Gå til innhold

Neste generasjon Mirai i produksjon til høsten


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (1 time siden):

Les gjerne sitatet jeg svarer, med setning som "hydrogen slår ikke an noen steder". Samt selv om vi kun pratet om FCEV's, så er det feil. Segmentet opplever vekst totalt sett, selv om vi her i Norge ikke ser den. 

 

Les resten. Det er snakk om folk uten mulighet for hjemmelading. Da er muligheten til å lade på jobb rimelig verdifull, dog selv den er ikke tilgjengelig for mange ute i det store utland. 

Det er kun her i et langstrakt land, med få folk hvor det det er "ok" dekning på dette. 

Her gjør du som vanlig og svarer på noe helt annet når du blir presset. Salg av brenselceller har vel ikke noe med nye Mirai å gjøre?

Også må *du* lese resten. Gatelading er funnet opp for lenge siden, man bare bygger ut flere ladere etter som det blir flere elbiler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (12 minutter siden):

Vi er verdens beste elbilland fordi vi er 5 millioner mennesker på stort areal.

Okey, men da er det der vi er litt uenige. Jeg tenkte på noe helt annet. Jeg mener vi er verdens beste elbilland utelukkende pga «subsidiene» vs fossilbiler. At vi er få folk på stort areal er positivt ift plass for å bygge ladeinfrastruktur, men generelt ville jeg sagt at Norges topografi snarere tvert i mot er uvennlig mot elbil. Lange avstander, fjell, fjorder, lave temperaturer og store høydeforskjeller er negativt for elbiler. Nederland derimot har mye bedre topografi spør du meg.

Simen1 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal ikke antall elbiler og saktelademulighetene følge hverandre lineært? Tilbud og etterspørsel osv..

Lover/regler, for rask utvikling og og ubalanser gjør at det ikke vil følge hverandre lineært.

  1. Sameier og boligsoneparkering i byer krever nye lover/regler/forskrifter/praksis for å fungere optimalt. Endring av disse tar lenger tid.
  2. Ting skjer så fort at alle klarer ikke henge med. Arbeidsgivere får ikke bygget raskt nok, og så fort de har fått på plass noen ladestasjoner går det kort tid før de er 100% fullbooket og må installere flere.
  3. Ubalanser vil oppstå i en slik utvikling. Det vil bygges ladere hvor det ikke trengs, og steder hvor det trengs vil det bygges for få. Dette tar tid før det utjevnes.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hvilke analyser? Jeg kjenner meg over hodet ikke igjen i det. Sakteladere dukker jo opp som paddehatter hele tiden. Hurtigladere også for den del. Det er ikke mer enn 6-7 år siden det var så lite som 5 stk offentlige T2-uttak i hele Tromsø og det var en utfordring å finne de ledige. Nå er det sikkert over 100 offentlige + mange tusen private. Min erfaring er at det er langt lettere å finne ledig T2 ladeplugg nå enn før. Schuko-bruken har derimot sunket som en stein. Det var ganske vanlig før, men nå har jeg ikke sett en eneste som lader på schuko på et par år.

https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2019/01/global-automotive-executive-survey-2019.html

Sjekk kildemateriell så finner du nok undersøkelser som forklarer svarene til spørsmålene. 23% FCEV i deres produktporteføljer i 2040 betyr at de ikke trur at FCEV til personbiler er tapt. 

Min erfaring er at det er vanskeligere, og jeg bor i et segment av landet med større andel elbiler enn det du gjør, om jeg husker rett i at du bor i Tromsø? 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Logikken er 100% støttet og helt naturlig. Sammenlign SuC arealene og se på antall parkeringsplasser per m2 areal og sammenlign ved en hvilken som helst OBS butikk. Hva finner du? 

Jeg finner at parkeringsarealene er konstante, men at stadig flere ladepunkter dukker opp på de.

 

oophus3do skrev (6 minutter siden):

Det er mer kritisk for en elbil, vs en ICE/hybrid/FCEV. Rett og slett fordi hovedfordelen til en elbil er muligheten til å saktelade, og starte hver dag med 100% SoC. 

Det må du forklare nærmere. Om man går fra 1 til 2 biler og bare har parkering til den ene så er det jo like mye problem uansett hvilken framdriftsteknologi det er i de to bilene? Problemet løses med enten flere parkeringsplasser eller færre biler. Parkeringsproblemet løses ikke ved å endre framdriftsteknologi eller ladepunkter. PS. Man bør ikke lade til 100% hver dag, men stoppe ladingen på 70-80% for å forlenge levetida. 100% bør kun brukes unntaktsvis når man har spesifikt behov for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Her gjør du som vanlig og svarer på noe helt annet når du blir presset. Salg av brenselceller har vel ikke noe med nye Mirai å gjøre?

Også må *du* lese resten. Gatelading er funnet opp for lenge siden, man bare bygger ut flere ladere etter som det blir flere elbiler. 

Nei, det er som vanlig du som siterer noe du ikke har forstått, også står man på stedet hvil. Fordi jeg ber deg lese ting på nytt, uten at du gjør det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mer enn 6-7 år siden det var så lite som 5 stk offentlige T2-uttak i hele Tromsø og det var en utfordring å finne de ledige.

Der svarer du jo egentlig seg selv. Det har jo åpenbart ikke fulgt hverandre lineært om det var problemer før og nesten overkapasitet nå? Stavanger har vært motsatt. For 6-7 år siden var det gratis lading og ledige ladeporter med kommunal nøkkel for å kunne låse opp disse. Siden den gang har det så vidt vært noen videreutvikling. Mitt inntrykk er at det nå kun er nye kommersielle hurtigladere og noen dagligvareforretninger har installert nye ladestasjoner.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Okey, men da er det der vi er litt uenige. Jeg tenkte på noe helt annet. Jeg mener vi er verdens beste elbilland utelukkende pga «subsidiene» vs fossilbiler. At vi er få folk på stort areal er positivt ift plass for å bygge ladeinfrastruktur, men generelt ville jeg sagt at Norges topografi snarere tvert i mot er uvennlig mot elbil. Lange avstander, fjell, fjorder, lave temperaturer og store høydeforskjeller er negativt for elbiler. Nederland derimot har mye bedre topografi spør du meg.

Det er hele pakken som gjør landet Norge til ei perfekt elbil.

  • Bedre kraftnett.
  • Flere  parkeringsplasser per hus. 
  • Små byer med enklere areal å utnytte for parkering. 
  • Billig strøm.

osv. 

Dette føler jeg er bedre kriterie for muligheter for å saktelade, som tross alt er elbilens enorme egenskap vs ICE og andre produkter. Fjerner du den muligheten, så er det mye lengre vei å gå for de som ønsker seg ny bil å velge elbil. Da har dem som regel ledig plass på jobb isåfall. Dog de plassene kan jo fort forsvinne de også, når flere kjemper om plassen pga skiftet til elbil. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Lover/regler, for rask utvikling og og ubalanser gjør at det ikke vil følge hverandre lineært.

  1. Sameier og boligsoneparkering i byer krever nye lover/regler/forskrifter/praksis for å fungere optimalt. Endring av disse tar lenger tid.
  2. Ting skjer så fort at alle klarer ikke henge med. Arbeidsgivere får ikke bygget raskt nok, og så fort de har fått på plass noen ladestasjoner går det kort tid før de er 100% fullbooket og må installere flere.
  3. Ubalanser vil oppstå i en slik utvikling. Det vil bygges ladere hvor det ikke trengs, og steder hvor det trengs vil det bygges for få. Dette tar tid før det utjevnes.

1. Sånn var det jo før også. Dette ble mye lettere etter at beboere i sameier og borettslag fikk krav på lademulighet.

2. Så bra. Det viser at markedet med tilbud og etterspørsel fungerer. Dette ordner seg altså i rykk og napp.

3. Jepp, fungerende markedsmekanismer i praksis. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

1. Sånn var det jo før også. Dette ble mye lettere etter at beboere i sameier og borettslag fikk krav på lademulighet.

Ja, men fortsatt mangler boligsoneparkering. Det er svært utbredt i Stavanger-området, og gjør det i praksis umulig for de som bor der å ha elbil med mindre de har fast tilgang til lading på jobb.

Endret av Nimrad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (35 minutter siden):

Jeg finner at parkeringsarealene er konstante, men at stadig flere ladepunkter dukker opp på de.

Det å sette opp små ladestolper for saktelading vil kreve mer arealplass, og redusere antall biler som kan parkere på samme areal som tidligere. Det er vell ikke noe å diskutere på? 

Jeg anbefaler å ta en kikk i London neste gang du er der, eventuelt bare ta opp google-streetview og se hvordan gatene ser ut, og hvor bilene er parkert. De er i majoritet parkert tilfeldig, og folk bytter plass hver dag siden man tar en plass så kjapt noen andre stikker, og der blir man så lenge man kan fordi problemet er kjipt å skulle erfare hver dag. Må du i butikken med bilen din parkert på en god plass, så tar du beina og går 1 km fremfor å ta bilen, rett og slett fordi du ikke gidder bruke 2 timer på å finne parkeringsplass på vei hjem igjen. 

Jeg vet, fordi jeg hadde med min bil til England når jeg bodde der. Bilen ble parkert i ulike gater hver kveld, og til slutt så ble den stjålet pga gaten jeg parkerte den på tydeligvis var fult av "chavs", og kommunale boliger. ?

Det å skulle ha en elbil ved en slik situasjon, hadde jeg aldri i livet orket - og jeg forstår hvorfor andre tenker det samme. Da er det mye, mye enklere å heller bruke 5 minutter for å fylle bensin, og kjøre på den i 1 måned før du må tenke på det på nytt. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Det må du forklare nærmere. Om man går fra 1 til 2 biler og bare har parkering til den ene så er det jo like mye problem uansett hvilken framdriftsteknologi det er i de to bilene? Problemet løses med enten flere parkeringsplasser eller færre biler. Parkeringsproblemet løses ikke ved å endre framdriftsteknologi eller ladepunkter. PS. Man bør ikke lade til 100% hver dag, men stoppe ladingen på 70-80% for å forlenge levetida. 100% bør kun brukes unntaktsvis når man har spesifikt behov for det.

Forstår ikke helt hvorfor jeg må forklare problematikken? Elbilens største fordel er saktelading. Fjern muligheten til saktelading, så forsvinner en majoritet av grunnen til at mange kjøper dem. 

Parkeringsproblematikken er der i like stor grad, men den er større om du er avhengig av å lade for å komme deg til jobb dagen derpå, og alle i nabolaget allerede er inne og ser på TV. Da må du kjøre rimelig langt for å finne ei mulig plass, og du må opp ei time tidligere siden du må hurtiglade før jobb. Eventuelt må du bruke 1 time på å hurtiglade før kvelden slik at du slipper det dagen derpå. 

Så kan vi jo ta for oss problematikken på å lagre biler med batterier som ikke ønsker å være i høy SoC% over tid. For det vil alltids være folk som lader lengst mulig i slike situasjoner siden ladingen foregår på hurtiglading. Da sparer man ei dag ekstra til neste gang situasjonen kommer, og iløpet av et år, så blir det noen dager totalt sett uten det å måtte stå der og vente. Så får man vurdere hvor opplyste folk med elbiler er, rundt hvor viktig det er å ikke lade til 100%. Jeg trur mørketallene der er skumle, og at bruktbilmarkedet i land med færre sakteladingsmuligheter blir litt av ei gambling-plass. 

Altså det burde være null tvil om at enkelte i en slik situasjon heller kjøper seg en ICE fremfor en elbil? Altså er det i slike tilfeller det ville vært fint med ei alternativ null-utslipp bil, og de heller kjøpte FCEV. Eller er du såpass mot hydrogen, at det er ICE som er bedre da isåfall? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Nei, det er som vanlig du som siterer noe du ikke har forstått, også står man på stedet hvil. Fordi jeg ber deg lese ting på nytt, uten at du gjør det. 

Ingenting å forstå her, om noen kommer med saklig og berettiget kritikk mot hydrogen har du alltid et 'hva med' på lager.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Min erfaring er at det er vanskeligere, og jeg bor i et segment av landet med større andel elbiler enn det du gjør, om jeg husker rett i at du bor i Tromsø? 

Veldig usikker på antall Elbiler i Tromsø, men Tesla etablerte seg her i 2015 og det har nok gjort sitt for at det er så mange av dem på veiene her. Er jo omtrent kun Tesla som har levert på rekkevidde og det trengs litt rekkevidde her nordpå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (36 minutter siden):

Ingenting å forstå her, om noen kommer med saklig og berettiget kritikk mot hydrogen har du alltid et 'hva med' på lager.

Igjen tøys og tull. Jeg kildehenviser i ekstremt mye større grad enn det du gjør, og det eneste du er ute etter er å trolle. Det ser man jo i måten du siterer, eller ikke klarer å sitere folk på og innholdet i det du skriver i ettertid. 

Jeg prøver igjen: Les på nytt det jeg siterte og svarte til, og les det du så kom med i ettertid. Har det noen sammenheng? Nei. Brenselceller opplever stor vekst om dagene, og majoriteten er til FCEV. Altså er uttalelsen feil, også om du snakker om Mirai. Norge er ikke viktig i den store sammenhengen, så se heller på hydrogenrelaterte aksjer, og mengden brenselceller som blir solgt. Hva ser du? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Veldig usikker på antall Elbiler i Tromsø, men Tesla etablerte seg her i 2015 og det har nok gjort sitt for at det er så mange av dem på veiene her. Er jo omtrent kun Tesla som har levert på rekkevidde og det trengs litt rekkevidde her nordpå.

Stemmer, også hadde det vært interessant å sett antall Tesla eiere i Tromsø som kan lade hjemme. Jeg trur andelen er ekstremt høy, og at det er her majoriteten av elbilsalget finner sted. Vekst innenfor det segmentet som kan lade hjemme vil altså fortsette, men da står vi igjen med et spørsmål. Når kommer de som ikke har tilgangen til å lade hjemme ta skiftet i større grad? 

Personlig kjenner jeg 2 stykker som ikke lader hjemme, men de er såpass heldige at de fikk faste plasser på jobb - som gjorde valget enkelt i hensyn til det å prøve seg på en elbil, for den situasjonen fikk de avklart på forhånd. Uten den sikkerheten, så hadde de aldri kjøpt en elbil, og heller gått for en ICE variasjon. 

Den tankegangen trur jeg er mest vanlig, innenfor de som ikke har fast parkeringsplass hjemme. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
magb skrev (1 time siden):

Flere som tenker at en hybrid løsning kan være optimalt for mange? la oss si minst 20kWh batteri, og kanskje 40 mil rekkevidde på hydrogen. 

Det blir litt som å få en optimal krysning mellom Twizy og V70. Liten og nett utvendig for kjøring til jobb som motorsykkel med fire hjul, men stor nok innvendig til lange ferieturer med hele familien.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, oophus3do said:

Stemmer, også hadde det vært interessant å sett antall Tesla eiere i Tromsø som kan lade hjemme.

I Tromsø er det nok bra mange som ikke kan lade hjemme - inkludert meg som bor i blokk. Har heldigvis lademulighet på jobb så jeg tar bilen dit ca hver andre uke og får ladet den opp gratis. Men selv uten mulighet for å lade på jobb så kunne jeg bare plugga meg i grønn kontakt sin lader utenfor det lokale kjøpesenteret innimellom når man uansett er på ukeshandling.

Men på bygda lader nok de fleste hjemme med ladeboks ja. Superchargers er jo ganske bra utbygd hos Tesla og, så fra Tromsø er det 3 stykker jeg kan velge å kjøre til avhengig av hvilken retning jeg skal.

Så Tesla fungerer utmerket her.

(Borettslag er forøvrig pliktig til å tilrettelegge for lading, så det kommer til folk som bor i blokk også)

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
33 minutes ago, magb said:

Flere som tenker at en hybrid løsning kan være optimalt for mange? la oss si minst 20kWh batteri, og kanskje 40 mil rekkevidde på hydrogen. 

Då får du ein veldig dyr hydrogenbil som du berre ynskjer skulle hatt større batteri.  Mercedes har lagd ein slik, men dei torer ikkje å selje han.  Bilen er lagd i nokre få eksemplar for leasing til utvalde kundar.  Den totale rekkjevidda med fullt batteri og full hydrogentank er 478 km (NEDC, ein god del mindre etter WLTP).  Det er lite samanlikna med dagens elbilar.  Fyller du tanken får du heller ikkje 478 ekstra km.  Du må lade batteriet i tillegg for å få full rekkjevidde.  Då lurer du etter kvart på om det ikkje hadde vore like greitt å kaste ut all den dyre hydrogendillemikken og heller investert litt av dei sparte pengane i eit større batteri slik at du fekk ein rein elbil med betre rekkjevidde til lågare pris, mykje billigare drivstoff, mykje billigare vedlikehald og ingen utløpsdato på alt som er dyrt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (57 minutter siden):

Igjen tøys og tull. Jeg kildehenviser i ekstremt mye større grad enn det du gjør, og det eneste du er ute etter er å trolle. Det ser man jo i måten du siterer, eller ikke klarer å sitere folk på og innholdet i det du skriver i ettertid. 

Du sitere mye? Særlig!

La oss ta for oss denne tråden her da. Dere diskuterer hydrogenbil, så glemmer motdebattanten din 'bil' og kommer i skade for å skrive 'hydrogen' og *da* benytter du selvfølgelig anledningen til å bytte tema selv om det ikke er noe annet i posten hans som skulle tilsi at han mente noe annet enn hydrogen*bil*.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...