Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål om ulike typer leukocytter


krispit

Anbefalte innlegg

Noen her som vet hva som er en 'vanlig' ratio av nøytrofile of lymfocytter ved virusinfeksjoner? Tenker mest på ratio av økningen.

Ifølge Wikipedia så øker nøytrofile leukocytter hovedsaklig ved infeksjoner med bakterier og sopp og lymfocytter mest ved virale infeksjoner. Enkelte andre kilder sier at rollen til nøytrofile granulocytter ved virale infeksjoner er lite kjent. Jeg har ikke disse kildene for hånden, men kan finne frem til de.

Noen som vet mer om dette, altså hvor vanlig det er at nøytrofile øker ved virale infeksjoner, om lymfocytter kan ikke øke/forbli normale ved virale infeksjoner eller som kjenner til noen gode kilder hvor det står mer rundt dette? Også kilder med generell informasjon om de ulike leukocyttenes rolle ved infeksjoner hadde vært fint.

I allmennpraksis brukes likevel hovedsaklig CRP for å skille mellom virale og bakterielle infeksjoner. Likevel så er det etter min kunnskap og erfaring slik at kan ha mindre bakterieinfeksjoner, spesielt lokale og milde infeksjoner, uten særlig økning i CRP. Jeg har forståelse for at man i mange tilfeller ikke vil behandle bakterielle infeksjoner dersom de er milde og ikke har vart lenge. Tenkte mer på dette litt av generell interesse og iforhold til den diagnostiske verdien av prøven i enkelte situasjoner hvor man er usikker på etiologi, på tross av at man har gjort vanlige undersøkelser.

Jeg kan stille spørsmålet på naturvitenskap forumet om det passer bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du sikter til er å ta blod fra en pasient og måle de forskjellige cellene i kroppen og stille en diagnose utifra dette.
Siden det er så mange faktorer som påvirker cellene så vil det ikke gi deg nok informasjon isolert sett.
Det vil rett og slett bli for mange unntaksregler. Du har helt rett i at lymphocytter isolert sett kan øke i en virus infeksjon, og det kan kanskje sette deg i riktig retning for en diagnose, men du vil trenge mer informasjon.

For at du skal ha nytte av å kunne antall celler i blodet og dets betydning er det nødvendig å også få informasjon om historikk og symptomer fra pasienten.


Feks hvis vi leter etter grunnen for feber hos en pasient og alt er negativt: urin kultur og analyse negativt, blod analyse og kultur negativt, røntgen av lungene negativt, cerebrospinalvæske negativt. Da begynner det å bli lite å gå på og da kan diagnosen peke mot noe viralt(virus).

 

Endret av Szeth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, krispit said:

Noen her som vet hva som er en 'vanlig' ratio av nøytrofile of lymfocytter ved virusinfeksjoner? Tenker mest på ratio av økningen.

Ifølge Wikipedia så øker nøytrofile leukocytter hovedsaklig ved infeksjoner med bakterier og sopp og lymfocytter mest ved virale infeksjoner. Enkelte andre kilder sier at rollen til nøytrofile granulocytter ved virale infeksjoner er lite kjent. Jeg har ikke disse kildene for hånden, men kan finne frem til de.

Noen som vet mer om dette, altså hvor vanlig det er at nøytrofile øker ved virale infeksjoner, om lymfocytter kan ikke øke/forbli normale ved virale infeksjoner eller som kjenner til noen gode kilder hvor det står mer rundt dette? Også kilder med generell informasjon om de ulike leukocyttenes rolle ved infeksjoner hadde vært fint.

I allmennpraksis brukes likevel hovedsaklig CRP for å skille mellom virale og bakterielle infeksjoner. Likevel så er det etter min kunnskap og erfaring slik at kan ha mindre bakterieinfeksjoner, spesielt lokale og milde infeksjoner, uten særlig økning i CRP. Jeg har forståelse for at man i mange tilfeller ikke vil behandle bakterielle infeksjoner dersom de er milde og ikke har vart lenge. Tenkte mer på dette litt av generell interesse og iforhold til den diagnostiske verdien av prøven i enkelte situasjoner hvor man er usikker på etiologi, på tross av at man har gjort vanlige undersøkelser.

Jeg kan stille spørsmålet på naturvitenskap forumet om det passer bedre.

Det er egentlig ingen "ratio", enten så er neutrofile for høye eller så er de normale, det samme med lymfocytter. Økningen av neutrofile og lymfocytter avhenger helt av utbredelsen av infeksjonen. En helt lokal infeksjon gir ikke nødvendighvis noen økning i disse celler, heller ikke CRP, men en mer utbredt infeksjon vil gjøre det. 

En som har mellomørebetennelse vil gjerne ha kraftige, røde trommehinder, og masse væske i mellomøret. CRP er gjerne helt normal, men kliniske finn peker i retning av mellomørebetennelse. Man kan ikke bruke CRP og blodprøver til alt, men mye. 

Det handler alltid om å gjøre kliniske vurderinger og undersøkelser. Basert på hvilke funn man har, så man kan velge å supplere undersøkelsen med CRP eller andre blodprøver. I noen tilfeller har det ingen diagnostisk verdi, andre tilfeller er det avgjørende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar. Det jeg mente med ratio mellom økningen i antallet nøytrofile og økningen i antallet lymfocytter var hvor mye de har økt i forhold til hverandre. Altså økning i nøytrofile/økning i lymfocytter eller vice versa.

Har fått et svar på medical stackexchange, så kopierer det over her i tilfelle noen er interesserte;

According to Leukocytosis (Emedicine), in general:

  • Neutrophils are high in bacterial and low in viral infections.
    • Exceptions: Neutrophils can be low in some bacterial infections, such as typhoid fever, rickettsial infections, brucellosis, dengue, Staphylococcus aureus, tularemia, Mycobacterium tuberculosis, ehrlichiosis and leishmaniasis (American Family Physician, Emedicine).
  • Lymphocytes are high in viral and low in bacterial infections.
    • Exception: Lymphocytes can be high in bacterial infections, such as pertussis
  • Monocytes are high in bacterial infections (tuberculosis, subacute bacterial endocarditis, brucellosis, syphilis) and many protozoal and rickettsial infections (eg, kala azar, malaria, Rocky Mountain spotted fever), and normal in viral infections.
    • Exception: Monocytes are typically high in infectious mononucleosis and in some other viral infections.

Other markers:

According to a study Role of neutrophil to lymphocyte and monocyte to lymphocyte ratios in the diagnosis of bacterial infection in patients with fever (Infection, 2017), high neutrophyl : lymphocyte ratio (NLR) and high monocyte : lymphocyte ratio (MLR) are much more common in bacterial than viral causes of fever:

In the present paper, we demonstrate that NLR and also MLR is higher in patients hospitalized for fever due to bacterial infection, and lower in those with viral infection, than in patients with non-infectious causes of fever (Table 1).

 

Syntes å få inntrykk av at ØNH mente jeg hadde bihulebetennelse (han var ikke tydelig, så jeg er ikke sikker) og prøvesvar tatt i etterkant viste økte nøytrofile og monocytter og CRP på 45. Fikk i utgangspunktet kortison nesespray av ØNH lege, men på den står det; brukes ikke ved infeksjon, så ble litt skeptisk. I etterkant fikk jeg voldsom hodepine og litt kvalme (kjennes ut som at hodet kommer til å eksplodere på det verste og ble da også kvalm, voldsomt trykk utover, når det er bedre er det mer som 'tungt hode' eller trykk utover i hodet), deretter også litt svimmelhet og ustøhet (faller til siden når jeg går bl.a, føles ut som at rommet snurrer litt, ørhet, litt som jeg har drukket alkohol egentlig), men tett nese og sår hals har gått over, så vet ikke hva det er nå. Vet ikke om det er noe vits i å gå til lege når jeg ikke er redd for noe alvorlig. Hodepine blir verre ved fremoverlening, liggende stilling og litt ved lett trykk over fremsiden av halsen, bedring med isposer, ellers ingen tydelige provoserende faktorer. Har også hatt dott i øret ifbm med dette, men gikk øver.

Forsøkte kortison spray, men synes ikke har hjulpet. Har hatt hodepine før og fått foreslått migrene utredning, men fulgt opp da jeg ikke er så ofte plaget med hodepine vil jeg si.

Behandler de bihulebetennelse dersom det kan være bakterielt selv om CRP ikke er veldig høy? Jeg tror kanskje ikke det, annet enn den nesesprayen jeg fikk kanskje. Dessuten så har jeg ikke tett nese eller sår hals lenger, bare hodepine og lett svimmelhet (litt trykk over bihuler også, men lite), så da blir det nok ekstra lite sannsynlig. Bør jeg si ifra om nylig infeksjon dersom jeg går til lege for hodepinen? Svimmelheten er mindre plagsom. Tenker på om det kan ha sammenheng.. Har hatt i nesten 1 uke, altså hodepinen, CRP og sår hals (litt tett nese også synes jeg å huske, men ikke veldig tett) og slikt varte i et par uker. Har også litt trykk over bihuler, men ganske lite egentlig og ikke smerter. Har ikke feber.

Dette er jo ikke helt relevant til spørsmålet egentlig. Kan spørre legen når jeg drar til neste uke for fornyelse av medisiner, må bare få tid til å ta det opp.

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...