Gå til innhold

Spørsmål om lånekassen stipend


Gjest 06ed2...392

Anbefalte innlegg

Gjest 06ed2...392

Hei. Vet ikke om dette er rett sted å poste, men prøver meg.

Jeg skal nå begynne å studere til høsten på høgskole og lurer da på noe angående stipend. Jeg har nå for mye på konto, er over formue grensen og lurer da på fra hvilket år de sjekker formuen din. Bruker de fra det gjeldene året 2020 eller fra ifjor 2019?

Hvis jeg da overfører penger til foreldrene mine (er dette lov?) og jeg har da mindre enn formuegrensen i 2020, får jeg da fullt stipend eller blir det da fra neste år?

Anonymous poster hash: 06ed2...392

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7638c...7bf
Gjest 06ed2...392 skrev (6 minutter siden):

Hei. Vet ikke om dette er rett sted å poste, men prøver meg.

Jeg skal nå begynne å studere til høsten på høgskole og lurer da på noe angående stipend. Jeg har nå for mye på konto, er over formue grensen og lurer da på fra hvilket år de sjekker formuen din. Bruker de fra det gjeldene året 2020 eller fra ifjor 2019?

Hvis jeg da overfører penger til foreldrene mine (er dette lov?) og jeg har da mindre enn formuegrensen i 2020, får jeg da fullt stipend eller blir det da fra neste år?

Anonymous poster hash: 06ed2...392

Det er ikke lov å overføre penger til foreldrene dine med hensikt å få mer stipend. For høsten 2020, bruker de skattemelding fra 2020.

Anonymous poster hash: 7638c...7bf

Lenke til kommentar
Szeth skrev (19 minutter siden):

Ja, men ikke ulovlig. :)

Nei, men problemet er at det her er snakk om skatterett og der må du kunne godgjøre at dine oppføringer er korrekte.

Dersom du overfører X til forelder og ikke oppgir det som formue for så å få X tilbake senere vil skattemyndighetene si at du bare har lånt bort pengene med de konsekvenser det måtte ha. Det blir du som må klare å sansynliggjøre at det har vært en reell gave og ikke skattemyndighetene som må sansynliggjøre det motsatte. Derfor har det liten betydning at det ikke er ulovlig å gi hverandre gaver på den måten.

Det er heller ikke utenkelig at skatteetatens datasystemer henter ut informasjon om alle som har en kraftig dropp i formue samtidig som de får lån/stipend fra lånekassa. Slike søk er banale å gjøre. 

Lenke til kommentar

Det er jo viktig om det er ulovlig eller ikke. Flere gode grunner/unnskyldninger til å overføre formue til foreldre pluss det er gratis.

Trådstarter spør om det er lov: Ja
Om det er mulig: Ja
Om det er omgåelse av lånekassen sine regler: ja
Om det er etisk riktig: Nei
Om det er økonomisk: Ja, med mindre skattereglene endrer seg pr d.d.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...