Gå til innhold

Sprengt kondensator på tastatur


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg var skikkelig idiot en stund tilbake og slo i tastaturet da jeg tapte. Etter der har o-en ikke fungert. I dag skrudde jeg opp tastaturet etter å ha kjøpt inn nye mx reds, men ser ut som det er kondensatoren som er røket. Se rød markering i bilde nedenfor.

Noen som har fikset slikt før? Tenker at det er noen knapper på tastaturet som sjelden/aldri er i bruk, så funderer på å røske opp en kondensator derifra og bytte ut den ødelagte med en fungerende en. Alternativt må jeg kjøpe ny, men tror ikke det lett lar seg skaffe riktig kondensator.

Hva sier dere? Smal sak å fikse? Har et loddesett liggende, så burde jo være greit...

(Forøvrig veldig kult med svart kretskort? Har typisk kun sett grønne før)

Snapchat-579842620.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja om du er stødig på hånden og har riktig verktøy så burde det la seg gjøre. Synes ikke dette ligner på noen kondensator og merkingen D45 gjør at jeg ville ha tippet på at det er en diode. Også den sorte ringen på alle de andre Dxx komponentene tyder på at dette er en diode. Pass på at anoden kobles mot den siden som er merket med + (katoden på dioden er merket med sort ring).

Lenke til kommentar

Ja, dette er som riktig påpekt en diode og må som kondensatorer settes riktig vei for å fungere i designet. Kan være lurt å velge en større diode for å enklere håndtere dem, men pass på at økt størrelse får plass når du skrur sammen tastaturet igjen. En klarer seg med en loddebolt om en ikke bruker varmluft til byttejobben og kapton tape for å varmebeskytte området rundt. Flux hjelper på med festeegenskaper og fjerning av komponenten.

 

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...