Gå til innhold

Streaming på TV fra HTTP/HTTPS (ikke tjeneste)?


Anbefalte innlegg

Hvilke løsninger finnes om vi vil se på direkte-streaming fra ulike nettsteds-adresser (http/https)?
Altså i motsetning til å streame en bestemt tjeneste (Netflix osv.)

Jeg er ikke veldig inni alt dette men vet at det finnes ulike bokser for streaming (Apple TV osv.), men såvidt jeg vet benytter disse seg av ulike tjenester, og man kan ikke fritt legge inn lenker til nettsteder der det streames, eller tar jeg feil?

Vi har kabel-TV (Telenor, tidligere Canal Digital) med en TVB boks som også inneholder tjenesten "Te-We" der vi kan gå inn på bla. Youtube, men altså ingen mulighet til å gå rett inn på en vilkårlig nettside.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha noe som kjører en brukbar nettleser.

Etter min mening er det beste en dedikert stuepc som kjører Windows 10. Jeg har ikke dedikert pc, men bruker min  laptop koblet til tv'en med hdmi kabel.

Windows 10 er den løsningen som fungerer enklest på "alt". Det kan tenkes at man kan bruke en linux distribusjon eller en boks med android (hvis den kan kjøre en brukbar nettleser), men begge disse løsningene går på bekostning av kvalitet, brukervennlighet og dekningsgrad på de forskjellige løsningene som finnes av streaming fra nettsider i nettleseren.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Finnes det ikke noe enklere enn en hel PC til denne bruken?

Litt merkelig igrunnen at Canal Digital boksen ikke har noen mulighet for å lage noen egne bokmerker som vi kan gå innpå.

Ville tro at noen har oppfunnet en eller annen "mediaboks" som kan lagre en håndfull bokmerker og som kan vise nettsidene på TVen med tilhørende dekoding (ulike videoformater, flash eller hva de nå bruker).

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (16 minutter siden):

Jeg mente noe enklere hardware som en boks laget for akkurat dette der man bare plugger den inn i TV'n uten å måtte konfigurere en hel PC.

Et eksempel på et nettsted jeg regelmessig ser på data'n, men kunne tenkt meg å se på TV skjermen istedet er: https://www.gracechurch.org/Live

Merk: de streamer ikke live hele tiden

Det billigste ville vel være å koble PC'en til TV'en. Da slipper du en egen boks.

Hvis du ikke ønsker å koble PC'en til TV'en kan en Android-boks kanskje brukes. 
Dette er nok den billigste løsningen.

Eks:
https://www.komplett.no/product/1119114/tv-lyd-bilde/tv-video/mediaspillere/spillere/xiaomi-mi-box-s
(PS: Denne kan garantert kjøpes mye billigere via Aliexpress e.l. i hvert fall før nytt momsregime slår inn)
Gjerne kjøp et eksternt tastatur i tillegg (Nyttig hvis du skal søke og/eller skrive en del nettadresser etc.)

Fordelene med en Android-boks er at den støtter vanlige Android-apper, og at du slipper å velge hvilken skjerm du skal vise PC'bildet på.
Dette er nok den mest smidige måten.

Ulempen med en slik løsning er at noen av disse Android-boksene kan være litt sære på hva de godtar av formater og nettsider.
Noen har også litt svak prosessor hvis kravet er 4K.

Selv gjør jeg begge deler:
I stua har jeg en Android-boks som jeg bruker til streaming fra NAS, nettsider + div android-apper.
I kjelleren har jeg koblet TV'en direkte til PC'en og bruker da kun kilder som tilbyr visning via nettleseren.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Interessant. Jeg vil bare unngå en PC som kræsjer hele tiden og som trengs justering, omkonfigurering osv. Men de dedikerte boksene som bla. den du lenker til er vel kanskje PCer også, bare at de ikke har så mye dilldall og fungerer bare til en ting?

Du nevner mulige problemer med formater og nettsider -er dette standardformater, eller er det enkelte nettsteder som bruker ustandardiserte formater du mener?

Lenke til kommentar

Du kan "caste" med for eksempel Chromecast?

Aner ikke hva kabel-TV boksen støtter, trolig ikke dette, men Canal Digitals OnePlace dekoder har innebygget Chromecast.

Ved å bruke VLC på en PC, kan du streame direkte fra lenker, så caste det til TV'en.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
minimax skrev (9 timer siden):

Interessant. Jeg vil bare unngå en PC som kræsjer hele tiden og som trengs justering, omkonfigurering osv. Men de dedikerte boksene som bla. den du lenker til er vel kanskje PCer også, bare at de ikke har så mye dilldall og fungerer bare til en ting?

Du nevner mulige problemer med formater og nettsider -er dette standardformater, eller er det enkelte nettsteder som bruker ustandardiserte formater du mener?

Lite konfigurering av disse boksene. Dette blir jo en slags Android-PC, men de fungerer stort sett "ut av boksen" :)
For meg har dette kun vært å sette over på norsk språk på tastaturet for å støtte ÆØÅ + logge seg inn i Google Play.
Hvis man installerer noen apper bør disse en gang i blandt oppdateres (via Google Play), men dette kan man jo sette opp til at skjer automatisk. Fungerer omtrent som en enkel mobiltelefon. Installerer man ingen apper, er det veldig lite "dilldall".

Ang nettsider:
Usikker hva som er årsaken, men dette er sjelden et problem.
I tillegg har man stort sett apper for de aller vanligste tilbyderne som Netflix, HBO, Amazone, NrkTV, GetTv etc.

 

Tipset fra 0laf om å "caste" kan også være verdt å vurdere, enten fra en PC eller fra en mobiltelefon.

Har du en nyere TV er nok støtte for dette innebygget i TV'en, evt. kan du kjøpe deg en billig Chromecast som du kobler via HDMI. 
Bruker det litt selv, da man stort sett sitter med telefonen uansett, og det da er like enkelt å bare caste til TV'en direkte fra telefonen.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Chromecast Ultra (4K støtte og dobbelt så dyr som vanlig chromecast) har støtte for kabel, men for at du skal kunne koble til den med telefon/nettbrett o.l må du ha trådløst nett. 

 

Edit: Noen år siden sist jeg brukte tjenesten, men mener å huske at med Google Videostream så kunne jeg starte en stream av et eller annet fra PC'n min (på kabla nett) og spille av på Chromecast. 

https://chrome.google.com/webstore/detail/videostream-for-google-ch/cnciopoikihiagdjbjpnocolokfelagl?hl=en

Endret av Wheeljack
Lenke til kommentar

Kanskje den enkleste løsningen uten for mange duppeditter blir en ny (eller "ny" på Finn) TV med Internettilgang allerede innebygget. Er dette vanlig på nyere TVer, og hva bør jeg isåfall se etter for at det faktisk skal fungere OK? Hovedsaken er jo ikke å surfe på nettet (f.eks. å google) men å se streming video fra vanlige nettadresser. Den jeg pleier å se mest på er med valgbart HTML5 eller Flash format, og kan sees i fullskjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...