Gå til innhold

– Med høyere havnivå blir stormflo og erosjon et større problem. Kommunene trenger mer kompetanse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bygg og infrastruktur nært strandsonene bør definitivt sikres mot havnivåstigninger (og dertil stormflo etc) i tråd med levetiden. Vi må heller ikke se bort i fra faren for mindre tsunamier av ymse opprinnelser og f.eks unngå at kritisk infrastruktur rammes ved å plassere de riktig i terrenget. Flere fjell-ras har utradert bygder før i tida og det er naivt å tro at det ikke skjer igjen. Men infrastrukturen er nok mer sårbar nå enn for hundre år siden.

Lenke til kommentar

Litt ulike forhold i landsdelane.https://www.geoforskning.no/nyheter/grunnforskning/1318-hvor-mye-landheving-gjenstar

Ti meter heving i Oslofjorden

Gjenstående framtidig landheving er differansen mellom isostatisk likevektstilstand og hevingen som har foregått fra LGM til i dag.

Beregningene viser at det sentralt i det tidligere nedisede området (Bottenviken) gjenstår omtrent 40 meter landheving (figur 4).

Enkelte områder på vestlandet kan forvente seg innsynkning på lang sikt, mens både indre Oslofjord og Trondheimsfjorden kan forvente en total heving på mer enn 10 meter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Civilization: Alpha Centauri er det bare å heve land til maksimum høyde, så er man sikker.

Eller bygge glasskuppel over. Men det er vel litt urealistisk og ikke minst risikabelt.

 

En annen ting jeg har tenkt på er å begynne å sende vann ut til universet. Mengden vann på jordkloden er konstant, såvidt jeg vet? Eller blåser solvind litt vann vekk? Magnetfeltet stanser vel ikke 100% solvind?

Ellers så skal vi jo bygge romstasjoner i fremtiden for å leve i verdensrommet. Da må man såvidt jeg har skjønt ha et lag med vann rundt i egen beholder, for å hindre høyhastighetspartikler fra å drepe befolkningen over tid. Her går det jo med en del vann. Vi kan begynne å lagre vann i romstasjoner og samtidig gjøre oss selv en tjeneste.

Enda en ting jeg har tenkt på er å bygge hundrevis, om ikke tusenvis av saltvannrenseanlegg langs kysten og rense maaasse saltvann, sånn at man kunstig holder havnivået nede og samtidig lager masse fint ferskvann man kan vanne skoger med for å forhindre skogbranner som det er så mye av om dagen. Dette kan man gjøre over hele verden, stor ny business. Bygge små vannrør som sprinkler vann langs skog og mark over hele verden. Vi kan bygge oljeledninger over alt, så kan vi bygge vannledninger også.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
5 hours ago, Taurean said:

En annen ting jeg har tenkt på er å begynne å sende vann ut til universet. Mengden vann på jordkloden er konstant, såvidt jeg vet? Eller blåser solvind litt vann vekk? Magnetfeltet stanser vel ikke 100% solvind?

Ellers så skal vi jo bygge romstasjoner i fremtiden for å leve i verdensrommet. Da må man såvidt jeg har skjønt ha et lag med vann rundt i egen beholder, for å hindre høyhastighetspartikler fra å drepe befolkningen over tid. Her går det jo med en del vann. Vi kan begynne å lagre vann i romstasjoner og samtidig gjøre oss selv en tjeneste.

Enda en ting jeg har tenkt på er å bygge hundrevis, om ikke tusenvis av saltvannrenseanlegg langs kysten og rense maaasse saltvann, sånn at man kunstig holder havnivået nede og samtidig lager masse fint ferskvann man kan vanne skoger med for å forhindre skogbranner som det er så mye av om dagen. Dette kan man gjøre over hele verden, stor ny business. Bygge små vannrør som sprinkler vann langs skog og mark over hele verden. Vi kan bygge oljeledninger over alt, så kan vi bygge vannledninger også.

Du er jo skikkelig kreativ du, men det virker sånn at du har lite realitetsorientering når det gjelder dimensjoner. Eller du har glemt en smiley.

Bare til første avsnitt at vannmengden er konstant: i løpet av 24 timer dette det ned en del smårusk fra verdensrommet på jorda - tror tallet var 20 tonn. Veldig mye av dette er is/vann. Så det har blitt litt siden pyramidene ble bygget. Samtidig er 70% av jordens overflate vann, så selv om det IKKE er vann som detter ned så fortrenger det vannet om den detter ned i havet og vannspeilet stiger noen picometer eller sånt av det også. Helt bortsett fra at vi jo også selv kaster smårusk i havet (eller elvene som fører det videre til havet) som har samme effekt.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (47 minutter siden):

Så langt har vel ikke havet steget en mm 

Og dette har du forsket på og målt på hvilken måte?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level_rise

Sitat

Since at least the start of the 20th century, the average global sea level has been rising. Between 1900 and 2016, the sea level rose by 16–21 cm (6.3–8.3 in).[2] More precise data gathered from satellite radar measurements reveal an accelerating rise of 7.5 cm (3.0 in) from 1993 to 2017,[3]:1554 which is a trend of roughly 30 cm (12 in) per century. This acceleration is due mostly to human-caused global warming, which is driving thermal expansion of seawater and the melting of land-based ice sheets and glaciers.[4] Between 1993 and 2018, thermal expansion of the oceans contributed 42% to sea level rise; the melting of temperate glaciers, 21%; Greenland, 15%; and Antarctica, 8%. Climate scientists expect the rate to further accelerate during the 21st century.[5]:62

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...