Gå til innhold

Mer enn 20 år i IT-bransjen har overbevist meg om den trenger flere kvinner


Anbefalte innlegg

Benny Flaggstang skrev (56 minutter siden):

Mange kvinner velger bort teknologiutdannelse på grunn av stigma og misforståelser. De får aldri muligheten til å bli den beste kandidaten, fordi deres drøm blir stoppet før de i det hele tatt har prøvd. Det er et reelt problem. Et stort problem. Som ikke har noe med kvotering eller forfordeling å gjøre.

Hvis dette er tilfellet, vil jeg tro alle artiklene om hvor forferdelig IT-bransjen er og hvordan den må endres for å tilpasses kvinner bare hjelper med å skremme de vekk enda raskere.

Nå har jeg ikke 20 år i bransjen enda, men veldig nær, og i den tiden er det bare 2 år jeg har jobbet hvor jeg ikke har hatt en kvinnelig medarbeider, og det har alltid vært faglig kompetente kvinner som jobber med IT og ikke bare jobber i et IT-selskap.

Og det som skurrer for meg når jeg leser artikkelen er at alle disse kvinnene som jobber med IT har trives godt med jobben, faktisk langt bedre enn kvinnene som var i flertall i administrasjonen i de samme firmaene.

Det er ingen stengte dører for kvinner som ønsker å jobbe med IT, hvorfor tvinge inn de som ikke ønsker det. Å kjempe mot naturen er ganske håpløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PingEnt skrev (8 minutter siden):

Maskinlæring er særdeles enkelt, kodemessig. 


Kanskje dersom du bruker "ferdige" løsninger som Tensorflow, MXNet eller lignende, men for de aller fleste er det ingenting enkelt ved å implementere lineær algebra i kode, eller analysere store datasett for mønster og den slags.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, 0laf said:


Kanskje dersom du bruker "ferdige" løsninger som Tensorflow, MXNet eller lignende, men for de aller fleste er det ingenting enkelt ved å implementere lineær algebra i kode, eller analysere store datasett for mønster og den slags.

Det er akkurat verktøy som TF en bruker for å analysere slike mønster. En som er ekspert på å finne mønstere, er ikke samme person som kommer til å lage et nytt linalgbibliotek.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, PingEnt said:

Det er akkurat verktøy som TF en bruker for å analysere slike mønster. En som er ekspert på å finne mønstere, er ikke samme person som kommer til å lage et nytt linalgbibliotek.

Søker jeg etter Tensorflow på Finn.no så får jeg opp 7 stillinger hvor de aller fleste av dem krever kunnskap i programmering. Søker jeg på Java finner jeg 490 stillinger. Det er ingen etterspørsel etter folk som kan maskinlæring men svært lite om andre temaer.

De beste IT-folkene er folk som har bred interesse for IT. De er ikke bare interessert i maskinlæring, eller UX, de er interessert i IT generelt. Den brede kunnskapen gjør dem bedre til å gjøre jobben sin, fordi de forstår utstyret de bruker og gjør det mye lettere for dem å kunne gjøre ulike arbeidsoppgaver.

Skal man få flere kvinner inn i IT-bransjen, så er ikke løsningen å få kvinner uten interesse for data til å ta IT-utdanning, fordi de blir ikke like dyktige og mange av dem vil ta irrelevante jobber. Løsningen er å få flere kvinner til å bli interessert i IT generelt og få de som er interessert til å søke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er flere steder i "IT bransjen" også i rent teknisk orienterte stillinger hvor du ikke trenger mye faktisk IT kunnskap for å få en stilling, forholdsvis god/grei lønn og særdeles enkle oppgaver. Du trenger bare å være "riktig kandidat".

Symbolpolitikk er aldri en bra greie når det blir nettopp kun det.

Ellers har noen av de dyktigste jeg har jobbet med vært kvinner og gode kolleger som det har vært en glede å jobbe med. Så dette tullete kjønnsfokuset får man bare slutte med før det blir en hengemyr.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
PgUp skrev (23 timer siden):

Poenget med artikkelen er at kvinner og menn er forskjellige, og har ulike perspektiver som kan være til nytte ved utvikling av IT produkter. Ser ikke helt hva dere reagerer på med det? Handler ikke om kvotering dette. Dere er vel enige i at kjønn er forskjellige og kan ha ulike forståelse og syn på ting? 

Jeg har jobbet med kvinner i hele karrieren. Som ledere, kolleger, flinke, mindre flinke... Dog har jeg jobbet med langt flere menn enn kvinner.


Det finnes forskjeller mellom menn og kvinner på gruppenivå. Men overlappen er så stor at man kan stille spørsmål ved hvilke unike perspektiver kvinner med samme utdanning, kulturbakgrunn og interesse tilfører en mannsdominert bedrift så lenge individuelle forskjeller uansett er så store.

Vil ikke det å ansette 2.generasjons ikke-vestlige innvandrere, 60-åringer, autodidakte, ex-grundere, humanoria eller andre uvanlige bakgrunner potensielt tilføre langt mer utfyllende perspektiver til en typisk mannsdominert bedrift bestående av NTNU og UiO studenter med «master i data»?

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Camlon skrev (11 timer siden):

Ja, det er riktig. Ingen på min arbeidsplass jobber med hardware, men vi er fortsatt interessert i hva slags hardware maskinene våres har. De som synes PC er kjedelig vil fort bli lei av å drive med maskinlæring eller UX også.

Jeg har jobbet med programmering i 15 år snart og bryr meg svært lite om hvilken hw den kjører på. Det betyr ikke at jeg synes pc er kjedelig, men alle må ikke bry seg om det samme. Kanskje kunne dere hatt godt av noen med litt andre perspektiver?

Camlon skrev (11 timer siden):

En annen ting er at IT-folk trenger en viss kunnskap om PC-er for å kunne vite hva slags spesifikasjoner man trenger for å kunne gjøre jobben sin. Joda, man kan sikkert bare la sjefen kjøpe en PC og bruke den, men det er ikke den type mennesker som velger å bli eksperter i IT. De ender opp i andre sektorer som salgsansvarlig, HR, kundeansvarlig eller ledelse.

Øh. Nå har jeg aldri fått velge spesifikasjoner på jobb-pc før jeg begynte for meg selv. Hvorfor skal hw-interesse være avgjørende for om man liker å jobbe med pc? Jeg interesserer meg for software jeg. Nok en gang får jeg intrykk av at du mener alle bør være interessert i det samme som deg?

 

Jeg tror ulike perspektiver fra ulike grupper kan gi mye innsikt og føre til bedre produkter. Det var f.eks ikke før jeg jobbet med en blind frontendutvikler jeg fikk øynene opp (pun intended) for å lage gode nettsider for de som ikke kunne se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (På 17.1.2020 den 23.28):

Jepp, litt sånn som alle andre bransjer egentlig. Dette voldsomme fokuset på kjønn, og ikke minst, etnisitet er helt høl i hodet.

Det er viktigere med mangfold enn kompetanse. Siden ulike mennesker tenker ulikt, da gir mangfold en betydelig gevinst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, nirolo said:

Jeg har jobbet med programmering i 15 år snart og bryr meg svært lite om hvilken hw den kjører på. Det betyr ikke at jeg synes pc er kjedelig, men alle må ikke bry seg om det samme.

Poenget er ikke at du skal bry deg om hva slags hw din PC kjører på. Her er hva hun skrev

Jeg har snakket med mange IT-jenter som forteller at de føler seg underlegne gutta, som tilsynelatende kan så mye mer. Det er for eksempel de gutta som har svidd av alle konfirmasjonspengene på å bygge drømme-pc-en og legger ut om valg av grafikk-kort, prosessorer og minnebrikker.

Vi må nå få frem til disse jentene med at det er fullt mulig å jobbe med IT uten å være interessert i hvordan en pc er bygget opp. 

Hun mener at mange jenter mener det er kjedelig å høre om pc-hardware, fordi eller så hadde det ikke vært et problem for dem å lære litt om hvordan en PC er bygget opp og hun ville istedenfor snakket om hvordan vi kan bygge opp deres selvtilitt. Men jeg ser ingen behov for å rekruttere jenter som synes det er kjedelig å vite hvordan en PC er bygget opp når det finnes mange jenter som er eller kunne vært interessert og velger ikke IT-utdanning.

Min erfaring er at de som har bred interesse for data blir de beste IT-folkene. Hva gjør frontend utvikleren som bare bryr seg om UX om etterspørselen faller og de mister jobben? Mest sannsynlig vil en slik person forsvinne ut av bransjen, mens en som er dyktig i IT generelt kan finne en jobb som ikke handler om frontend utvikling og fortsette videre. 

Og har du aldri hatt behov for noe mer enn 8 GB RAM, standard prosessor, HDD lagring, integrert grafikkort eller behov for mer enn en skjerm? Har du aldri fått en hardware feil og må finne ut hva som er problemet? En som synes hardware er kjedelig er i en dårligere posisjon til å vite hva man trenger og hva som er galt når noe skjer.

Personlig er jeg ikke en hardware-entusiast, men jeg vet at en Geforce 2070 er bedre enn en Geforce 2060, og hvis en kollega sier at han kjøpte en Geforce 2070 til PC-en sin, så tenker jeg ikke "ååå, så kjedelig". Gjør du?

 

Quote

Kanskje kunne dere hatt godt av noen med litt andre perspektiver?

Vi har ulike perspektiver, vi kommer fra mange ulike land og har ulike bakgrunner, men vi har ingen utviklere som synes data er kjedelig. 

Det finnes mange perspektiver her i verden, ikke alle er nyttige.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 timer siden):

Poenget er ikke at du skal bry deg om hva slags hw din PC kjører på. Her er hva hun skrev

Jeg har snakket med mange IT-jenter som forteller at de føler seg underlegne gutta, som tilsynelatende kan så mye mer. Det er for eksempel de gutta som har svidd av alle konfirmasjonspengene på å bygge drømme-pc-en og legger ut om valg av grafikk-kort, prosessorer og minnebrikker.

Vi må nå få frem til disse jentene med at det er fullt mulig å jobbe med IT uten å være interessert i hvordan en pc er bygget opp. 

Hun mener at mange jenter mener det er kjedelig å høre om pc-hardware, fordi eller så hadde det ikke vært et problem for dem å lære litt om hvordan en PC er bygget opp og hun ville istedenfor snakket om hvordan vi kan bygge opp deres selvtilitt.

Det er jeg enig med henne i.

Camlon skrev (4 timer siden):

Men jeg ser ingen behov for å rekruttere jenter som synes det er kjedelig å vite hvordan en PC er bygget opp når det finnes mange jenter som er eller kunne vært interessert og velger ikke IT-utdanning.

At mange potensielle datainteresserte jenter velger noe annet er et problem, men det utelukker ikke at det er lurt å inkludere dem som ikke synes hw er gøy. Hw er ikke alfa og omega innen data. Det er en tynn liten gren i dagens arbeidsliv.

 

Camlon skrev (4 timer siden):

Min erfaring er at de som har bred interesse for data blir de beste IT-folkene. Hva gjør frontend utvikleren som bare bryr seg om UX om etterspørselen faller og de mister jobben? Mest sannsynlig vil en slik person forsvinne ut av bransjen, mens en som er dyktig i IT generelt kan finne en jobb som ikke handler om frontend utvikling og fortsette videre. 

Jeg kan ikke se du har noe grunnlag for å mene at de med hw-interesse blir bedre enn andre? Jeg er ikke enig i den vurderingen. Videre tror jeg du beskriver majoriteten av FE-utviklere. Dvs hvis de ikke kunne jobbe med FE, så tror jeg de ville vurdert andre yrker. Jeg kan ikke se at det gjør dem til mindre gode i FE/UX.

Camlon skrev (4 timer siden):

Og har du aldri hatt behov for noe mer enn 8 GB RAM, standard prosessor, HDD lagring, integrert grafikkort eller behov for mer enn en skjerm? Har du aldri fått en hardware feil og må finne ut hva som er problemet? En som synes hardware er kjedelig er i en dårligere posisjon til å vite hva man trenger og hva som er galt når noe skjer.

Men nok en gang, dette er ikke noe alle trenger å kunne. Det er bare dine preferanser. Ikke noe alle må vite elelr drive med, kun en ørliten minoritet.

Camlon skrev (4 timer siden):

Personlig er jeg ikke en hardware-entusiast, men jeg vet at en Geforce 2070 er bedre enn en Geforce 2060, og hvis en kollega sier at han kjøpte en Geforce 2070 til PC-en sin, så tenker jeg ikke "ååå, så kjedelig". Gjør du?

Ja det der er helt uinteressant for meg. Sist gang jeg brydde meg om geforce eller andre skjermkort var da det ble lansert for første gang (i 99/00 ?).

 

Camlon skrev (4 timer siden):

Vi har ulike perspektiver, vi kommer fra mange ulike land og har ulike bakgrunner, men vi har ingen utviklere som synes data er kjedelig. 

Det finnes mange perspektiver her i verden, ikke alle er nyttige.

Helt enig i at kjønn kun er ett perspektiv, vi trenger mange. Men å utelukker alle (eller bare kvinner?) som synes HW er kjedelig er ekskluderende. Hvorfor er det du som skal avgjøre hvilke perspektiver som er nyttige? Dersom det stemmer at alle på din jobb synes HW er spennende så tror jeg du har en alt for heterogen gruppe og trenger noen andre typer mennesker inn. (Jeg antar du mener HW når du sier data, for data kan bety hva som helst og HW/pc-bygging var utgangspunktet for det vi diskuterer)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, nirolo said:

At mange potensielle datainteresserte jenter velger noe annet er et problem, men det utelukker ikke at det er lurt å inkludere dem som ikke synes hw er gøy. Hw er ikke alfa og omega innen data. Det er en tynn liten gren i dagens arbeidsliv.

Ting henger sammen. De som mener hardware er kjedelig er ofte de som ender opp med å gjøre noe helt annet etter noen få år i arbeidslivet. 

Man kan klare seg uten mye. En kirurg trenger ikke å ha mye kunnskap utenom hvordan han gjør operasjonene. Men er det kirurgene vi ønsker å ha? Nei, det er det ikke, vi ønsker kirurger som har svært god almennkunnskap sånn at når de havner i en ny situasjon så vet de hva de skal gjøre. Kirurger må derfor ha lang utdanning som inkluderer mye som ikke er Alfa og Omega. 

For utviklere så finnes det ingen formelle krav, men vi vet fra studiene så inkluderer det mange ulike temaer som f.eks. hvordan PC-er er bygget opp. Vi har ikke front end studier som bare inkluderer hvordan man kan lage en nettside, fordi gode IT-folk kan mer enn en ting.

 

Quote

Videre tror jeg du beskriver majoriteten av FE-utviklere. Dvs hvis de ikke kunne jobbe med FE, så tror jeg de ville vurdert andre yrker. 

Ja det der er helt uinteressant for meg. Sist gang jeg brydde meg om geforce eller andre skjermkort var da det ble lansert for første gang (i 99/00 ?).

Nei, du beskriver deg selv. De FE-utviklere jeg kjenner har jobbet med begge deler og har null problem med å bytte. Jeg har også jobbet med frontend selv.

Egentlig så virker det som om du er lite ute av takt med hva arbeidsmarkedet ønsker. Søk etter front end utvikler så får du opp f.eks. denne posisjonen
https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=167329865

Legg merke til at de skriver "Mac eller PC – du velger selv". Du hevdet tidligere at ansatte ikke kunne påvirke hva slags utstyr de får jobbe med. Om du svarer, "PC, jeg vet ingenting om hardware, bare kjøp en" så vil det tolkes negativt. De vil også ha kunnskap i React, Vue, NodeJS, API, Maskinlæring, LAPP-stack. En person som kan alt dette kan lett bytte til andre ting som backend om nødvendig.

En av de størte feilene en del utviklere gjør er at de overspesialiserer seg på et felt, og når teknologien de bruker blir for gammel så blir de overflødige. Det virker som om du har gjort. Kanskje går det bra for deg, men for mange andre betyr det fremtidlig arbeidsledighet.

 

Quote

Dersom det stemmer at alle på din jobb synes HW er spennende så tror jeg du har en alt for heterogen gruppe og trenger noen andre typer mennesker inn. 

Nei, vi har ingen behov for å hente inn noen som synes hardware er kjedelig. Firmaet har ikke aktivt rekruttert slike folk, det er bare slik at gode IT-folk har bred kunnskap om IT, og det inkluderer hardware.

Jeg har fortsatt til gode å møte en dyktig IT-person som ikke vet noe om dagens grafikkort, ikke bryr seg om hva slags PC de bruker og tror at de fleste frontend utviklere ville vurdert andre yrker om de ikke kunne jobbe med frontend. 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Snikpellik said:

Morsomt å se hvordan noen her går rett i forsvarsposisjon fra første innlegg i tråden.

Det var ikke snakk om kvotering i artikkelen. Alle bransjer trenger mangfold, ikke bare i kjønn men også alder.

IT-folka på min jobb skulle hatt noen kvinner. Makan til svett gjeng!

Mja. Denne diskusjonen eksisterer jo ikke i et vakuum.

Interseksjonalist-gjengen, særlig fra USA, har jo valgt seg IT spesielt som en bransje de må plage med det evige gnålet alle stort sett er ekstremt lei av nå. Særlig øyerullende blir det jo i et land som Norge - hvor vi har hatt frihet for alle til å velge hva de vil drive med, ikke bare på papiret men også kulturelt, i lang tid nå. Er vel kanskje det en del her veldig forsiktig prøver å få frem ved å fremstå som "gamle og svette" og bare legge seg på skikkelig utdatert "gammel-feminisme" om at kapable kvinner er selvsagt velkomne av alle. Som de er, og har vært i lang tid.

Men er jo mange bransjer det står mye verre til med kjønnsfordelingsmessig enn IT. Renovasjon for eksempel. Tror jeg aldri har sett en kvinnelig søppeltømmer. Så der har jo dere kanskje et arbeid å gjøre med å bringe noen perspektiver inn i gutteklubben.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 timer siden):

Ting henger sammen. De som mener hardware er kjedelig er ofte de som ender opp med å gjøre noe helt annet etter noen få år i arbeidslivet. 

Jeg hører du sier det, men ser ikke noen slik sammenheng. Jeg jobber med flere som ikke bryr seg om HW og som har lang erfaring innen IT.

Camlon skrev (5 timer siden):

Man kan klare seg uten mye. En kirurg trenger ikke å ha mye kunnskap utenom hvordan han gjør operasjonene. Men er det kirurgene vi ønsker å ha? Nei, det er det ikke, vi ønsker kirurger som har svært god almennkunnskap sånn at når de havner i en ny situasjon så vet de hva de skal gjøre. Kirurger må derfor ha lang utdanning som inkluderer mye som ikke er Alfa og Omega. 

Nå er det heldigvis ikke du som stiller krav, verken til leger eller til IT-folk. At du mener det er viktig at kirurger har gode allmennkunnskaper er ikke relevant og jeg kan heller ikke se at alle må kunne noe om eller bry seg om HW. Den eneste begrunnelsen jeg ser du kommer med er at du mener det burde være sånn.

 

Camlon skrev (5 timer siden):

For utviklere så finnes det ingen formelle krav, men vi vet fra studiene så inkluderer det mange ulike temaer som f.eks. hvordan PC-er er bygget opp. Vi har ikke front end studier som bare inkluderer hvordan man kan lage en nettside, fordi gode IT-folk kan mer enn en ting.

Å kunne mer enn en ting betyr ikke at alle må bry seg om HW. Hvis det er noen her som bare fokuserer på en ting så er det i så fall du som terper på HW hele tiden.

Camlon skrev (5 timer siden):

Nei, du beskriver deg selv. De FE-utviklere jeg kjenner har jobbet med begge deler og har null problem med å bytte. Jeg har også jobbet med frontend selv.

Nå hopper du til konklusjoner du ikke har noen grunn til å gjøre. Jeg er ikke FE utvikler, selv om jeg kan en del FE. Om noe vil jeg omtale meg selv som backendutvikler... At jeg ikke bryr meg om HW men at jeg gjør det svært godt i bransjen og har bra erfaring er også indikatorer på at det du sier er feil.

 

Camlon skrev (5 timer siden):

Egentlig så virker det som om du er lite ute av takt med hva arbeidsmarkedet ønsker. Søk etter front end utvikler så får du opp f.eks. denne posisjonen
https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=167329865

Legg merke til at de skriver "Mac eller PC – du velger selv". Du hevdet tidligere at ansatte ikke kunne påvirke hva slags utstyr de får jobbe med. Om du svarer, "PC, jeg vet ingenting om hardware, bare kjøp en" så vil det tolkes negativt. De vil også ha kunnskap i React, Vue, NodeJS, API, Maskinlæring, LAPP-stack. En person som kan alt dette kan lett bytte til andre ting som backend om nødvendig.

React, Vue, NodeJS og API-kall er ren FE. De ber videre om " Forståelse for konsepter rundt maskinlæring " ikke egentlig kunnskap om maskinlæring. De ber heller ikke om kunnskap om LAPP-stacken med "det er en bonus hvis du kjenner til noen av disse teknologiene"

Jeg har to kommentarer til det

1) Du misrepresenterer en annonse til å støtte ditt synspunkt

2) Du mener at ett eksempel gir grunnlag til å konkludere generelt

 

At man kan velge mellom PC og Mac gjør jo ikke at man kan velge hva slags HW spesifikasjoner som er i den laptopen man får utdelt. Jeg har sagt jeg ikke har kunnet styre HW spesifikasjoner, ikke at jeg ikke har kunnet velge OS. Selv jobbet jeg et sted jeg fikk velge mellom Linux, Mac og PC og gikk for Linux. Hva i annonsen får deg til å tro at man kan spesifisere ram/cpu/hd? I min erfaring får man den modellen som firmaet har. Det er også den erfaringen jeg har som innleid konsulent, jeg får ikke ha med egen pc men må bruke den modellen og med det os'et som er der jeg er innleid.

 

Camlon skrev (5 timer siden):

En av de størte feilene en del utviklere gjør er at de overspesialiserer seg på et felt, og når teknologien de bruker blir for gammel så blir de overflødige. Det virker som om du har gjort. Kanskje går det bra for deg, men for mange andre betyr det fremtidlig arbeidsledighet.

En ting man lærer etter hvert er å ikke trekke konklusjoner på alt for tynt grunnlag. Det har du gjort her. At du tror den slags banale hersketeknikker fører fram sier mest om deg.

 

Camlon skrev (5 timer siden):

Nei, vi har ingen behov for å hente inn noen som synes hardware er kjedelig. Firmaet har ikke aktivt rekruttert slike folk, det er bare slik at gode IT-folk har bred kunnskap om IT, og det inkluderer hardware.

Jeg har fortsatt til gode å møte en dyktig IT-person som ikke vet noe om dagens grafikkort, ikke bryr seg om hva slags PC de bruker og tror at de fleste frontend utviklere ville vurdert andre yrker om de ikke kunne jobbe med frontend. 

Du viser jo bare nok en gang at dere trenger ulike folk der du er. Hvis du ikke engang har en eneste som synes at HW ikke er spennende er dere svært få eller en svært snever gruppe på det området.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Visum said:

Det er viktigere med mangfold enn kompetanse. Siden ulike mennesker tenker ulikt, da gir mangfold en betydelig gevinst.

Skjønner, så om det utlyses en legestilling så er det viktigere med folk fra forskjellige kulturere enn at de faktisk er utdannede leger.

 

Koko.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
2 hours ago, nirolo said:

Jeg hører du sier det, men ser ikke noen slik sammenheng. Jeg jobber med flere som ikke bryr seg om HW og som har lang erfaring innen IT.

Like folk har en tendens til å samle seg sammen. 

Du får mene hva du mener, hvis du vil mene at det er ingen problem å kunne ingenting om hardware, og det finnes ingen korrelasjon mellom hardware kunnskap og software kunnskap. så skal du få lov til å mene det.

Om du kan lese det som står under og fortsatt være uenig, så er det ingen som kan overbevise deg.

Quote

Donald E. Knuth, author of The Art of Computer Programming, once said:

“People who are more than casually interested in computers should have at least some idea of what the underlying hardware is like. Otherwise the programs they write will be pretty weird.”

In my experience as an engineer, manager, and instructor, any programmer (or software engineer, or any other job title that involves programming) is at a distinct disadvantage if they don’t know the fundamentals of the hardware they are programming. Programmers who don’t understand the hardware typically find it more difficult to debug their code, to understand where to look for performance problems, to interpret data sheets for devices they need to program, and to communicate with hardware engineers.

Quote

An interesting question. One could ask what a programmer loses by not understanding hardware. Certainly, one would have more difficulty understanding threads, multi-tasking, and parallel processing, which are all related to CPU structure and usage. The notion of RAM vs disk storage is required to understand how programs work on data - they can read and write to a disk for example, but data generally must be in memory in order to operate on it. All things performance related typically require an understanding of hardware, and performance is very important. Take granularity of operations in a distributed system. Operations that are too fine grained communicating across a distributed system can kill performance. This is relevant in today’s cloud based micro-service architectures. So I think the short answer is, yes, a professional programmer must have an understanding of hardware. He/she doesn’t need to know how to build the hardware, but they must know how to use it.

https://www.quora.com/Should-a-programmer-know-and-understand-basic-computer-hardware

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Camlon said:

Like folk har en tendens til å samle seg sammen. 

Du får mene hva du mener, hvis du vil mene at det er ingen problem å kunne ingenting om hardware, og det finnes ingen korrelasjon mellom hardware kunnskap og software kunnskap. så skal du få lov til å mene det.

Om du kan lese det som står under og fortsatt være uenig, så er det ingen som kan overbevise deg.

https://www.quora.com/Should-a-programmer-know-and-understand-basic-computer-hardware

Knuth opererte jo i en tid da programmører faktisk var programmører. En litt annen situasjon enn dagens javascript-aper som skal sitte og dunke API'er sammen, til det tyter ut en grusom app som bruker 400mb ram for å fungere som kuponghefte for tannkrem og chips.

Er ikke det at han ikke har helt, fullstendig rett og IT hadde vært et fantastisk sted sammenlignet med hva det er i dag hvis vi hadde lagt oss mer på hans linjer enn hva vi har gjort, men tidene har forandret seg en del. I dag er det nok desverre akseptabelt at en programmør ikke forstår en datamaskin, og sikkert også at en kirurg synes anatomi er kjedelig og uinteressant (for å følge trådens analogier.)

Uansett, verdt å lese Knuth, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Like folk har en tendens til å samle seg sammen. 

Du får mene hva du mener, hvis du vil mene at det er ingen problem å kunne ingenting om hardware, og det finnes ingen korrelasjon mellom hardware kunnskap og software kunnskap. så skal du få lov til å mene det.

Om du kan lese det som står under og fortsatt være uenig, så er det ingen som kan overbevise deg.

https://www.quora.com/Should-a-programmer-know-and-understand-basic-computer-hardware

Eksemplene du drar fram er overfladiske og  konseptuelle. Man har ingen glede av å ha bygd egen pc for å forstå dette. Du må klare å skille mellom det å faktisk være intressert i hw og å ha grunnleggende kunnskaper.

Når artikkelen tar opp at man må vise at man kan jobbe med it uten å ha brukt konfirmasjonspengene på å bygge pc, så legges lista et annet sted enn å vite at http kall tar lenger tid enn en minneaksess. Hvis du ikke ser det så skjønner jeg at du tror alle må ha hw interesse.

Videre er mange av dagens høynivåspråk såpass fjernt fra det de kjører på at du har liten glede av dybdeforståelse av hw'en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om man lærer så mye av å bygge en PC, det er jo nesten som Lego, man får ikke nødvendigvis noen innsikt i hardware av det?

Å velge ut deler som passer sammen gir kanskje noe mer innsikt, men ikke mye.

Som utvikler, så kommer man jo ofte til et punkt hvor man er nødt til å gjøre noe bitwise, forstå flyttall, jobbe med minnet eller pointers osv. da kan det være veldig greit å i det minste vite grunnleggende informasjon om hvordan en datamaskin og prosessor fungerer.

Ofte har man også behov for å putte ting på en server, hvor kjerner, minne, båndbredde og annet har betydning, og igjen kan det være greit å forstå underliggende hardware.

Som utvikler selv, er jeg overbevist om at interesse for "data" har en stor betydning, og at man etterhvert nærmest blir helt nødt til å lære seg en del om hardware for å kunne utvikle software som gjør det man ønsker.

Det er mye innen programmering som nok fremstår dørgende kjedelig for de aller fleste mennesker, men som dyktige utviklerne ofte finner fascinerende og spennende, og deri ligger vel skillet?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...