Gå til innhold

Volkswagen frykter å bli det nye Nokia: kutter hydrogen til fordel for elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (56 minutter siden):

+ 10 biler for hurtiglading? 

Jeg klarer ikke helt forstå tankegangen på hvordan en slik koselig plass ikke vil bli ødelagt av å utnytte dem for lading? 

Ødelegge? Om det står en ladestolpe ved noen av bilene eller ei kan da umulig være særlig ødeleggende for rasteplassen. Hva skulle være så galt med det? Ta f.eks denne. Hadde det plaget deg om noen av oppstillingsplassene ble utstyrt med hurtigladere?

Gode gammeldagse rasteplasser er som nettopp det og ikke som gatekjøkken-tomt. Det er absolutt ingen automatikk i, eller logikk i, at hurtigladere åpner for gatekjøkken.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Ødelegge? Om det står en ladestolpe ved noen av bilene eller ei kan da umulig være særlig ødeleggende for rasteplassen. Hva skulle være så galt med det? Ta f.eks denne. Hadde det plaget deg om noen av oppstillingsplassene ble utstyrt med hurtigladere?

Ikke akkurat en slik rasteplass jeg tenkte på, og husker fra barndommen. Fyll den med hurtigladere så mye du vil, for det er nettopp slike steder jeg mente man kan bruke for det. Den er jo asfaltert fra før av, og er et typisk sted som det ikke skader å kaste opp noen stolper i kantene.  

Det er mere slike steder som dette, jeg mener hadde blitt rasert av å sette opp X ladeplasser og tilhørende pølsebod med asfaltering, og det er slike plasser jeg helst ønsker å ta min pause på når jeg er på bilferie. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Er jo en litt vanskelig balanse å ta. Vi har veldig mange flotte rasteplasser som er langs veiene våre, som turister ofte bruker om man kjører litt her og der, med nydelig utstikt, ei lita krakk og ei do. 

Ønsker vi å rasere de plassene for behovet for hurtiglading? 

Jeg trur vi heller burde fokusere på å lage hurtigladingsplassene noe mer enn hva de er idag, uten å rasere dagens rasteplasser langs veiene. Altså det burde jo være mulig å lage familie-glede med lekeplass, ordentlig butikker og restauranter rundt slike steder - slik at man lager "energi-stasjoner" for fremtiden, som er designet for at folk bruker 20-30 minutter der for lek og morro isteden. Er plassene gode nok, så ser jeg ingenting i veien for at man får "lurt" personer til å være der i 60 minutter også. Elektrisk-go-kart bane ved siden av på en plass. Skikkelig lekeplass og hoppeslott ei anna plass osv. 

Så kan man utnytte mer kjipe areal for slike ting, fremfor å prøve å legge dem til utsiktsplasser som er finere uten imo. 

Ser ikke nødvendigvis at man trenger slenge opp hurtigladere overalt, men der man har strøm tilgjengelig, så bør det ikke være for ille å sette opp noen 22 kW-stolper. Får jo ladet litt mens man f.eks. slenger opp grillen for å ordne seg til mat og varmt vann til kaffe/te/kakao. De stolpene kan jo fint stå langs gjerdet, og ikke gjøre veldig mye av seg.

Men ser gjerne at noen lynladere og hurtigladere blir etablert der det finnes muligheter for å kjøpe litt annet enn burgere og bensinstasjonspølser.

Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg ser tilbake på rasteplasskulturen fra barndommen med glede. Den gangen bensinstasjonene solgte bensin, diesel, olje, spylevæske, sputnik-kassetter og ikke så mye annet. Utviklingen til dagens hurtigmatstasjoner med flombelyste burger og pølse-bilder i veggstørrelse synes jeg har gått i en usunn retning. Men det er nå min smak. De som vil ha slike stoppesteder får vel få det, men jeg vil gjerne ha muligheten til å velge det bort og heller velge en god gammeldags rasteplass med benker, bord, utsikt, søppelkasse, toalett og litt skjerming mot veien.

På langtur ser jeg gjerne at man kan ta en lengre strekk ved en slik rasteplass som ikke er "forsøplet" av gatekjøkken, bensinstasjon etc, men gjerne at de har mulighet for å koble opp bilen. Trenger ikke være hurtigladere som nevnt over, men et sted det kan være greit å ta en litt lengre rast og nyte utsikt, og mekke seg litt mat eller spise nisten sin.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Det er mere slike steder som dette, jeg mener hadde blitt rasert av å sette opp X ladeplasser og tilhørende pølsebod med asfaltering, og det er slike plasser jeg helst ønsker å ta min pause på når jeg er på bilferie. 

Igjen, hvorfor pølsebod? hvorfor asfaltering? hvorfor på et fredet sted? Det der ser veldig uegnet ut for hurtigladere.

@Snowleopard Enig i det. Gjerne med ikke alt for hurtige ladere slik at de som bare skal stresse av gårde velger andre steder å stoppe. Rastsstopp på bilferie skal ikke være stress, men kos og nyt. :)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

Det forutsetter at alle stopp kan tilpasses til hvor det er en lader. Det er etter min erfaring og mine behov ikke tilfelle.
Når jeg vil spise vil jeg ha anstendig mat, og ikke gatekjøkkenmat. Når jeg tar en stopp er det gjerne fordi det er noe der jeg er ute etter. 
Dette er ikke nødvendigvis forenelig med å lade en bil samtidig. 

Nja, man lærer seg vel fort hvor det er enkelt å kombinere god mat med lading. Selv stopper jeg f.eks alltid på Gran på vei hjem fra hytta og lader på Fortums 50kW hurtiglader der. I samme bygg som den står utenfor er det en aldeles glitrende restaurant (C'Imperial, asiatisk fusion). Gleder meg til den stoppen hver gang jeg skal hjem ;) Jeg anbefaler "spring duck" om noen kjører forbi der og vil teste den. 

Oppover blir det oftere og oftere CC på Gjøvik som er ladestoppen, der er det mange gode spisesteder. Jeg kan anbefale Diavolo-pizzaen på Little Eataly eller grønn curry med kylling på Mr. Uy :)

Etterhvert som det blir flere og flere hurtigladere blir det enklere og enklere å kombinere lading og god mat (eller handling). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (36 minutter siden):

Nja, man lærer seg vel fort hvor det er enkelt å kombinere god mat med lading. Selv stopper jeg f.eks alltid på Gran på vei hjem fra hytta og lader på Fortums 50kW hurtiglader der. I samme bygg som den står utenfor er det en aldeles glitrende restaurant (C'Imperial, asiatisk fusion). Gleder meg til den stoppen hver gang jeg skal hjem ;) Jeg anbefaler "spring duck" om noen kjører forbi der og vil teste den. 

Oppover blir det oftere og oftere CC på Gjøvik som er ladestoppen, der er det mange gode spisesteder. Jeg kan anbefale Diavolo-pizzaen på Little Eataly eller grønn curry med kylling på Mr. Uy :)

Etterhvert som det blir flere og flere hurtigladere blir det enklere og enklere å kombinere lading og god mat (eller handling). 

Syns det viktigaste er at det er tilbud med lange åpningstider og åpent i helgane egentlig. Et lite stykke fra hurtigladeren på Skei står plakaten "Ikkje piss her!" Skal ikkje påstå det er elbilsjåføra som er hovedmistenkt, men problemstillinga er reell. I Fjærland står laderen ved bremuseet, eg har vore der mange ganger men aldri i åpningstida. Ser at det kan vere andre faktorer som tilgjengelig spenningen, tomt og anna utbygging som er avgjerande for plassering. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HF- skrev (På 21.1.2020 den 19.46):

Kanskje du kan spandere to ord til å svare på kommentaren min? Eg snakker om kostnader til utbygging av infrastruktur til hydrogen som energibærer, i forhold til hurtiglading. I en tråd om personbiler, kvifor begynd du om industriell bruk og stålproduksjon?

Kva koster en hydrogenstasjoner som kan levere til t.d 500 biler i døgnet, og lagre hydrogen for~1 mnd drift? Du argumenterer alltid for ei slik løysing som kan produsere ved overskudd/lave priser på straum, men fins det? (før du prøver, ikkje kom med en amerikansk fyllestasjon som ikkje produserer hydrogenet, berre auker trykket og fyller) 

Oophus3do? En plass i verda fins verdens største hydrogenstasjon, du som seier dette vil lønne seg; kor stor er den og kva  kostet den? Er det to forskjellige som har størst effekt og kan lagre mest hydrogen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (2 timer siden):

Syns det viktigaste er at det er tilbud med lange åpningstider og åpent i helgane egentlig. Et lite stykke fra hurtigladeren på Skei står plakaten "Ikkje piss her!" Skal ikkje påstå det er elbilsjåføra som er hovedmistenkt, men problemstillinga er reell. I Fjærland står laderen ved bremuseet, eg har vore der mange ganger men aldri i åpningstida. Ser at det kan vere andre faktorer som tilgjengelig spenningen, tomt og anna utbygging som er avgjerande for plassering. 

Restaurantene er vel stort sett åpne til 22 de fleste steder, det holder for min del ihvertfall. Også i helgene, men ofte stengt en mandag eller tirsdag. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Igjen, hvorfor pølsebod? hvorfor asfaltering? hvorfor på et fredet sted? Det der ser veldig uegnet ut for hurtigladere.

@Snowleopard Enig i det. Gjerne med ikke alt for hurtige ladere slik at de som bare skal stresse av gårde velger andre steder å stoppe. Rastsstopp på bilferie skal ikke være stress, men kos og nyt. :)

Kona bruker opp til 9+ timer for å fullades via AC, siden den maksimalt oppnår 7,4 kW, mens den oppgraderte 2020-versjonen kan fåes med 11 kW ombordlader. Da tar full lading rundt 7+ timer fra ca tomt. Begge deler er ikke raskere enn at man godt kan ta en overnatting om man har campingvogn, taktelt som jeg vurderer å skaffe meg, eller madrass i bilen. Faktisk vil den bruke noe mere tid, om den bruker strøm til Camper mode/utility mode.

Selv en Gen. 1 Renault Zoe som kan lade på 43 kW via AC lading må likevel bruke 1 time og 40 fra tomt til fullt. Absolutt perfekt for en slik stopp.

?

Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Ødelegge? Om det står en ladestolpe ved noen av bilene eller ei kan da umulig være særlig ødeleggende for rasteplassen. Hva skulle være så galt med det? Ta f.eks denne. Hadde det plaget deg om noen av oppstillingsplassene ble utstyrt med hurtigladere?

Gode gammeldagse rasteplasser er som nettopp det og ikke som gatekjøkken-tomt. Det er absolutt ingen automatikk i, eller logikk i, at hurtigladere åpner for gatekjøkken.

Selvsagt er det automatikk i det.

Elbiltilhengerne argumenterer jo jevnt for at det er så bra at elbilene trenger så lang tid til å lade, for det kan man kombinere med å tilfredsstille naturens trang.

Og du sitter vel ikke under trærne i regn og vind, spiser brødskive med svett ost, og tørker baken med løvetannblad?

 

Eller som Jens Kr. Sier lengre opp her:

"Etterhvert som det blir flere og flere hurtigladere blir det enklere og enklere å kombinere lading og god mat (eller handling)."

Så der har du automatikken: elbilister + lading = mcdonalds.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Igjen, hvorfor pølsebod? hvorfor asfaltering? hvorfor på et fredet sted? Det der ser veldig uegnet ut for hurtigladere.

Hadde jeg eid ei pølsebod-kjede, så er det da nok av muligheter som dukker opp om dagene. 

Om stedet er fredet for ei pølsebod, så burde den være fredet for hurtiglading også som puster og peser med kjøling som forstyrrer en slik plass. AC- er greit siden det krever mindre støy, men da må kravet være for en slik plass at man ikke må grave energien frem. Er den lett tilgjengelig så kjør på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (13 timer siden):

Oophus3do? En plass i verda fins verdens største hydrogenstasjon, du som seier dette vil lønne seg; kor stor er den og kva  kostet den? Er det to forskjellige som har størst effekt og kan lagre mest hydrogen? 

Det er ingen som argumenterer for å erstatte hurtiglading med hydrogenstasjoner. Kombinasjonen av hurtiglading og hydrogenfyllemuligheter er selvfølgelig det man snakker om. 

Har du 2MW effekt inn til en hurtigladestasjon, rettet for å gi hytte-folka et alternativ på vei opp til fjellet, så kan du lade omtrent 10 biler samtidig, eller 2 lastebiler*. 

* 10 biler a 200kW for 20 minutter som vil gi rundt 60-70Wh med ei normal ladekurve. Eller 1MW per lastebil * 45min, som vil gi ca 600-650kWh med tilsvarende ladekurve. Er det anbefalt å ha mer plasser pga påskeutfart f.eks, så kan man jo alltids lastdele mer og ha flere plasser. Det er uansett ikke så viktig i dette eksempelet.

 Maks-effekten inn til en stasjon, er en løpende kostnad, uavhengig av hvor mange som lader der

Hvis du i tillegg installerer ei hydrogenstasjon med 2 pumper og elektrolyse, setter solceller over takene til disse 10 personbil-plassene, og 2 lastebilplassene samt hydrogenstasjonen, så har du 2MW til rådighet fra kraft inn til stasjonen, samt litt krydder fra solcellene gjennom mange måneder. Disse solcellene vil i et slikt scenario betale seg ned kjappere, enn om du satte dem på taket på huset f.eks. og vil iløpet av et livsløp til stasjonen på 20-30 år være lønnsomt i massevis.

Da produserer du hydrogen når forbruket er lavt på stasjonen og ingen lader, også stopper du produksjonen når alle de 10 BE personbil-plassene er opptatt, eller de 2 BE lastebilene. Samtidig kan du fremdeles fylle fra energilageret på hydrogenet inn til lang og tungtransport og de få prosent-andelene som eventuelt kjører en hydrogen-bil/campingbil/stor SUV. 

Er vi i tillegg heldig, og EU hører på noen av de 18 hydrogenstrategiene som er lansert av 18 land, hvor de prater om insentiver slik den Norge og Danmark har, så vil du kanskje få innvilget at BE strømmen faktisk belastes likt som FC strømmen for elektrolysen grunnet "kraft-krevende" industri, og en slik stasjon vil straks kunne gå mye mer lønnsomt, enn om du kun har hurtiglading alene. 

Formålet her er å støtte utfartsdager. Det betyr at energilageret som trengs må være størst på fredags-ettermiddagen, og søndags-formiddagen når flest tar turene. Dette er naturlige ukentlige sukiluser, slik at man ikke trenger trekke så mye strøm over 120 timer for å ha nok lager til å møte helgene, med litt hjelp fra solcellene. Optimalt sett så bygger man et lager sakte men sikkert over måneder, slik at man kan møte utfartsdagene som kommer i samarbeid med påsken og generelle ferier. 

2MW er omtrent nok til å produsere 50kg timen på hydrogen, men det forbruket er ikke nødvendig i det hele tatt, når man kan ha et lager og bygge det opp sakte over tid istedenfor. Det er kun når lageret nærmer seg ei kapasitet som ikke støtter X lastebiler eller Y biler de neste timene, at man kjører opp forbruket og får opp lageret igjen. 

De som ønsker å kjøre ei stråmann på å regne ut hva hele bilflåten ville vært på FCEV er totalt ute på jordet. Det er ikke meninga å erstatte hele bilparken inklusive BEV til FCEV.

Dagens bensin skal ersattes i majoritet av BEV (er kun i Norge stort sett at diesel-forbruk er litt rart på personbiler), mens dagens diesel forbruk blir fordelt på både BEV og FCEV, der BEV i hovedsak tar for seg kort-transport, og FCEV tar for seg tung og langtransport. 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ladere ved rasteplasser er en opphetet debatt.

1) Man trenger ikke nødvendigvis lage løsninger som ser ut som en kjede inspirert av bensinstasjoner. Det har vært utlagt strøm på alle campingplasser jeg har vært på så lenge jeg har levd, og ingen av de løsningene ruvet i terrenget. En utedo ødelegger idyllen mer enn ladere trenger gjøre.

2) Det mest naturlige i verden hadde vært om veikroer som allerede tilbyr parkering utenfor, også tilbyr strøm. Det er en ren mersalg-mulighet for dem. 

3) Det blir ikke McDonalds på rasteplassene fordi man legger ut strøm, og veikroene blir ikke automagisk til McDonalds heller. 

4) Behovet er ikke, såvidt jeg kan skjønne, at man nødvendigvis trenger å velge å legge ut strøm på alle rasteplasser. Man kan velge å skjerme de der man ikke ser for seg en god løsning. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (11 timer siden):

Eller som Jens Kr. Sier lengre opp her:

"Etterhvert som det blir flere og flere hurtigladere blir det enklere og enklere å kombinere lading og god mat (eller handling)."

Så der har du automatikken: elbilister + lading = mcdonalds.

Hehe, om du sidestiller "god mat" med McDonalds så har vi nok vidt forskjellig syn på det ;) Jeg går heller for en god sushi-restaurant any day, skal det være burger bør det være kvalitet ala Troy's eller Døgnvill. 

McDonalds har jeg vel spist på én gang siste 5 år, og da ble det en McFlurry (som faktisk er ganske ok). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (12 timer siden):

Selvsagt er det automatikk i det.

Elbiltilhengerne argumenterer jo jevnt for at det er så bra at elbilene trenger så lang tid til å lade, for det kan man kombinere med å tilfredsstille naturens trang.

Og du sitter vel ikke under trærne i regn og vind, spiser brødskive med svett ost, og tørker baken med løvetannblad?

Eller som Jens Kr. Sier lengre opp her:

"Etterhvert som det blir flere og flere hurtigladere blir det enklere og enklere å kombinere lading og god mat (eller handling)."

Så der har du automatikken: elbilister + lading = mcdonalds.

Les nå det jeg skriver:

Simen1 skrev (20 timer siden):

Jeg ser tilbake på rasteplasskulturen fra barndommen med glede. Den gangen bensinstasjonene solgte bensin, diesel, olje, spylevæske, sputnik-kassetter og ikke så mye annet. Utviklingen til dagens hurtigmatstasjoner med flombelyste burger og pølse-bilder i veggstørrelse synes jeg har gått i en usunn retning. Men det er nå min smak. De som vil ha slike stoppesteder får vel få det, men jeg vil gjerne ha muligheten til å velge det bort og heller velge en god gammeldags rasteplass med benker, bord, utsikt, søppelkasse, toalett og litt skjerming mot veien.

Ingen løvetann og svett ost, men et supplement og alternativ til gatekjøkkenstoppene, slik at også andre elbilister enn meg i større grad kan velge hvilken type stopp de ønsker. Økt mangfold av type ladestopp er jo naturlig å forvente når ladenettverkene skal utvides videre.

oophus3do skrev (11 timer siden):

Hadde jeg eid ei pølsebod-kjede, så er det da nok av muligheter som dukker opp om dagene. 

Om stedet er fredet for ei pølsebod, så burde den være fredet for hurtiglading også som puster og peser med kjøling som forstyrrer en slik plass. AC- er greit siden det krever mindre støy, men da må kravet være for en slik plass at man ikke må grave energien frem. Er den lett tilgjengelig så kjør på. 

Jeg ser fortsatt ingen grunn til å tillate hverken DC-lading, AC, graving, Mcdonald eller pølsevogn på den fredede brua du linket til. Det der konstruerte eksemplet må du lengre ut på landet med.

For andre steder, har 22 kW AC den fordelen at det er mye billigere enn DC, ingen støyende kjølevifter trengs, mer driftssikkert siden det mye mindre komplekst, mindre plasskrevende og "framtidssikkert" med tanke på støtten i elbiler generelt. Per i dag er jo 7,2 kW det vanligste, men jeg ser for meg at 11 kW blir vanligere pga bedre lastfordeling mellom fasene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg ser fortsatt ingen grunn til å tillate hverken DC-lading, AC, graving, Mcdonald eller pølsevogn på den fredede brua du linket til. Det der konstruerte eksemplet må du lengre ut på landet med.

Vi er jo tydeligvis enige med det du skriver etter dette, så hvorfor reagere? 

Bildet på Google street view var kun et eksempel på type plass jeg snakket om. 

Kjør på med AC om det er lett tilgjengelig, men dropp bråkete DC. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 timer siden):

Det er ingen som argumenterer for å erstatte hurtiglading med hydrogenstasjoner. Kombinasjonen av hurtiglading og hydrogenfyllemuligheter er selvfølgelig det man snakker om. 

Har du 2MW effekt inn til en hurtigladestasjon, rettet for å gi hytte-folka et alternativ på vei opp til fjellet, så kan du lade omtrent 10 biler samtidig, eller 2 lastebiler*. 

* 10 biler a 200kW for 20 minutter som vil gi rundt 60-70Wh med ei normal ladekurve. Eller 1MW per lastebil * 45min, som vil gi ca 600-650kWh med tilsvarende ladekurve. Er det anbefalt å ha mer plasser pga påskeutfart f.eks, så kan man jo alltids lastdele mer og ha flere plasser. Det er uansett ikke så viktig i dette eksempelet.

 Maks-effekten inn til en stasjon, er en løpende kostnad, uavhengig av hvor mange som lader der

Hvis du i tillegg installerer ei hydrogenstasjon med 2 pumper og elektrolyse, setter solceller over takene til disse 10 personbil-plassene, og 2 lastebilplassene samt hydrogenstasjonen, så har du 2MW til rådighet fra kraft inn til stasjonen, samt litt krydder fra solcellene gjennom mange måneder. Disse solcellene vil i et slikt scenario betale seg ned kjappere, enn om du satte dem på taket på huset f.eks. og vil iløpet av et livsløp til stasjonen på 20-30 år være lønnsomt i massevis.

Da produserer du hydrogen når forbruket er lavt på stasjonen og ingen lader, også stopper du produksjonen når alle de 10 BE personbil-plassene er opptatt, eller de 2 BE lastebilene. Samtidig kan du fremdeles fylle fra energilageret på hydrogenet inn til lang og tungtransport og de få prosent-andelene som eventuelt kjører en hydrogen-bil/campingbil/stor SUV. 

Er vi i tillegg heldig, og EU hører på noen av de 18 hydrogenstrategiene som er lansert av 18 land, hvor de prater om insentiver slik den Norge og Danmark har, så vil du kanskje få innvilget at BE strømmen faktisk belastes likt som FC strømmen for elektrolysen grunnet "kraft-krevende" industri, og en slik stasjon vil straks kunne gå mye mer lønnsomt, enn om du kun har hurtiglading alene. 

Formålet her er å støtte utfartsdager. Det betyr at energilageret som trengs må være størst på fredags-ettermiddagen, og søndags-formiddagen når flest tar turene. Dette er naturlige ukentlige sukiluser, slik at man ikke trenger trekke så mye strøm over 120 timer for å ha nok lager til å møte helgene, med litt hjelp fra solcellene. Optimalt sett så bygger man et lager sakte men sikkert over måneder, slik at man kan møte utfartsdagene som kommer i samarbeid med påsken og generelle ferier. 

2MW er omtrent nok til å produsere 50kg timen på hydrogen, men det forbruket er ikke nødvendig i det hele tatt, når man kan ha et lager og bygge det opp sakte over tid istedenfor. Det er kun når lageret nærmer seg ei kapasitet som ikke støtter X lastebiler eller Y biler de neste timene, at man kjører opp forbruket og får opp lageret igjen. 

De som ønsker å kjøre ei stråmann på å regne ut hva hele bilflåten ville vært på FCEV er totalt ute på jordet. Det er ikke meninga å erstatte hele bilparken inklusive BEV til FCEV.

Dagens bensin skal ersattes i majoritet av BEV (er kun i Norge stort sett at diesel-forbruk er litt rart på personbiler), mens dagens diesel forbruk blir fordelt på både BEV og FCEV, der BEV i hovedsak tar for seg kort-transport, og FCEV tar for seg tung og langtransport. 

 

 

 

 

 

 

 

Ok, då prøver eg for tredje gang: kva koster en stor hydrogenstasjon? Kor mykje kan dei lagre? Er det fortsatt slik at en stasjon for 5 biler koster 20 millioner? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er rart å se hvordan folk ikke skjønner hvor latterlig dårlig bensin/diesel er i forhold til el/batteri.

For å gjøre det enklere å forstå kan en gjøre et tankeekperiment: Se for deg at det er dagens elbilmotorer/batterier alle har kjørt rundt i de siste 50 år.

Så kommer Toyota og introduserer en ny bil med en splitter ny teknologi: bensinmotor. Bilen hadde blitt fullstendig latterliggjort, og havnet på samtlige kåringer av årets flopper. De har ett eneste markedsføringspunkt: Den er marginalt enklere å kjøre på langtur med. Absolutt alt annet er den vesentlig dårligere på.

Noe lignende ser vi med Hydrogenbiler. For alle som kjører elbil i dag fremstår Hydrogen som ganske latterlig, fordi de har flere store ulemper (dyrt drivstoff, ekstremt få fyllestasjoner som koster flesk å bygge), men bare én eneste fordel: Marginalt raskere fylling.
 

Endret av John-B
  • Liker 5
Lenke til kommentar
HF- skrev (47 minutter siden):

Ok, då prøver eg for tredje gang: kva koster en stor hydrogenstasjon? Kor mykje kan dei lagre? Er det fortsatt slik at en stasjon for 5 biler koster 20 millioner? 

Først og fremst siden du har kommet med tall her, så skal du få lov til å dokumentere at en stasjon for 5 biler koster 20 millioner. 

Samt gratulerer med tidenes sitat uten å ta for deg noen ting i det du siterer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (38 minutter siden):

Noe lignende ser vi med Hydrogenbiler. For alle som kjører elbil i dag fremstår Hydrogen som ganske latterlig, fordi de har flere store ulemper (dyrt drivstoff, ekstremt få fyllestasjoner som koster flesk å bygge), men bare én eneste fordel: Marginalt raskere fylling.
 

Her ligger tydeligvis begrensningene også til den gjennomsnittlige Norske elbileier. 

Dyrt drivstoff? Billigere enn Ionity. 

Få fyllestasjoner? Ikke i California, Tyskland, Sør-Korea, Kina, UK og Japan i visse områder. 

Marginal raskere fylling?

  • 4-5 minutter for rundt 200kWh potensielt utnyttbart energi. 130kWh for 65% effektivitet. 
  • Til sammenligning får du for 30 minutter hurtiglading på 100kW snittlading i en normal ladekurve rundt  50kWh.

For de som ikke kan lade hjemme, og må bruke hurtiglading ofte, så er prisingen rimelig grei vs hurtiglading. Fyllestasjoner fordrer jo årsaken til når man kjøper et produkt som er avhengig av dem, på akkurat samme måte som hurtiglading. Du har flere salg i sør enn i nord f.eks pga bedre dektning av hurtiglading i sør. Samme logikk med hydrogenstasjoner. 

Er du avhengig av å frakte gods, der tid er penger, så er kjappere påfyll av energi viktig for mange. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...