Gå til innhold

Bekymret for batterilevetiden? Her er batterinerdens beste tips


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom man ønsker noe mer enn boller er det sikkert nyttig å forstå hva som er erfaring og testing av batterier - der man kjenner kapasitet og relle % av SOC (State of Charge) og DOD Depth of discharge). Da er det fullt mulig og sannsynlig å lade batterier til relle 100% og dermed ha 4-5 års levetid. DNV GL som har sitt senter for batteriteknologi tester jevnlig batterier (både selve batteriene og batteripakker dvs inkludert kjøling og styring) Deres erfaringer kan man se på http://batteryxt.dnvgl.com/ - og dersom man daglig lader opp et batteri som representerer snitt av dagens lith mellom ca 78-28% vil det ha en levetid på 3,5 år. Levetid defineres ofte som det tidspunktet kapasiteten er under 80% av reell anvendbar kapasitet.

Dersom man endrer SOC og fortsatt lader det ut til 40% av SOC og opp igjen til 60% hver dag mao SOC mellom 40-60% av reell total kapasitet vil det ha en levetid på 5,5 år.

Ingen kan trylle annet enn med hva man regner og oppgir som full kapasitet - og batterier varer lenger desto mindre de lades ut og opp i % av faktisk kapasitet.

Temperatur tar livet av Li batterier- fort - slik at å la selve battericellen bli opererer med over 40 grader og samtidig lade og utlade dette mellom 40-80% hele tiden - tar det under 2 år å komme under 80% av kapasietet.

Dette viser tester som er gjort av DNV GL. Under kontrollerte forhold der de kjenner faktisk kapasitet på batteriene...

Tallene er fra nyere tester, men er et snitt av ulike typer Lith batterier.

Se på deres batteri test som gjøres årlig for å se hvordan ulike nyere Lith kommer ut i forhold til ulike SOC/DOD/Temp - og levetid. Dette varierer mye mellom ulike nyere typer/kjemi. Batterier som er langt bedre enn det som står i dagens elektriske biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mange fordeler med elbil, ikke påbudt med lys (spesiellt på kvelden), kan parkere hvor som helst, trenger ikke ta hensyn til påbudt kjøreretning, billig drivstoff, kjører i bussfelt uten at det er kø (faktisk ulovlig, ikke mange som vet?), prøvekaniner til de har funnet opp batterier som virker (vet ikke om det er fordel, men det er jo snilt gjort av de som legger penger i en dyr bil)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alfa Alfa skrev (1 time siden):

Dersom man ønsker noe mer enn boller er det sikkert nyttig å forstå hva som er erfaring og testing av batterier - der man kjenner kapasitet og relle % av SOC (State of Charge) og DOD Depth of discharge). Da er det fullt mulig og sannsynlig å lade batterier til relle 100% og dermed ha 4-5 års levetid. DNV GL som har sitt senter for batteriteknologi tester jevnlig batterier (både selve batteriene og batteripakker dvs inkludert kjøling og styring) Deres erfaringer kan man se på http://batteryxt.dnvgl.com/ - og dersom man daglig lader opp et batteri som representerer snitt av dagens lith mellom ca 78-28% vil det ha en levetid på 3,5 år. Levetid defineres ofte som det tidspunktet kapasiteten er under 80% av reell anvendbar kapasitet.

Dersom man endrer SOC og fortsatt lader det ut til 40% av SOC og opp igjen til 60% hver dag mao SOC mellom 40-60% av reell total kapasitet vil det ha en levetid på 5,5 år.

Ingen kan trylle annet enn med hva man regner og oppgir som full kapasitet - og batterier varer lenger desto mindre de lades ut og opp i % av faktisk kapasitet.

Temperatur tar livet av Li batterier- fort - slik at å la selve battericellen bli opererer med over 40 grader og samtidig lade og utlade dette mellom 40-80% hele tiden - tar det under 2 år å komme under 80% av kapasietet.

Dette viser tester som er gjort av DNV GL. Under kontrollerte forhold der de kjenner faktisk kapasitet på batteriene...

Tallene er fra nyere tester, men er et snitt av ulike typer Lith batterier.

Se på deres batteri test som gjøres årlig for å se hvordan ulike nyere Lith kommer ut i forhold til ulike SOC/DOD/Temp - og levetid. Dette varierer mye mellom ulike nyere typer/kjemi. Batterier som er langt bedre enn det som står i dagens elektriske biler.

DNV har sett på ett batteri til en ferje som lades en gang per døgn (1500 kWh, lades fra SOC 35% til 80%, etter ni år er kapasiteten sunket fra 100% til 63% brutto). Om vi oversetter dette til et Tesla batteri til Model 3 på 75 kWh (brutto?), så kan en lade dette batteriet med 34 kWh i 3285 dager (9 år), altså 111.700 kWh før kapasiteten er nede på 63%. Med en kjørelengde på 1.500 mil (ca snitt for nye biler i Norge) og 1,5 kWh per mil (fra batteriet) gir dette 2250 kWh per år. Batteriet vil altså holde i 49,6 år om batteriet er like bra som batteriet DNV GL har testet. Om batteriet i en Model 3 har fått redusert sin kapasitet til 63% (47 kWh) så er det helt brukbart, ca samme som Model 3 SR.

Alfa Alfa har nok ikke forstått den store forskjellen mellom et batteri i en kommersiell anvendelse og i en personbil. Et lite tips som forklarer forskjellen. En Model 3 vil i snitt lades daglig med ca 6,2 kWh og ikke 34 kWh!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Men hva skjer med døde seller? Finnes det på think bilene eller nissan leaf?

For teknisk mulig å bytte batterier men å bytte teknologi blir verre. Generielt holder litium ganske lenge til LED lys, men man merker batterier fra pcer over 5 år har batteriene degradert en del. Men har jo aldri vært 100% uansett for er ofte kun 8 batterier 18650 i en laptop eller halvparten. Så man merker fortere degradering der.

Men tror det er problemer hvis man har bilen varm om vinteren det tømmer batteriet fort.

Tror tesla har lite degraderinger sammenlignet mot nissan leaf og think. Er jo helt annen generasjon.

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter at det er mulig å bruke fakta på mange måter - dersom man ikke bruker en Tesla 3 så vil ikke batteriet degraderes så mye som om man lader og bruker bilen hver dag. Det er helt rett.

Men at det er feil at noen bruker bilen hver dag, og lader hver dag er min oppfatning at ikke er helt tatt ut av luften. Og om man lader batteriet hjemme hele natten til 100% hver dag - nesten uansett hvor mye man lader batteriet ut, vil det også ta livet av batteriet.

Om man vil lære noe av dette (?) så er det at man må lyve på faktisk SOC for å vise til at batterier skal ha lang levetid. Tesla økte effekten med 5% her om dagen - så hvor kom dette fra? Og hva bør være effekten av å øke hvilken SOC som er max?

DNV GL har ikke laget et eksempel som skal være den hele og fulle sannhet for alle batterier i alle sammenhenger. De er ikke dumme. Derfor gir de noen eksempler på bruk og noen eksempler på hvilke parametre som gir påvirkning på batteriers levetid. Så går heller ikke levetiden til mer enn 10år. Det er en grunn til det. Slik at å lese ut ca 50 års levetid fra dette eksempelet er urovekkende feil forståelse av eksempelets rekkevidde.

Om man ønsker å lære av det er helt frivillig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, kmlund said:

Trodde det var slik at bilene var konfigurert slik at det uansett ikke er mulig å lade batteriet til 100%, slik a det egentlig er litt bortkastet tid å holde på med dette på egen hånd?

Altså at når bilen sier den er 100% oppladet så er den egentlig ikke det.

De fleste har en buffer i topp og bunn, så 100% er ikke 100%. Det ser man lett med f.eks Leafspy som fyren i artikkelen bruker. Får helt andre tall der en hva skjermen i bilen forteller deg.

Tesla derimot viser deg riktig verdi, og man kan lade batteriet til 100% om ønskelig. Burde ikke gjøres for ofte og bilen advarer mot dette. Som standard så ønsker bilen bare å lade seg til 90%.

4 minutes ago, Alfa Alfa said:

Tesla økte effekten med 5% her om dagen - så hvor kom dette fra? 

 

De har økt effekten på Model 3 to ganger faktisk. Var vel nermere 7% økning på LR modellen siste gang.

Det kommer av at de fintuner motorstyringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi gå rundt å bekymre oss for batteriet? Hva om jeg som eier dieselbil skulle tenke på dieseltanken min hver gang jeg fyller opp tanken? Selv om man kjører rundt i en gammel Hiace med 450 000 km på telleren skal man ikke tenke på hvor fort, mye eller lite man fyller tanken, man skal bare fylle. Slik bør det også være med elbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, FrihetensRegn said:

Hvorfor skal vi gå rundt å bekymre oss for batteriet? Hva om jeg som eier dieselbil skulle tenke på dieseltanken min hver gang jeg fyller opp tanken? Selv om man kjører rundt i en gammel Hiace med 450 000 km på telleren skal man ikke tenke på hvor fort, mye eller lite man fyller tanken, man skal bare fylle. Slik bør det også være med elbiler.

Hvorfor skal vi måtte ta oljeskift på en dieselmotor? Selv om man kjører en gammel Hiace med 450 000 km på telleren så er det uhørt at oljen må skiftes ved gjevne mellomrom. Man burde også kunne gi full gass selv om motoren er -30 grader kald uten å risikere motorhavari.

Fra melk til banan: Man burde følge litt med på Dieseltanken sin faktisk. Er det veldig lite diesel på den over lang tid kan det bli kondens og man blir dertill plaget. Dieseldyr er jo også flotte greier.

Endret av Complexity
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Alfa Alfa skrev (35 minutter siden):

Jeg oppfatter at det er mulig å bruke fakta på mange måter - dersom man ikke bruker en Tesla 3 så vil ikke batteriet degraderes så mye som om man lader og bruker bilen hver dag. Det er helt rett.

Men at det er feil at noen bruker bilen hver dag, og lader hver dag er min oppfatning at ikke er helt tatt ut av luften. Og om man lader batteriet hjemme hele natten til 100% hver dag - nesten uansett hvor mye man lader batteriet ut, vil det også ta livet av batteriet.

Om man vil lære noe av dette (?) så er det at man må lyve på faktisk SOC for å vise til at batterier skal ha lang levetid. Tesla økte effekten med 5% her om dagen - så hvor kom dette fra? Og hva bør være effekten av å øke hvilken SOC som er max?

DNV GL har ikke laget et eksempel som skal være den hele og fulle sannhet for alle batterier i alle sammenhenger. De er ikke dumme. Derfor gir de noen eksempler på bruk og noen eksempler på hvilke parametre som gir påvirkning på batteriers levetid. Så går heller ikke levetiden til mer enn 10år. Det er en grunn til det. Slik at å lese ut ca 50 års levetid fra dette eksempelet er urovekkende feil forståelse av eksempelets rekkevidde.

Om man ønsker å lære av det er helt frivillig!

Tesla sier at dagens batterier holder ca 500.000 miles og neste generasjon 1.000.000 miles. Med 1.500 mil kjørelengde tilsvarer dette ca 35,6 år og 71 år. Først bruker du DNV GL som sannhetsvitne på at batterier holder i 3,5 år og så er plutselig DNV GL test ikke lenger den hele og fulle sannhet!

Det er interessant at utholdenheten for et Teslabatteri ligger på samme nivå som et batteri til tung kommersiell bruk. Kommersielle batterier er ofte både mye dyrere og tyngre per kWh for å hade flere ladesykler.

Et batteris levetid (kapasitet) beskrives oftest i antall fulle ladesykler. Om en lader hver dag, men bare en sjettedel av full syklus, vil batteriet generelt ha et liv som er seks ganger lengre. Om du mener noe annet, så får du argumentere for det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Elbilen parker ikke seg selv. At det er er noen kriminelle el-bil eiere er ikke oppsiktsvekkende eller sjokkerende. Bilister flest forsøker å forholde seg til lover og regler. Men de aller fleste er nok noe selektiv. Feks ligger noen støtt 20 kmt over grensen. Og det er nok ikke drivlinjen som avgjør lovlydigheten. Ei heller e-bilenes ai-mojo.

Om du drar huet ut av smoggen og eksoståka lenge nok til at alt blir klarere for deg så ser du nok dette selv også. Men klart om du går smådopa på petroleumsprodukter stort sett hver dag så er kanskje ikke lett å vite hva som er virkelighet og hva som bare er inne i ditt eget hode. Krysser fingra for at du har ett tett og godt eksosanlegg og at det blir noen dager med skikkelig vinddrag slik at du får "pusten tilbake" og klart hode når tåken letter. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Walking Dead skrev (På 18.1.2020 den 18.09):

mange fordeler med elbil, ikke påbudt med lys (spesiellt på kvelden), kan parkere hvor som helst, trenger ikke ta hensyn til påbudt kjøreretning, billig drivstoff, kjører i bussfelt uten at det er kø (faktisk ulovlig, ikke mange som vet?), prøvekaniner til de har funnet opp batterier som virker (vet ikke om det er fordel, men det er jo snilt gjort av de som legger penger i en dyr bil)

For noe sprøyt! 

Jeg kjørte akkurat like dårlig og fikk minst like mange parkeringsbøter da jeg kjørte bensinbil!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...