Gå til innhold

Internet Explorer har kritisk sårbarhet som allerede utnyttes av hackere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (1 time siden):

Trist at windows-brukere i praksis ser seg nødt til å starte dette makkverket på sin nye maskin eller nyinnstallrerte maskin for å få lastet ned dugelige nettelesere.

Trist at du må spre sånn makkverk her inne når du ikke har peiling på hva du snakker om.

En ny installert Windows 10 maskin kommer med Edge-nettleseren, men har Internet Explorer installert i tillegg, da det er haugevis av ting som er laget kun for Internet Explorer. 99% bruker jo selvsagt Edge, eller en annen nettleser de da selv velger.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Trist at windows-brukere i praksis ser seg nødt til å starte dette makkverket på sin nye maskin eller nyinnstallrerte maskin for å få lastet ned dugelige nettelesere.

Forstår ikke hva du snakker om. IE har ingen snarveier eller er tilstede på startmenyen siden windows 10 kom. Og Edge er standard browser. Fra Januar 2020 er faktisk den chrominium baserte Edge standard i OSet.  I W10 utgaver/build flest har man et IE ikon/snarvei under "Windows tilbehør" for de som trenger det .(ikke akkurat der man leter etter å starte nettleseren)

Lenke til kommentar

Selv om Simen1 tar feil, så blir det vel liggende én Internet Explorer i Windows 10 en stund fortsatt. Og dersom du avinnstallerer den, så vil ikke Windows rydde optimalt opp og legger igjen rester av IE. Er ihvertfall slik jeg har forstått at ståa er enda. Når kan man forvente at Microsoft gir en reell og ryddig opprydding av IE dersom man virkelig ønsker å fjerne det uten å måtte ty til tredjepartsprogramvare?

Og når kommer Microsoft til å ordne opp i minnehåndtering generellt for Win10 OS'et? Tenker på dette med at man må ty til tredjepartsverktøy for å rydde i Standby list f.eks. Burde ikke Microsoft-programmererne klare den oppryddingsoppgaven ved å kode noe for dette internt i Microsoft snarest? Jeg får bloatopphopning på gjerne én 25 Gigabyte i Standby list før jeg vet ordet av det. Så går PC-en som sirup etterpå, med 64 Gig RAM innabords.

Er det virkelig ingen som har fortalt Microsoft hvor landet ligger, og hva de bør ordne opp i?

 

Quote

Standby Memory is a special type of random-access memory (RAM) management on Windows 10 that often causes the computer to slow down, especially 64bit versions. This is often due to bugs affecting the operating system. Programs and services running on Windows 10 use part of the RAM as cache.Dec 24, 2018

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 timer siden):

Selv om Simen1 tar feil, så blir det vel liggende én Internet Explorer i Windows 10 en stund fortsatt. Og dersom du avinnstallerer den, så vil ikke Windows rydde optimalt opp og legger igjen rester av IE. Er ihvertfall slik jeg har forstått at ståa er enda. Når kan man forvente at Microsoft gir en reell og ryddig opprydding av IE dersom man virkelig ønsker å fjerne det uten å måtte ty til tredjepartsprogramvare?

Og når kommer Microsoft til å ordne opp i minnehåndtering generellt for Win10 OS'et? Tenker på dette med at man må ty til tredjepartsverktøy for å rydde i Standby list f.eks. Burde ikke Microsoft-programmererne klare den oppryddingsoppgaven ved å kode noe for dette internt i Microsoft snarest? Jeg får bloatopphopning på gjerne én 25 Gigabyte i Standby list før jeg vet ordet av det. Så går PC-en som sirup etterpå, med 64 Gig RAM innabords.

Er det virkelig ingen som har fortalt Microsoft hvor landet ligger, og hva de bør ordne opp i?

 

 

Hvorfor er det et problem.

De fleste har flere nettlesere installert , og det betyr nada. Å velge hvilen nettleser som skal åpne .url som default er en triviell sak.

Lenke til kommentar
2 hours ago, syar2003 said:

Hvorfor er det et problem.

De fleste har flere nettlesere installert , og det betyr nada. Å velge hvilen nettleser som skal åpne .url som default er en triviell sak.

Vel, jeg vet ikke om det egentlig er et problem. Jeg er ikke hacker. Men la oss i en tenkt scenario leke at jeg var det da. Kan det tenkes at IE kan nyttes selv om det ikke aktivt kjøres av brukeren. Tidligere så vet en jo at IE var svært tett sammenføyd med filbehandleren. Jeg vet ikke hvordan det stiller seg nå, etter at EU likevel presset MS til å vike på måten OS'et var bygget opp på (tvinge på med nettleserkonkurranse).

Men, jeg synes det siste problemet jeg nevnte med minnebehandling er langt mer plagsomt greier. Jeg har aldri virkelig syntes at måten MS gjør ting på er særlig perfekt. Men det har jo blitt mer fornøyelig å bruke Windows med årene. Har brukt det siden Windows 3.11. Men for MS eget beste så burde noe skje med minnehåndteringen ASAP.

Jeg har alltid forsøkt å skygge vekk i fra å bruke IE i så lang utstrekning jeg kan siden hva var det det het Netscape??

https://en.wikipedia.org/wiki/Netscape

Til å begynne med så var det kun frustrasjon over måten IE ikke taklet standard HTML-tolkning. Etterhvert så har jeg jo forstått hvor lite MS la ned i å holde ting som IE + deres Web Server bug-frie. Outlook også må en vel ikke glemme her når det kommer til bugs.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Vel, jeg vet ikke om det egentlig er et problem. Jeg er ikke hacker. Men la oss i en tenkt scenario leke at jeg var det da. Kan det tenkes at IE kan nyttes selv om det ikke aktivt kjøres av brukeren. Tidligere så vet en jo at IE var svært tett sammenføyd med filbehandleren. Jeg vet ikke hvordan det stiller seg nå, etter at EU likevel presset MS til å vike på måten OS'et var bygget opp på (tvinge på med nettleserkonkurranse).

Men, jeg synes det siste problemet jeg nevnte med minnebehandling er langt mer plagsomt greier. Jeg har aldri virkelig syntes at måten MS gjør ting på er særlig perfekt. Men det har jo blitt mer fornøyelig å bruke Windows med årene. Har brukt det siden Windows 3.11. Men for MS eget beste så burde noe skje med minnehåndteringen ASAP.

Jeg har alltid forsøkt å skygge vekk i fra å bruke IE i så lang utstrekning jeg kan siden hva var det det het Netscape??

https://en.wikipedia.org/wiki/Netscape

Til å begynne med så var det kun frustrasjon over måten IE ikke taklet standard HTML-tolkning. Etterhvert så har jeg jo forstått hvor lite MS la ned i å holde ting som IE + deres Web Server bug-frie. Outlook også må en vel ikke glemme her når det kommer til bugs.

Når ie ikke brukes og heller ikke assosiert kjøres ingen prosesser relatert og det er kun døde filer som ligger i en filmappe . Samme som kalkulator, minesveiper og annet tillegg lagt i windows accessories.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, syar2003 said:

Når ie ikke brukes og heller ikke assosiert kjøres ingen prosesser relatert og det er kun døde filer som ligger i en filmappe . Samme som kalkulator, minesveiper og annet tillegg lagt i windows accessories.

Ser at det har bedret seg med en eller annen 17xx-versjon. Men den gang denne video ble laget (jeg tenker ikke å ettersjekke hva som har skjedd de siste 2-3 år, antar ihvertfall så) så slettes ikke filene fra systemet, og det kan hende at forklaringen hans er innenfor når han tenker på reinnstallasjon. Men, uansett så tok det Microsoft virkelig lang tid for å fjerne systemtilknyttelsen denne begredelige nettsurfeprogramvaren står for. Faktisk et stykke inn på Windows 10:

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...