Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har ikke fått sykepenger


Gjest 4a3c9...91b

Anbefalte innlegg

Gjest 4a3c9...91b

I sommer begynte jeg å jobbe som bud. Der ble jeg ansatt av en sjef som har et anbud på ruta. Det er kun meg og min sjef som kjører denne ruta. I utgangspunktet skulle jeg kun kjøre i sommerferien, men jeg ble spurt om jeg ville være fast ansatt 2 dager i uken og annenhver helg. Dette takket jeg ja til, men presiserte at jeg i november skulle reise vekk på et rehabiliteringsopphold knyttet til opptrening grunnet kronisk sykdom, og at jeg kom til å ta ut sykemelding i forbindelse med dette. Jeg sa også at siden smertene mine er knyttet til en varig og kronisk diagnose, så kunne hun søke om å få dekket arbeidsgiverperioden fra NAV. Så med disse betingelsene ble jeg fast ansatt.

En av de første dagene husker jeg hun sa jeg skulle få kontrakt, men hun innrømmet også at hun hadde vært dårlig på å gi det tidligere. Hun "burde har lært", når tidligere bud hun har ansatt ofte har "sluttet på dagen", og "sviktet henne". 

Jeg skulle fort finne ut at hun er rimelig rotete når det gjelder papirer. Har ofte måttet mase om å få tibakebetalt drivstoff-penger. Den første tilbakebetalingen (etter at jeg begynte i juni) kom ikke før oktober. Lønn har det også vært mye rot med. Kan nevne at jeg får betalt 170 kroner i timen (aner ikke hva som er normalt) fra 07-13, på tross av at mengden på ruta tilsvarer at jeg som regel ikke er ferdig før 14.00. Jeg jobber med andre ord gratis etter 13.00.

Jeg har purret på å få kontrakt, og hun sier hun skal ordne det. Siste nå er at på tross av at jeg har levert inn sykemelding for rehabiliteringsoppholdet, så har jeg enda ikke fått utbetalt sykepenger. Jeg har ringt NAV, og de sier at de mangler opplysninger fra arbeidsgiver. Jeg har snakket med henne, men hun sier det er noen papirer regnskapføreren mangler. Jeg spurte henne senest i går, men da lot hun rett og slet være å svare på spørsmålet.

Jeg er klar over at det er veldig dumt å jobbe uten kontrakt, men samtidig vet jeg også at da gjelder vanlig norsk lov. Jeg er meldt inn i fagforbundet, men stoler ikke på den "lederen" som jeg skal henvende meg til (vet godt hvem hun er, og vet at hun ikke liker meg da jeg tok henne på fersken i å lyve/snakke dritt om meg, og meldte ifra videre om dette til nærmeste leder. På denne tiden var vi kollegaer, men det er en helt annen historie). 

Har dere noen råd til hva jeg kan gjøre? Først og fremst er det sykepenger jeg ønsker å vite hvordan jeg skal gå frem for å få utbetalt. Det er ikke snakk om mye (7000 kroner etter skatt), men nok til at jeg kjenner det på budsjettet. Det positive er at jeg har begynt å rydde i boden og selge unna ting som støver ned ?

Anonymous poster hash: 4a3c9...91b

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Du er hos nav -> Nav sender papir til arbeidsgiver -> arbeidsgiver sender til regnskapsfører -> Regnskapsfører tilbake til NAV = Utbetaling av NAV

 

Uten kontrakt står du på bar bakke og må takke deg selv. Dette er noe du bør kreve før du i det hele tatt starter å arbeide.

Jeg sier "bar bakke" fordi majoriteten aaaaldri vil gå til sak mot noe som mest sannsynlig aldri går i favør for deg. feks sparken på dagen. Nordmenn er naive og tar råd fra forbundene som om de er "loven" selv.  Men i realiteten vil bare forbundene ikke lage noe kvalm de heller så de tyner tiden eller anbefaler deg å gå videre..Det er som med forsikring vedr salg/kjøp av bolig..De tar ikke saker de ikke vet de vinner..Og de er det i arbeidslivet også få av uten at man bruker enormt mye ressurser på småting.

 

Sørg for å få pengene dine og kom deg bort fra vedkommende.

 

 

Lenke til kommentar

NAV trenger inntektsopplysninger fra din arbeidsgiver for å kunne utbetale rett beløp. Du vil få etterbetalt beløpet så lenge du har søkt om sykepenger og forsinkelsen ikke skyldes forhold på din side(noe det ikke gjør her.) Du må bare fortsette å purre på arbeidsgiver, evt. true med å ta ut søksmål. Har du et akutt behov for penger til livsopphold må du ta kontakt med sosialkontoret. 

 

3 hours ago, LD93 said:

Du er hos nav -> Nav sender papir til arbeidsgiver -> arbeidsgiver sender til regnskapsfører -> Regnskapsfører tilbake til NAV = Utbetaling av NAV

 

Uten kontrakt står du på bar bakke og må takke deg selv. Dette er noe du bør kreve før du i det hele tatt starter å arbeide.

Jeg sier "bar bakke" fordi majoriteten aaaaldri vil gå til sak mot noe som mest sannsynlig aldri går i favør for deg. feks sparken på dagen. Nordmenn er naive og tar råd fra forbundene som om de er "loven" selv.  Men i realiteten vil bare forbundene ikke lage noe kvalm de heller så de tyner tiden eller anbefaler deg å gå videre..Det er som med forsikring vedr salg/kjøp av bolig..De tar ikke saker de ikke vet de vinner..Og de er det i arbeidslivet også få av uten at man bruker enormt mye ressurser på småting.

 

Sørg for å få pengene dine og kom deg bort fra vedkommende.

 

 


Du er ikke på "bar bakke" fordi du ikke har en skriftlig arbeidskontrakt. At saken "mot noe mest sannsynlig aldri går i favør for deg" er ikke annet en synsing fra LD93. Uten en skriftlig arbeidskontrakt gjelder f.eks likevel arbeidsmiljølovens bestemmelser om f.eks oppsigelse eller avskjed. Du kan dermed ikke få "sparken på dagen" e.l med mindre det er anledning til det etter loven, f.eks avskjed. Mangel på skriftlig arbeidskontrakt endrer ikke dette. Du er likefult vernet for usaklig oppsigelse/avskjed. 

Det sagt er det definitivt viktig med en skriftlig arbeidskontrakt for å unngå konflikter om hva som er avtalt mellom partene og hvilke arbeidsbestemmelser som gjelder. Dette er bra av mange årsaker, f.eks hvis det er avtalt bedre vilkår for arbeidstakeren enn det arbeidsmiljøloven forutsetter. I tillegg til at en arbeidskontrakt er nyttig å ha mtp tredjeparter, NAV, lån, o.l. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...