Gå til innhold

Volkswagen frykter å bli det nye Nokia: kutter hydrogen til fordel for elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Roy hansen skrev (6 minutter siden):

Det bekrefter påstanden min. Det ser eller høres ikke ille ut I det hele tatt. Men regner du kostnad pr kjørte mil, så blir det 40 kr pr mil I kun verditapkostnader. Folk ser på dette med ulike øyne, men for meg virker det veldig dyrt som betaler 12-15 kr mila inkl diesel, forsikring /årsavgift osv. Og da kjører jeg 20.000 I året?

 

Det er klart det blir dyrere pr. kilometer jo mindre man kjører. Hadde vi kjøpt dieselbil for 8 år siden hadde dog totalkostnaden blitt mye høyere. Service, dyrere drivstoff, noe bompenger og høyere årsavgift. I tillegg har ikke dieselbiler godt av mye kaldstarter og småkjøring så en bensinhybrid ala Auris hadde nok i så fall vært et bedre valg. Den hadde nok endt på ca. det samme verditapet og ca. samme nybilpris (kanskje litt dyrere). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

I tillegg har ikke dieselbiler godt av mye kaldstarter og småkjøring

Jeg er ikke uenig I alt du sier, bare nesten?

Verditapet på elbiler er enormt. Folk rapporterer om tap på 80-120.000 I verditap på 5 til 12 mndr på nye elbiler med nesten ikke bruk. Pris pr km er guffen. 

Min gamle Toyota diesel er rapportert fortsatt på vegen og over 700.000 km

Ser man noen elbiler med slike tall på speedometeret? Nei! På tross av at vi har hatt elbil I norge I mange år nå, så sliter du med å finne elbiler som har gått over 160.000 km. 

Hvorfor kjøpe en brukt elbil til 220-280.000 kr som er 2-4 år gammel og med 40-80.000km på speedometeret? Du får jo en  N  Y  elbil til den prisen

Men sånn er det med oppladbar elektronikk. Annenhåndsverdi er null 0,-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Roy hansen said:

Jeg er ikke uenig I alt du sier, bare nesten?

Verditapet på elbiler er enormt. Folk rapporterer om tap på 80-120.000 I verditap på 5 til 12 mndr på nye elbiler med nesten ikke bruk. Pris pr km er guffen. 

Min gamle Toyota diesel er rapportert fortsatt på vegen og over 700.000 km

Ser man noen elbiler med slike tall på speedometeret? Nei! På tross av at vi har hatt elbil I norge I mange år nå, så sliter du med å finne elbiler som har gått over 160.000 km. 

Hvorfor kjøpe en brukt elbil til 220-280.000 kr som er 2-4 år gammel og med 40-80.000km på speedometeret? Du får jo en  N  Y  elbil til den prisen

Men sånn er det med oppladbar elektronikk. Annenhåndsverdi er null 0,-

Hvor gammel er denne bilen din da? Nyere enn 2012? Har den vært like lenge på veien som elbiler med god rekkevidde?

Er forøvrig en Tesla Model S som har gått 900 000km.

https://insideevs.com/news/359939/tesla-model-s-900000-kilometers-odometer/

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

en

Én? ?fryktelig representativt altså.....?

På finn sliter du med å finne elbiler som har gått over 160.000 km. De vil Forøvrig  I N G E N ha. 

Du vil aldri kunne sammenligne elbil og diesel på holdbarhet, praktisk bruk, brukervennlighet, økonomi, pris pr kjørte km før om minst 5-6 år til. 

Elektronikk vet du...har du fortsatt I Phone fra 2010?

Complexity skrev (1 minutt siden):

Er forøvrig en Tesla Model S som har gått 900 000km.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

Er forøvrig en Tesla Model S som har gått 900 000km.

Det er jo lenge siden. :D

1702853170_Tesla1020020km.thumb.jpg.4e9bb0ad67bdeac2e6c0369e39982331.jpg

Roy hansen skrev (19 minutter siden):

På finn sliter du med å finne elbiler som har gått over 160.000 km. De vil Forøvrig  I N G E N ha. 

23 stk. Jeg som følger litt med ser at det er helt grei omsetning på de også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Roy hansen said:

Elektronikk vet du...har du fortsatt I Phone fra 2010?

Nja nesten. Har en Google Nexus 4 fra 2012 som datalogger i bilen min. Fungerer fortsatt fint den.

På jobb har vi en DOS maskin fra tili 90 tall som er i konstant bruk.

Ikke all elektronikk er elendig.

Har forøvrig en Comodore 3032 fra 1979 på jobb og som fungerer utmerket. Dog noen år siden den ble tatt ut av drift.

 

Og synes fortsatt du svartmaler hvor langt elbiler har kjørt med tanke på hvor få det er og hvor kort de har eksistert med bra rekkevidde.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Nja nesten. Har en Google Nexus 4 fra 2012 som datalogger i bilen min. Fungerer fortsatt fint den.

På jobb har vi en DOS maskin fra tili 90 tall som er i konstant bruk.

Ikke all elektronikk er elendig.

Har forøvrig en Comodore 3032 på jobb og som fungerer utmerket. Dog noen år siden den ble tatt ut av drift.

 

Og synes fortsatt du svartmaler hvor langt elbiler har kjørt med tanke på hvor få det er og hvor kort de har eksistert med bra rekkevidde.

Vil ikke si noe dårlig om jobben din men comodore 3032?okay. ...

Du gidder kanskje å ta deg bryet I forklare hvem som gidder å kjøpe en elbil som er 2-4 år med 40.000 -80.000 km på speedometeret til 220.000 -280.000 kr når du får en NYYY til samme pris som er  B E D R E?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Roy hansen said:

Vil ikke si noe dårlig om jobben din men comodore 3032?okay. ...

Du gidder kanskje å ta deg bryet I forklare hvem som gidder å kjøpe en elbil som er 2-4 år med 40.000 -80.000 km på speedometeret til 220.000 -280.000 kr når du får en NYYY til samme pris som er  B E D R E?

Hvem gidder å kjøpe hvilkensomhelst bil brukt til samme pris som man får ny? 

En Saab 9-3 kosta 387 000kr i 2007, og 5 år senere (etter konkursen) fikk man de for 140 000kr.

Over 60% tap det på 5 år.

Her er en ganske gammel artikkel som viser ekstremt verditap på biler da også:
https://www.dinside.no/motor/sa-mye-taper-de-nye-bilene-seg-i-verdi/61311974

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (35 minutter siden):

Har forøvrig en Comodore 3032 fra 1979 på jobb og som fungerer utmerke

Tøft. Jeg angrer på at jeg ga bort min 8008 maskin og commodore 64-en for et par tiår siden, men har til gjengjeld fått en Amiga 500 ved en tilfeldighet senere. Fantastisk retromaskin! Gøy!

Roy: Jeg ville ikke hatt iphone fra 2010 eller 2020 for den del. Men har en Tesla fra 2013 og den er fortsatt "framtidsromskip" i forhold til de fleste fabrikknye biler fra andre produsenter.

Roy hansen skrev (28 minutter siden):

Du gidder kanskje å ta deg bryet I forklare hvem som gidder å kjøpe en elbil som er 2-4 år med 40.000 -80.000 km på speedometeret til 220.000 -280.000 kr når du får en NYYY til samme pris som er  B E D R E?

Hva er poenget med å strø om deg med sånne stråmenn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (45 minutter siden):

Stråmenn?

Forklar! 

Stråmenn er når du finner på latterlige påstander som du ber andre forklare/bevise slik at du kan "vinne" over argumenter ingen har påstått. Vennligst kutt ut sånt! Oppfør deg ordentlig. Dette er ikke VG-nett. Her ligger lista for saklighetsnivå ganske mange hakk høyere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Stråmenn er når du finner på latterlige påstander som du ber andre forklare/bevise slik at du kan "vinne" over argumenter ingen har påstått. Vennligst kutt ut sånt! Oppfør deg ordentlig. Dette er ikke VG-nett. Her ligger lista for saklighetsnivå ganske mange hakk høyere.

Det er i såfall du som tilegner meg tittelen.

Videre er det uaktuelt for meg å betale minimum 40 kr mila i kun verditapskostnader for å kjøre gamnel elektronikk på hjul 

Endret av Roy hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Javisst - jeg kaller bare en spade for en spade. Men er ydmyk nok til å kunne beklage om du kan sitere noen andre som kom med påstandene "Du gidder kanskje å ta deg bryet I forklare hvem som gidder å kjøpe en elbil som er 2-4 år med 40.000 -80.000 km på speedometeret til 220.000 -280.000 kr når du får en NYYY til samme pris som er  B E D R E?"

Roy hansen skrev (22 minutter siden):

Videre er det uaktuelt for meg å betale minimum 40 kr mila i kun verditapskostnader for å kjøre gamnel elektronikk på hjul 

Du leste altså ikke regnestykket du fikk? Du kan kjøpe gammel Leaf for pendling og komme unna med 10 kr/mila, for verditap, inkluderrt strøm, forsikring, dekkslitasje, viskere, bompenger, wonderbaum og whatnot. Jeg vil gjerne se regnestykket for den 90-talls dieselen du snakker om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Javisst - jeg kaller bare en spade for en spade. Men er ydmyk nok til å kunne beklage om du kan sitere noen andre som kom med påstandene "Du gidder kanskje å ta deg bryet I forklare hvem som gidder å kjøpe en elbil som er 2-4 år med 40.000 -80.000 km på speedometeret til 220.000 -280.000 kr når du får en NYYY til samme pris som er  B E D R E?"

Du leste altså ikke regnestykket du fikk? Du kan kjøpe gammel Leaf for pendling og komme unna med 10 kr/mila, for verditap, inkluderrt strøm, forsikring, dekkslitasje, viskere, bompenger, wonderbaum og whatnot. Jeg vil gjerne se regnestykket for den 90-talls dieselen du snakker om.

Problemet du er nødt til å løse først er jo alle de brukte elbilene fra 2016-2018 med km stand fra 40.000 til 80.000 km hvor prisen er 220.000 til 280.000 kr 

 

Når du nå  får en splitter ny elbil, som er bedre og går lengre. ...hvem f.... er villige til å kjøpe en elbil som går kortere, er brukt til samme pris???????

Et vidt spekter av elbiler i prisklasse 220.000 til 300.000 brukt finnes....men   hvem dumsakalle kjøper disse da nye og bedre ubrukt finnes til samme pris??????

Endret av Roy hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Din påstand - din bevisbyrde. Forklar hvem du mener kjøper bilene du beskriver!

Edit: Greit, men da kan du kanskje forklare hvorfor det er helt grei omsetning i elbilmarkedet på finn da? Kanskje fordi premisset du konstruerte ikke er representativt?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Din påstand - din bevisbyrde. Forklar hvem du mener kjøper bilene du beskriver!

Edit: Greit, men da kan du kanskje forklare hvorfor det er helt grei omsetning i elbilmarkedet på finn da? Kanskje fordi premisset du konstruerte ikke er representativt?

Premisset på salg av brukte elbil har jeg allerede brukt mye energi på. 

Jeg kan rapportere om folk som har tapt 800000 på 5 mndr og lite kjørrte km og opp til 120.000 på få kjørte km på elbil på 5 til 12 mndr. Slik er MARKEDET

Dette overser du. Hvorfor??????????????

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Roy hansen said:

Premisset på salg av brukte elbil har jeg allerede brukt mye energi på. 

Jeg kan rapportere om folk som har tapt 800000 på 5 mndr og lite kjørrte km og opp til 120.000 på få kjørte km på elbil på 5 til 12 mndr. Slik er MARKEDET

Dette overser du. Hvorfor??????????????

 

Vet ikke om du så posten i den andre tråden så poster igjen:
 

en NY Model 3 LR AWD koster i dag 459 900kr.

Den billigste brukte til salgs på finn koster 449 500kr

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169533441

Hvor er dette tapet du snakker om her? Om vedkommende får solgt bilen så har han jo kjørt 36 000km omtrent helt gratis??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Vet ikke om du så posten i den andre tråden så poster igjen:
 

en NY Model 3 LR AWD koster i dag 459 900kr.

Den billigste brukte til salgs på finn koster 449 500kr

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169533441

Hvor er dette tapet du snakker om her? Om vedkommende får solgt bilen så har han jo kjørt 36 000km omtrent helt gratis??

At du lever i en fantasiverden kan vel ikke jeg ta ansvar for. 

Anbefaler deg å sette deg inn i virkeligheten 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg overser det ikke. Det er helt klart store verditap. Men det er jo på ingen måte generelt for elbiler, eller unikt for elbiler. Slike grelle eksempler finner du for alle typer biler. Hvor mye tror du f.eks en splitter ny Toyota Mirai tapte seg fra 9. juni 2019 til uka etter? Eller en Mini Cooper bensin fra 31. desember 2019 til uka etter, når avgiftene på den falt med 90 000 kr?

Og slike skrekkhistorier bruker du for å trekke generelle konklusjoner og tilegner de kun en av biltypene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...