Gå til innhold

Cyberpunk 2077-utviklerne må belage seg på hardt overtidsarbeid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man vet ikke hvorvidt man kan holde en launch 100% sikkert, noen gang. Det er mange faktorer i bransjen som spiller inn... Mister et firma nøkkelansatte er det ikke bare å "finne nye" helt uten videre.

Overtid er vanlig i alle bransjer med deadlines, det er begrenset hvor lenge man kan utsette ting, pga. drift mm.

Dette er en bransje som er langt mer komplisert enn det folk ser utenfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uxzuigal skrev (7 minutter siden):

Dette er en bransje som er langt mer komplisert enn det folk ser utenfra.


Det er vel ikke mer komplisert enn i andre bransjer som driver med utvikling og teknologi, som må forholde seg til deadlines?

Når man etter å ha jobbet med dette spillet siden 2012, først i juni 2019 setter en lanseringsdato 10 måneder frem i tid, og så må utsette denne med ytterligere 6 måneder, som tross alt er betydelig lenge, så er det intet annet enn dårlig planlegging, eller eventuelt at man har store uventede problemer med å få ting til å virke, noe som i så fall er urovekkende.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
8 minutes ago, 0laf said:


Det er vel ikke mer komplisert enn i andre bransjer som driver med utvikling og teknologi, som må forholde seg til deadlines?

Når man etter å ha jobbet med dette spillet siden 2012, først i juni 2019 setter en lanseringsdato 10 måneder frem i tid, og så må utsette denne med ytterligere 6 måneder, som tross alt er betydelig lenge, så er det intet annet enn dårlig planlegging, eller eventuelt at man har store uventede problemer med å få ting til å virke, noe som i så fall er urovekkende.

 

Det er nok noe mer komplisert enn den gjennomsnittlige bransjen, selv innen tech. Spillutvikling handler om å balansere en rekke systemer som krever mye, grafikk ,audio og utvikle helt ny teknologi på toppen av det for å få det til å fungere - så skal du i tillegg ta hensyn til millioner av konfigurasjoner på PC, og utvikle til konsoler samtidig.

Kaster du inn feedback fra brukergrupper som er såpass negativ, eller graverende at man må endre ting - så er det ikke vanskelig å få 10mnd  ekstra utviklingtid.

Store "uventede" problemer er ganske vanlig. Man forventer problemer, men hvor store de er og hvor vriene de er å løse er det vanskelig å estimere.

Men det er ikke lett å se utenfra - bransjen er i stor grad lukket - bla. fordi det er konstante endringer hele tiden for å tilpasse seg. En liten endring kan medføre at man må endre hele systemer.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Det er vel ikke mer komplisert enn i andre bransjer som driver med utvikling og teknologi, som må forholde seg til deadlines?

Når man etter å ha jobbet med dette spillet siden 2012, først i juni 2019 setter en lanseringsdato 10 måneder frem i tid, og så må utsette denne med ytterligere 6 måneder, som tross alt er betydelig lenge, så er det intet annet enn dårlig planlegging, eller eventuelt at man har store uventede problemer med å få ting til å virke, noe som i så fall er urovekkende.

 


Jeg tror ikke du forstår omfanget av slikt prosjekt. Det er over 400 mennesker som jobber samtidig med spillet Cyberpunk 2077. Små endringer kan gi store ringvirkninger. Helt vanlig å utsette deadline dersom det er behov for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Heradon skrev (9 minutter siden):

Jeg tror ikke du forstår omfanget av slikt prosjekt. Det er over 400 mennesker som jobber samtidig ...

Jeg forstår godt omfanget, men de har altså jobbet med dette i 7 år før de satt en lanseringsdato 10 måneder frem i tid.

På det tidspunktet de setter en dato, så er jo spillet mer eller mindre ferdig, når de må utsette denne datoen med ytterligere 6 måneder så tyder det åpenbart på at noe har gått feil.

Større software-selskaper har ofte team med utviklere som er ti ganger større enn dette.
Hvorvidt man klarer å lansere et produkt på angitt dato har noe med planlegging og utførelse å gjøre, ikke hvorvidt det dukker opp små problemer i innspurten man ikke har funnet de siste syv årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, 0laf said:

Jeg forstår godt omfanget, men de har altså jobbet med dette i 7 år før de satt en lanseringsdato 10 måneder frem i tid.

På det tidspunktet de setter en dato, så er jo spillet mer eller mindre ferdig, når de må utsette denne datoen med ytterligere 6 måneder så tyder det åpenbart på at noe har gått feil.

Større software-selskaper har ofte team med utviklere som er ti ganger større enn dette.
Hvorvidt man klarer å lansere et produkt på angitt dato har noe med planlegging og utførelse å gjøre, ikke hvorvidt det dukker opp små problemer i innspurten man ikke har funnet de siste syv årene.

Beklager, men verden er ikke så lett som dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forstår ikke hva det menes med overtidarbeid. Er det overtid fordi at det går utover avtalt arbeidstid (spillet utsatt) eller betyr det at det blir lange dager fordi at det så mye som må gjøres at "normale" arbeidsdager ikke er gjennomførbart (i den grad det finnes normale arbeidsdager i denne bransjen)?

Om sistnevnte så er det veldig forstålig at spillet utsettes.

Lenke til kommentar
5 hours ago, 0laf said:

Jeg forstår godt omfanget, men de har altså jobbet med dette i 7 år før de satt en lanseringsdato 10 måneder frem i tid.

På det tidspunktet de setter en dato, så er jo spillet mer eller mindre ferdig, når de må utsette denne datoen med ytterligere 6 måneder så tyder det åpenbart på at noe har gått feil.

Større software-selskaper har ofte team med utviklere som er ti ganger større enn dette.
Hvorvidt man klarer å lansere et produkt på angitt dato har noe med planlegging og utførelse å gjøre, ikke hvorvidt det dukker opp små problemer i innspurten man ikke har funnet de siste syv årene.

 

Så hva mener du de skulle ha gjort da? I 2019 kunne det hende at de var nær et fullverdig produkt, men så kanskje de oppdaget noen nye bugs eller problemer. Hadde du foretrekket at de slapp spillet i til avtalt tid med gamebreaking bugs elle vente i 6 mnd til de er "fixet"? 

Lenke til kommentar
MysticoN skrev (20 minutter siden):

Så hva mener du de skulle ha gjort da?


Det er helt greit at de utsetter i stedet for å lansere noe som er fullt av feil, men det er ikke første gangen Project Red gjør dette, deres forrige store spill, The Witcher 3 ble forsinket to ganger.

Først skulle The Witcher 3 lanseres tredje kvartal 2014, men ble utsatt til februar 2015, og det ble gitt garantier for at denne datoen skulle holdes, men noe senere utsatte de igjen, til mai 2015.

Det jeg mener de kunne gjort, etter å ha jobbet med Cyberpunk siden 2012, var å sette en dato så langt frem i tid at de var sikre på å bli ferdige, så kunne de eventuelt heller lansere noe tidligere dersom det passet sånn, det ville vært mye hyggeligere enn et spillselskap som alltid utsetter, og aldri leverer til tiden.
 

MysticoN skrev (19 minutter siden):

En måte å slite ut arbeidstakere på, får de overhode betalt for å jobbe overtid? Det er en helt annen diskusjon da :)

Noen får betalt for overtid, men det vanlige er at man ikke får betalt, eller eventuelt får noe avspasering i stedet, som man aldri får tid til  å ta ut.

Mange utviklere i spillselskapene er ikke ansatt på timebasis, men har fast lønn, og er forventet å jobbe nesten doble arbeidsdager i månedene før et spill lanseres.

Man skulle tro det hadde vært enklere for alle parter, både selskapene, de ansatte, og kundene, å sette litt romsligere lanseringsdatoer.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

  

MysticoN skrev (1 time siden):

Forstår ikke hva det menes med overtidarbeid. Er det overtid fordi at det går utover avtalt arbeidstid (spillet utsatt) eller betyr det at det blir lange dager fordi at det så mye som må gjøres at "normale" arbeidsdager ikke er gjennomførbart (i den grad det finnes normale arbeidsdager i denne bransjen)?

Om sistnevnte så er det veldig forstålig at spillet utsettes.

 

Sistnevnte. Crunch er krise modus og innebærer mye selv-ofring fra de ansatte.

Det er en uting som dessverre har vært vanlig i spill utvikling. Det er tilfeller der studioer på crunch har folk som jobber hele dagen og sover på jobben i månedvis.

Det er en forståelse for at noe crunch ikke kan unngås, og noen ganger er utviklere så besatt av sitt arbeid at de gjerne gjør det, men det er også enkelte steder som kynisk planlegger å ha crunch selv om det brenner ut de ansatte.

Endret av Dberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, MysticoN said:

En måte å slite ut arbeidstakere på, får de overhode betalt for å jobbe overtid? Det er en helt annen diskusjon da :)

 

Så vidt jeg vet har Polen relativt gode arbeidsmiljølover som sikrer dem overtidsbetaling. I USA er det derimot mulig å ha fast lønn uten å ha krav på overtidsbetaling, slik 0laf nevner.

1 hour ago, 0laf said:


Det jeg mener de kunne gjort, etter å ha jobbet med Cyberpunk siden 2012, var å sette en dato så langt frem i tid at de var sikre på å bli ferdige, så kunne de eventuelt heller lansere noe tidligere dersom det passet sånn, det ville vært mye hyggeligere enn et spillselskap som alltid utsetter, og aldri leverer til tiden.
 

I en bransje hvor markedsføring spiller en såpass stor rolle, tror jeg ikke dette er en så enkel løsning som du tror. Men jeg vet ikke nok om verken spillutvikling eller markedsføring til å uttale meg noe mer enn det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig hadde det vært bedre om utviklere annonserte spillene sine, når de var 100% sikre på å kunne levere :) Men fortell det til investorene, utgiver at de ikke kan fortelle alt det spennende de har påvei..

Cyberpunk er det spillet som etter min mening, er nærmest Star Citizen ambisjonsmessig. Og der kan vi alle gå tilbake og se hvordan et spill som skal skyve på grensene i dagens spill, møte hindringer og forsinkelser i utviklingen.

Hvis vi hadde fått fullt innblikk i utviklingen av Cyberpunk, så ville vi nok forstått årsaken. Og jeg synes det er kjempe bra at de har mot nok til å faktisk si at de må utsette i 6mnd. Det har nok vært fristende å lansere Cyberpunk mtp all den gode omtalen og oppmerksomheten, studioet har fått nå etter The Witcher serien på Netflix.

For de som forhåndsbestiller.. Vel slik er det å betale i forkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, 0laf said:


Det er helt greit at de utsetter i stedet for å lansere noe som er fullt av feil, men det er ikke første gangen Project Red gjør dette, deres forrige store spill, The Witcher 3 ble forsinket to ganger.

Først skulle The Witcher 3 lanseres tredje kvartal 2014, men ble utsatt til februar 2015, og det ble gitt garantier for at denne datoen skulle holdes, men noe senere utsatte de igjen, til mai 2015.

Det jeg mener de kunne gjort, etter å ha jobbet med Cyberpunk siden 2012, var å sette en dato så langt frem i tid at de var sikre på å bli ferdige, så kunne de eventuelt heller lansere noe tidligere dersom det passet sånn, det ville vært mye hyggeligere enn et spillselskap som alltid utsetter, og aldri leverer til tiden.
 

Noen får betalt for overtid, men det vanlige er at man ikke får betalt, eller eventuelt får noe avspasering i stedet, som man aldri får tid til  å ta ut.

Mange utviklere i spillselskapene er ikke ansatt på timebasis, men har fast lønn, og er forventet å jobbe nesten doble arbeidsdager i månedene før et spill lanseres.

Man skulle tro det hadde vært enklere for alle parter, både selskapene, de ansatte, og kundene, å sette litt romsligere lanseringsdatoer.

 

Men.. Om de er på fastlønn er det ikke veldig forstålig hvorfor produsent ikke setter en release date langt frem i tid? Vil ikke det medføre at de må betale alle for hele prosjektet? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...