Gå til innhold

Økte forskjeller er ikke problemet?


Anbefalte innlegg

Hei.

Det er så mye snakk om økte forskjeller i Norge men tanken slo meg at dette umulig kan være det virkelige problemet.

Si 50% av landet tjener 500 000kr/året og den andre 50% tjener 1 500 000kr/året.

Her er det store økonomiske ulikheter men begge har jo gode økonomiske muligheter.

Da må jo det egentlige problemet være fattigdom og ikke ulikheter.

En annen tanke jeg har er at viss jeg invisterer i aksjer og tjener mange millioner på dette så er jeg et problem i samfunnet fordi jeg har skapt ulikhet mellom meg og folk flest sin økonomi. 

Men hva er vitsen med å invistere i aksjer viss gevinst skal gjevnt fordeles og jeg ender med lik økonomi alle andre? Er ikke dette hva partier som SV tenker eller har jeg helt missforstått prinsippene til sosialismen?

Endret av vetikke1
Lagret med feil.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det fryktelig forenklet, økte forskjeller øker kostnadene for en viss levestandard for de som har minst. For store klasseskiller er ikke bra for samfunnet. Det er heller ikke noe galt i ha mye penger eller å gjøre det bra, men ethvert samfunn bør måles etter hvordan de dårligst stilte har det, etter min mening. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
vetikke1 skrev (7 timer siden):

Hei.

Det er så mye snakk om økte forskjeller i Norge men tanken slo meg at dette umulig kan være det virkelige problemet.

Si 50% av landet tjener 500 000kr/året og den andre 50% tjener 1 500 000kr/året.

Her er det store økonomiske ulikheter men begge har jo gode økonomiske muligheter.

Da må jo det egentlige problemet være fattigdom og ikke ulikheter.

En annen tanke jeg har er at viss jeg invisterer i aksjer og tjener mange millioner på dette så er jeg et problem i samfunnet fordi jeg har skapt ulikhet mellom meg og folk flest sin økonomi. 

Men hva er vitsen med å invistere i aksjer viss gevinst skal gjevnt fordeles og jeg ender med lik økonomi alle andre? Er ikke dette hva partier som SV tenker eller har jeg helt missforstått prinsippene til sosialismen?

Du har nådd et nivå av visdom som ikke mange når. De fleste hopper på aksjebølgen så fort de føler seg overbevist om at de kan tjene noen millioner, uten å tenke seg om noe mer enn det.

Men dét alt handler om i bunn og grunn, er kjerneverdier, og troen på det kollektive samfunnet.

Hvis noen få skal få lov til å grafse til seg mer enn andre, så blir det ulikheter. Hva er vitsen med det? Hvis noen skal få lov til det, så må det i så fall være mennesker med svært høy grad av visdom og menneskeinnsikt. Men dét er svært ofte ikke tilfellet. Det er heller mer enn ofte folk som flytter penga utenlands til skatteparadiser og dermed skaper ingen verdier i hjemlandet. Og sånn erodéres de gode verdene vekk fra samfunnet.

Dette handler igjen om kjerneverdier, nivå av visdom. Dette burde vi lære om i skolen, men siden vi ikke gjør det, så blir det den "naturlige" grådigheten som står som hoveddrivkraft hos de fleste, som jo kraftig forsterkes av mediesnes stigmatisering.

Jeg skal si at fritt marked kan være en god drivkraft, hvis den brukes vist. Men hvis man lar den løpe vilt, som i dag, så får man et samfunn der de fleste rike tar med seg verdiene ut av samfunnet, alle andre må jobbe dobbelt så hardt, og de svakeste lever på uføretrygd. Sånn er livet etter min mening ikke ment til å leves.

Så kommer man til et nytt emne: Maktfordelingsprinsippet. Hvem som sitter med makt, hvem som bestemmer reglene, og hvem som har makt til å endre reglene. Da kommer det til politikk: Hvem som støtter politikerne, og hvem politikerne -egentlig- jobber for, til tross for hva de sier.

Jeg tror på borgerlønn. Da vil folk jobbe ut fra altruisme, og lidenskapen og arbeidsgleden blir den reelle drivkraften, og minst grad higet etter penger, for det fundamentale er allerede dekket. Først da vil vi få slutt på denne sinssyke skjevfordelingen og grådighetskulturen som rir samfunnet. Vi skal liksom overbevises om at det er "plass til alle", men det er egentlig en sinssyk kamp om alle jobber. Alle jobber har titalls, hundretalls eller tusentalls søkere. Det er ingen illusjon at det egentlig er et rotterace. Men sånn behøver det egentlig ikke å være.

Det er to måter du kan være med å forandre ting på. 1) Bli en politiker selv og jobbe for å endre ting i en mer nøytraliserende retning. 2) Stemme på partier som jobber for verdier du lever etter.

Lenke til kommentar

Forskjeller er ikke et reelt problem, men en ideologisk overbevisning fra sosialister om at verdier fordeles bedre av byråkrater enn individer. Det vil si, at du bør gi en stor andel av det du skaper av verdier i form av skatt til staten slik at de kan bruke pengene dine annerledes enn du.

At Røkke kjøper seg en yatch til 300 mill gir ikke meg problemer med at det blir vanskeligere for meg å kjøpe en båt, men skaper heller verdier som arbeidsplasser og økonomisk aktivitet. Det kan derimot bli et problem med store økonomiske likheter der det ikke skapes noen form for innovasjon og investeringer.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tror det er en misforståelse at det ikke er store forskjeller i Norge. Vi har fattige og folk som knapt klarer å få ting til å gå rundt. Å si at man da ikke har et problem i samfunnet er veldig feil. 

Om du undersøker litt er det så ille at enkelte må ha hjelp til å kjøpe det mest nødvendige: mat. Selv jobber frivillig for bymisjonen og Da åpner man fort øynene for forskjeller. Fra folk med rusproblemer til psykiske problemer. 

Det var en sak som traff meg veldig, en historie om barn som gikk på skolen med sammenkjøllet papir i ryggsekken for å få det til å virke som barnet har matpakke med seg. Forteller det oss at alle har kjøpkraft? Nei, overhode ikke.

Lenke til kommentar
vetikke1 skrev (7 timer siden):

Hei.

Det er så mye snakk om økte forskjeller i Norge men tanken slo meg at dette umulig kan være det virkelige problemet.

Si 50% av landet tjener 500 000kr/året og den andre 50% tjener 1 500 000kr/året.

Her er det store økonomiske ulikheter men begge har jo gode økonomiske muligheter.


Dette er helt korrekt, men de økte forskjellene er neppe noe problem for de som tjener en halv million i året eller mer.
De som sliter med økte forskjeller er de som tjener minst.

En halv million kroner i året er omtrent gjennomsnittslønnen i Norge, den dras opp av at noen få tjener titalls millioner kroner, samtidig som veldig mange tjener mindre.

Minstepensjon for enslige er rett rundt 200 000, mens minste uføreytelse er 228 000, enkelte er arbeidsledige, jobber deltid eller i lavtlønnede yrker, å tjener ikke i nærheten av en halv million i året.

Årsaken til at du ikke tror økte forskjeller er noe problem, bygger nok på at du ser ut til å tro at nær sagt alle tjener 500 000,- kroner i året, men slik er det selvfølgelig ikke, det finnes mange som ikke har halvparten av det en gang å leve for.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
FrihetensRegn skrev (13 minutter siden):

Alle land har fattige, enten det det er et land med stor stat og forsøk på sosialisme eller et land med en liten stat og mye kapitalisme. Men det viktigste er at alle har like muligheter til å få suksess i livet.

Å påstå at det ikke er et problem med forskjeller i Norge vitner om lite innsikt i det man snakker om. 

Og det stemmer heller ikke at det er like muligheter for suksess. I Norge er de fleste rike folk som har arvet rikdom. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Nå er det ikke slik at 50% tjener 500k og 50% 1,5 mill, uansett hvilke tall man sammenligner med. 

Fakta er at de som har lite får mindre og de som har mye vil ha enda mer. Dette gir økte sosiale forskjeller. Økte sosiale forskjeller er kanskje en av de mest destruktive fenomenene for et et moderne samfunn.

 

Det er bare å se på boligmarkedet i Oslo hvor 20-åringer kjøper 2-3 leiligheter med mamma og pappas penger for å leie ut. 

 

Nå er slik at dette er menneskets natur og jeg tviler på at det vil bli noen endring med det første. 

 

Genistreken til FRP er å få de fattigste til å tro at de har lite pga innvandrere, når de rikeste her i landet garantert fører enorme verdier ut av landet for å slippe å betale skatt. Jeg har aldri forstått dette. At trygdede tastaturkriger sitter i den leide kjellerleiligheten sin og hater flyktninger. Hatet burde være rettet mot de på toppen. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Så mye tull har jeg strengt tatt ikke hørt på lenge. 

Å påstå at det ikke er et problem med forskjeller i Norge vitner om lite innsikt i det man snakker om. 

Og det stemmer heller ikke at det er like muligheter for suksess. I Norge er de fleste rike folk som har arvet rikdom. 

Hvis alle hadde like muligheter kunne man tåle større forskjeller eller er forskjeller unorske? (Går imot janteloven)

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Genistreken til FRP er å få de fattigste til å tro at de har lite pga innvandrere, når de rikeste her i landet garantert fører enorme verdier ut av landet for å slippe å betale skatt. Jeg har aldri forstått dette. At trygdede tastaturkriger sitter i den leide kjellerleiligheten din og hater flyktninger. Hatet burde være rettet mot de på toppen. 

Kunne sagt det motsatte. Jeg har aldri forstått hvordan nedre middelklassen tror de får det bedre over tid ved å straffe de mest produktive i samfunnet. Hatet burde vært rettet mot de på bunn som ikke gidder å jobbe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (23 minutter siden):

Å påstå at det ikke er et problem med forskjeller i Norge vitner om lite innsikt i det man snakker om. 

Og det stemmer heller ikke at det er like muligheter for suksess. I Norge er de fleste rike folk som har arvet rikdom. 

Hvor påstod jeg at vi ikke har fattige i Norge? Alle land har fattige. Noen vil alltid ha en krone mer enn andre. I sosialisteksperimentet Venezuela har man fjernet likheter ved å sende alle rike enten i fengsel eller ut av landet. Er det slik man skaper velstand?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Hvor påstod jeg at vi ikke har fattige i Norge? Alle land har fattige. Noen vil alltid ha en krone mer enn andre. I sosialisteksperimentet Venezuela har man fjernet likheter ved å sende alle rike enten i fengsel eller ut av landet. Er det slik man skaper velstand?

Jeg svarte kun på det første du skrev om at forskjeller ikke er et reelt problem. 

Lenke til kommentar
Marcus Halberstram skrev (18 minutter siden):

Kunne sagt det motsatte. Jeg har aldri forstått hvordan nedre middelklassen tror de får det bedre over tid ved å straffe de mest produktive i samfunnet. Hatet burde vært rettet mot de på bunn som ikke gidder å jobbe. 

Dette har absolutt ingenting med det jeg skrev å gjøre, men ok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Hvor påstod jeg at vi ikke har fattige i Norge? Alle land har fattige. Noen vil alltid ha en krone mer enn andre. I sosialisteksperimentet Venezuela har man fjernet likheter ved å sende alle rike enten i fengsel eller ut av landet. Er det slik man skaper velstand?

Men husk, han har innsikten, hvor nå det måtte være  ?

Å diskutere med troende sosialister blir som å diskutere med andre troende fanatikere, det går ikke inn

Du kan vise dem drøssevis av eksempler på sosialismens sanne ansikt, og all i elendigheten i dens kjølvann

Husk, når kommunistene i øst skjøt sin egen befolkning i ryggen, når disse ville flykte fra "arbeider paradiset", stod gode sosialister i Norge frem å støttet regime i øst, intet har forandret seg

Nye fjes og navn, men argumentene er fortsatt like bisarre 

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, the 3 X said:

Men husk, han har innsikten, hvor nå det måtte være  ?

Å diskutere med troende sosialister blir som å diskutere med andre troende fanatikere, det går ikke inn

Du kan vise dem drøssevis av eksempler på sosialismens sanne ansikt, og all i elendigheten i dens kjølvann

Husk, når kommunistene i øst skjøt sin egen befolkning i ryggen, når disse ville flykte fra "arbeider paradiset", stod gode sosialister i Norge frem å støttet regime i øst, intet har forandret seg

Nye fjes og navn, men argumentene er fortsatt like bisarre 

 

Argumentet ditt er.....folk som støtter X er deplorable fanatikere?   Hva har det å gjøre med tråden?

Det blir mindre sosialmobilitet med økte forskjeller men blir ikke gjennomsnittlige inntekter lavere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

Forskjeller er ikke et reelt problem, men en ideologisk overbevisning fra sosialister om at verdier fordeles bedre av byråkrater enn individer. Det vil si, at du bør gi en stor andel av det du skaper av verdier i form av skatt til staten slik at de kan bruke pengene dine annerledes enn du.

At Røkke kjøper seg en yatch til 300 mill gir ikke meg problemer med at det blir vanskeligere for meg å kjøpe en båt, men skaper heller verdier som arbeidsplasser og økonomisk aktivitet. Det kan derimot bli et problem med store økonomiske likheter der det ikke skapes noen form for innovasjon og investeringer.

Ja, men skjønner du ikke problemet med det da?? De verdiene kunne heller vært brukt på å utjevne forskjellene, enn å bygge en jævla båt som ingen overhodet har bruk for annet enn å forsøple og forpeste naturen! Kunne heller brukt dem på å støtte lærdom om psykologi og økonomi i skolen, sånn at alle hadde lært å tenke litt klarere gjennom livet!

Hvem TRENGER en båt til 300 millioner????? Svar meg på det spørsmålet!

 

Psykake skrev (4 timer siden):

Nå er slik at dette er menneskets natur og jeg tviler på at det vil bli noen endring med det første.

Det er nettopp derfor vi må ha lærdom om psykologi, økonomi, visdom, etikk og slike ting inn som fag i skolen, nettopp fordi det er i vår natur å ville ta rotta på vår neste, og det er nettopp dette systemet det er lagt opp til enn så lenge. Intelligent lederskap ville endret alt til det bedre for alle. Og det er staten som bestemmer hva vi skal lære i skolen. Så da må man stemme Rødt hvis man vil ha en forskjell.

Det er klart, ingenting er perfekt. Ingen parti er perfekt. Men man kan dreie ting i retningen som gagner alle best. Og i dag er det mange som lider.

 

FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

Det er ikke et reelt problem. Fattigdom, sult og vold er et problem. Ulikheter er først og fremst misunnelse og politisk tåkeprat for å øke skattene.

Å dømme noen for å være misunnelig er slemt. Det er naturlig å lure på hvorfor noen blir steinrike på idiotisk tullball som blogging og musikk, når andre må bære stein og jobbe fysisk for å sitte igjen med peanøtter som pensjonist. Dét har ingenting med misunnelse å gjøre, men med realisme å gjøre! Og det er så mange som ikke klarer å tenke så langt, som tar den første følelsen som dukker opp og legger den til grunn for sin livstro, i stedet for å drive -logisk analyse- av følelsesspekteret gjennom livet, og i relasjon med andre mennesker i jobblivet. Dette burde vi igjen lære å reflektére over i skolen, for å unngå slike fordømmende holdninger. Men det er viktigere å lære algebra og brøk i 10 år enn å lære litt om hvordan livet fungerer.

 

the 3 X skrev (23 minutter siden):

Men husk, han har innsikten, hvor nå det måtte være  ?

Å diskutere med troende sosialister blir som å diskutere med andre troende fanatikere, det går ikke inn

Du kan vise dem drøssevis av eksempler på sosialismens sanne ansikt, og all i elendigheten i dens kjølvann

Husk, når kommunistene i øst skjøt sin egen befolkning i ryggen, når disse ville flykte fra "arbeider paradiset", stod gode sosialister i Norge frem å støttet regime i øst, intet har forandret seg

Nye fjes og navn, men argumentene er fortsatt like bisarre 

 

Dagens norge er ikke det samme som det gamle østen. Her er det demokrati som styresett, i gamle østen var det politistat og diktatur. Den éneste forskjellen som blir innført hvis Rødt får bestemme, er at det blir planøkonomi i stedet for fritt marked. Altså, økonomiske forskjeller blir utlignet. Flere får det bedre! Hvor mye penger trenger man?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...