Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Installasjon frostvakt i bod - "må monteres vertikalt", hvorfor?


Anbefalte innlegg

Hei,

kjøpte meg en slik en for å unngå frost i del-isolert sportsbod. Det ville vært perfekt å montere den horizontalt på en bjelke halvveis opp på veggen da jeg dessverre ikke har noen steder å installere den vertikalt. I bruksanvisningen står det at den må monteres vertikalt. Hva kan årsaken til det være? Jeg forstår man i utgangspunktet skal gjøre som beskrevet. For dere som forstår dere langt bedre på elektrisitet enn meg, hva risikerer jeg her? Den kostet rett over 100kr slik at om den i værste fall tar skade av å monteres vertikalt gjør det ingen ting. Om det for dere er logisk at den kan være brannfarlig dersom montert vertikalt, er saken selvsagt en annen.

 

1. Hvorfor må den monteres vertikalt?
2. Dersom det er brannfarlig å montere den horisontalt, kan dere gi meg en forklaring på dette?

 

På forhånd takk ?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har trolig kjøpt en av laveste mulig kvalitet til den prisen. Den er designet med element og gjennomstrømning til å stå kun vertikalt. Den kan i værste fall (ved feil montering) bidra til for mye varmeutvikling på baksiden, slik at treverk kan brenne. Feil montering vil også påvirke den mekaniske termostaten, slik at den kan svikte. Dvs. svikte slik at ovnen overoppheter seg selv.

Feilmontering kan gi brannfare. Dette kan også påvirke forsikringsoppgjør ved brann.

Kjøp heller en til 300-400 kr som er beregnet for å stå horisontalt. 

Hvis det er Namron, som er et navn en butikk setter på lavkvalitetsvarer, bør man være litt ekstra varsom. Hadde selv noe fra Namron, flaks at huset ikke brant opp, enheten hadde sakte kortsluttet seg selv og småbrent. 

Opplevde også at butikken skulle teste en enhet fra Namron, det sa pang og sikring gikk. Dessverre er det i dag marked for mindre trygge elektriske varer. Nå sporer jeg litt av, men som sagt, kjøp en som kan stå horisontalt.

Clas Ohlson er overalt, der får du en til under kr 300, for horisontal montering. Det er flere andre merker også til horisontal montering.

 

Endret av plankeby
Rettet dyslektiske ord...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endret førstepost, det er jo Namron ?

Takk. Dette var et spontankjøp, var meldt kuldegrader og nettopp kjøpt bilvaskeprodukter som ikke tåler frost :p 

Da kjøper jeg en dyrere variant... 

 

EDIT: Har du/dere forslag til en liten ovn jeg kan ha i boden med frostvakt/termostat? Pris opp til 1000kr. Minst mulig, trenger ikke mye watt. Kanskje denne er ok?

EDIT2: Eller fins det noe varmeisolerende materiale jeg kan legge mellom ovnen jeg allerede har kjøpt og treveggen jeg ønsker montere den på?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...