Gå til innhold

GPU ligger bare på 60-70% load i spill


PeterA

Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittelen antyder har jeg store problemer med at GPUen min, et Gainward RTX 2080, ligger og slapper av på rundt 60-70% load i spill, med drops helt ned mot 30%. Dette irriterer meg kraftig, og jeg har prøvd alle løsninger jeg kan komme på uten å få bukt med problemet. Har brukt DDU og utført clean installasjon av drivere, har gjort en clean installasjon av Windows, har oppdatert alle drivere og lignende på PCn generelt, og jeg har satt alt av innstillinger i Nvidia sitt kontrollpanel på full power, uten resultat. Derfor står jeg her nå med hatten i hånden og spør ydmykt etter hjelp fra noen med mer erfaring enn jeg har.

Er det noen spørsmål er det bare å slenge i vei, så skal jeg svare som best jeg kan.

Peter Andreassen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU ligger på ca 50%, så det kan vanskjelig være problemet, er in i7-8700k. Dette problemet oppsto først i forrige uke, og har hatt GPUen siden 2018 uten problemer fram til nå... Minne er Gskill et eller annet 3600MHz. Spiller på 1080p på en Benq XL2546.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Kan du ikke se bort fra loaden når du spiller?

Er jo litt utrivelig å ha kjøpt et skjermkort til 9K, og så måtte nøye seg med 50% av ytelsen man normalt skal ha...

Kan også nevne at på diverse benchmarks som unigine superposition, valley etc. jobber GPU for full pinne, det er kun i spill den faller av lasset. Og da mener jeg alt av spill, har prøvd i hvertfall 20 forskjellige, og på samtlige faller GPU utilization ned til 60-70%. I følge GPU-Z står det bare at GPU er limited by GPU utilization på performance cap reason, ogdet skjønner jeg fint lite av.

Lenke til kommentar
PeterA skrev (8 minutter siden):

Er jo litt utrivelig å ha kjøpt et skjermkort til 9K, og så måtte nøye seg med 50% av ytelsen man normalt skal ha...

Som andre har forklart deg betyr det at det sansynligvis er noe annet som er "flaskehalsen". Om du får kjørt spillet på de settingsa du ønsker gjør det vel ingenting om skjermkortet ditt bare jobber deltid?

Benchmarks er laget for å kjøre full pinne, i motsetning til spill.

Det kan selvfølgelig hende at jeg har misforstått noe her..

edit: GPU'en din faller ikke av lasset bare fordi den kjører på 50%. Det betyr bare at 50% ytelse holder for å kjøre innstillingene du har valgt.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PeterA skrev (1 time siden):

CPU ligger på ca 50%, så det kan vanskjelig være problemet, er in i7-8700k. Dette problemet oppsto først i forrige uke, og har hatt GPUen siden 2018 uten problemer fram til nå... Minne er Gskill et eller annet 3600MHz. Spiller på 1080p på en Benq XL2546.

Da er ikke CPU eller minne flaskehals.

Nå krever ikke 1080p all verden, så tenker, kan det hende skjermen står på kun 60hz i nvidia kontrollpanel (gjør det som default i Windows) og at du tilfeldigvis har låst skjermen med vsync?

I det tilfellet vil jo skjermkortet stoppe/ikke yte mer når det har nådd 1080p @ 60hz. Som kan forklare den lave belastningen på skjermkortet. Bare en tanke.

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (39 minutter siden):

Han bruker sikkert MSI Afterburner mens han spiller.

Bruker ikke afterburner, bruker Precision X1, og har aldri programmet i gang mens det er spill som kjører. Har prøv å fjerne overclocken for å se om det bøtet på problemet, men nei.

Har som sagt sjekket alle muligheter som jeg vet om, skjermen er satt til 240Hz i nvidia kontrollpanel, og jeg slår alltid av v-sync der det er mulighet for det (som det jo alltid er). Tidligere har det ligget på over 90% load i spill, og det er kun den siste uka den har begynt å rusle nedover på prosentstigen. Har hatt den i et og et halvt år, og dette er første gang jeg opplever at den ikke jobber på fullt i spill. Er rart om GPUen plutelig bestemte seg for at BFV ikke er så krevende og la seg på 50% load, når den tidligere på akkurat samme spill og settings har gått full spinn. Er jo selvfølgelig ikke krise, spillene går jo fortsatt relativt smooth på rundt 100fps, men er ergelig når man vet at kortet kan klemme ut så mye mer.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (50 minutter siden):

Hva ligger FPS på?

I BFV ligger det på rundt 100, avhengig av situasjon og maps, på gears 5 har jeg rundt 120, Dishonored 2 havner jeg ofte under 100, pubg er det alt fra 20 til 150, men det er vel siden pubg er så forferdelig dårlig utviklet.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (49 minutter siden):

Ikke sikkert det er noe galt heller, bare at du ikke spiller spill som krever mer, og/eller at du har på for lave settings

Har du en HW monitor?
Skjermkort og CPU vil ikke være på 100% om du skifter vindu, for å se hvor mye % de bruker
Spillet må være det aktive vinduet

Har HWmonitor og GPU-Z oppe på skjermen ved siden av mens jeg spiller, og der er det til tider meget rolig både med load og temperaturer

Lenke til kommentar

Siden problemet ser ut til å ha kommet ‘plutselig’, kan det være en idé å se på hva som kan være forskjellig på maskin & OS nå kontra før du problemet oppsto.

 

HW: Du har ikke oppdatert FW på hovedkort eller skjermkort/andre komponenter siste to måneder?

OS: Du reinstallerte. Prøvde du å teste før de siste oppdateringene fra Microsoft ble lagt inn? Tenker om det kan være en patch som lager krøll for deg.

Driver & Utils for skjermkort; prøvd med eldre versjoner?


Så du har jevnlig fulgt med på ytelsen på skjermkortet siden du fikk det? Spør fordi ofte så er det først når man blir oppmerksom på noe at man opplever det som et problem. Om du gjorde tilsvarende tester når du fikk kortet, med spill fra den gang, vil det ikke nødvendigvis si at dagens patchede versjoner av spill gir samme resultat.

Lenke til kommentar

Hvis settings er ok og slik du ønsker det er FPS det første jeg ville sett på.

- Hva støtter skjermen din
- Har du satt på vsync eller annen form for framecap
- gjør målinger på avg, min, max fps
 

Når det er sagt, så lenge du får den "eyecandy" og ytelse du vil ha er lav GPU benyttelse på alle måter en velsignelse. Du får mindre støy, mindre varme og maskinen har overskudd når det trengs (ant. mindre framedrops ol.). 

Har du ikke ytelsen du ønsker er situasjonen annerledes.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Hvis settings er ok og slik du ønsker det er FPS det første jeg ville sett på.

- Hva støtter skjermen din
- Har du satt på vsync eller annen form for framecap
- gjør målinger på avg, min, max fps
 

Når det er sagt, så lenge du får den "eyecandy" og ytelse du vil ha er lav GPU benyttelse på alle måter en velsignelse. Du får mindre støy, mindre varme og maskinen har overskudd når det trengs (ant. mindre framedrops ol.). 

Har du ikke ytelsen du ønsker er situasjonen annerledes.

 

Tidligere i tråden er svar på skjerm, v-sync og FPS besvart, men kan gi en kjapp recap. FPS-messig ligger det rundt 100 i snitt på BFV med settings på medium/high, 80-90fps i Dishonored 2 med settings på high/ultra, 50-150fps i pubg, men der tror jeg et horribelt dårlig optimalisert spill er delvis skyldig. Metro: Exodus ligger godt ned på 70-tallet i snitt med settings på high. Fellesnevneren for alle spill er at gpu omtrent aldri går over 70% load, ligger for tiden faktisk nærmere 50% mesteparten av tiden, og det kan vel umilig være rett?

CPU er en i7-8700K, så der kan jeg vanskelig se at det er en flaskehals, RAM er G.skill ripjaws 3600 MHz, mens skjerm er en benq xl2546 som skal ta unna 240 Hz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...