Gå til innhold

Timepris i distriktene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå prøvde jeg å holde spørsmålet relativt generelt slik at flere folk får nytte av det enn bare meg. Det er ikke et spørsmål om hvor mye man tar i en IT-jobb ute i distriktene (det varierer selvfølgelig voldsomt), men hvor mye man tar i forhold til en tilsvarende jobb i Oslo. Altså, hvis man tar 1000 per time i Oslo, hva vil det si ute i distriktene? Hva om man tar 1500 i Oslo, hva vil det si, osv. Enklest er det om det er et prosentsvar, selvfølgelig. Jeg vil ikke forvente at prosentsvaret varierer ekstremt. Med andre ord så ville jeg forvente at en skyarktitekt får circa det samme prosentvise Oslo-tillegget som en backendutvikler. Om det ikke er kun ett nummer, så burde man hvertfall kunne beskrive det med et intervall (altså at man vil stort sett ta mellom X% og Y% høyere timepris som IT konsulent i Oslo i forhold til i distriktene).

Lenke til kommentar

Du er for generell føler jeg til at det er mulig å svare. Sørlandet er og stort., og inneholder ikke bare «distrikt».

Både type jobb og type sted vil ha innvirkning på pris. Det er ikke et fast generelt bygdefradrag eller bytillegg slik du tenker :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Jeg mener IT markedet har en global pris siden den samme jobben kan bli gjort i Oslo, Hammerfest, New York eller Delhi. Om noen tror de gjør et kupp med en utvikler fra øst europa, så er det bare fordi de får en selvlært junior som har kodet i 5 uker.

Selvsagt er det forskjeller, men stort sett tar man samme pris på sørlandet som en ville ha gjort i Oslo. Poenget med timepris er hva markedet er villig til å betale deg, og hvorfor vil du jobbe billigere for noen på landet enn for noen i Oslo? Jeg ville heller priset meg billigere for et mer spennende oppdrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo klart det varierer med både type jobb og sted, men det må da være noe som gjelder generelt og. Jeg jobber stort sett i utlandet, og jeg kan for eksempel si at en konsulent i London kan typisk ta 20% mer enn konsulenter i andre større byer i Storbritannia (e.g. Manchester). Det vil jo dermed ikke si at det gjelder alle, men 10%-40% London-tillegg dekker en veldig stor prosentandel av konsulenter (kanskje rundt 3/4 om jeg skulle gjette). Både 0% og 50% tillegg ville vært litt uvanlig (men man ser selvfølgelig mer ekstreme tilfeller).

Men vi kan jo også gjøre det veldig konkret: hvis du er en selvstendig skyarktitekt som tar 1300 per time i Oslo, hva tar du i Kristiansand? Hva tar du i Vennesla?

Lenke til kommentar

Timeprisene er generelt høyere i Oslo enn i det du så navlebeskuende kaller «distriktene». Men disse såkalte distriktene inkluderer alt fra Stavanger, som ikke ligger langt etter Oslo, til bygder hvor det knapt er et konsulentoppdrag å oppdrive.

Skyarkitekter vet jeg tar høye timepriser i Oslo, men da er det ofte arkitekter som ikke koder, og det er et spesielt Oslo-fenomen som du ikke ser så mye av i resten av landet. Andre steder er arkitekt mer eller mindre sidestilt med utvikler.

Selger du deg inn for 1300 i Kristiansand er det nok en viss fare for at enkelte kunder vil synes det er for høyt. Markedsratene i Kristiansand er noe lavere enn i større byer som Stavanger, Bergen og Trondheim. Men det kan jo også hende du støter på noen som synes det er helt greit. Det kommer alltid an på den spesifikke kunden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...