Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver- overvåking og timelønn


Gjest 6c8a7...337

Anbefalte innlegg

Gjest 6c8a7...337

Har startet i ny jobb for få mnd siden. Jeg måtte ha en jobb, da vikariatet jeg hadde hatt over lang tid ble stoppet brått grunnet bedriftens økonomi. Jeg kastet meg over det første og «beste».

problemene på den nye arbeidsplassen er som følger 

1. arbeidsgiver betaler ikke den provisjonen/bonusen ved oppnådd resultat som står i kontrakten

2. arbeidsgiver betaler ikke for legetimer hos spesialist, egenmelding, sykmelding eller sykt barn, og begrunner det med at jeg får timelønn og dermed ikke er pliktig til det

3. arbeidsgiver bestemmer at kontoret skal stenges visse dager her og der, gir 14 dagers varsel og betaler ikke for de dagene det holdes stengt grunnet ferie.

4. Arbeidsgiver gir ikke opplæring, men forventer resultat og går til verbalt angrep på ansatte det ikke tjenes nok penger på.

5. Arbeidsgiver sjekker når det logges på data hver morgen og bår det logges av. Sjekker også aktiviteten på Internett og hvor mye hver arbeidstaker bruker dataen per arbeidsdag. Forlanger at den skal brukes minst 7 timer hver dag. Jeg jobber med en masse papirer som må leses (dokumenter) og er derfor truet med å få sparken om jeg ikke bruker dataen mer hver dag. 

6. Arbeidsgiver ber folk gå på dagen. Kontrakten sier at alle har en mnd oppsigelsestid.

hva har arbeidsgiver rett til i disse punkt, og hva kan jeg ta videre?

Anonymous poster hash: 6c8a7...337

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6c8a7...337
grovetussen skrev (17 minutter siden):

Høres ut som det er på tide å lete etter ny jobb... 

Jeg søker og søker, men jeg trenger å vite om jeg kam være hjemme om jeg eller barna blir syke

Anonymous poster hash: 6c8a7...337

Lenke til kommentar
Gjest 6c8a7...337
Postkassestativ skrev (15 minutter siden):

Beste er å bli oppsagt av arbeidsgiver..

 

grovetussen skrev (6 minutter siden):

Har bedriften tariffavtale? 

 

OPL skrev (5 minutter siden):

Meld til arbeidstilsynet

 

Jeg er klar over alle disse tingene, men jeg vet også at det er noen særregler for dette med timelønn. Jeg vet også at det er rammer for overvåkning av ansatte. Det er disse tingene jeg trenger svar på.

Anonymous poster hash: 6c8a7...337

Lenke til kommentar

Er det særregler for timelønn? Der jeg jobbet før var det timelønn, men også var det betalt helligdager osv, ikke vår feil at 17 mai og påsken er i arbeidsuken.

Å måtte gå på dagen er ikke lov med mindre man får lønn ut oppsigelsestid,arbeidsgiver fritas ikke for sine lønnsplikter. 

Egenmelding og velferdspermisjon er vel nedfelt i arbeidsmiljøloven, som rettigheter som oppnås etter 3 mnd? Kan være jeg tar feil her. 

Høres ut som arbeidstilsynet skulle fått et anonymt tips og tatt en svipptur innom for å sjekke....

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (4 minutter siden):

Egenmelding og velferdspermisjon er vel nedfelt i arbeidsmiljøloven, som rettigheter som oppnås etter 3 mnd? Kan være jeg tar feil her. 

Velferdspermisjon med lønn kommer fra lokale avtaler eller tariffavtale. Rett til permisjoner uten lønn og egenmeldinger finnes i AML.

Lenke til kommentar
Gjest 6c8a7...337
Rasjonelt skrev (13 timer siden):

Oversikt over ulike typer lovfestet permisjonsrett

Jeg vet jeg har krav på betaling ved egen eller barnas sykdom, men arbeidsgiver hevder det er egne regler for timelønn 

Taurean skrev (12 timer siden):

Ta kontakt med advokatvakt.

Det er ikke alle steder som har dette. 
 

Er det ingen som vet svarene på dette med timelønn og overvåkning?

Anonymous poster hash: 6c8a7...337

Lenke til kommentar

Om du har timelønn eller ikkje speler mindre rolle, det som betyr noke er kva tilsetningsavtale du har. Du har blant anna mykje dårlegare rettigheiter dersom du ikkje har fast stilling. Deltidstilsette vil typisk ikkje få gå til lege i arbeidstida ettersom at deltidstilsette har betre muligheit til å planlegge slike ærend til dagar der ein har fri. Etter arbeidsmiljøloven er det berre enkelte ting som du kan kreve permusjon til, som blant anna for å ta sjuke barn til legen eller i samband med fødselspermisjon. 

Slik du beskriver arbeidsforholdet så er det mykje som som skurrer med leiinga, men det er ikkje alt du påpeiker som er brudd på anna enn god personalpolitikk. 

Som alltid vil eg anbefale at du fagorganiserer deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...