Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Uenigheter i leiekontrakt


Uferdig Setnin

Anbefalte innlegg

Hei!

Ble tilsendt en leiekontrakt i en epost med mye info om hva vi får. Ingenting av dette nevnes i kontrakten da den er en kort og simpel leiekontrakt på 12 mnd. dette er dog leiekontrakt av verksted.

 

jeg signerte kontrakten, det stod ikke pris eller oppstartsdato, også satt vi inn bilen min.

det er store og betydelige forskjeller på det som er nevnt i den eposten kontrakten kom i, og selve lokalet. også ber dem om full pris fra dag 1 bilen var der.

full pris er ingen upris om det hadde vært slik dem sa dem skulle få det, men uten alle dem lovde fasilitetene er det en blodpris.

hva er riktig å gjøre her? har prøvd å komme til en enighet med dem, men dem er lite samarbeidsvillig.

dem brøt seg også inn i bilen min da dem synst den stod i veien og ødla førerdøren. Dem sier dem ikke vil fikse dette da dem har fått en takstmann til å se på det, og att mangelen er «uvesentlig»!? og att jeg burde takke dem for tjenestene jeg har fått?

det er en sjelden bil som det kun er registrert en av i norge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noxz skrev (22 minutter siden):

Dem sier berre dem skal bryte seg inn igjen og slepe bilen ut om jeg ikke godtar det dem sier. Men dem har brudt to punkt på kontrakten, så det er jo dem som burde høre på meg, og resten av folka som leier

 

vurderte å politianmelde innbruddet i bilen, men det blir kansje litt vel mye. er ikke helt greit uansett

Disse personene er ikke seriøse, det er tydelig. Hvorfor har du tatt kontakt med slike?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjør hardbalne mot dem. Hvorfor har de brutt seg inn i bilen din, når det er du som har betalt for og dermed hatt tilgang til lokalet? Hva gjorde de inni der i første omgang? Anmeld innbruddet, -skriv- at hvis de rører bilen din igjen, så anmelder du på nytt. Og at de faktiske forhold ikke svarer til forhold som beskrevet i leiekontrakten, derfor krever du avtalen hevet fra en dato du bestemmer.

Lenke til kommentar

Dem sier bilen min blir flyttet ut ila uken. Jeg er på sjøen og har ikke mulighet til å flytte den. Døren kan hverken lukkes eller taes igjen vinduet etter inbruddet deres.

skal jeg berre true med nok en anmeldelse om dem rører bilen?

men hva blir riktig ang pris? Det var ikke fyllt ut en pris i kontrakten, kan dem da sette prisen som dem føler seg?

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Hm, jeg var kanskje litt rask, beklager det. Vil ikke risikere at du blir saksøkt og taper. Jeg anbefaler at du tar kontakt med Krikkert på forumet her og ber han svare. Kan han ikke, så ville jeg prøvd å få tak i en advokat i morgen, eller mandag, og ikke holdt noe mer dialog med verkstedet til du har fått grundig juridisk bekreftelse på hva du burde gjøre.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (58 minutter siden):

Avtalte dere en pris?

Prisen var 1700kr/mnd i infomailen, men da med alle fasilitene vi ikke fikk. Lukkede båser for hver bil, muligheter for slip, kapp, sveis, lakk osv. Det man trenger på ett verksted... men vi kan ikke gjøre noe av det.
 

Også nå klager dem på manglende betaling, men kontrakten jeg skrev under på var ikke fyllt ut pris eller startdato på så jeg trodde vi ikke skulle starte å betale før verkstedet var ferdig. Noe som tydeligvis ikke stemte, nå vil dem ha fra dag 1 og fullpris også truer dem med borttauing og inkasso? Betaler fint, men ikke fullpris da vi ikke får alle fasilitetene beskrevet i mailen, og heller ikke alt som er lovd i kontrakten

Lenke til kommentar

Noen som vet? Har jeg brutt kontrakten? Det stod ingen pris i kontrakten også truer dem med inkasso? Vet ikke om det som stod i eposten som kontrakten kom i er like bindende som det i kontrakten? Dem lovde oss gull og grønne skoger til x-kr/mnd. Dem kan vel da ikke si att det er greit å fjerne alle fasilitetene da det ikke stod i kontrakten også fortsatt kreve x-kr/mnd?

I mine øyner blir det riktig av meg å ikke betale før dem har gjort opp for seg, spesiellt da dem ber om en urealistisk pris. Det stod ingen pris i kontrakten som beskrevet over

Lenke til kommentar

Eposten er en del av avtalen, så den gjelder (med mindre annet spesifikt er avtalt senere). Edit : pris I epost gjelder da. 

Mangel på verksted er nettopp det, en mangel. Du kan la være å betale en del av leia. Men du må betale leie tilsvarende lagring av bilen uten verksted. 

Skaden på bilen er ansvaret til de som har gjort skaden. De er nok erstatningspliktige, men mulig det blir forliksråd dessverre.. De virker litt ujuridiske... 

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leie av lokaler til verksted reguleres av husleieloven, men store deler av loven er fravikelig i disse tilfellene, se husleieloven § 1-2 annet ledd. 

Forpliktelsen til å betale leie starter på det avtalte overtakelsestidspunktet. Er man enige om å overta før flyttes overtakelsestidspunktet tilsvarende. Overtar leietaker før overtakelsestidspunktet uten utleiers samtykke er det å regne som rettsstridig okkupasjon, og utleier kan velge mellom å kreve at bruken opphører eller å kreve erstatning vanligvis tilsvarende leiesummen. Utgangspunktet er altså at du er forpliktet til å betale leie fra du tok lokalet i bruk. 

Om du har krav på prisavslag, om det er avtalt at du skal ha lokalene eksklusivt eller ei, og om de er erstatningsansvarlige for skaden på bilen er mer åpne spørsmål. 

For å avverge at utleier sier opp eller hever avtalen må du deponere omtvistet leie etter husleieloven § 3-8. Det vil si at du må betale det beløpet du mener er riktig, og deponere differansen mellom riktig beløp og det beløp utleier krever. 

Hvis du mener utleier ikke har krav på å bruke lokalene (dvs at du har en eksklusiv leieavtale) må du begjære midlertidig forføyning for domstolene for å tvinge utleier til å avslutte sin bruk. Husleietvistutvalget behandler ikke spørsmål om leie av næringslokaler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dem stengte tilgangen min, og gav meg til 30. April til å få flyttet ut bilen. Dem skrev også mye annet rart

Her ser dere kontrakten og eposten

 

her sendte jeg aksept på att jeg skal ha en plass. og jeg tok da utgangspunkt i att det dem skrev var riktig. bilen ble kjøpt for restaurering i dette lokalet. utstyr ble kjøpt for å fikse bilen. sveis, kapp, slip osv.

 

I den reviderte kontrakten står det ett punkt til som ikke var på den originale, det såg jeg faktisk ikke før nå. Att varmt arbeid ikke er lov. Men det sier jo dem er lov i eposten jeg sendte aksept til?

 

hva blir riktig å gjøre? flytte bilen den 29. April, også politianmelde innbruddet?

 

jeg klagde også på att elnettet ikke fulgte FEL og NEK, og att det var direkte brannfarlig. Men det nektet dem for så jeg ringte DLE også får dem ta en kontroll. Om det blir mangler så får jeg ihvertfall dokumentert det ifra DLE som da støtter opp att dem har brudtt kontrakten enda engang.

 

Jeg jobber sykt mye og har ikke råd til advokat. Er ganske avhengig av mye av det som ligger på lokalet og jeg kan ikke være avhengig av å planlegge att dem skal komme og låse opp for meg da og da.

 

hva gjør jeg?

 

Har fått en takstmann til å takstere hærverket, og politiet ringte til klubben for å prøve å løse tvisten uten en anmeldelse

857F1B70-CC0A-434D-9717-4869852D54F7.jpeg

 

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Dem fakturerer meg fortsatt fullpris og nekter meg tilgang. Hva blir riktig å gjøre? Hva blir riktig ifølge loven?

 

har fått deaktivert nøkkelen min, og når jeg var der ble jeg overvoket via kamera, også kom dem og jagde meg ut? når jeg betaler det jeg synst er riktig og har deponert resterende, så har jeg vel full rett til å være der frem til oppsigelsesdato?

 

Litt krise da jeg nå mest trolig mister skiltene på bruksbilen da jeg ikke fikk gjøre den ferdig til hverken eu eller fullteknisk kontroll

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...