Gå til innhold

Koble til sub


Anbefalte innlegg

Hei folkens! 

 

Jeg er helt ny i gamet så trenger en liten guide,  har et gammelt system som jeg har koblet opp som jeg vil ha liv igjen.  Har 2 forsterkere, en Kenwood KRF-V5070D og en Sony STR-DE545. 

 

Før så var høytalere koblet til Kenwood og sub til sonyen med bruk av Y-splitt og rca. Men husker ikke dette med PRE out og Sub out. Hvilken løsning må til fot å få et brukenes resultat? All tips mottas mer enn gjerne ? 

 

Kun Kenwood som har PRE out.

20200117_180304.jpg

20200117_180232.jpg

Endret av Marius N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pre out får du ikke brukt mellom de to recieverene.

Din passive sub skal kun kobles til vanlige høyttalerutganger. Ikke direkte på pre out eller sub out!

Den er beregnet for å kobles til vanlig høyttalerutgang for deretter at stereohøyttalere kobles videre fra output på sub.

For å minske belastningen på forsterker til å både drive passiv sub og større høyttalere, er det en idé å ha sub på en forsterker.

Grunnen til at det knapt finnes passive subber er at folk da måtte invitere i dyrere kraftige forsterkere til å drive passive subber. Dessuten kan aktive subber tilpasses til å være mer harmonisk med andre høyttalere enn passiv sub.

Y splitter forstår jeg ikke helt poenget med. Prøv gjerne å forklare hva som var formålet med den. Hvis den var på pre out så har du ikke noe å koble den til nå, med reciever og sub avbildet.

Så til din oppkobling:

Du har koblet sub til Sony, slik jeg ser det på bildet? Da tar jeg utgangspunkt i det.

Du tar en rca 2x (stereo) audiokabel fra rec out på Kenwood til Aux in på Sony. Sony settes på aux med inngangsvelger foran, så er det bare å fyre løs fra de kilder du ønsker på Kenwood.

Hilsen selger av stereoanlegg på hele 90-tallet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Hvis du bruker tape/rec-utgang så må du justere volumet på subben helt separat fra Kenwooden da REC Out gir 100% signalstyrke hele tiden uavhengig av hva volumkontrollen står på.

Hvis du i det hele tatt kan bruke den.

Har ikke noen justeringers muligheter på sub. 

Lenke til kommentar

Har du ikke suboowfer out eller pre out på Kenwood så er det ikke så mye du kan gjøre. Tror ikke Rec out vil fungere.

Evt. kan du jukse det til med en høy- til lavnivåadapter. Du kobler denne fra fronthøyttalerne på Kenwood til en inngang på Sony. Men da mangler du fremdeles filter med mindre det er innebygd i subben.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Har du ikke suboowfer out eller pre out på Kenwood så er det ikke så mye du kan gjøre. Tror ikke Rec out vil fungere.

Evt. kan du jukse det til med en høy- til lavnivåadapter. Du kobler denne fra fronthøyttalerne på Kenwood til en inngang på Sony. Men da mangler du fremdeles filter med mindre det er innebygd i subben.

Fikk lyd i subb nå med y splitt ifra Pre out. Bassen er kanskje litt hard, men derte har kanskje boe med subben å gjøre.

Lenke til kommentar

Kan du ta et bilde av begge forsterkerene forfra? Kenwood hadde på noen en bryter eller valg for å aktivete rec out lyd. Edit:Fant bilde av Keenwood. Syntes det er rart du ikke fikk lyd fra rec out. Mulig at den ikke gir lyd fra rec out fra digitale kilder.

Sub out og pre out er som sagt beregnet til aktiv sub, så disse kan gi feil lydbilde.

Din sub er som nevnt beregnet til å være på vanlig høyttalerutgang. Fordi den er passiv av gammel type.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 minutter siden):

Kan du ta et bilde av begge forsterkerene forfra? Kenwood hadde på noen en bryter eller valg for å aktivete rec out lyd.

Sub out og pre out er som sagt beregnet til aktiv sub, så disse kan gi feil lydbilde.

Din sub er som nevnt beregnet til å være på vanlig høyttalerutgang. Fordi den er passiv av gammel type.

 

15793645582577649565177204593744.jpg

Lenke til kommentar

Du har også rec out video bak på Kenwood, virker det? Altså til Aux  in på Sony...

Som sagt så er eneste grunn til å ikke ha sub og litt større høyttalere på en forsterker kun for å ikke overbelaste en svak forsterker. Skal du ikke spille fullt trøkk og stereohøyttalerene ikke er veldig store, er det ingen god grunn til å bruke begge forsterkere.

Kjører du kun optisk inn på Kenwood er det meget mulig du ikke får analog lyd ut fra den via rec out eller video out.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Skal han ha sub så er han avhengig av to forsterkere siden subben er passiv.

Og glem Rec out. Den gir fullt signal hele tiden.

Og det er Sub out du bør bruke siden denne er filtrert. Pre out er ikke filtrert og da må du ha et lavpassfilter i tillegg.

Sub out og Pre out er beregnet til effektforsterkere. Ikke nødvendigvis aktive subber eller høyttalere. Og du bruker Sony som nettopp en effektforsterker. Siden Sony ikke har Main In så må du bruke f.eks. Aux in og sette volumkontrollen til et passe nivå på Sony.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Skal han ha sub så er han avhengig av to forsterkere siden subben er passiv.

Og glem Rec out. Den gir fullt signal hele tiden.

Og det er Sub out du bør bruke siden denne er filtrert. Pre out er ikke filtrert og da må du ha et lavpassfilter i tillegg.

Sub out og Pre out er beregnet til effektforsterkere. Ikke nødvendigvis aktive subber eller høyttalere. Og du bruker Sony som nettopp en effektforsterker. Siden Sony ikke har Main In så må du bruke f.eks. Aux in og sette volumkontrollen til et passe nivå på Sony.

Jeg er ikke uenig i det. At sub out er filtrert er et viktig argument. Jeg er usikker på om å bruke sub out eller pre out til aux inngang på vanlig reciever er like optimalt.

Jeg glemte å tenke på effektforsterker. De har forøvrig en del andre justeringsmuligheter enn det som er mulig med oppsettet her.

Min tanke var at rec out ga mer kontroll på bassen med egen volumkontroll ut fra oppsettet som er.

Sedsberg sitt innspill er absolutt noe å forholde seg til.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

siden suben har passthru på høytaler signalet er det vell bare og koble alt på den kraftigste av forsterkeren med høytalerne etter subben ( når jeg googler den så kan det se ut som den er laget for bruk i et sett med passende satelitter )  
 

det er bare en 100W sub så den dra neppe så alt for mye sånn sett.  ( med mindre du har meget små høytalere ser jeg ikke at den skal tilføre lyden noe annet en støy )

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...