle parkeringskjellere, samt et gågate- og park-plan over U1-planet, som er dimmensjonert for blant annet brannbiler.

I utkanten av byer og tettsteder holder det med ett gateplan, men der kan også parkering foregå under bygg i stedet for å asfaltlegge grøntarealer mellom byggene.

Lengre ute i distriktene er det ofte så mye areal å ta av at det ikke spiller noen rolle hvor man plasserer parkeringsplasser.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 timer siden):

Jeg synes det er dårlig arealbruk å bygge parkeringsplasser ved siden av bygninger. De bør ligge i en ekstra underetasje. Parkerte biler trenger ikke utsikt og arealet utenfor bygget kan sikkert brukes til noe grønnere eller mer verdifult.

Skummelt med alle dieselbilene parkert under der folk er. Burde kanskje stablet parkering i egne bygg og mulighet for å drukne branntilløp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 hours ago, Simen1 said:

Jeg foreslår parker, hageflekker og tettere bebyggelse framfor egne parkeringsarealer ved siden av bygg. Men det er nå bare meg.

Tenker jeg litt landskapsarkitekt-drømmer for framtida så vil jeg gjerne ha to plan for veier i bystrøk. Et gateplan i U1 etasjehøyde som forbinner alle parkeringskjellere, samt et gågate- og park-plan over U1-planet, som er dimmensjonert for blant annet brannbiler.

Fin tanke, og sikkert behagelig, men høres veldig dyrt ut. Finnes det noen by i verden hvor dette har blitt gjort? Hva er prislappen sammenliknet med vanlige, en-lags bygater?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Litt ironisk da at de mest elektriske bilene er de med minst brannfare.

Hadde dekk vert forbudt på biler hadde det vert svært få bilbranner. Lite praktisk men fullt mulig

At bilbranner starter i el anlegg på biler er vel kjent. At el biler ikke er utsatt for dette er jo bra og det kan ha en sammenheng med alderen på el bilene som finnes i dag. Det er nok flere eldre biler som tar fyr fordi ledningene har gnisset av seg isolasjonen.Hvordan dette ser ut om noen år vet vi ikke. Kanskje biler laget av elektrikere er bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...