Gå til innhold

Ionity går for stiv ladepris


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
52 minutes ago, failern said:

 

Det blir bare mer og mer tydelig at ladeinfrastrukturen må reguleres! Tesla har gjort det fantastisk ved å være en pioneer og all ære til dem. Men denne modellen om at alle produsentene skal ha sitt eget ladenettverk er dødfødt. Det fungerer når det er bare en produsent som gjør det, men nå må myndighetene inn og få på plass spilleregler så lading blir enkelt for alle forbrukere. Man kan ikke ha ørten RFID-brikker, apper og ditt og datt for å kjøpe noen elektroner. Dette vil gavne alle.

Her burde jo de fleste kunne se på hvordan Tesla gjør det med betaling også.

Man plugger i bilen og thats it..

Bilen kommuniserer med laderen og de vet hvilken kort som skal belastes uten at man trenger å gjøre noe.

Tror ikke det teknisk sett skulle være noe problem å få til hos de andre aktørene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ola Knudesen skrev (9 minutter siden):

Nok en grunn til å kjøpe en Tesla

Tja man trenger nødvendigvis ikke tesla, finnes bedre løsning:

 

Negative strømpriser - i januar!Bytter du strømleverandør eller benytter deg av prismatch nå, kan du få betalt av strømselskapet for å kjøpe strøm fra dem.

Så er ganske utrolig, men usikker på hvor lenge man kan nytte av negativ strømpriser, med dagens priser kan man lade ganske mye og få betalt for å lade elbil.

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Dette er nok hovedgrunnen til at ingen har valgt å samarbeide med Tesla og de senere har måttet gå tilbake på CCS format. 

Nå som neste generasjon elbiler og ladenettverk bygges ut vil nok Tesla også måtte endre på prismodellen for sine "ionity" ladere etterhvert som de kommer. Men inntil videre vil bildet se noe skjevt ut.
 

Når du sier Tesla sine egne "Ionity" ladere, tenker du på den høyere effekten de kan levere, eller selve CCS pluggen? Pluggen har blitt installert på så og si alle ladestolpene, men med en effekt på opp til 150kW. Tesla har også begynt å installere sine v3 superladere, som skal klare opp til 250kW. Forretningsmodellen forblir nok den samme, og selv om kontakten fysisk passer i andre biler må nok de andre bilprodusentene bla opp for at deres kunder eventuelt skal kunne benytte seg av disse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eldre Tesla uten CCS plugg kan levere inn bilen og få bygget om ladeporten til å støtte CCS.

Men de fleste av Tesla sine stolper har i dag både Type2 kabel til eldre Tesla og CCS til nyere Tesla. Om stasjonen av en eller annen grunn ikke støtter din bil så får du vite det på skjermen i bilen, men er vel bare en plass sør i landet som ikke er utbygd med CCS enda? 

Det som er fantastisk med Tesla er at man kan bruke Chademo adapter og "hurtig"lade på stasjoner beregnet for Nissan Leaf.

Nissan Leaf derimot kan ikke hurtiglade på noe annet enn Chademo stasjoner.. 

Så Tesla kan i praksis lade "over alt", noe ingen andre merker kan.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
failern skrev (1 time siden):

 

Det blir bare mer og mer tydelig at ladeinfrastrukturen må reguleres! Tesla har gjort det fantastisk ved å være en pioneer og all ære til dem. Men denne modellen om at alle produsentene skal ha sitt eget ladenettverk er dødfødt. Det fungerer når det er bare en produsent som gjør det, men nå må myndighetene inn og få på plass spilleregler så lading blir enkelt for alle forbrukere. Man kan ikke ha ørten RFID-brikker, apper og ditt og datt for å kjøpe noen elektroner. Dette vil gavne alle.

Hvilken del av ladeinfrastrukturen har du tenkt å regulere? Tesla sitt superladernettverk fungerer allerede ganske bra, det er de andre som bør reguleres. ;)

Det er ingen 'modell' at alle merker skal ha sitt eget lukket ladenettverk. Greia er at Tesla har funnet en forretningsmodell som virker mens de andre fortsetter med en som ikke virker så bra. Usikker på hva slags fremtidsplaner de andre har, fortsette som før og håpe det ordner seg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Complexity said:

Her burde jo de fleste kunne se på hvordan Tesla gjør det med betaling også.

Man plugger i bilen og thats it..

Bilen kommuniserer med laderen og de vet hvilken kort som skal belastes uten at man trenger å gjøre noe.

Tror ikke det teknisk sett skulle være noe problem å få til hos de andre aktørene.

Noen nye biler kan faktisk det, vet at eqc er plug and charge på ionity ladere, trenger ikke app eller rfid.

Lenke til kommentar
failern skrev (2 timer siden):

Det blir bare mer og mer tydelig at ladeinfrastrukturen må reguleres! Tesla har gjort det fantastisk ved å være en pioneer og all ære til dem. Men denne modellen om at alle produsentene skal ha sitt eget ladenettverk er dødfødt. Det fungerer når det er bare en produsent som gjør det, men nå må myndighetene inn og få på plass spilleregler så lading blir enkelt for alle forbrukere. Man kan ikke ha ørten RFID-brikker, apper og ditt og datt for å kjøpe noen elektroner. Dette vil gavne alle.

Bakventland? Det er jo nettopp de offentlig regulerte og sponsede laderne som er problemet, ikke Tesla sine. Innlegget ditt virker som en gedigen selvmotsigelse. Jeg tror det beste som kan skje er at flere bilprodusenter kjøper tilgang til Teslas superladere og at det presser resten til å matche deres ladetilbud på lengre sikt.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Simen1 skrev (1 time siden):

Bakventland? Det er jo nettopp de offentlig regulerte og sponsede laderne som er problemet, ikke Tesla sine. Innlegget ditt virker som en gedigen selvmotsigelse. Jeg tror det beste som kan skje er at flere bilprodusenter kjøper tilgang til Teslas superladere og at det presser resten til å matche deres ladetilbud på lengre sikt.

Absolutt ikke bakvendtland. Lading er noe alle elbiler trenger, og som bruker av en begrenset felles ressurs (kraftnettet). Det er helt idiotisk at forskjellige bilprodusenter skal bygge ut sine egne proprietære ladenettverk. Det blir som om hver produsent skulle lage sin egen stikkontakt. Håpløst. Igjen, jeg kritiserer ikke Tesla for det de har gjort fordi de begynte da det ikke fantes infrastruktur. Nå er det ganske klart at elbiler kommer til å få nærmere 100% av markedet iallefall de neste 20 årene så man må da bygge ut en effektiv infrastruktur som gavner alle. Det vil si at om jeg eier en elbil bør jeg kunne lade overalt. Jeg skjønner ikke hva du mener med at de offentlige laderne er "problemet".

Det virker som meg at du godtar at Tesla får monopol på lading (andre bilprodusenter kjøper tilgang til deres nettverk). Jeg mener at denne tilgangen bør være lovpålagt. Dvs. at om man vil lade på en Tesla-stasjon så må man betale på lik linje med alle andre bileiere. Da vil finansieringen av disse stasjonene komme fra personer som lader der, enkelt og greit. Jeg skjønner godt at tradisjonelle bilmerker ikke ønsker seg et slikt konkurransevridende marked, der de største spiser de minste bare fordi de sitter på en gullgruve i infrastruktur (les: Microsoft, Google, etc). Man har ikke bensinstasjoner der bare Audier får tanket, og det mener jeg er bra.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 timer siden):

Vil minne på at de andre bilprodusentene ble tilbudt lademulighet hos Tesla, noe dem takket nei til da de var overbevist om at det skulle komme "bedre" løsninger. Nå ser vi altså disse bedre løsningene.. Si hva man vil om Teslas sjef, ventetid på verksted eller lakk-kvalitet, de er det minste ikke helt ubrukelige i hva angår innovasjon og praktikaliteter.

Slapp av, slike prismodeller kommer hos Tesla også. Musk må bare rekke å få rekord-bonusen sin først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om flere merker skal få tilgang til Tesla sine ladestasjoner kommer jo ikke Tesla til å få brukt dem selv.

De fleste har jo "hurtiglading opptil 100kW" som i praksis viser seg å være 30-50kW.

Litt irriterende for Tesla eiere da at de står å tar opp plassen på en 250kW Tesla lader i evigheter. Tesla forvarmer batteriene når man nermer seg laderne så det skal gå raskere. Dette vil vel ikke andre biler gjøre (mange har ikke batterivarming engang) og de vil oppta laderen enda lenger.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Om flere merker skal få tilgang til Tesla sine ladestasjoner kommer jo ikke Tesla til å få brukt dem selv.

De fleste har jo "hurtiglading opptil 100kW" som i praksis viser seg å være 30-50kW.

Litt irriterende for Tesla eiere da at de står å tar opp plassen på en 250kW Tesla lader i evigheter. Tesla forvarmer batteriene når man nermer seg laderne så det skal gå raskere. Dette vil vel ikke andre biler gjøre (mange har ikke batterivarming engang) og de vil oppta laderen enda lenger.

Løsningen blir altså det vi ser starter å formes. Forskjellige ladenettverk til forskjellige type biler, med ulike priser og standarder. Dyrere blir det også, for energi må en jo ha, og folk er jo tvunget til å lade om man skal lengre enn innenfor nærområdet. Altså er dette noe man bare må godta, slik man godtok dyrere og dyrere bensin og diesel priser. 

Problemet er bare at skiftet fra ICE blir hardere å svelge for mange. Men det er det ingen som bryr seg om, for sine respektable ladenettverk må en jo ha - alene. 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus3do said:

Løsningen blir altså det vi ser starter å formes. Forskjellige ladenettverk til forskjellige type biler, med ulike priser og standarder. Dyrere blir det også, for energi må en jo ha, og folk er jo tvunget til å lade om man skal lengre enn innenfor nærområdet. Altså er dette noe man bare må godta, slik man godtok dyrere og dyrere bensin og diesel priser. 

Problemet er bare at skiftet fra ICE blir hardere å svelge for mange. Men det er det ingen som bryr seg om, for sine respektable ladenettverk må en jo ha - alene. 

Det er jo dette produsentene ønsker. Å fortsette med ICE biler som de kan.

Se på den nye Mazda elbilen.. man ser tydelig at det ikke er en bil de ønsker å selge.

Er kun Tesla som ikke har noe å tape på ICE og det ser man tydelig.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Det er jo dette produsentene ønsker. Å fortsette med ICE biler som de kan.

 

Se på den nye Mazda elbilen.. man ser tydelig at det ikke er en bil de ikke ønsker å selge.

Bilprodusentene inklusive Tesla? For jeg kan ikke se noen tegn derifra på at de ønsker å åpne markedet, for å gjøre BEV mer konkurransedyktig. Altså er det kun Tesla som skal være konkurransedyktig ifølge dem, som mater trangen til å gjøre det samme ellers også fra rivalene. Vi får flere ladestandarder, fastlåst til forskjellige merker, og en dårligere ladestruktur som resultat = dårligere for BEV vs ICE målet i sin helhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
failern skrev (1 time siden):

Absolutt ikke bakvendtland. Lading er noe alle elbiler trenger, og som bruker av en begrenset felles ressurs (kraftnettet). Det er helt idiotisk at forskjellige bilprodusenter skal bygge ut sine egne proprietære ladenettverk. Det blir som om hver produsent skulle lage sin egen stikkontakt. Håpløst. Igjen, jeg kritiserer ikke Tesla for det de har gjort fordi de begynte da det ikke fantes infrastruktur. Nå er det ganske klart at elbiler kommer til å få nærmere 100% av markedet iallefall de neste 20 årene så man må da bygge ut en effektiv infrastruktur som gavner alle. Det vil si at om jeg eier en elbil bør jeg kunne lade overalt. Jeg skjønner ikke hva du mener med at de offentlige laderne er "problemet".

Det virker som meg at du godtar at Tesla får monopol på lading (andre bilprodusenter kjøper tilgang til deres nettverk). Jeg mener at denne tilgangen bør være lovpålagt. Dvs. at om man vil lade på en Tesla-stasjon så må man betale på lik linje med alle andre bileiere. Da vil finansieringen av disse stasjonene komme fra personer som lader der, enkelt og greit. Jeg skjønner godt at tradisjonelle bilmerker ikke ønsker seg et slikt konkurransevridende marked, der de største spiser de minste bare fordi de sitter på en gullgruve i infrastruktur (les: Microsoft, Google, etc). Man har ikke bensinstasjoner der bare Audier får tanket, og det mener jeg er bra.

Som sagt vil jeg gjerne ha sunnere konkurranse i markedet for hurtiglading. Det er absolutt ikke ønskelig med et monopol.

Men stikk nå fingeren i jorda og se litt på dagens situasjon: Teslas proprietære ladenettverk er både Norges og verdens definitivt beste ladenettverk. Høy ladeeffekt, lave priser, svært høy oppetid, svært godt utbygd, markedsledende på enkelhet i bruk og betaling. Du hevder "Det blir bare mer og mer tydelig at ladeinfrastrukturen må reguleres!".

Proprietært er altså det beste ladenettverket per nå og de offentlig regulerte er elendige på alle disse punktene. Løsningen din er altså mer av det som ikke fungerer.

Det må være lov å erkjenne at proprietært fungerer best per i dag og at andre har en stor jobb å gjøre. Det er ikke nødvendigvis smart å kaste ennå mer offentlige penger på bålet for å "forbedre konkurransen".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Som sagt vil jeg gjerne ha sunnere konkurranse i markedet for hurtiglading. Det er absolutt ikke ønskelig med et monopol.

Men stikk nå fingeren i jorda og se litt på dagens situasjon: Teslas proprietære ladenettverk er både Norges og verdens definitivt beste ladenettverk. Høy ladeeffekt, lave priser, svært høy oppetid, svært godt utbygd, markedsledende på enkelhet i bruk og betaling. Du hevder "Det blir bare mer og mer tydelig at ladeinfrastrukturen må reguleres!".

Proprietært er altså det beste ladenettverket per nå og de offentlig regulerte er elendige på alle disse punktene. Løsningen din er altså mer av det som ikke fungerer.

Det må være lov å erkjenne at proprietært fungerer best per i dag og at andre har en stor jobb å gjøre. Det er ikke nødvendigvis smart å kaste ennå mer offentlige penger på bålet for å "forbedre konkurransen".

Valgene vi tar idag bestemmer hva som vil skje innen 5-10 år. Om du mener vi skal sitte å se på denne utviklingen er det du som befinner deg i bakvendtland.

Du må kunne sannsynliggjøre at å lage et felles ladenettverk som alle kan bruke er "mer av det som ikke fungerer". Det at "alt offentlig er dårlig" og "byråkratiet er dritt" er bare floskler. 

Og det er en stråmann når du mener jeg vil kaste offentlige penger på bålet. Jeg vil at myndighetene skal regulere markedet slik at det blir optimalt for alle. Ikke at det offentlige skal styre markedet.

Lenke til kommentar

Alle EL-biler/ladbare hybrider burde kunne bruke alle hurtig-ladere uannsett ladeoperatør. Og alle ladeoperatører burde ha ein prisstruktur der man betaler for kw og minutt slik at alle kunder veit kva di har å forholde seg til. For di som da ikkje har ladekontrakt burde "drop in"-kunder bli belasta ca 50% ekstra for både kw og minutt.

 

At Tesla har fått lov å sette opp hurtigladere som ingen andre EL-biler/ladbare hybrider skal kunne bruke synast feilslått miljømessig og er ein dårlig utnyttelse av areal og ressursar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...