Gå til innhold

Neste generasjon Mirai i produksjon til høsten


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Japanerne selv har vedtatt å satse på hydrogen, med lite plass og svært mye folk kan det være det gir mening, men ser ikke helt at det skal slå an utenfor Japan. Når Japan finner seg et land som kan produsere hydrogen til en ok pris er mye gjort. De har lite overskudd av elektrisitet etter en liten hendelse med atomkraft. Så det kan gi god mening for Japan å satse på hydrogen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, gamlefar said:

Spennende å se prisen. Regner med man sparer noen hundretusen sammenlignet med ræva bilene Model S og X og har masse penger til overs til hydrogenfylling. Perfekt bil for drosjenæringen i første omgang.

For drosjenæringa har bilen minst ein stor ulempe: 25% dyrare drivstoff enn diesel.  (Sidan hydrogen er mva-fritt, kan dei ikkje trekkje frå mva på drivstoffet.)

 

Bagasjerommet i førre versjon Mirai var ikkje stort større enn hanskerommet i ein typisk elbil, for å få plass til hydrogentankane og det fysisk overdimensjonerte batteriet på 1,6 kWh.  Har passasjeren med seg ei barnevogn og normal bagasje, må den gamle Mirai melde pass.  Denne er fysisk veldig mykje større, men Toyota vil ikkje late nokon opne bagasjerommet.

 

Kva gjeld Model S og X har eg hatt min Model S sidan sommaren 2014 og 160.000 km, og eg har aldri vore meir nøgd med ein bil.  Går som ei kule og har nesten ikkje hatt feil på han.  Har køyrt han gjennom minst sju europeiske land som ikkje har ein einaste hydrogenstasjon.  Eg har ingenting å klage på, men det er sikkert gode grunnar til at tre av ti Toyota Mirai som vart registrert i 2019 var avregistrert før året var omme.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (7 minutter siden):

Hva i huleste har forrige generasjon Mirai og bagasjerom noe å gjøre med den nye?

Prisen på hydrogen vet vi vil falle. Taxinæringen ønsker hydrogenbiler.

Tar en Toyota eller Lexus anyday framfor useriøse Tesla!

Bare å kjøpe det vel? Du har/skal vel bestilt antar jeg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 hours ago, Bengt Who said:

Japanerne selv har vedtatt å satse på hydrogen, med lite plass og svært mye folk kan det være det gir mening, men ser ikke helt at det skal slå an utenfor Japan. Når Japan finner seg et land som kan produsere hydrogen til en ok pris er mye gjort. De har lite overskudd av elektrisitet etter en liten hendelse med atomkraft. Så det kan gi god mening for Japan å satse på hydrogen.

Hydrogenbilar slår ikkje heilt an i Japan heller.  Her er utviklinga i salet av hydrogenbilar i Japan:

2016: 1054

2017:  854

2018:  612

 

I 2018 vart det seld omlag dobbelt so mange hydrogenbilar pr innbyggjar i Noreg som i Japan.

Endret av Sturle S
  • Liker 7
Lenke til kommentar
58 minutes ago, gamlefar said:

Hva i huleste har forrige generasjon Mirai og bagasjerom noe å gjøre med den nye?

Årsaka til at Mirai har knøttlite bagasjerom er at hydrogentankane og all hydrogendillemikken tek veldig stor plass.  Det har ikkje endra seg.  Toyota har gjort bilen mykje større og delt opp hydrogenlageret i tre tankar for lage meir plass.  Vi får sjå kor mykje det monnar.  Toyota vil ikkje syne fram bagasjerommet enno, og eg reknar med at det ikkje er plass til bagasje under panseret.

Quote

Prisen på hydrogen vet vi vil falle. Taxinæringen ønsker hydrogenbiler.

Dersom taxinæringa ynskjer hydrogenbilar, kan dei kjøpe hydrogenbilar.  Det gjer dei ikkje.  No er hydrogenet sponsa over 90% av staten + at mange private har tapt veldig mykje pengar på å investere i ulike svindelprosjekt som HyOp.  Eg tvilar på at staten vil inn og subsidere hydrogenet veldig mykje meir, og då ser eg ikkje føre meg at hydrogenprisen vil falle.

Quote

Tar en Toyota eller Lexus anyday framfor useriøse Tesla!

Lukke til.  Den einaste hydrogenbilen på norske skilt som har gått (litt) over 100.000 km er faktisk ein Toyota Prius frå 2012.  Bilen har forbrenningsmotor.  Ingen personbil med HY-skilt og brenselcelle har registrert kilometerstand over 100.000 km før dei har vorte avskilta.

Endret av Sturle S
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Eh nei, kanskje ikke så rart drosjenæringen ikke har kjøpt så mange enda når det ikke har eksistert biler å kjøpe og heller ikke fyllestasjoner..... ?

Derimot har de uttalt at de ønsker hydrogenbiler og stasjonen som settes opp i Bergen i disse dager har allerede inngått avtale med drosjenæringen. Så det så.

Finnes forøvrig et taxiselskap i Frankrike som utelukkende har hydrogenbiler. Dette kommer bare til å vokse nå som det kommer flere biler og det bygges ut infrastruktur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (3 timer siden):

Japanerne selv har vedtatt å satse på hydrogen, med lite plass og svært mye folk kan det være det gir mening, men ser ikke helt at det skal slå an utenfor Japan. Når Japan finner seg et land som kan produsere hydrogen til en ok pris er mye gjort. De har lite overskudd av elektrisitet etter en liten hendelse med atomkraft. Så det kan gi god mening for Japan å satse på hydrogen.

Ingen grunn til at det ikke skal slå ann i mange andre land også. Interessen vokser egentlig overalt, selv om det selvsagt er lite fordi utvalget biler er ekstremt lavt og infrastrukturen er ikke på plass enda.

Hydrogenbil vil slå ann fordi mange foretrekker og ikke lade (spesielt på langturer), ha kort fylletid og bedre rekkevidde. Prismessig viser undersøkelser at hydrogenbiler vil bli billigere å produsere enn elbiler etterhvert og hydrogen som drivstoff regner man med vil falle i pris med 80%. Da er det billigere å fylle hydrogen enn hurtiglading forøvrig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (1 time siden):

Hva i huleste har forrige generasjon Mirai og bagasjerom noe å gjøre med den nye?

Om forrige generasjon Mirai var bæsj..hva har de gjort med denne? Polert og parfymert den?

?

gamlefar skrev (1 time siden):

Prisen på hydrogen vet vi vil falle. 

Om hydrogen blir billigere blir strøm enda billigere.

gamlefar skrev (1 time siden):

Tar en Toyota eller Lexus anyday framfor useriøse Tesla!

Gjør som du vil. Pass godt på dem for om ikke Toyota snart legger om kursen og omfavner batteribilen så vil du om noen år kun få tak i Toyota og Lexus som veteranbiler.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
34 minutes ago, gamlefar said:

Hydrogenbil vil slå ann fordi mange foretrekker og ikke lade (spesielt på langturer), ha kort fylletid og bedre rekkevidde. Prismessig viser undersøkelser at hydrogenbiler vil bli billigere å produsere enn elbiler etterhvert og hydrogen som drivstoff regner man med vil falle i pris med 80%. Da er det billigere å fylle hydrogen enn hurtiglading forøvrig.

Dersom hydrogenprisen fell med 80%, vil hydrogenstasjonane framleis vere avhengig av store subsidiar for å halde pumpeprisen på same nivå som i dag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Svar til Bengt Who

Japan må importere det meste av det de bruker av energi. Der er derfor viktig å unytte energien så effektivt som mulig. Hydrogenbiler er svært ineffektive, har et forbruk av energi som er ca. 3 -4 ganger større enn en elbil.

Japan har installert ca. 27 GW med "pump storage hydropower", det ville være ekstrem rasjonelt i stedet å bruke noe av overskuddstrømmen til å lade elbil-batterier om natten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Omtrent samme flatemål som en Audi etron, men uten firehjulstrekk og bagasjeplass. Bilen har bakhjulsdrift noe som betyr at man i tillegg til et par hydrogentanker også skal ha plass til motoren bak. Da er det ikke mye rom igjen til bagasje. Bilen ligner litt på Audi sin A7 hydrogen prototype. Den hadde omtrent nok høyde i bagasjerommet til å få plass til en dokumentmappe.

https://www.audi-technology-portal.de/en/mobility-for-the-future/hybrid-vehicles/audi-a7-sportback-h-tron-quattro_en

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, gamlefar said:

Drosjeselskap i Paris med 110 hydrogenbiler og skal utvide til 600 i løpet av året:

Fascinerande.  Eg ville dobbeltsjekka den opplysninga, for i fylgje EAFO er det registrert totalt 128 hydrogenbilar i Frankrike pr 2019.  Eg tvilar på at EAFO har for låge tal.  Dei har til dømes 180 registrerte hydrogenbilar i Noreg pr 2019, men det var berre 166 hydrogenkøyrety med norske skilt ved årsskiftet når vi reknar med bussar og gamle hydrogenbilar med forbrenningssmotor.  Anten er det nokon som rotar, eller so har vi spora opp den eine eigaren av nesten alle hydrogenbilane i Frankrike.

Endret av Sturle S
Trakk frå to pga dobbeltregistrerte bilar. HY10151 og HY10152 har same understellsnummer. Det same har HY10077 og HY10287.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
hoj skrev (På 17.1.2020 den 23.20):

Svar til Bengt Who

Japan må importere det meste av det de bruker av energi. Der er derfor viktig å unytte energien så effektivt som mulig. Hydrogenbiler er svært ineffektive, har et forbruk av energi som er ca. 3 -4 ganger større enn en elbil.

Japan har installert ca. 27 GW med "pump storage hydropower", det ville være ekstrem rasjonelt i stedet å bruke noe av overskuddstrømmen til å lade elbil-batterier om natten.

Du må gjerne svare til meg, men det er ikke jeg som bestemmer hva japanerne finner på. Med en passe stødig frekvens med tankskip for hydrogen kan de fylle opp mange biler. Det er ikke like lett å få et skip med strøm, så derfor kan det gi mening for Japan å i det minste prøve seg litt på hydrogen. Japan trenger allerede i dag den pumpekraften til daglig drift så ikke sikkert de skal fokusere den totalt på elbiler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...