Gå til innhold

Kan en idiot bruke Linux?


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Hapi70 said:

Hvordan åpner/lagrer dere PDF? Jeg skulle åpne en PDF-fil fra nettet idag, men det gikk ikke. Jeg prøvde å følge noen instruksjoner fra en side der man kunne laste ned et program for det, men fikk en feilmelding inne på den terminalen og ga opp foreløpig.

Vet ikke om jeg skjønner akkurat hva du står fast på. Selv bruker jeg programmet Evince til å lese PDF.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hapi70 skrev (26 minutter siden):

Hvordan åpner/lagrer dere PDF?

Jeg bruker Okular som typisk følger med KDE som jeg kjører som skrivebordsmiljø. Okular er da førstevalget for åpning av .pdf og application/pdf.

Hvis du tenker på lagre som det å lagre en kopi av PDF fila så gjør jeg det enten "direkte" fra Firefox eller i Okular. Hvis du derimot tenker på lagre som å lage en PDF ut av noe eller lagre endringer i et PDF dokument, så har jeg vel brukt LibreOffice de få gangene jeg har hatt behov for å lagre noe som PDF. Redigere PDF kan jeg ikke huske om jeg har gjort.

Endret av HawP
Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (7 timer siden):

Hvordan åpner/lagrer dere PDF? Jeg skulle åpne en PDF-fil fra nettet idag, men det gikk ikke. Jeg prøvde å følge noen instruksjoner fra en side der man kunne laste ned et program for det, men fikk en feilmelding inne på den terminalen og ga opp foreløpig.

Dette virker ut-av-boksen hos meg, så pdf-leser bør følge med installasjonen. Så skal programmer som fil-utforsker (som også følger med installasjonen) gjenkjenne og åpne uten videre. Nettlesere er mer trøblete hvis du bruker en annen nettleser enn den distribusjonen din har som forvalgt, rett og slett fordi de ikke har giddet integrere den godt. Personlig foretrekker jeg at pdf åpnes i min favoritt pdf-leser. Jeg bruker KDE og Firefox og foretrekker Okular. Denne er standard i KDE, men jeg må inn i Firefox for å fortelle Firefox at det er denne jeg vil bruke, det er knot. Hvis du som meg foretrekker en fullblods pdf viewer fremfor det du får innebygget i nettleserne, så kan du installere Evince og Okular til ditt oppsett og teste begge. Går du inn i systeminnstillinger finner du sikkert en plass hvor du kan velge standard pdf leser. Hvis du forteller hvilken nettleser du foretrekker, kan vi sikkert hjelpe til å sette opp den også.

Mange programmer på linux kan lage pdf ut-av-boksen. Libreoffice kan gjøre dette med eksportknappen du fant. Hvis du liker google-docs kan du også gjøre det der. Merko ser ut til å foretrekke latex på windows, latex er mye bedre støttet på linux, den beste editoren er Kile. Jeg vil sterkt fraråde deg å bruke latex med mindre du har behov for å lage vitenskapelige arbeider med trykk-kvalitet. Men, ja, også latex dokumenter kan konverteres direkte til pdf på linux. Effent hvis du ønsker å autogenere pdf-er fra et batch-program.

Merko. skrev (40 minutter siden):

Kan man ikke åpne PDF i Chrome i Linux da..? :)

Ja, men den innebygde pdf-leseren i Chrome er proprietær, så da er du tvunget til å laste ned Chrome fra Google, og mister mye av det geniale med pakkesystem, hvor alt hentes og oppdateres en plass (som i Google play og Appstore, begge bare kopierte det linux hadd mange år før). Dette er typisk for windows-brukere, de forsøker å gjøre det samme på linux, springer rundt på nettet og laster ned alt mulig. Du kan også få samme pluing på Chromium (åpne delen av Chrome som enkelt installeres fra din distribusjons pakker, og så sikkerhets- og versjonsoppdateres sammen med alt annet), men da må du laste ned Chrome og manuelt kopiere plugins fra Chrome mappa til tilsvarende plugins mappe på Chromium. Knot, men det kan du takke Google for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del skrev (10 timer siden):

Kanskje du skal gå tilbake til tråden og se hva som faktisk står. Ingen her som har sagt at trådstarter skal lage sin egen ruter, du spurte *meg* om hva *jeg* gjorde med linux på fritiden. Er du her for å hjelpe, eller bare lage kvalme?

Jeg har vel bare tatt del i en diskusjon på en relativt saklig og hyggelig måte (kanskje med unntak av det siste stikket mitt), hvis det faller inn under din definisjon av å lage kvalm så ville jeg hold meg unna en nettside der diskusjon bokstavelig talt er navnet. Jeg forstår heller ikke hvorfor du prøver å få det til å virke som om jeg har påstått at du eller noe andre har sagt at trådstarter skal late sin egen ruter. La meg si det en gang til: Hvis man ikke har spesielle behov, hvis man kun ønsker å surfe, se på TV, behandle enkle dokumenter, og redigere bilder så er Windows et mye bedre og enklere alternativ. Samtidig er det mange bruksområder der linux er mye bedre enn Windows, men det betyr ikke at vi som har disse behovene burde anbefale linux til alle. Man må forsøke å se behovet til brukeren, ikke en selv.

G skrev (8 timer siden):

Jeg er faktisk litt enig med deg i det du utdyper der.

Håper du kan se min minneressurs-frustrasjon på Windows også da?

 

De fleste linux distroer er vel bedre på bruk av resurser ja, men er det virkelig noe som er viktig for den bruken som ble beskrevet her i tråden? Er det viktig for den gjennomsnittlige bruker?

Hapi70 skrev (8 timer siden):

Jeg er delvis enig med deg i forhold til overskriften, det er ikke det letteste, men det er ikke helt håpløst heller. Da jeg googlet Linux tidligere så virket det nærmest umulig for en vanlig bruker å ha det, men det ser ut nå som det blir mer og mer brukervennlig, det er ikke bare her på forumet de sier det.
Jeg håper det kan vokse mer og er veldig glad for å bidra til det, jeg kommer til å forstue hjernen noen ganger men bedre det enn å ha Bill Gates tittende over skuldra.

Jeg mener absolutt at det er fult mulig for deg å bruke Debian/Fedora/Ubuntu/Mint/osv. Hvis du har lyst til å lære det og du har et motiv som skepsis mot Microsoft så er det ingen grunn til å ikke gjøre det. Det er ikke veldig vanskelig og man kan klare seg lenge uten å møte på et eneste problem. Brukeruvennligheten er relativt høy nå om dagen og man har mange flere muligheter enn man har på Windows. Samtidig kan man møte på en del problemer og linux forkjemperne burde være litt mer ærlig om det. Jeg hadde nok brukt Ubuntu  eller Fedora på fritiden hvis det ikke hadde vært for at det er så irriterende å få spill til å fungere like godt som på Windows. Det burde i teorien gå greit, men det blir alltid noe tull. 

Når det kommer til PDF så anbefaler jeg okular. Jeg ser heller ingen grunn til å ikke laste ned en .deb fil fra google.com/chrome/. Da kan du installere den med software center og alt går automatisk. Helt uten problemer.

Lenke til kommentar
Del skrev (1 time siden):

Ja, men den innebygde pdf-leseren i Chrome er proprietær, så da er du tvunget til å laste ned Chrome fra Google, og mister mye av det geniale med pakkesystem

Aha, så da kan man ikke bruke disse pakkesysteme på de helt grunnleggende tingene likevel nei.. :) 

Nei det er vel den eneste ulempen jeg kan se for meg med slike pakkesystemer. Man tror man får servert oppdatert progrmavare, så viser det seg at det er gamle oppdateringer man blir gitt, på grunn av at utvikler av softwaren ikke vil bruke den løsningen lenger.

 

Lenke til kommentar
Flin skrev (7 timer siden):

skal late sin egen ruter. La meg si det en gang til: Hvis man ikke har spesielle behov, hvis man kun ønsker å surfe, se på TV, behandle enkle dokumenter, og redigere bilder så er Windows et mye bedre og enklere alternativ.

La meg si det en gang til. Du tar feil. Linux i form av Chromebooks er et *mye* bedre alternativ for dette behovet. Så kan jo du si at, næmmen det er jo ikke linux, og så kan jeg si, jo det er linux det også, men i en form hvor mye av friheten som skaper problemer er fjernet. Mange kommuner i Norge har oppdaget dette, men dessverre er det fortsatt mange kommuner som brenner av store beløp på Microsoft ræl.

Flin skrev (7 timer siden):

Samtidig kan man møte på en del problemer og linux forkjemperne burde være litt mer ærlig om det.

Ingen som har skjøvet noe under en stol her såvidt jeg vet. Er det noen hypotetiske mennesker på internett du sikter til? Hvis det er noen i tråden, så setter jeg pris på at du er konkret og siterer hva du mener er uærlig.

Flin skrev (7 timer siden):

Jeg hadde nok brukt Ubuntu  eller Fedora på fritiden hvis det ikke hadde vært for at det er så irriterende å få spill til å fungere like godt som på Windows. Det burde i teorien gå greit, men det blir alltid noe tull.

Dessverre har Microsoft misbrukt sin markedsposisjon på desktop til å stikke kjepper i hjulene for spillutviklere som vil støtte flere plattformer. Valve har forsøkt å gjøre noe med dette, men det er en tung prosess. Hvis du gamer mye, og ikke er spesielt teknisk interessert, hold deg til windows eller kjøp en konsoll. Hvis du derimot ønsker å være en del av løsningen, så"finnes det en god del linux-spill på steam nå, og jeg kjøper stort sett alle. I tillegg har Proton begynt å bli bra, så selv windows-spill som ikke gis ut på linux funker i stadig større grad:

https://www.protondb.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko. skrev (7 timer siden):

Aha, så da kan man ikke bruke disse pakkesysteme på de helt grunnleggende tingene likevel nei.. :) 

Nei det er vel den eneste ulempen jeg kan se for meg med slike pakkesystemer. Man tror man får servert oppdatert progrmavare, så viser det seg at det er gamle oppdateringer man blir gitt, på grunn av at utvikler av softwaren ikke vil bruke den løsningen lenger.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener her? Sikter du til at Chrome ikke er et program som tillater fri distribusjon, og at du dermed må hente det fra en google-server? Du ser av en eller annen merkelig grunn ut til å finne dette fornøyelig, hvorfor det? For utvalgte linux-distribusjoner legger Google ut pakker slik at du kan få det inn i pakkesystemet, les om det her:

https://www.google.com/linuxrepositories/

jeg har hatt varierende erfaringer med disse, så jeg foretrekker Chromium fremfor Chrome, og har aldri savnet noe fra Chrome. Når det er sagt, foretrekker jeg Firefox fremfor begge de, så det er stort sett den jeg bruker. Unntatt på Android, hvor jeg stort sett foretrekker Opera. Men dette har jeg jo sagt allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko. skrev (10 timer siden):

Aha, så da kan man ikke bruke disse pakkesysteme på de helt grunnleggende tingene likevel nei.. :) 

Nei det er vel den eneste ulempen jeg kan se for meg med slike pakkesystemer. Man tror man får servert oppdatert progrmavare, så viser det seg at det er gamle oppdateringer man blir gitt, på grunn av at utvikler av softwaren ikke vil bruke den løsningen lenger.

 

En problemstilling som sjelden dukker opp, heldigvis.

https://www.ubuntuupdates.org/ppa/google_chrome

Litt usikker på om det egentlig er en ulempe med pakkeystemet heller, dersom du må installere et par programmer på samme kølete måte som i Windows, og ellers får det du trenger fra pakkebrønner, så er du fortsatt milevis foran kaoset det ville vært uten pakkesystem i det heletatt. Men, ingenting er perfekt, det er en ulempe pakkesystemene deler med det meste annet her i verden.

Edit: Chocolatey (https://chocolatey.org/) er en fin pakkehåndterer for Windows. Men den kommer også til kort når programvaren man er ute etter ikke er tilgjengelig i pakkeformatet, Windows har ingen magisk løsning der. Men i likhet med homebrew så har man muligheten til å gjøre noe med det selv, og lage sine egne pakkedefinisjoner og dele disse med andre. For Homebrew på Mac fins det pakker for omtrent alt, ser at Chocolatey ikke har like mye. Det kommer seg nok, men for min del blir jo spørsmålet som vanlig, hvorfor vente på Windows...

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Flin skrev (10 timer siden):

La meg si det en gang til: Hvis man ikke har spesielle behov, hvis man kun ønsker å surfe, se på TV, behandle enkle dokumenter, og redigere bilder så er Windows et mye bedre og enklere alternativ. Samtidig er det mange bruksområder der linux er mye bedre enn Windows, men det betyr ikke at vi som har disse behovene burde anbefale linux til alle. Man må forsøke å se behovet til brukeren, ikke en selv.

 

Der hvor man alt har en pc med windows, noe de fleste pc'er leveres med, så er det jo alltid enklere å fortsette å bruke Windows. Det er selvfølgelig også enklest å bruke Windows hvis det er det man kan fra før av. Men hvis dette er premissene man legger til grunn blir spørsmålet ganske meningsløst, det vil da alltid være enklest å bruke Windows.

Til gaming er også Windows bedre egnet, men ellers er det nok ikke slik som du hevder, til de enkle oppgavene som nevnes, surf osv., er det ikke noe enklere med Windows enn Linux. Jeg har lyst til å snu på flisa og si at Windowsforkjemperne burde være litt mer ærlige og si at det som først og fremst er smooth på Windows er gaming. Som altså ikke er et av de aktuelle bruksområdene vi snakker om her. Og så har du Microsoft Office, seff., som det jo absolutt fins gode alternativer til på Linux, men som tross alt har litt funksjoner som mange tar for gitt, grei tilkobling til Exchange inklusive kalender osv. 

Linux' angivelig bedre ressursutnyttelse vs. Windows vil, hvis det er merkbart, først og fremst gjøre seg gjeldende på dårlig/gammel hardware. På relativt oppdatert hardware og til det bruksområdet som er nevnt, vil det spille liten rolle.

For min del handler det hele om å ha en problemfri hverdag, og der har alltid Windows kommet til kort, med virus, drivere som må lastes ned ifra 3-part, lisensmøkk, crapware og så videre. Isteden bruker jeg Linux og Mac, sistnevnte marginalt mer smooth og har et par applikasjoner tilgjengelig som jeg ikke finner helt erstatning for på linux, men de er ikke innenfor de bruksområdene vi snakker om her.

 

Lenke til kommentar
Merko. skrev (På 20.1.2020 den 22.14):

Nei nok som mange her er inne på at Linux fungerer bra til spesifikke, eller enkle oppgaver, men om man gjør mye forskjellig så er Windows ofte et bedre alternativ, men igjen det kommer jo helt an på hva man driver med. :) 

Tja, skulle gjerne sett Lightroom og Aurora på Linux så kunne jeg droppet MacOS. Hvis man skal drive med Microsoft Office og ikke bare generell tekstbehandling og regneark blir det litt vanskeligere all den tid MS Office ikke kjører på Linux. Så ja, det kommer an på hva man skal.

Men å påstå at Windows er bedre hvis man skal drive med mye forskjellig, blir helt feil. Veldig, veldig feil. Får ikke blitt mer feil faktisk. Linux er det OS'et som brukes i flest ulike sammenligninger, hands down, nothing else comes close. Alt fra IBM stormaskiner, superdatamaskiner og clustere, varmtvannsberedere, Raspberry Pi, mobiltelefoner, bredbåndsrutere, smart-tv'er og whatnot kjører på Linux. Så hvis du f.eks. skal drive med "absolutt alt i hele verden", minus MS Office og gaming, på en gang, så er nok Linux det eneste alternativet, er jeg redd ... (Skal dog styre meg litt og antyde at det ikke nødvendigvis er enkelt å holde på med så mye forskjellig på en gang, selv ikke på Linux :0)

Og så må vi til slutt ikke glemme den tredje tingen Windows er blitt ganske flink til de siste åra; Nemlig å være Linux. Linux Subsystem for Windows funker brillefint til ganske mye, litt knøl med X11 har jeg hørt, men det løses nok etterhvert det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, quantum said:

 

Til gaming er også Windows bedre egnet, men ellers er det nok ikke slik som du hevder, til de enkle oppgavene som nevnes, surf osv., er det ikke noe enklere med Windows enn Linux.

 

 Er nok ikke bare gaming det gjelder.

Har hatt min periode med Linux , og likte det godt , men valgte å gå tilbake til Windows.  Flere årsaker til det , men likte ikke dualbooting. Videoredigering på Linux for noen år siden var håpløse greier. Forhørte meg på diverse forum , de fleste utenlanske , og ble aldri klokere.Har skjedd mye her i løpet av de siste årene , med Resolve - Kden Live -Shotcut , men i mitt tilfelle ble det for seint.

 

Hovedårsaken til at jeg forlot Linux er uten tvil fotoredigering. De har programmer som Gimp , darktable og Raw Therapee , alle med store svakheter ( iallefall for meg) som gjør det helt utelukket.  Jeg vil se den personen som driver seriøst med slikt ( iallefall som nærmer seg videregående /proff nivå  - Jeg er selv bare amatør /litt videregående) ), som er på Linux. Her er det utvilsomt Mac + Windows som gjelder.......

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, quantum said:

Der hvor man alt har en pc med windows, noe de fleste pc'er leveres med, så er det jo alltid enklere å fortsette å bruke Windows.

Når jeg leste denne setningen tenkte jeg at jeg ville dele dagens erfaring hos meg.

Jeg og min 16 år gamle datter var på senteret, jeg var i det gode hjørnet og tilbydde at den "nå knuste" iPhonen som hun hadde fått av bestefar for 2 år siden kunne byttes ut med en Samsung S10 plus, jada 9.500,- koster den. Jeg betaler sa jeg med et stort glis og ventet på å få et smilefjes tilbake (jeg kjøper ikke Apple produkter).

Jenta svarte nei. Gi meg et nytt deksel heller!

Sykt!, betyr merkevare og vaner så mye!?!

 

Sorry for avsporing, men jeg er litt rystet. 16 åringer er ikke kjent for å være særlig modne i sine avgjørelser men.... denne tar kaka syns jeg.

Lenke til kommentar
Clear skrev (1 time siden):

  Jeg vil se den personen som driver seriøst med slikt ( iallefall som nærmer seg videregående /proff nivå  - Jeg er selv bare amatør /litt videregående) ), som er på Linux. Her er det utvilsomt Mac + Windows som gjelder.......

 

Kan det ha vært derfor jeg skrev "Tja, skulle gjerne sett Lightroom og Aurora på Linux så kunne jeg droppet MacOS"? Mja, tror det.

Ellers er jo virtualisering et mye mer behagelig alternativ til dualboot, selv om det kanskje ikke er ønskelig når man skal drive med tung videoredigering. For meg er det ikke sånn at jeg på død og liv må bruke Linux, viktigere å slippe å bruke Windows. Fikk inntrykk av at TS er litt i samme båt/bås... 

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Stratleray skrev (15 minutter siden):

Når jeg leste denne setningen tenkte jeg at jeg ville dele dagens erfaring hos meg.

Jeg og min 16 år gamle datter var på senteret, jeg var i det gode hjørnet og tilbydde at den "nå knuste" iPhonen som hun hadde fått av bestefar for 2 år siden kunne byttes ut med en Samsung S10 plus, jada 9.500,- koster den. Jeg betaler sa jeg med et stort glis og ventet på å få et smilefjes tilbake (jeg kjøper ikke Apple produkter).

Jenta svarte nei. Gi meg et nytt deksel heller!

Sykt!, betyr merkevare og vaner så mye!?!

 

Sorry for avsporing, men jeg er litt rystet. 16 åringer er ikke kjent for å være særlig modne i sine avgjørelser men.... denne tar kaka syns jeg.

Fisk.

Lenke til kommentar
Clear skrev (29 minutter siden):

 Hovedårsaken til at jeg forlot Linux er uten tvil fotoredigering. De har programmer som Gimp , darktable og Raw Therapee , alle med store svakheter

Der er jeg enig. Skulle jeg ha fått interessen for foto igjen så ville jeg ha kjøpt en Mac og Adobe PS + LR abonnement slik jeg hadde i 2012-2013. Har prøvd Darktable etc. Det er bare for dårlig. Gimp er helt greit til enkle ting. PS er milevis forran og tusen ganger enklere IMO. 

Jeg har hørt at FOSS videoredigeringsprogrammer er ganske bra og man kan gjøre svært avanserte ting, men jeg har aldri vært interessert i video. "Redigerte" noe enkelt forrige uke, satt sammen flere klipp og bilde til en liten video og eksporterte. Brukte Openshot. 

Gaming. Har kjøpt spill på Steam, men aldri spilt. Har litt interesse men aldri tid. 

Det var en som nevnte Chromebook. Vil så gjerne kjøpe en og prøve, men jeg klarer ikke å punge ut flere tusen for enda en maskin når jeg kan bruke det jeg bruker någenlunde bra og kommer rundt begrensninger på en tilfredstillende måte.

 

Dere kan gå fram og tilbake på hva som er best, men hva som er best er opp til hver enkelt bruker. Jeg liker ikke Windows og jeg liker Ubuntu MATE meget godt, så da prøver jeg å komme meg rundt begrensningene som FOSS har og går videre. 

 

Min anbefalning: PRØV.

Jeg kjøpte Red Hat Bible i 2000/01'ish. Prøvde Mandrake. Jeg skjønte ikke bæra og gikk tilbake til Windows 2000.

Prøvde på nytt i 2006, Ubuntu. Ble ikke noe fan, skjønte ikke mye da heller og gikk tilbake til XP. 

Byttet til Mac i 2008/09. Tilbake til Windows i 2013/14

Kjøpte et par Raspberry Pi i 2015. Startet med Raspbian. Prøvde så Linux Mint, Peppermint OS og endte opp med Ubuntu MATE etter en måned eller to med testing av diverse og har hatt det siden.

Har prøvd Elementary OS, Pop-OS, Ubuntu, Manjaro, Peppermint OS, Linux Mint og mange flere distroer i 2019, men går alltid tilbake Ubuntu MATE(UM). Jeg nevnte at grunnen for at jeg endte opp med UM var latskap. Det som skjedde var at UM var den første distroen der jeg fikk brukt begge skjermkortene, Nvidia og Intel i en gamer laptop. Jeg brukte samme OSet i 3 år på maskinene pga mye å gjøre ellers i livet så jeg hadde ikke tid til å drive med data og hobbyer etc. Første unge, mye jobb, kjøpe hus, pusse opp gammel leilighet, pusse opp hus, selge leilighet osv...På den tiden brukte jeg PCen med UM til vanlige ting som e-post, lese på nettet, Youtube, nettbank osv. Da jeg endelig fikk til å gjøre mer hadde mye skjedd. LAS hadde blitt kansellert. Jeg begynte å høre på Linux Unplugged og andre podcaster. Jeg fikk med meg at det var to briter som ofte snakket i den podcasten, de ble kalt Wimpy og Popey. Husker ikke hvor eller hva jeg spurte om men jeg hadde et spørsmål på et forum eller under en YT video og denne Wimpy svarte meg. Jeg syntes det var litt kult at han duden som av og til var på den podcasten jeg hørte på svarte på det jeg lurte på så jeg gogglet litt. Det var da jeg oppdaget at det var han som var hovedutvikleren for Ubuntu MATE. Googlet litt mer og kom over dette intervjuet av Brian Lunduke: https://www.networkworld.com/article/3062563/meet-the-man-behind-ubunto-mate.html Etterhvert skjønte jeg litt mer hva FOSS var og skjønte at mestparten av software der ute er laget av flinke dedikerte mennesker som gjør dette på fritiden sin og forventer ingenting tilbake. Jeg er stor "fan" av FOSS. Spesielt UM og folk som Martin Wimpress, Alan Pope og Scott Lahteine(Marlin FW) + alle som lager FOSS.

Det var min lille Linux historie. 

Btw; Det er 9 år mellom meg og Linus Torvalds. Vi startet med samme maskin, Commodore Vic-20 og basic. Jeg er utrolig dum når det kommer til programmering etc. og heldigvis var ikke han det. 

"The year of the Linux desktop", en frase det spøkes med. For meg var det 2015 ?

Lenke til kommentar
Clear skrev (1 time siden):

 Er nok ikke bare gaming det gjelder.

Har hatt min periode med Linux , og likte det godt , men valgte å gå tilbake til Windows.  Flere årsaker til det , men likte ikke dualbooting. Videoredigering på Linux for noen år siden var håpløse greier. Forhørte meg på diverse forum , de fleste utenlanske , og ble aldri klokere.Har skjedd mye her i løpet av de siste årene , med Resolve - Kden Live -Shotcut , men i mitt tilfelle ble det for seint.

Hovedårsaken til at jeg forlot Linux er uten tvil fotoredigering. De har programmer som Gimp , darktable og Raw Therapee , alle med store svakheter ( iallefall for meg) som gjør det helt utelukket.  Jeg vil se den personen som driver seriøst med slikt ( iallefall som nærmer seg videregående /proff nivå  - Jeg er selv bare amatør /litt videregående) ), som er på Linux. Her er det utvilsomt Mac + Windows som gjelder.......

Høres ikke ut som du noen gang gikk over til linux. Dual-booting er å dyppe tåa i vannet. Kom tilbake den dagen du har klart deg med bare linux et par år, så kan du uttale deg med mer autoritet.

Hvis du skal ha noe bedre enn Kdenlive på windows eller mac må du bla opp big bucks, ,men ja, det var litt mye bugs der for noen år siden. At du foretrekker photoshop er naturligvis ditt valg, for mitt enkle behov har digikam vært et bedre valg. Kort sagt, hvis du mener linux er for dårlig på disse områdene, så må du ut med flere tusen i lisenser hvert år, på hver av disse to, og da er det vel bare adobe sin produkter som gjelder for begge.

 @DiskusDød Var jeg som nevnte Chromebooks. Fullt mulig å prøve det uten å kjøpe ny maskin, men du klarer deg jo med en full desktop, så jeg ser ikke poenget. Hvis du er nysgjerrig er dette et godt startpunkt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chromium_OS

Endret av Del
Lenke til kommentar
37 minutes ago, quantum said:

Kan det ha vært derfor jeg skrev "Tja, skulle gjerne sett Lightroom og Aurora på Linux så kunne jeg droppet MacOS"? Mja, tror det.

Jeg har faktisk begge to installert , og får nærmest mareritt hvis jeg skulle klart med uten de. Aurora 2019 med den nye Quantum HDR engine imponerer stort . ikke bare til hdr , men også til RAW editing...

Tipper på at mye av årsaken til at slike perler som f.eks Aurora aldri kom/kommer til Linux er Adobe. Hadde de gitt ut sine programmer til alle plattformer , ville garantert ( tror jeg da) de andre selskapene kommet etter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...