Gå til innhold

Volkswagen frykter å bli det nye Nokia: kutter hydrogen til fordel for elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (8 timer siden):

De fleste bilprodusenten har diesel og bensinbiler, så da burde det ikke være noe problem å lage både hydrogen og elbiler..

På sikt går det fint, men å utvikle og tilby ny teknologi koster svært mye og er en investering som tar tid å få innkasting igjen på. Derfor er det helt naturlig at de fleste bilmerkene satser hovedsakelig på elbiler nå i første omgang. Også med tanke på den teknologien er mer moden og man er ikke avhengig av utbygging av infrastruktur siden mange kan lade hjemme.

Hydrogenbiler er derfor noe som kommer senere. Det forstår egentlig alle, men elbilentuasiastene bruker dette og faktum at hydrogenteknologien har godt av og modnes ytterligere som påskudd for at hydrogenbiler ikke kommer og blir satset på. De forstår ikke enkel matematikk og logikk.

Og enda dummere blir dette når man ser hvilke avtaler som inngås og hvor stor veksten er innen hydrogenindustrien, som åpenbart vil komme til gode for privatbiler også etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, Xaphoon said:

Hydrogen er dødfødt i personbiler.

Hydrogen øker strømforbruket med 3-5 ganger sammenlignet med å lade.

Hydrogen er foreløpig ikke kompatibelt med hverken klima eller miljø.

Når og hvis det blir overskuddskraft til å produsere hydrogen med elektrolyse, og sløsing ikke spiller noen rolle, kan det lages hydrogen og tilbakeføres til nett ved vindstille/overskyet/natt.

Men løsninger med batteri eller høydebasseng er trolig mer lønnsomt.

Kanskje på skip?

Helt enig, bare for at hydrogen kan være en "ren/grønn" energikilde (avhengig av hvordan man ser på det) så er det ikke slik at flybensin er best i lasteskip og vogntog.

Jeg undres noen ganger litt over hvordan godt utdannede ingeniører og forretningsmennesker kommer til den endelige konklusjonen.
Hydrogen er kostbart samt forurensende å produsere og frakte (som petroleums produkter). Akkurat som med flybensin er det ikke nødvendigvis godt egnet til personbiler.

For 10 år siden hadde jeg litt troen på hydrogen selv men det var fordi jeg ikke visste nok om alt som kreves i kjeden fra produksjon av råvare/foredling til fremdrift mot asfalten samt at alternativene virket vesentlig dårligere den gang. I dag med solid state batterier og en rasende utvikling  her ser jeg helt annerledes på det.

Men for all del, utforsk gjerne alternativer og det kan være man finner noen bruksområder i former som fungerer bedre enn at alle husene i sandvika hoppet på grunnmuren. (phun intended, ikke tunnel syn)

Endret av Theo343
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Hallgeir Fredriksen skrev (36 minutter siden):

Nei, selv om dere elbilfolk hevder i enhver debatt - oljeindustrien er ikke største forbruker av kobolt.

Skrev jeg det da? Nei, jeg skrev "en av de største forbrukerne". 

Forøvrig er fokuset stort blant elbilprodusentene (og særlig Tesla) på å unngå kobolt fra tvilsomme kilder. Tesla har dessuten spesielt stort fokus på å minimere koboltforbruket, om alle andre hadde fulgt etter hadde andelen kobolt som brukes til batterier vært langt mindre (anslagsvis 25% av totalforbruket).

Jeg har ikke hørt om noe tilsvarende fokus fra raffineriene på å forsikre seg om hvor kobolten kommer fra. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nå er elbil mer enn Tesla, men du fokuserer kun på én produsents løsninger.

Når du skriver "én av de største", bør vel forbruket være i samme størrelsesorden som "den største"?

Og flere av dine likesinnede klinker jevnlig til med at "Elbil er bra, for oljeindustrien forbruker mye mer kobolt".

Hvor Tesla får sin kobolt fra, vet hverken du eller jeg.

Teslas forbruk av kobolit påvirker prisene på verdensmarkedet, uavhengig av om Teslas kobolt ble levert 100% fritt for barnearbeid eller ikke.

Det blir jo da desto mindre "etisk forsvarlig" kobolt igjen til andre produkter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (17 timer siden):

Å putte alle eggene i en kurv er sjelden lønnsomt.

Flere ordspråk: Å ri to hester samtidig kan være vanskelig. Særlig om den ene hesten som piskes er død.

Sitat

Batterier eksluderer ikke hydrogen, og omvendt. De kler hverandre.

Fossil-hybrider kler også batterier på samme måte som hydrogen: Samme høye energipriser, begge dobbelt-løsningene er plasskrevende, har høye servicekostnader og er omtrent like klimafiendtlige. Hovedforskjellen er at bensinstasjoner finnes "over alt", mens hydrogenstasjoner er nesten like skjeldne som enhjørninger. Andre forskjeller er at det finnes et utall bensin-modeller å velge blant og at flere av disse har batteri som kan lades hjemme. (Merchedes F-cell er jo skjeldnere enn enhjørninger så den teller jeg ikke med)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 timer siden):

Mange lager og andre bygninger som har solceller på hele taket, og bruker overskuddet til å produsere hydrogen, og dette er veien å gå for "alle".

Så kan man lade elbilen og fylle hydrogen "gratis"

Hvor får man tak i gratis solcelleanlegg, elektrolysør og lagringssystem? :p

Trekker du fra de to sistnevnte kostnadene så har man et anlegg som kan lade elbiler "mer gratis" enn hydrogensystemet. Kobler man det til kraftnettet kan man strupe igjen turbinene når solcellene produserer strøm og på den måten lagre energi i vannmagasinene, som kan brukes til å fylle elbilen når man vil, om så på hurtiglader. Mye billigere enn det "gratis" hydrogenet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hallgeir Fredriksen skrev (37 minutter siden):

Nå er elbil mer enn Tesla, men du fokuserer kun på én produsents løsninger.

Når du skriver "én av de største", bør vel forbruket være i samme størrelsesorden som "den største"?

Og flere av dine likesinnede klinker jevnlig til med at "Elbil er bra, for oljeindustrien forbruker mye mer kobolt".

Hvor Tesla får sin kobolt fra, vet hverken du eller jeg.

Teslas forbruk av kobolit påvirker prisene på verdensmarkedet, uavhengig av om Teslas kobolt ble levert 100% fritt for barnearbeid eller ikke.

Det blir jo da desto mindre "etisk forsvarlig" kobolt igjen til andre produkter.

 

Jeg fokuserer på Tesla ja, siden de er verdens største elbilprodusent og det er også de som ligger lengst fremme teknologisk sett på batteri- og drivverk-løsninger. De andre kommer etter om noen år ;)

Nei, det er ikke lett å vite nøyaktig hvor all kobolten kommer fra men det jobbes kontinuerlig med å holde styr på dette samt minimalisere forbruket:

https://www.reuters.com/article/us-tesla-cuba-cobalt-exclusive/exclusive-teslas-battery-maker-suspends-cobalt-supplier-amid-sanctions-concern-idUSKBN1K92Q9

Forøvrig er det bare ca. 13% av verdens koboltproduksjon som kommer fra såkalt "artisanal mining" der barnearbeid brukes. Det er mao. nok etisk kobolt på markedet til alle elbilprodusenter. De som ender opp med å bruke den ikke-etiske kobolten er de som ikke bryr seg. 

Men koboltforbruket har nok mer eller mindre nådd en topp nå, evt. topper ut i løpet av et år eller to. Alle nye kjemier på gang har vesentlig lavere koboltinnhold. Tesla jobber med å få koboltinnholdet ned til 0%. 

Alt forbruk av kobolt påvirker prisen, men Teslas påvirkning er nok mindre enn okjeindustrien sin for å si det slik. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Hvor får man tak i gratis solcelleanlegg, elektrolysør og lagringssystem? :p

Trekker du fra de to sistnevnte kostnadene så har man et anlegg som kan lade elbiler "mer gratis" enn hydrogensystemet. Kobler man det til kraftnettet kan man strupe igjen turbinene når solcellene produserer strøm og på den måten lagre energi i vannmagasinene, som kan brukes til å fylle elbilen når man vil, om så på hurtiglader. Mye billigere enn det "gratis" hydrogenet.

Jeg lurer også på hvor man får dette. Jeg har stort overskudd av solenergi på hytta i sommerhalvåret og skulle gjerne lagret dette som hydrogen til bruk for å gi hytta strøm vinterstid. Link til rimelige produkter tas imot med takk ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hallgeir Fredriksen skrev (22 minutter siden):

Det siste der er en logisk brist; Tesla er verdens største pridusent av elbiler (og batterier til elbiler pluss diverse power wall etc), men påvirker koboltprisen mindre enn en bransje som står for "største andel" av enten 6 eller 10% av verdensmarkedet?

Tesla er størst, men det er MANGE andre produsenter ute, så Tesla står for 20-25% av totalen. Når Tesla i tillegg kun bruker 1/4 så mye kobolt pr. kWh som de andre blir andelen ganske lav. Teslaene har riktignok større batterier enn gjennomsnittselbilen, men både hybridbiler og el-busser bruker også ganske mye batterier. Så at Tesla produserer noe særlig mer enn 20% av lithium-batteriene som brukes i kjøretøyer tviler jeg på, antageligvis er andelen lavere enn det. Deretter kan du dele den andelen på 4 for å finne Teslas andel av koboltforbruket i kjøretøyer med lithium-batterier. 

Edit: Fant tall på total batteriproduksjonskapasitet i 2019: 289GWh. Tesla brukte anslagsvis 25GWh i bilene sine, legg til 5GWh til "annet" så står de for drøye 10% av verdens batteriproduksjon og anslagsvis 2,5% av koboltforbruket i batterisektoren. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Personlig gir jeg beng i dette, jeg har den tregeste Teslaen som er produsert (X75D), den kan jeg få gratis effekt-oppgradering på men det gidder jeg ikke. Har heller satt den i "chill mode" permanent siden den allikevel er mer enn rask nok ;)
 

Men mange bryr seg om dette så det er helt klart en fordel for Tesla at de er verdensledende på motor/inverter-fronten. De fleste som bryr seg om dette gir også totalt beng i motorsykler da det er helt uinteressant for flesteparten. Leketøy nesten uten nytteverdi og med skyhøy risiko.  Heldigvis elektrifiseres også disse etterhvert, så vi på sikt ihvertfall slipper den infernalske støyen. Enten det er rekke-3'er på høyt turtall eller Harley Davidson med manglende eksosanlegg ;)

 

Jeg tror ikke noe på at de er verdensledende på motor og inverter. Du vet det at det har eksistert en industri for ivertere og elmotorer lenge før Tesla ekisterte, og disse har veldig mange års forsprang på Tesla. Jeg tror ikke noe på at Tesla bare popper opp av intet og plutselig er verdensledende, der det allerede har eksistert en etablert industri i ett århundre. Jeg tro heller at Elon er en veldig dyktig selger (manipulator) som hauser opp folk til å tro at Tesla er magiske greier. Objektive teardowns av Tesla viser jo at Tesla er ikke en spesielt bra bil i det heletatt, og at de har mye å lære fra etablert bilbransje. Det eneste Tesla er god på er elektronikk, men det er jo ganske mye mindre vesentlig enn at karosseri, ramme og hjuloppheng er utført kvalitetsmessig. Ihvertfall for oss som bruker bilen til å kjøre med.

 

Motorsykler blir ikke elektrifisert innen overskuelig fremtid, fordi verken infrastruktur eller teknikken er moden. Det fins noen bastardbarn ja, men de er vel mest å regne som demokjøretøy, de klarer ikke å leve opp til den rollen, som motorsykkel har for de fleste av oss. Ladestasjoner med 50 uttak eksisterer knapt, og når 50 gutter skal kjøre kortesje så blir det for drøyt å lade hver sin tur, da kommer man seg aldri videre. HD LiveWire fungerer kun som pendlersykkel, men det er den alt for dyr til igjen da andre pendlersykler som duger kun pendling, er mye billigere.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (59 minutter siden):

Jeg lurer også på hvor man får dette. Jeg har stort overskudd av solenergi på hytta i sommerhalvåret og skulle gjerne lagret dette som hydrogen til bruk for å gi hytta strøm vinterstid. Link til rimelige produkter tas imot med takk ;) 

Dette er et perfekt eksempel på hvordan utnytte Hydrogen
Kjøre elektrisk til hytten, og kjøre på Hydrogen hjem

Hydrogen diskusjonen i denne tråden er like ille som vi hadde om elbiler for 10+ år siden,. så om 10 års tid så er nok hydrogen vanlig over alt

Lenke til kommentar
tommyb skrev (18 timer siden):

Nokias Maemo var digg, da.

Jeg tror de kunne hatt en fin strategi med overgang fra Symbian^3 til Maemo/MeeGo på toppmodellene samtidig som de faset inn en ny plattform - enten det var Android eller den derre Windows-tingen.

Takk tommyb. Jeg er så sinnsykt lei av Nokia analogien fra folk som ikke har den fjerneste anelse om hva som faktisk skjedde. Nokia kastet all egen utvikling på et tidspunkt hvor de var størst, og hvor vi var mange som hadde bestemt oss for at vår neste telefon var Nokia N9 med Meego. Så kom Stephen Elop, rett fra Microsoft, ble direktør, og kastet alle eggene i Microsoft kurven. Han sørget for at alle ble klar over at Meego og N9 ikke hadde *noen* fremtid, uansett salgstall. N9 ble bare lansert i noen markeder. Likevel solgte den bedre enn de tre første Microsfoft modellene fra Nokia sammenlagt! Marius Valle, jeg forventer at du setter deg bedre inn i historien. Nokia analogien passer overhodet ikke, verken slik VW sjefen bruker den, eller som den feilaktig er fremstilt i artikkelen.

Ellers, interessant av VAG. De estimerer ti år til hydrogen kan konkurrere på personbil (og det er lang tid, med mange usikkerhetsfaktorer). Men de regner det altså som sannsynlig at hydrogen på et tidspunkt kan bli konkurransedyktig. Jeg vil anta det vil bero på at ikke-regulerbar strøm blir mye billigere enn i dag, og at produksjonskost til hydrogen drivlinje går kraftig ned.

Virker ellers som VW har glemt at han er sjef for VW, ikke Audi. VW er volummerket, det er ikke der han kan forvente de høye avansene. Et av grepene til Tesla er at de har henvendt seg til premiumsegmentet fra dag en. Det var klar strategi fra Elon Musk, og antagelig riktig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dubious skrev (38 minutter siden):

Dette er et perfekt eksempel på hvordan utnytte Hydrogen
Kjøre elektrisk til hytten, og kjøre på Hydrogen hjem

Hydrogen diskusjonen i denne tråden er like ille som vi hadde om elbiler for 10+ år siden,. så om 10 års tid så er nok hydrogen vanlig over alt

Jeg har ikke noe problem med elbilen, den hurtiglader jeg på veien opp og hjem mens jeg spiser lunsj eller middag. Det er selve hytta jeg trenger strøm til, den kan jeg ikke ta med meg og hurtiglade ;) Skulle gjerne byttet ut aggregatet som brukes 2-3 mnd. i året. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (14 timer siden):

Elbil gir ikke kunden noe kortere reisetid, kontra bensinbil. Snarere motsatt, fordi ladepausene er mye hyppigere og lengre, enn tankepausene.

Elbilens eneste "fordel" er subsidier, og det kan vi vel være enige om at staten er ikke interessert i å bedrive subsidier til evig tid.

Elbiler gir kortere reisetid, men det avhenger litt av bruken. Ved daglig småkjøring sparer man tid på å slippe å kjøre innom fylle/lade-stasjoner pga hjemmelading. På langturer er det litt mer delt. Velger man en elbil for småkjøring så velger man bort effektiv langkjøring. Velger man en elbil for langkjøring så blir langkjøringen mer effektiv enn med fossilbiler. Man får ikke økt behov for å spise, drikke og gå på do, av å kjøre elbil. Pausebehovet (for kroppen) er det samme. Men med hurtiglading får man både ladet og gjort kroppslige ærend samtidig. Det gjør man ikke med bensin eller diesel. Der kommer fylletiden i tillegg til de kroppslige ærendene og tar dermed totalt mer tid. Men ikke glem at selv de som kjører elbil på langtur også har en hverdag med småkjøring der man sparer tid på å slippe å dra innom egne fylle/lade-stasjoner.

Velger man pluginhybrid så får man de samme fordelene som elbiler har på småkjøring, men de samme ulempene som fossilbiler på langkjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (45 minutter siden):

 

Jeg tror ikke noe på at de er verdensledende på motor og inverter. Du vet det at det har eksistert en industri for ivertere og elmotorer lenge før Tesla ekisterte, og disse har veldig mange års forsprang på Tesla. Jeg tror ikke noe på at Tesla bare popper opp av intet og plutselig er verdensledende, der det allerede har eksistert en etablert industri i ett århundre. Jeg tro heller at Elon er en veldig dyktig selger (manipulator) som hauser opp folk til å tro at Tesla er magiske greier. Objektive teardowns av Tesla viser jo at Tesla er ikke en spesielt bra bil i det heletatt, og at de har mye å lære fra etablert bilbransje. Det eneste Tesla er god på er elektronikk, men det er jo ganske mye mindre vesentlig enn at karosseri, ramme og hjuloppheng er utført kvalitetsmessig. Ihvertfall for oss som bruker bilen til å kjøre med.

Inverter er ren elektronikk, som du først mener at Tesla ikke er ledende på men deretter skriver at de er gode på? På tide å bestemme seg? Alle som har demontert Model 3 og sett nærmere på komponentene mener at Tesla er langt foran konkurrentene på dette. Husk at de har jobbet utelukkende med denne drivlinjen siden tidlig 2000-tall mens konkurrentene ikke gjorde noenting (de fleste av de ihvertfall). Etablert industri i et århundre for elbildrivlinjer? Neppe. Elmotorer? Ja, men en elmotor for industribruk har helt andre krav enn en elmotor for bil. Bilmotoren må ha lav vekt, høy effekt og lite behov for kjøling. I industrien gjør det ikke noe om motorene er tyngre og bruker mer strøm, siden de uansett kjøres på nettstrøm. 

Karosseri, hjuloppheng og slikt er standardvarer som man finner kompetanse til "overalt", så slik kompetanse er mye mindre verdt enn spesialkompetanse på motor/inverter, batterikjemi/sammenstilling osv. 

Morsomt at du nevner hjuloppheng, hjulopphenget i Model 3 får jo lovord av høyeste klasse overalt. Her er hva Motor Trend skrev:

What’s blanching, though, is the car’s ride and handling. If anybody was expecting a typical boring electric sedan here, nope. The ride is Alfa Giulia (maybe even Quadrifoglio)–firm, and quickly, I’m carving Stunt Road like a Sochi Olympics giant slalomer, micrometering my swipes at the apexes. I glance at Franz—this OK? “Go for it,” he nods. The Model 3 is so unexpected scalpel-like, I’m sputtering for adjectives. The steering ratio is quick, the effort is light (for me), but there’s enough light tremble against your fingers to hear the cornering negotiations between Stunt Road and these 235/40R19 tires (Continental ProContact RX m+s’s). And to mention body roll is to have already said too much about it. Sure, that battery is low, way down under the floor. But unlike the aluminum Model S, the Tesla Model 3 is composed of steel, too, and this car’s glass ceiling can’t be helping the center of gravity’s height. Nearly-nil body roll? Magic, I’m telling you. Magic. And this is the single-motor, rear-wheel-drive starting point. The already boggled mind boggles further at the mention of Dual Motor and Ludicrous.

Have I ever driven a more startling small sedan? I haven’t. At speed, it gains a laser-alertness I haven’t encountered before. By happenstance, associate road test editor Erick Ayapana had penciled me into a 2.0-liter Alfa Romeo Giulia to get here, and it feels like a wet sponge by comparison.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hallgeir Fredriksen skrev (3 timer siden):

Li-ion-batterier står for 62% av verdens samlede forbruk i 2020, opp 58% fra 2016. I 2006 var batterienes andel av koboltforbrulet 20%.

Merk at Li-ion batterier generelt er veldig mye mer enn bare elbil-batterier. Det er også stor forskjell på koboltinnhloldet i ulike Li-ion batterier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden):

Inverter er ren elektronikk, som du først mener at Tesla ikke er ledende på men deretter skriver at de er gode på? På tide å bestemme seg? Alle som har demontert Model 3 og sett nærmere på komponentene mener at Tesla er langt foran konkurrentene på dette. Husk at de har jobbet utelukkende med denne drivlinjen siden tidlig 2000-tall mens konkurrentene ikke gjorde noenting (de fleste av de ihvertfall). Etablert industri i et århundre for elbildrivlinjer? Neppe. Elmotorer? Ja, men en elmotor for industribruk har helt andre krav enn en elmotor for bil. Bilmotoren må ha lav vekt, høy effekt og lite behov for kjøling. I industrien gjør det ikke noe om motorene er tyngre og bruker mer strøm, siden de uansett kjøres på nettstrøm. 

Karosseri, hjuloppheng og slikt er standardvarer som man finner kompetanse til "overalt", så slik kompetanse er mye mindre verdt enn spesialkompetanse på motor/inverter, batterikjemi/sammenstilling osv. 

Morsomt at du nevner hjuloppheng, hjulopphenget i Model 3 får jo lovord av høyeste klasse overalt. Her er hva Motor Trend skrev:

What’s blanching, though, is the car’s ride and handling. If anybody was expecting a typical boring electric sedan here, nope. The ride is Alfa Giulia (maybe even Quadrifoglio)–firm, and quickly, I’m carving Stunt Road like a Sochi Olympics giant slalomer, micrometering my swipes at the apexes. I glance at Franz—this OK? “Go for it,” he nods. The Model 3 is so unexpected scalpel-like, I’m sputtering for adjectives. The steering ratio is quick, the effort is light (for me), but there’s enough light tremble against your fingers to hear the cornering negotiations between Stunt Road and these 235/40R19 tires (Continental ProContact RX m+s’s). And to mention body roll is to have already said too much about it. Sure, that battery is low, way down under the floor. But unlike the aluminum Model S, the Tesla Model 3 is composed of steel, too, and this car’s glass ceiling can’t be helping the center of gravity’s height. Nearly-nil body roll? Magic, I’m telling you. Magic. And this is the single-motor, rear-wheel-drive starting point. The already boggled mind boggles further at the mention of Dual Motor and Ludicrous.

Have I ever driven a more startling small sedan? I haven’t. At speed, it gains a laser-alertness I haven’t encountered before. By happenstance, associate road test editor Erick Ayapana had penciled me into a 2.0-liter Alfa Romeo Giulia to get here, and it feels like a wet sponge by comparison.

Tviler på at det har skjedd noe revolusjon på el motorer til el biler. El biler på 80 og 90 tallet hadde batterier som var mye tyngre enn dagens, luftmotstand var høyere men energiforbruk PR km var omtrent som i dag 150-200wh PR km.

Det eneste som er spesielt med tesla ar at de har svært lav kontinuerlig ytelse i forhold til maksimal. I bilindustrien har det vert vanlig at maks ytelse kan kjøres kontinuerlig. Sabb kjørte 3 stk 9000 100 000km hver på 21dager med 212km/h i snitt. Det betyr full effekt i 21 dager. Det tror jeg går dårlig i en tesla. Tror ikke motorene er gode nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...