Gå til innhold

4g antenne svindel?


Anbefalte innlegg

Dual SMA Male 3G 4G LTE Signal Booster Antenna Outdoor Fixed Bracket Wall Mount

Hei jeg lurer på om dere vil konkudere den har 5 meter kabel 

Er det sansynlig den vil heletatt hjelpe? For er litt skeptisk til utsende på innsiden, tror den antennen antakelig ikke gi særlig løft i ytelsen.

For er jo problemet med lang kabel at det er på å forverre ytelsen, så vil noen forklare hvordan den faktisk virker, for den påstår støtter alle frekvenser fra 

Frequency range : 698-960/1710-2700MHZ
6.VSWR: <2.5
7.Gain: 10-12dBi
 
Hvordan er det i heletatt mulig?

IMG_1498.JPG

IMG_1499.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som påpekt før: det kommer helt an på om signalstyrke er det faktiske problemet ditt. Det virker som din måte å løse problemer på er å bytte ut tilfeldige komponenter i oppsettet inntil det fungerer slik du vil - eller du går lei, og finner et nytt problem. Vær så snill. Slutt. Med. Det.

Finn ut hva som er problemet ditt. Hva viser signalstyrkeindikatoren i utstyret ditt? Hvilke hastigheter oppnår du? Den fremgangsmåten med å kaste tilfeldige komponenter på et problem har ingen forutsetninger for å lykkes.

Forøvrig er jo kabellengden et poeng her. På 1GHz har RG174 demping på ca. 1dB/m, så vi kan trygt anta at det er en veldig dårlig kabel på 1.7GHz...

Endret av barfoo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel har jo en hytte som er godt unna antenne i skogen, så er ikke bortkastet med 4g antenne,

men hjemme har jeg 4 av 5 i signalstyrke, har testetnetgear ac810s der fikk jeg 150 mbit ned og 30 mbit opplasting. Men tok den på åpenkjøp.Noe ligdene gir ogsåNetgear Nighthawk M1

Den beste routeren jeg har nå er Huawei B593 som gir rundt 50\50 mbit med standard antenne.

Gir kun 30 mbit ned og 30 mbit opp med denne dårlige antenna. Så mistenker antenna gjør ytelsen dårligere?

Du må gjerne kaste bort tiden din å liste over alle dagen routere, hvor mye de gir av ytelse og hvilke antenne hjelper og ikke? For mistenker ebay antenner til under 300 kr er bortkastet, eller gir minimalt ytelseforbedring.

Ofte fordi de har lange kabeler og mangler forsterker i antenna.

https://www.amazon.com/Universal-Wide-Band-Omni-Directional-Strengthen-Computer/dp/B07Z7KB3P1

For syns det er litt rart de selger ligdene antenne med 10 meter på amazon. Men der har de kun 1 kabel per antenne er det en grunn for det? Tror disse er bedre.

40dBi_High_Gain_Indoor_4G_LTE_MIMO_Anten

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Pris og kvalitet henger sammen, tror ikke du kan forvente for mye av en antenne til 200 kr. Mange av disse billigantennene du finner på Ebay og Amazon er rett og slett bare skrot, det er noe som heter å spare seg til fant.

Komplett har et ganske bra utvalg av antenner, de koster en del mer men det tror jeg er verdt det med tanke på kvalitet og garanti.

https://www.komplett.no/category/10280/datautstyr/nettverk/traadloese-antenner

Lenke til kommentar

Tja du kan vurdere om pris\kvalitet henger sammen her:

5G LTE MIMO 20 DBI 3400-3600 MHz OUTDOOR PANEL ANTENNA (DUAL-LTE)

Så kan du vurdere om du tror det er ligdene på insiden til en langt høyere pris.

Så vil ikke si det er tilfelle alltid, mye er 4 ganger dyrere i butikk en ebay.

Skal jeg først betale så mye bør den ha støtte for 5g og 4g helst alle bånd. med mimo støtte.Så får du vurdere om det på komplett eller kjell er noe verdt sammenlignet hva man betaler.

Lenke til kommentar
On 1/19/2020 at 4:02 PM, nomore said:

Om du kan noe som helst om antenner og hvordan de fungerer så kan du helt fint lage egne antenner ja. Veldig mange radioamatører gjør dette, og en del selverklærte hjemmemekkere.

Kompleksiteten på det øker med frekvensen. På VHF og nedre del av UHF har man en del å gå på, og begrenset signaltap i kabler også videre. Når man bikker 1GHz begynner kabeltap og alt mulig slikt å gjøre det mer krevende. Ikke umulig, men mer krevende. 

Forøvrig er sjelden kostnaden med antenner produksjon. Det er utvikling og evt. godkjenninger. Selve produksjonen av den Poynting-antenna @LMH1 lenker til koster neppe over to hundrelapper...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, LMH1 said:

Men har noen tips? Er det enkelt eller vanskelig å lage mimo antenne? har frekvensen noe å si? for ser ut som det er aliminium stor sett så usikker hva som trengs for å øke signalstyrken noe?

Vanskelig. Fordi du må ta ekstra hensyn til interferens når du har flere som sender på nærliggende frekvenser.

Men som med alt annet - du må lære deg det grunnleggende før du kan lage antenner. Det betyr en del bøker om temaet. Har du tålmodighet til det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 19.1.2020 den 13.09):

men hjemme har jeg 4 av 5 i signalstyrke, har testetnetgear ac810s der fikk jeg 150 mbit ned og 30 mbit opplasting. Men tok den på åpenkjøp.Noe ligdene gir ogsåNetgear Nighthawk M1

Den beste routeren jeg har nå er Huawei B593 som gir rundt 50\50 mbit med standard antenne.

1:
50/50 på mobilt bredbånd? Det høres ikke riktig ut. 50Mbit/s på opplasting på 4G krever svært gode forhold, noe som ville gitt mye mer enn 50Mbit/s på nedlasting. 

2: 
Har du Huawei B593 og ønsker raskere og/eller mer stabilt internett bør du investere i en bedre ruter. B593 er en Cat4 ruter, med teoretisk maks hastigheter på 150/50Mbit/s (ps. den har 100Mbit ethernetporter). Det forutsetter optimale forhold, og at du ikke sloss om trafikken mot basestasjonen med andre enheter i området. At du får 50Mbit/s i opplasting på denne høres ekstremt usannsynlig ut.

3:
Får du 50Mbit/s ned med B593 vil du ikke få bedre hastighet eller stabilitet ved å ha bedre antenne. Flaskehalsen ligger i at ruteren din ikke støtter Carrier Aggregation(CA), og at ruteren din må dele båndbredde med andre folk koblet til samme basestasjon. Går du får en ruter med støtte for 2CA vil du i mange tilfeller i praksis doble hastigheten, i tillegg til at internett blir langt mer stabilt når det er mange som "sloss" om kapasiteten til basestasjonen. Med 4CA som Netgear Nighthawk M1 søtter, vil du potensielt få enda raskere, og enda mer stabilt nett, men det forutsetter at du får signaler på nok "carriers" (tenk kanaler). Ikke sikkert du er innenfor rekkevidden, eller at basestasjonen har flere enn 2 carriers. Det kan du til dels sjekke på finnsenderen.no. Hvis du har dekning på f.eks. både 800MHz, 1800MHz og 2600MHz, vil du ha fra 3 til 5 carriers tilgjengelig om du er nærme nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...