Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rar vifte-"pumping"


Anbefalte innlegg

Hei!
 
Jeg har hatt en Corsair Hydro series h115i-kjøler siden sent 2017.
Den har fungert knirkefritt fram til nå (og det gjør den forsåvidt enda), men det har oppstått noe jeg ikke aner hvordan jeg får løst.
 
Når jeg kjører enkelte programmer begynner viftene på kjøleren å "pumpe"/gå opp og ned i hastighet, for så å kjøre på fullt. Corsair Link-programmet viser stort sett samme RPM på både pumpe og vifte når dette skjer. Det hender at temperaturene på CPU hopper opp og ned mye, men det er svært sjelden.
 
Dette skjer når jeg kjører programmer som f.eks. Diablo 3 og en del andre, samt noen ganger ulike Adobe-programmer.
 
Hva kan være årsaken her? Har lagt ved en video av hva som skjer.
 
Andre spesifikasjoner på min PC:
 
Intel Core i7-7820X
Asus Prime X299 Deluxe-hovedkort
Corsair Hydro series h115i kjøler
32GB DDR4 RAM
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært borti samme symptomene på to kjølere fra Corsair, en H115i og en 100i v2, begge varte i 1.5 år før de ikke virket som de skulle.

Du kan starte med å sjekke kjølepastaen, kjølepastaen som kommer med disse kjølerne tørker ut og blir knallhard etter en stund. Hvis det ikke hjelper så er det sannsynligvis kjølekanalene på kobberplaten som er tette eller at pumpen synger på siste verset.

Jeg demonterte pumpen på en av kjølerne jeg hadde og kobberplaten var dekt med gummirester, her er et bilde.

DSC_5499.thumb.JPG.67f83049d08e750a113c501964e9b6e6.JPG

Jeg har gått bort ifra vannkjøling til fordel for god gammeldags luftkjøling, bruker nå en Noctua NH-D15 som kjøler bedre og bråker mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...