Gå til innhold

Kickboxing eller karate?


HeiNorsk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

 

HeiNorsk skrev (På 15.1.2020 den 17.53):

Hei jeg skal starte på kampsport men er litt usikker om jeg skal starte på karate eller kickboxing kan noen av dere hjelpe meg? Blir glad for alle svar?

Personlig vil jeg anbefale Kickboxing ut av de to. Morsom sport og det er veldig lett å pivotere til andre kampsporter etter det (Muay Thai, MMA, Boxing o.l) hvis man skulle føle for det. Karate, Taekwando, Wushu og slikt kan beskrives mer som kampkunst enn kampsport, hvis det gir mening. 

Taurean skrev (På 15.1.2020 den 18.13):

Boksing og fribryting og\eller judo. Mye mer nyttig.

Nyttig i forhold til hva? Du aner ikke hva trådstarter ønsker. Litt rart å skyte ned begge forslagene når han/hun spør om A eller B.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Nyttig i forhold til hva? Du aner ikke hva trådstarter ønsker. Litt rart å skyte ned begge forslagene når han/hun spør om A eller B.

"Glad for alle svar", skrev han. Når man er i en utforskingsfase, mener jeg det er bare morsomt å få flere alternativer enn man foreløpig tenker på.

Med nyttig mener jeg i forhold til å avvæpne og låse fast motstanderen uten å risikere å skade mer enn nødvendig. Noe som er mer i tråd med selvforsvar.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (20 minutter siden):

"Glad for alle svar", skrev han. Når man er i en utforskingsfase, mener jeg det er bare morsomt å få flere alternativer enn man foreløpig tenker på.

Med nyttig mener jeg i forhold til å avvæpne og låse fast motstanderen uten å risikere å skade mer enn nødvendig. Noe som er mer i tråd med selvforsvar.

1. Det er ikke sikkert selvforsvar er relevant her 

2. Hvordan er boksing bedre enn kickboksing da? I virkeligheten bruker man føtter også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1) Skal vi oppmuntre noen til å bli en bølle? ^^

2) Jeg vet ikke, men jeg tenker at med raske nok reaksjoner, så vil man alltid klare å nærme seg og få inn slag hos en motstander som sparker, og dermed skape ubalanse, kanskje få tak i det andre beinet. Det tar lenger tid å bruke bein enn armer. Dog jeg vet det er ca 7 ganger mer kraft i beina enn armene. Men i en overlevelsessituasjon er det ikke sikkert man rekker å tenke balanse, mobilisering og posisjon. Best å bare græbbe tak i det man får tak i og vri rundt for å låse ned og stanse kampen fortest mulig, uten å skade unødvendig.

Men det er vel klart, hva man trener på blir man instinktivt god i. Og i overlevelseskamp er det vel 90% instinkter som gjelder.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (41 minutter siden):

1) Skal vi oppmuntre noen til å bli en bølle? ^^

2) Jeg vet ikke, men jeg tenker at med raske nok reaksjoner, så vil man alltid klare å nærme seg og få inn slag hos en motstander som sparker, og dermed skape ubalanse, kanskje få tak i det andre beinet. Det tar lenger tid å bruke bein enn armer. Dog jeg vet det er ca 7 ganger mer kraft i beina enn armene. Men i en overlevelsessituasjon er det ikke sikkert man rekker å tenke balanse, mobilisering og posisjon. Best å bare græbbe tak i det man får tak i og vri rundt for å låse ned og stanse kampen fortest mulig, uten å skade unødvendig.

Men det er vel klart, hva man trener på blir man instinktivt god i. Og i overlevelseskamp er det vel 90% instinkter som gjelder.

Boksing og bryting er kanskje det værste man kan trene for selvforsvar. Når man er vant til boksehansker får man et feilaktig bilde av hvor raske og hvor umulige det er å stanse barknokeslag uten hansker. Bryting får man ingen slagforståelse av og er dermed helt uaktuelt som selvforsvargren det også. 

Lenke til kommentar
Hardrocktarzan skrev (8 minutter siden):

Boksing og bryting er kanskje det værste man kan trene for selvforsvar. Når man er vant til boksehansker får man et feilaktig bilde av hvor raske og hvor umulige det er å stanse barknokeslag uten hansker. Bryting får man ingen slagforståelse av og er dermed helt uaktuelt som selvforsvargren det også. 

Hvis det er så effektivt med slag, hvorfor da ikke trene boksing? Men jeg tenker mer på forsvarsdelen, hvor viktig det er å skjerme ansiktet (holde guarden oppe) hvis man skal bevege seg inn for et grep eller takling, eller rett og slett bevege seg bakover for å prøve å komme seg unna og roe ned gemyttene, kjøpe tid.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 minutt siden):

Hvis det er så effektivt med slag, hvorfor da ikke trene boksing? Men jeg tenker mer på forsvarsdelen, hvor viktig det er å skjerme ansiktet (holde guarden oppe) hvis man skal bevege seg inn for et grep eller takling, eller rett og slett bevege seg bakover for å prøve å komme seg unna og roe ned gemyttene, kjøpe tid.

Fordi i boksing bruker man hansker noe som gjør at slagene er tregere og mye lettere å stoppe. Har du prøvd å blokkere et barknokeslag noen gang? De sklir rett igjennom guarden, den er falsk trygghet. Selv om du blokkerer motstanderens knoke perfekt med underarmen din har du ikke nok vekt i armen til å stanse slaget, det dytter seg igjennom.

Lenke til kommentar

Folk pleier ikke å bokse i slagsmål på byen, de slenger hverandre i bakken, og begynner å slå eller sparke. Politi og vektere må stort sett rive folk fra hverandre. Sånn sett kan det sikkert være lurt å vurdere noe med et sentral element av bakkekamp, og gjerne fullkontakt. Krav maga, jujutsu og judo er sikkert kjekt sånn sett.

Jeg trente judo og aikido en periode, og hver gang vi hadde et fellesstevne med utøvere fra andre grener, var det nesten litt komisk hvor redde folk som drev med boksing, kickboxing, taekwondo og karate var for motstandere som kom for nære, for ikke å bli slengt i matta.

Men spør trådstarter om selvforsvar? Kampsport er mer enn slagsmål. Å snakke om nytteverdi her kan for bli like merkelig som å svare på "skihopp eller slalom?" med "langrenn, mye mer nyttig".

Lenke til kommentar

Synes du skal stille på noen demotreninger. De aller fleste klubbene har en oppvisning med info, et par uker med gratis trening hvor du får prøvd en lett start. Merk at en del kampsporter er svært ulik i starten og etter noen års trening. F.eks starter kickboxing ganske raskt med lett kamptrening for å gi en følelse og litt erfaring. Karate har nok lenger fokus på å trene teknikkene grundig først, og starter gjerne kamptrening noe senere.

Nå har jeg trent karate i ca 30 år selv og har vært med på utviklingen av den typiske karaten fra 80-tallet og til mma-tilnærmingen man gjerne finner i dag. For min del ble innblandingen av mma redningen, det som ga meg følelsen av å kombinere klassisk kampkunst med noe mer selvforsvarrettet. I tillegg gir den mer brytebaserte treningen god utfylling mot karate. Er man vant til slag- og sparktrening, er det helt ekstremt hardt å starte med kamp som ikke stopper når man går i gulvet/bakken. Og jeg elsket det, kombinasjonen.

Men det er forskjeller på klubber, karate kan være veldig tradisjonell (altså mye mer trening enn bare kamp). Jeg ville nok rådet deg i dag til starte med mma, kickboxing og karate. Kjenne på likhetene og forskjellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hardrocktarzan skrev (1 minutt siden):

Fordi i boksing bruker man hansker noe som gjør at slagene er tregere og mye lettere å stoppe. Har du prøvd å blokkere et barknokeslag noen gang? De sklir rett igjennom guarden, den er falsk trygghet. Selv om du blokkerer motstanderens knoke perfekt med underarmen din har du ikke nok vekt i armen til å stanse slaget, det dytter seg igjennom.

Har man armene helt inntil ansiktet, så treffer den armen i stedet for ansiktet. Og da er man klar for å bruke grep. Trenger ikke blokkere mange slagene før man ser en åpning til å ta imot armen, hvis man har trening. Og å tåle et par slag er uungåelig hvis man skal bruke grep og det er overlevelsessituasjon.

Stikker man albuene litt frem eller instinktivt prøver å sikte dem mot slagene, kan du være heldig og motstanderen treffer dem, da knekker knokene eller fingrene hvis de slår hardt nok ^^

Så på en kickboksingkamp på tv en gang, han ene drev og parérte med knærne da motstanderen drev og sparket drithartd mot låret hele tiden. Plutselig traff motstanderen kneet, det tok ca 0.2 sekunder, og han kastet seg bakover og fikk dritvondt, jeg tror det ble technical knock-out ^^ Det var latterlig morsomt å se på.

Lenke til kommentar

I virkeligheten er det i stor grad random luck som bestemmer om et slag slår deg ut eller ikke. Bryting, derimot, ser jeg for meg at er pes uansett. Jeg ser for meg at hvis du ikke slår ham ut på første slaget så er du mer eller mindre fucked :p

men for å spore toget på igjen; TS- det kommer vel an på hva du synes er gøy/tøft. Jeg regner med at det er for gøy og trening du skal gjøre dette. Hvis det er effektivitet så er det vel kniv/skyting eller selvmordsvester som er i vinden

Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 minutter siden):

Har man armene helt inntil ansiktet, så treffer den armen i stedet for ansiktet. Og da er man klar for å bruke grep. Trenger ikke blokkere mange slagene før man ser en åpning til å ta imot armen, hvis man har trening. Og å tåle et par slag er uungåelig hvis man skal bruke grep og det er overlevelsessituasjon.

Stikker man albuene litt frem eller instinktivt prøver å sikte dem mot slagene, kan du være heldig og motstanderen treffer dem, da knekker knokene eller fingrene hvis de slår hardt nok ^^

Så på en kickboksingkamp på tv en gang, han ene drev og parérte med knærne da motstanderen drev og sparket drithartd mot låret hele tiden. Plutselig traff motstanderen kneet, det tok ca 0.2 sekunder, og han kastet seg bakover og fikk dritvondt, jeg tror det ble technical knock-out ^^ Det var latterlig morsomt å se på.

Har man armene helt inntil ansiktet står man bare rart og blir man slått så blir man fortsatt rystet. Man kan like godt ha en lav guard med ubeskyttet hode og så har man bedre mulighet til å fange spark og stanse taklinger. 

Lenke til kommentar
Hardrocktarzan skrev (4 minutter siden):

Har man armene helt inntil ansiktet står man bare rart og blir man slått så blir man fortsatt rystet. Man kan like godt ha en lav guard med ubeskyttet hode og så har man bedre mulighet til å fange spark og stanse taklinger. 

"Rart" kan sette motstanderen ut av spill ^^ Og man skal ikke bare "stå der", man skal inn og få tak i noe å vri rundt, eller takle, for å stanse kampen.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (38 minutter siden):

Ikke frekt ment, men er det ikke greit å prøve å ikke komme med veldig klare/sterke meninger om emner du ikke har kunnskap på? Du er i alle slags mulige tråder og gir råd. Jeg forstår at det er godt ment, men det virker litt mot sin hensikt.

Hva vet du om hva jeg har greie på og ikke? Dette er et diskusjonsforum, det er lov å diskutere åpent, jeg prøver å åpne opp temaer og lære noe intelligent, ikke stenge andre ned med kynisme og faenskap, som du gjør her.

I stedet for å spre generell dritt og mistro om hva jeg skriver, skriv heller direkte hva du mener jeg skriver som ikke er reelt.

"Ikke frekt ment", jeg skriver -aldri -sånn som du gjør der til andre, setter spørsmålstegn ved hva de "kan" og ikke. Bare ha 100% tillit hele tiden og svar etter beste evne, så løfter man alle som et kollektiv. Da lærer alle noe nytt og nyttig. Når du prøver å stenge andre ned, da bryter du ned hele kollektivet og folk tør lenger ikke å diskutere åpent, bare de som bøller og prater dritt får "lov" til å uttale seg, og moderatorene gir de også grobunn fordi det er de eneste som "tør" å uttale seg (fordi alle andre er stigmatisert og mobbet ihjel). Det er begynnelsen på et diktatur.

Er jeg den eneste som klarer å tenke så langt?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Beste selvforsvar er 100 meter spurt.

Deretter kommer sånt som Krav Maga, Systema, o.s.v., hvor det handler om å gjøre kort prosess på motstanderen. Inkludert de som er bevæpnet. Dette er effektivt selvforsvar som man vet fungerer. Derfor lærer militært personell det, samme gjelder spesialpoliti.

Boksing, o.s.v., er derimot sport. Og i all sport er det masse regler man lærer å følge, fordi man ikke skal skade motstanderen. Dette legger direkte føringer for hva man trener på og det kan absolutt sabotere selvforsvaret om man havner i en reell slåsskamp. Eksempel: Er man f.eks. bokser vil man beskytte ansiktet sitt. Men hva hjelper dette når man plutselig får et ballespark eller en kniv mot seg.

TS: Prøv både kickboksing og karate da ingen her inne vet hva som er riktig for deg. Og om ønsket faktisk er selvforsvar så velger du selvforsvar og ikke kampsport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...