Gå til innhold

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (30 minutter siden):

Ja, men senere i videoen så prøvde han jo løsningen med å lade med det. Da betalte han 35c. 

Tesla har et unntak for pris i Norge. I utlandet så vil ikke forskjellene være så store, samt prisen er jo ifølge dere lave fordi det er bakt inn i kjøpsprisen. Så du har nok betalt din pris uansett. 

I Tyskland f.eks så er jo Tesla prisen 20c opp til 60kW, og 40c over den hastigheten. Så om du skal ta ei ferie nedover Europa, så vil Ionity i mange tilfeller være billigere. 

Aha, det fanget jeg ikke opp. altså de manglende 5c. Så det er jo noe bedre :)

Vet ikke helt hvor du får det i fra. Men når jeg velger tyskland kommer dette opp:

Sitat

€ 0.33 per kWh

Godt mulig det er plasser i verden der ionity vill svare seg om en gjør sånn og sånn og velger den operatøren og har det kortet osv. Men for min del lader jeg mest I Norge(selv om det også er veldig lite, foruten hjemme) og det er mest aktuelt for meg. Men for lengre europa turer så er det jo gull at prisene går nedover igjen iallefall! Fikk ganske sjokk når ionity skrudde opp, selv om jeg viste det ble dyrere enn fastprisen. Men det var jo ekstremt!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Theo343 said:

Ble sittende å vente 1 time i ladekø på en plass som har over 10 ionity ladere som ingen brukte mens de som kunne brukt dem oppholdt de få Chademo stasjonene som var på samme lokasjon.

Hva er poenget med disse om de med CSS biler ikke vil bruke dem? For noe ræl, kan ikke disse bare fjernes?
 

Er vel litt surt at du ikke får CCS til CHAdeMO adapter til din egen bil så du også kunne brukt Ionity?

Tesla har adapter andre veien så ser ikke noe grunn til at det ikke burde fungere i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (24 minutter siden):

Nå vet vi lite om hvilken pris Tesla vil ta når de får fart på utbyggingen sin av neste generasjons ladere. 

Jepp, derfor jeg forholder meg til dagens situasjon :) Godt mulig det blir mye dyrere, men det tar jeg for meg når vi er der. 

Forøvrig lader jeg veldig lite, så i det store å hele er det småpenger uansett hvilke ladere jeg velger. Hadde også lett betalt litt ekstra hos tesla pga det er så lett. trenger ikke å tenke på hvilken strøm leverandør en har, registrere brukere osv. Men det er jo en annen sak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Tibber-konseptet går jo ut på at de får kontrollen over regulering av effekt hos forbrukeren. Det gir jo ikke mening når man skal kjøre langtur og dermed har behov for hurtiglading.

Jeg snakket med dem som sagt, og de kunne ikke si noe forutenom at et samarbeid hadde vært interessant. Om de kan tiltrekke seg elbil-sjåfører gjennom et Ionity samarbeid, så ser jeg ikke helt hvorfor det er en rar tanke? Alternativet er jo at Fjordkraft eller lignende får den avtalen istedenfor. 

Simen1 skrev (28 minutter siden):

Tibber for saktelading er selvsagt en helt annen sak, og det ryktes at Tesla har noe i gjære på den fronten.

VW har allerede annonsert støtte for V2X med sin MEB platform. VW er også en samarbeidspartner med Tibber, så når slikt blir tilgjengelig, så er dem klare for det. 

Simen1 skrev (29 minutter siden):
oophus3do skrev (55 minutter siden):

For hastigheten så er det da innenfor? Samt den virkelige prisen på pumpen var 35 euro cent og ikke 40, selv om TB sa det tidligere i videoen.

Høy effekt koster dersom det står ubrukt. For mye brukte hurtigladere bør det være energien som dominerer totalkostnaden, ikke effekten. Setter Ionity opp hurtigladere der det er lite trafikk mener jeg de bør ta den feilvurderingen på egen kappe.

Virker som om dere trur jeg oppdaterte tråden her med gode nyheter for å kjøre konkurranse mot Tesla. Bemerk her hvem som kjører denne tåpelige og idiotiske tankegangen. Denne nyheten burde du og dere alle juble for siden det fordrer ei bedre fremtid for alle elbiler. Men istedenfor så havner du/dere direkte på bakbeina og kjører TESLA vs RØKLA idiotien istedenfor med engang. 

"Klapp, klapp, klapp". 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Aha, det fanget jeg ikke opp. altså de manglende 5c. Så det er jo noe bedre :)

Vet ikke helt hvor du får det i fra. Men når jeg velger tyskland kommer dette opp:

Sitat

€ 0.33 per kWh

Var siste nyheten jeg fant på det i et google søk. Jeg fant dette: 

Sitat

In Germany for example, this means that minute prices will rise to 20 euro cents (up to 60 kW) or 40 euro cents (over 60 kW) 

Men da har du nok rett isåfall at det er nye priser igjen etter denne som jeg fant. €0.33 vs $0.35 må man da kunne leve med uten å kjøre konkurranse elbil mot elbil? Tesla slenger jo litt avanse i salget uansett, så totalt sett så er man nok nærme hverandre. 

Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Men for lengre europa turer så er det jo gull at prisene går nedover igjen iallefall! Fikk ganske sjokk når ionity skrudde opp, selv om jeg viste det ble dyrere enn fastprisen. Men det var jo ekstremt!

TB ladet i Norge. Så dette fungerer allerede i Norge idag med den prisen. Men du må altså bestille RFID kort fra Tyskland og bruke den. Det er jo derfor jeg kontaktet Tibber for å høre om de hadde hørt om samarbeidet der nede. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (12 minutter siden):

Var siste nyheten jeg fant på det i et google søk. Jeg fant dette: 

Men da har du nok rett isåfall at det er nye priser igjen etter denne som jeg fant. €0.33 vs $0.35 må man da kunne leve med uten å kjøre konkurranse elbil mot elbil? Tesla slenger jo litt avanse i salget uansett, så totalt sett så er man nok nærme hverandre. 

TB ladet i Norge. Så dette fungerer allerede i Norge idag med den prisen. Men du må altså bestille RFID kort fra Tyskland og bruke den. Det er jo derfor jeg kontaktet Tibber for å høre om de hadde hørt om samarbeidet der nede. 

for all del, bedre og billigere muligheter er alltid gode nyheter. Synes bare tittelen var litt clickbait fra TB sin side :) Så bra var det ikke, IMO. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Salvesen. said:

Jepp, derfor jeg forholder meg til dagens situasjon :) Godt mulig det blir mye dyrere, men det tar jeg for meg når vi er der. 

Forøvrig lader jeg veldig lite, så i det store å hele er det småpenger uansett hvilke ladere jeg velger. Hadde også lett betalt litt ekstra hos tesla pga det er så lett. trenger ikke å tenke på hvilken strøm leverandør en har, registrere brukere osv. Men det er jo en annen sak :)

De fleste ville nok betalt ekstra for å få det enkelt, samtidig vil nok mange også betale for høyere effekt. 

Derfor tror og håper jeg Tesla også vil få en annen pris på V3 ladere for å unngå at eldre biler som ikke støtter hastigheten opptar ladere for brukere som kan utnytte effekten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Marzo Litt uenig i tankegangen, selvom jeg forstår logikken, fordi jeg vil heller ha et økt tilbud V3 totalt og tar derav høyere pris (flere stasjoner og punkter) enn at eldre biler skal bli «bøtelegges» på V3. Jeg mener, er det nok ladere så kan de jo få stå på V3 så mye de bare vil, så vinner vi jo tilslutt via økt fleksibilitet langs veien alle sammen  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

Er vel litt surt at du ikke får CCS til CHAdeMO adapter til din egen bil så du også kunne brukt Ionity?

Tesla har adapter andre veien så ser ikke noe grunn til at det ikke burde fungere i praksis.

Det er  egentlig ikke noe problem.

Det som er irriterende er at folk som kan lade på CSS er så gjerrige på 20,- at de skaper timesvis med kø på Chademo ladere når det er over 10 CSS ladere ledig 10m bortenfor.

Skulle vært et bedre regelverk rundt ladefasiliteter, bruk osv. Nå er det fortsatt litt Texas.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Det er  egentlig ikke noe problem.

Det som er irriterende er at folk som kan lade på CSS er så gjerrige på 20,- at de skaper timesvis med kø på Chademo ladere når det er over 10 CSS ladere ledig 10m bortenfor.

Skulle vært et bedre regelverk rundt ladefasiliteter, bruk osv. Nå er det fortsatt litt Texas.
 

Gjør folk oppmerksomme på den muligheten som TB viste oss, så ville du jo sluppet det. Det vil være et godt mellomsteg frem til Ionity involverer seg med et strømselskap her i Norge for å gi samme tilbud. Jeg snakket som sagt med Tibber, og de var å luktet på muligheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Det er  egentlig ikke noe problem.

Det som er irriterende er at folk som kan lade på CSS er så gjerrige på 20,- at de skaper timesvis med kø på Chademo ladere når det er over 10 CSS ladere ledig 10m bortenfor.

Skulle vært et bedre regelverk rundt ladefasiliteter, bruk osv. Nå er det fortsatt litt Texas.
 

Er vel en del mere enn 20kr det er snakk om om de ikke vet om disse spesialavtalene og slikt. Jeg ville nok og stilt meg der istede for på Ionity om jeg sparte flere hundre kroner på det.

Litt OT: Er det Leaf du har? Har de bygget ut noen ladere med CHAdeMO kraftigere enn 50kW? Leaf skal vel støtte opptil 100kW (iallefall de nyere modellene) så om ikke ville du jo kunne ladet raskere på en Ionity stolpe med adapter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
15 hours ago, bshagen said:

@Marzo Litt uenig i tankegangen, selvom jeg forstår logikken, fordi jeg vil heller ha et økt tilbud V3 totalt og tar derav høyere pris (flere stasjoner og punkter) enn at eldre biler skal bli «bøtelegges» på V3. Jeg mener, er det nok ladere så kan de jo få stå på V3 så mye de bare vil, så vinner vi jo tilslutt via økt fleksibilitet langs veien alle sammen  :)

Det blir avgjørende om de kommer til å bygge rene V3 stasjoner rundt om kring. Da blir det en annen situasjon.
Hvis det blir begge typer vil det sannsynligvis bli svært fristende for en som har betalt for en CCS oppgradering og belaste en V3 lader når han har muligheten. 


 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 timer siden):

Det blir avgjørende om de kommer til å bygge rene V3 stasjoner rundt om kring. Da blir det en annen situasjon.
Hvis det blir begge typer vil det sannsynligvis bli svært fristende for en som har betalt for en CCS oppgradering og belaste en V3 lader når han har muligheten. 

Ser ikke på det som et stort problem, i alle fall ikke enda. Om det kun blir V3 fremover, så er det forståelig - som du sier, men det betyr at kapasiteten blir mye bedre totalt likevel. Kapasiteten på SC blir stadig bedre, det bygges ut enda og kommer nok til å fortsette en stund til. Jeg håper Ionity følger på og dobler kapasiteten, og gir de som lader der med abonnement en hyggeligere pris :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Complexity said:

Er vel en del mere enn 20kr det er snakk om om de ikke vet om disse spesialavtalene og slikt. Jeg ville nok og stilt meg der istede for på Ionity om jeg sparte flere hundre kroner på det.

Litt OT: Er det Leaf du har? Har de bygget ut noen ladere med CHAdeMO kraftigere enn 50kW? Leaf skal vel støtte opptil 100kW (iallefall de nyere modellene) så om ikke ville du jo kunne ladet raskere på en Ionity stolpe med adapter.

Det kostet 100ish kroner for meg å lade fra nivået jeg var på til full lading. Med abb løsningen for Ionity ville tilsvarende kostet ca. 60,- for de som sto i chademo køen (variabelt). Jeg vet at Ionity skrudde opp prisene  en del for en stund siden men har ikke sjekket nøyaktig hva det ville koste de foran meg å lade på Ionity, men ville det vært så stor forskjell når de lader i 10-20min?

Ja Leaf kjøpt ny første kvartal 2019 (kunne ikke vente på andre kommende modeller). Litt usikker på det siste faktisk, har ikke sjekket da jeg sjelden trenger mer enn 50kW. Tar meg alltid en liten pause når jeg lader (kjørt noen timer) og alltid klar til å dra videre omtrent når ladingen er ferdig. Denne gangen var det vente-kø der vi handlet så det holdt såvidt akkurat.

Har ikke sjekket det opp men lurer på om jeg har sett 100kW med stor rød skrift på noen av de jeg har vært på men det er så usikkert i minnebanken at det nok er feil. Kan godt ha ladet på en 100kW uten å merket det også ? Jeg tar aldri tiden utover å passe på makstiden når jeg lader.

Jeg hurtiglader veldig sjelden men merker betydelige atferdsendringer i bruk av hurtigladere per ca. hvert halvår. Spesielt siste 1-2 år har det blitt mer aggressiv og egoistisk oppførsel ved hurtigladere. Eks. folk som parkerer foran ladere for å "holde den av" til noen som er på vei osv.

Det var en periode for en del år siden når enkelte hurtigladere var gratis hvor det var litt Texas, men dette bedret seg så fort det ble betaling. Nå med betydlig fortetting av elbiler i sentrale strøk har egoismen begynt å ta seg opp igjen. Ser stadig oftere biler parkert med tilkoblet kabel på hurtiglader uten pågående lading eller med feilmelding på laderen. Dette var et fenomen jeg som regel kun så på enten 10-16A ladestolper eller "sakte-hurtiglading" før.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 timer siden):

Tja, det var vell litt clickbait? 40 Euro cent pr kWh er vell ikke akkurat billig. Men absolutt bedre enn galskapen de holder på med nå, såklart. 

Tja, la oss nå se hvordan €0.4/kWh fungerer for en ladestopp i min Ioniq 28kWh. Dvs. 10% til 80% SoC eller ca 20kWh med en kurs på 10,56kr/€.

  • GK/BKK/Lyse 50kW, 1,25kr/min+2,90kr/kWh@45kW: 91,33kr, 27min.
  • GK/BKK/Lyse 150kW, samme pris@60kW: 83,00kr, 20min.
  • Fortum 50kW, 3,10kr/min@45kW: 83,70kr, 27min.
  • Fortum 150kW, 2,00kr/min+2,5kr/kWh@60kW: 90,00kr, 20min.
  • Ionity 350kW, 4,20kr/kWh@60kW: 84,48kr, 20min.

Så jeg vil nå påstå at for oss som ikke kjører Tesla eller har en tilsvarende sponset ladeløsning så blir Ionity absolutt konkurransedyktige til denne prisen.

Og om jeg i tillegg sparer litt tid på å ikke bli begrenset til 50kW og - ikke minst - slippe å stå bak en skokk med gamle Leafer og e-Golfer (og Ioniq 38kWh) som skal stå en jævla time hver så får det bare være at jeg må stå blant blårussen og bli sett ned langs nesen på av Preben Pappabetaler i I-Pace, Taycan eller [hark], [spytt] e-Tron i 20 minutter eller deromkring.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (23 timer siden):

Ser ut som om Ionity ønsker å få sikrere avanse på infrastrukturen gjennom å inngå samarbeid med strømleverandører. Hørte med Tibber nå akkurat, og de kikket på saken om å bli Norges foretrukne partner her i Norge+. 

Hva slags greier ville Tibber hatt med Ionity? Jeg bruker Tibber selv, er det snakk om en rabatt eller noe? 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

Hva slags greier ville Tibber hatt med Ionity? Jeg bruker Tibber selv, er det snakk om en rabatt eller noe? 

De sa kun at de "kikket på saken" (med et blunkefjes emoji, hehe) , uten at noe ble delt rundt hva det ville betydd for at Ionity brukte Tibber for satsingen i Norge og Sverige, som jo Tibber starter å bli stort i også nå. 

Maingau har jo støtte for lading på majoriteten av ladeløsningene der nede, så sånn sett fjerner man jo behovet for RFID kløneriet, så jeg tipper at Tibber hadde gjort noe lignende her også, om de fikk dratt noe slikt i land. 

Fordelen til Tibber er jo deres V2G støtte. Sånn sett kunne man gitt x% avanse til Tibber fra dette gjennom å gi tilgangen til sin bil til slikt, også få igjen ute på veiene f.eks for rimeligere lading f.eks? Hvem vet. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
36 minutes ago, bshagen said:

Ser ikke på det som et stort problem, i alle fall ikke enda. Om det kun blir V3 fremover, så er det forståelig - som du sier, men det betyr at kapasiteten blir mye bedre totalt likevel. Kapasiteten på SC blir stadig bedre, det bygges ut enda og kommer nok til å fortsette en stund til. Jeg håper Ionity følger på og dobler kapasiteten, og gir de som lader der med abonnement en hyggeligere pris :)

Ettersom de sier at de kun vil bygge ut V3 ladere vil vel kapasiteten for Type2 biler bli dårligere?
Med mindre de kjøper et CCS adapter eller Tesla sponser dem med det. 
Kan man lade med CCS så er man ikke låst til hverken Tesla eller Ionity sine ladere, da står man fritt til å velge akkurat den laderen man foretrekker. Enten det er pris eller plassering som er mest attraktivt. 

Jeg forstår ikke sammenligningen med Tesla vs Ionity. Tesla kan kun lade Tesla. 
Ionity konkurrerer mot Circle K, Fortum, Grønn Kontakt og Lyse/BKK m.f. 
Ionity har aldri sagt de kommer til å være best på pris. 
 

Lenke til kommentar
Olethros skrev (52 minutter siden):

Tja, la oss nå se hvordan €0.4/kWh fungerer for en ladestopp i min Ioniq 28kWh. Dvs. 10% til 80% SoC eller ca 20kWh med en kurs på 10,56kr/€.

  • GK/BKK/Lyse 50kW, 1,25kr/min+2,90kr/kWh@45kW: 91,33kr, 27min.
  • GK/BKK/Lyse 150kW, samme pris@60kW: 83,00kr, 20min.
  • Fortum 50kW, 3,10kr/min@45kW: 83,70kr, 27min.
  • Fortum 150kW, 2,00kr/min+2,5kr/kWh@60kW: 90,00kr, 20min.
  • Ionity 350kW, 4,20kr/kWh@60kW: 84,48kr, 20min.

Så jeg vil nå påstå at for oss som ikke kjører Tesla eller har en tilsvarende sponset ladeløsning så blir Ionity absolutt konkurransedyktige til denne prisen.

Og om jeg i tillegg sparer litt tid på å ikke bli begrenset til 50kW og - ikke minst - slippe å stå bak en skokk med gamle Leafer og e-Golfer (og Ioniq 38kWh) som skal stå en jævla time hver så får det bare være at jeg må stå blant blårussen og bli sett ned langs nesen på av Preben Pappabetaler i I-Pace, Taycan eller [hark], [spytt] e-Tron i 20 minutter eller deromkring.

Var vell litt av poenget, altså clickbait at det var så ekstremt billig. Det er jo rundt det samme som resten? Og for meg, langt dyrere. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...