Gå til innhold

Tobias (21) svarer på anklager om svindel og lureri med eGPU-løsning [Ekstra]


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke se at (bash) scriptet Purge-Wrangler det henvises til gjør så mye mer enn å patche to hex-verdier. Alt annet av kode er stort sett å sjekke at man kjører som admin/sudo, restarte, reversere ved feil osv.

Ikke det mest kompliserte å skrive på nytt, og det er det ikke noen copyright utfordringer med.

 

Virker som han kan ha en god sak hvis han ønsker å kreve erstatning. Uavhengig av om noe er en reell case, så har man vel ikke lov til å uttale seg offentlig om lovbrudd? Går vel under omdømmetap som man kan kreve erstatning for.

 

Når det kommer til Digi så var den opprinnelige artikkelen som omtale selskapet uten betalingsmur (Extra), her henviser de til et lovbrudd/erstatningssak i tittelen uten å gi ordentlig tilsvarsrett, ved å ha denne artikkelen bak betalingsmur. Vil si at det bryter med veiledningen til VærVarsomPakaten sitt punkt 13. om at man skal gis tilsvarende sendetid for motsvar:

https://presse.no/wp-content/uploads/2014/10/Veileder-for-samtidig-imøtegåelse.pdf

Endret av morten7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det noe av substans i artikkelen? Eller er det fortsatt bare tomme ord?

Det har blitt stilt spørsmål om dette produktet siden de begynte, men mye er ubesvart.

Hvis det kommer frem noe nytt i denne artikkelen så syns jeg jo det er rart at det kommer ut bak en betalingsmur og ikke f.eks. på Kickstarter siden eller nettsiden deres.

Lenke til kommentar
[email protected] skrev (16 timer siden):

Det er helt korrekt å betale for seg for aviser man faktisk ønsker å lese. Om du ønsker å lese en artikkel i VG på kiosken, så står du vel ikke i kiosken og leser hele artikkelen for så å legge avisen tilbake i stativet gjør du vel. Nei, du kjøper avisen.

Forskjellen her er jo at forrige artikkel, som "reklamerte" for dette produktet, lå offentlig ute uten betalingsmur. Da blir det litt dumt å legge kritikken av samme produktet bak betalingsmur. Enten alt eller ingenting mener jeg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Vel uten å ha lest gjennom scriptet så kan jeg ikke gjøre meg opp noen mening om det kan være noe i dette. Men det er jo heller ikke utenkelig at folk på det forumet blir litt svartsjuke når de ser at en som er relativt ny bruker på forumet har klart å komme opp med noe han tenker å tjene penger på, mens forumet kanskje har brukere som har hengt der i årevis uten at de har tenkt tanken på at kanskje de kan klare å tjene penger på noe rundt ekstern grafikk. Dette blir neppe siste ord i saken. Umiddelbart når jeg leste om produktet ble jeg ikke veldig grepet av ideen, fordi det finnes liknende produkter og de har vært ute i åresvis. Men ble mer positiv når han fyller opp kickstarter på kort tid og får masse omtale på CES og nå også namedropper svære aktører så er det kanskje noe i denne ideen? I det minste så retter han seg jo mot bedriftsmarkedet primært og tidligere eksterne grafikkbokser har vel vært mer på privatmarkedet og mer spesifikt mor holdne entusiaster? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (25 minutter siden):

Men det er jo heller ikke utenkelig at folk på det forumet blir litt svartsjuke når de ser at en som er relativt ny bruker på forumet har klart å komme opp med noe han tenker å tjene penger på, mens forumet kanskje har brukere som har hengt der i årevis uten at de har tenkt tanken på at kanskje de kan klare å tjene penger på noe rundt ekstern grafikk. 


Tror neppe det er problemet, men du kan jo lese noe på det forumet selv, for å gjøre deg opp en mening

https://egpu.io/forums/thunderbolt-enclosures/blackbeast-pro-thunderbolt-egpu/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:


Tror neppe det er problemet, men du kan jo lese noe på det forumet selv, for å gjøre deg opp en mening

https://egpu.io/forums/thunderbolt-enclosures/blackbeast-pro-thunderbolt-egpu/

 

Nei tror ikke jeg skal mene veldig mye om akkurat denne saken ennå. Har aldri sett inne i boksen hans, og vet ikke hva han har av hverken firmware eller hardware. Og fyren er jo stengt ute fra forumet så han kan jo heller ikke poste noen svar der så da hjelper det jo ikke så mye å lese på forumet der nå. Om han feilaktig bruker andres kode blir han sikkert stoppet. Om han har utviklet egen kode i eget hode så klarer han sikkert bevise det til de som evt. trenger å vite det før avtaler evt. signeres. Jeg skal hverken kjøpe boksen, eller støtte fyren med penger så hva utfallet blir i saken bryr meg ikke nevneverdig. Har han gått for langt eller tatt en snarvei er han ikke den første og blir heller ikke den siste. Har han ren samvittighet klarer han sikkert overbevise de som trenger å vite. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (38 minutter siden):

Nei tror ikke jeg skal mene veldig mye om akkurat denne saken ennå. Har aldri sett inne i boksen hans, og vet ikke hva han har av hverken firmware eller hardware. Og fyren er jo stengt ute fra forumet så han kan jo heller ikke poste noen svar der så da hjelper det jo ikke så mye å lese på forumet der nå.


Vel, dersom du hadde lest noen få kommentarer på det forumet, som ville tatt deg ti minutter, ville du sett at problemet er at produktet lover ting som trolig ikke er teknisk mulig, eller i det minste krever forståelse for utvikling av hardware på et svært høyt nivå.

Samtidig fremstår det, ut i fra svarene som er gitt i det forumet,  som om selskapet bak ikke besitter noen slik kompetanse?

Det virker som om man har valgt seg ut en haug tilfeldig porter og en del funksjonalitet som hadde vært kult å ha, så laget et kabinettet som ser okey ut, men som virker som om det har en del mangler, og alt dette før man har forstått teknologien man må implementere for å få det til å funke?

Så vidt jeg forstår finnes det svært begrenset med programvare for eGPU, og en del av det er åpen kildekode, skrevet av medlemmer på nettopp det forumet.
Det er vist nok ikoner og den slags, som jeg ikke aner noe om, som tyder på at Lagarhus benytter slik programvare, som ikke kan benyttes i kommersielle produkter, noe som selvfølgelig ikke er lov?

Når dette påpekes, så fremstår det som om selskapet bak boksen heller bruker kritikken til å ytterligere tåkelegge produktet for å få økonomisk støtte og dra inn mer penger gjennom Kickstarter, enn å faktisk svare på hvordan man i det hele tatt tenker å løse de tekniske problemene som åpenbart finnes.

Dette er grunnen til at vedkommende er utestengt fra det forumet, og postene er låst for evigheten, slik at Lagarhus ikke lenger kan endre eller slette de, det er ikke misunnelse som er problemet.

Nå vet ikke jeg hva svaret på disse anklagene er, har ikke lest artikkelen. Jeg har heller ingenting i mot nye produkter, særlig fra Norge, en slik eGPU er nok noe mange kunne hatt bruk for, så kudos for en god ide, selv om det ser ut som det er noe som er vanskelig å faktisk realisere rent teknisk.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, 0laf said:

 

  1. Vel, dersom du hadde lest noen få kommentarer på det forumet, som ville tatt deg ti minutter, ville du sett at problemet er at produktet lover ting som trolig ikke er teknisk mulig, eller i det minste krever forståelse for utvikling av hardware på et svært høyt nivå.
  2. Samtidig fremstår det, ut i fra svarene som er gitt i det forumet,  som om selskapet bak ikke besitter noen slik kompetanse?
  3. Det virker som om man har valgt seg ut en haug tilfeldig porter og en del funksjonalitet som hadde vært kult å ha, så laget et kabinettet som ser okey ut, men som virker som om det har en del mangler, og alt dette før man har forstått teknologien man må implementere for å få det til å funke?

 

  1. Så vidt jeg forstår finnes det svært begrenset med programvare for eGPU, og en del av det er åpen kildekode, skrevet av medlemmer på nettopp det forumet. Det er vist nok ikoner og den slags, som jeg ikke aner noe om, som tyder på at Lagarhus benytter slik programvare, som ikke kan benyttes i kommersielle produkter, noe som selvfølgelig ikke er lov?


Når dette påpekes, så fremstår det som om selskapet bak boksen heller bruker kritikken til å ytterligere tåkelegge produktet for å få økonomisk støtte og dra inn mer penger gjennom Kickstarter, enn å faktisk svare på hvordan man i det hele tatt tenker å løse de tekniske problemene som åpenbart finnes.

Dette er grunnen til at vedkommende er utestengt fra det forumet, og postene er låst for evigheten, slik at Lagarhus ikke lenger kan endre eller slette de, det er ikke misunnelse som er problemet.

Nå vet ikke jeg hva svaret på disse anklagene er, har ikke lest artikkelen. Jeg har heller ingenting i mot nye produkter, særlig fra Norge, en slik eGPU er nok noe mange kunne hatt bruk for, så kudos for en god ide, selv om det ser ut som det er noe som er vanskelig å faktisk realisere rent teknisk.

1: Dette er jo nettopp grunnen til at det ikke gir noen mening i å følge forumtråden du viser til. Jeg kjenner ikke til nivået av kunnskap til skaperne av dette eksterne gpu kabinettet. Du kjenner det heller ikke, og de på e-gpu-forumet er akkurat like ukjent med hva konkret dette selskapet faktisk har kommet opp med.  Og da er det heller ikke noe poeng i å følge en spekulativ tråd der vi ikke kan tro hverken den eller den andre parten - ja for sikkerhetsskyld er jo han som kanskje har svaret i saken utestengt og får dermed ikke forsvare seg. 

2: Igjen. Vi kan spekulere rundt dette, men hverken vi her på dette forumet eller de på det andre forumet vet hvilken kompetanse og hvilke evner selskapet har knyttet til seg. 600-700 000 kr i rene støttepenger gir rom å hente inn litt av hvert - om pengene faktisk er brukt til videreutvikling og forvaltning av ide. 

3: Ja kanskje er det slik du sier. Kanskje stemmer det de sier på egpu forumet. Men vi vet ikke og dermed er det bare tull å spekulere eller bruke særlig mye tid på akkurat det. Jeg tenker at evt. storkunder, investorer eller potensielle samarbeidspartnere eller de som skal sertifisere løsningen er de som kan få et korrekt innblikk i både kompetansen, hva som er gjort, hva som skiller dem fra andre om dette produktet har livets rett. Hva du og jeg mener i saken betyr faktisk ingenting.

4: Om selskapet har stjålet kode er umulig å vite for oss nå, de som trenger å vite får sikkert vite og alle vi andre må bare avvente. 

 

Selskapets håndtering her er kanskje ikke akkurat helt det man forventer. Det kan være naturlig i og med at dette er en helt ung mann som sikkert ikke har mye erfaring i å lede bedrifter, han har neppe særlig lang erfaring i næringslivet eller i å håndtere media. Så ja enig i at ting burde vært håndtert annerledes men basert på det er jeg ikke villig til å felle noen dom over dem. Er han en tyv så kommer det nok tidsnok frem. Er han ærlig og bare beskytter produktet sitt så må det også være helt greit. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (31 minutter siden):

...ja for sikkerhetsskyld er jo han som kanskje har svaret i saken utestengt og får dermed ikke forsvare seg. 


Han har jo hatt rikelig med muligheter til å svare på relativt enkle tekniske spørsmål, uten at det har blitt gjort?

bojangles skrev (31 minutter siden):

Jeg tenker at evt. storkunder, investorer eller potensielle samarbeidspartnere eller de som skal sertifisere løsningen er de som kan få et korrekt innblikk i både kompetansen, hva som er gjort, hva som skiller dem fra andre om dette produktet har livets rett. Hva du og jeg mener i saken betyr faktisk ingenting.

4: Om selskapet har stjålet kode er umulig å vite for oss nå, de som trenger å vite får sikkert vite og alle vi andre må bare avvente. 


Du har fått med deg at de ønsker "crowdfunding", og har lansert produktet på Kickstarter?

Dette gjør at det er i "alles" interesse å få vite disse tingene, det er ikke snakk om store bedriftshemmeligheter, men hvordan man har løst tekniske ting som trolig ikke er spesielt enkle å løse, og hvordan man har laget et produkt med spesifikasjoner som det ikke virker mulig å lage?

Når man ber om penger fra folket, til et produkt man hevder er ferdig, så virker det pussig at man ikke kan svare på enkle ting.

Det virker også pussig at man møter opp på CES med noe som ikke ser ut som et ferdig produkt overhodet, men som heller ser mistenkelig ut som et par billig-kort fra Kina, med stjålet kode, i en plastboks ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

I also reached out to my Thunderbolt eGFX contact at Intel. The requirements for eGFX have not changed so any new solution will have to play by the existing rules: one Thunderbolt 3 port, Titan Ridge controller is macOScompatibility only, proper PSU and enclosure cooling, etc. Let’s see the eGFX certification for BBP in 2-3 weeks. Isn’t it convenient that time frame puts it right past Feb. 6th, the end date of their campaign. 

Fra egpu.io tråden.

Ser ikke ut som om de får sertifisert løsningen slik den selges i dag.

De reklamere med støtte for Windows, men det er ikke offisielt støttet av Intel med titan ridge controller.

Nå påstår de jo også at de skal få offisiell støtte for egpu på TB2. Noe verken Apple eller Intel støtter.

Men de påstår jo at de skal få offisiell støtte på plass.

Kan hende de klarer å snu egpu markedet på hodet?

Jeg fraråder fortsatt folk fra å støtte dette på kickstarter, men det har blitt litt spennende å følge med på da :p

 

Lenke til kommentar
On 1/20/2020 at 6:55 PM, Bottekott said:

Fra egpu.io tråden.

Ser ikke ut som om de får sertifisert løsningen slik den selges i dag.

De reklamere med støtte for Windows, men det er ikke offisielt støttet av Intel med titan ridge controller.

Nå påstår de jo også at de skal få offisiell støtte for egpu på TB2. Noe verken Apple eller Intel støtter.

Men de påstår jo at de skal få offisiell støtte på plass.

Kan hende de klarer å snu egpu markedet på hodet?

Jeg fraråder fortsatt folk fra å støtte dette på kickstarter, men det har blitt litt spennende å følge med på da :p

 

Såvidt jeg husker så sier det vel ikke det du påstår? De sier vel at de jobber med saken, ikke at de alt har den støtten? Om de lykkes med å få på plass nødvendige avtaler gjenstår naturligvis å se. Kickstarter gir deg vel muligheten for å trekke støtten fram til det nærmer seg produksjon og utsendelse? Så for de som evt. alt har støttet så tror jeg ikke det nødvendigvis er noen krise. Går an å vente litt å se hva som kommer av svar eller om produktet faktisk blir sertifisert. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvordan klarer journalisten her å skrive følgende.:

"Vi går frem og tilbake med spørsmål, uten at Tobias egentlig svarer på påstanden som er fremsatt om lisensbrudd."

For så å skrive dette;

"Du er uenig i påstanden om at dere kan ha brutt med lisensen for bruk av scriptet?

– Ja, det er jeg uenig i."

Øøøø. Svar godt nok etter mitt syn. Kan det være journalisten som ikke forstod svaret?

Resten av spørsmålene er vel like godt besvart som om jeg skulle fritte en journalist ut om hans kilder.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...