Gå til innhold

Hvordan finne ut om enheten er ekte 4k?


Anbefalte innlegg

Hei finnes det noe måte å finne ut om det er snakk om ekte 4k ikke falsk oppskaleringer?

For syns det er rart med:

LG UBK80 den skal være 4k ultra hd playback men får kun full HD på skjermen selv om det står 4k under oppløsning?

Får feilmelding ved full hd at man kan få bedre bilde med 4k men merker ingen forskjell så mistenker den og mye annet er falsk 4k. Kun markedstriks for å få folk å kjøpe men hvorfor får jeg da full HD under oppløsning?

Den som jeg har testet under her er:
H96 MAX RK3318 Smart TV Box Android 9.0 4GB 32GB 64GB Media player 4K Google Voice Assistant Netflix Youtube H96MAX 2GB16GB

Prøvd å teste Ps4 slim men får verken valgt 4k under oppløsning eller få høyere på skjermen?

Så er det mulig å forfalske oppløsningen på samsung skjerm? Eller kan jeg stole på den informasjon jeg får fra skjermen?

Eller er det kjent android har bedre støtte for 4k og PC en bluerayspiller og konsoller? Først når PS5 eller Xbox scarlett kommer så er det ekte 4k resten av konsollene også xbox X gir falsk 4k?

IMG_1497.JPG

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (8 timer siden):

LG UBK80 den skal være 4k ultra hd playback men får kun full HD på skjermen selv om det står 4k under oppløsning?

Hva kobler du BD-spilleren til? Ser ut som PC-skjerm på bildet. Prøv å koble den på en 4K TV. Ikke alltid det funker optimalt hvis man blander TV- og PC-utstyr.

Lenke til kommentar
Zash skrev (13 timer siden):

 Hvilket innhold prøver du å se i 4K på den billige tv-boksen din? Og hvilken 4K blu-ray prøver du å spille av? 

Youtube men det er ikke liksom problemstilling jeg lurer på hvorfor det skal være vanskeligere på bluerayspillere og konsoller? har du testet Xbox one X eller PS pro for usikker jeg skal gidde det, fordi har mistenke problemet er også der. Eller at man rett og slett ikke ser forskjell på full HD\4k og fremdeles viser skjermen full HD så oppskalering hjelper lite for den gjør vel samme jobb fra skjermen.

Testet Rambo 2 fra tyskland, men har prøvd flere filmer uten jeg merker forskjell på 4k vs full HD, klarer ikke å finne hvorfor, om det er utstyret selv om det støtter 4k kan det være pc utstyr har begrenset støtte eller

Sitat

Hva kobler du BD-spilleren til? Ser ut som PC-skjerm på bildet. Prøv å koble den på en 4K TV. Ikke alltid det funker optimalt hvis man blander TV- og PC-utstyr.

Ja det er pc skjerm, litt eldre utgave som støtter kun 4k 30 hz, så er usikker om det er problemet eller HDMI switch\kabel. Men skal den først støtte 4k forstår jeg ikke at det skulle spille rolle? Mister muligens High Dynamic Range (HDR) eller HDMI Ethernet and Audio Return Channel usikker om Content protection (HDCP) støttes eller hdmi v2\1.4 for begge støtter 4k er kun forskjell på 60\30 hz.

For jeg ønsker foreløpig ikke TV på grunn av nrk lisensen men ønsker helst svar om PC skjerm er vesentlig dårligere, ha vidt sett på TV men tror det er kun High Dynamic Range (HDR) man mister.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
samco skrev (9 minutter siden):

Tipper skjermen ikke har hdmi 2.0 som trengs for 4k.

Sitat
Sitat

Så hdmi 1.4 klarer 4k med lavere ytelse, men det er ikke spørmålet her, for noen skriver 4k særlig på switcher\kabeler på ebay men det kan være HDMI 1.4 eller HDMI v2 er ikke sikkert alt er riktig merket, og det er ikke sikkert switcherene har samme standard. Hvordan en tv\skjerm eller konsoll\bluerayspiller hånter ustøttet utstyr er forskjellig, en del gir svart skjerm andre tilfeller får man full HD bilde selv om man har valgt 4k oppløsning. Så det kan være både programvare feil eller manglende støtte for 4k. Prøver bare å få svar hva eller hvor problemet er for finnes ikke billig utstyr som kan kategoriesere kabler og hdmi switcher, er usikker på hva som skjer hvis man blander eldre utstyr med nytt, for er jo kjent det kan gi problemer.

Litt i tvil om:

HDMI High Definition Cable Signal Tester Tool with LED Indicators Portable

Kun tester kabelbrudd eller hvis alt virker der er det hdmi v2. Hvis kun halvparten virker så er det hdmi 1.4?

Er det slik hvis kabelene er tynnere en vanlig er det automatisk hdmi 1.4? Uansett forklarer det ikke hvorfor bluerayspiller har problemer men ikke smart tv boks?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
samco skrev (11 minutter siden):

tipper 4K boksen din ikke ekte 4K får du opp UHD med Netflix gjennom boksen det er en enkel test.

Betaler ikke netflix selv men har en i familjen som har familjelisens det vel uten 4k og begrenset offline steaming så tviler på det virker, faktisk er det dårlig med apper til den LG bluerayspilleren så tror ikke den har youtube eller netflix kun sony spillere. Selv om den spiller av UHD plater hjelper det vel lite hvis det ikke er ekte 4k men betalte kun 1400 kr med hdmi kabeler så er begrenset hvor mye jeg kan forvente av en slik spiller, men er selv litt i tvil hvor høy pris man må oppi for å få en ekte 4k spiller, for prøvd å meg på UBP-X500 verken 4k eller støtte for å spille brente panasic stue brente plater.

For avforum sier X800  eller Sony UHP-H1 litt stiv pris å betale 4000 kr for å få ekte 4k? Syns du ikke? hvis det finnes android enheter under 300 kr som klarer det.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (35 minutter siden):

For jeg ønsker foreløpig ikke TV på grunn av nrk lisensen

Kringkastingsavgiften ble avviklet 31.12.2019.

 

Sitat

men ønsker helst svar om PC skjerm er vesentlig dårligere

Å, gjør du det? Det er ikke det dette handler om når trådtittelen er "Hvordan finne ut om enheten er ekte 4k?"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (7 minutter siden):

Betaler ikke netflix selv men har en i familjen som har familjelisens det vel uten 4k og begrenset offline steaming så tviler på det virker, faktisk er det dårlig med apper til den LG bluerayspilleren så tror ikke den har youtube eller netflix kun sony spillere. Selv om den spiller av UHD plater hjelper det vel lite hvis det ikke er ekte 4k men betalte kun 1400 kr med hdmi kabeler så er begrenset hvor mye jeg kan forvente av en slik spiller, men er selv litt i tvil hvor høy pris man må oppi for å få en ekte 4k spiller, for prøvd å meg på UBP-X500 verken 4k eller støtte for å spille brente panasic stue brente plater.

For avforum sier X800  eller Sony UHP-H1 litt stiv pris å betale 4000 kr for å få ekte 4k? Syns du ikke? hvis det finnes android enheter under 300 kr som klarer det.

Prøv en Apple 4K tv boks den er OK selv om jeg bruker min nesten aldri.

den har flere 4K innstillinger du kan teste ut om skjermen din klarer 2160p over hdmi.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Prøver å spørre om det er skjermen eller enhetene som er problemet?

For syns det igjen er bortkastet med å betale 4000 kr for X800  eller Sony UHP-H1 er ikke sikkert det er mye bedre.

Men syns ikke det er til mye hjelp, kan jo gå for prosjektor. Men spørs om ikke er samme problemer der.

Har jo 4k skjerm som er nyere, men gidder ikke så teste så mye. Selv tror jeg det er bluerayspilleren som er problemet. Men usikker om produsenten har lagt bevist fjernet muligheten for 4k kun for å gjøre at dyrere spillere blir kjøpt istedenfor. Men det vet ikke kjøperne.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...