Gå til innhold

Hun har 7 råd til kvinner i mannsdominerte bransjer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste tipset en kan gi: sats uten å nøle. I samtlige industrier/yrker er den som presterer best mest aktuell... uansett kjønn, hudfarge, eller hva annet. Har aldri vært bort i en kvinne som lyktes i noe "mannsdominert" som så på seg som en "kvinne i en manndominert stilling". Heller: dyktig arbeider på førsteplass... så også kvinne. Verden gir stort sett f i hvem du er, hva som er interessant er hva du kan.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
nessuno skrev (33 minutter siden):

Verden gir stort sett f i hvem du er, hva som er interessant er hva du kan.

Sier du dette ut i fra erfaring? Eller er du en hvit heterofil mann i 20-40 åra som ikke kan se for deg at andre har det anderledes?

Selv er jeg veldig priviligert som hvit hetero mann på 40+, men ser at ikke alle andre vurderes ut i fra ferdighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 timer siden):

Generalisering?

Nei, jeg generaliserer ikke. Men innen IT (eller teknologi som det er snakk om i artikkelen) så er slike i ekstremt stort flertall.

Antallet kvinner, åpent homofile, fargede, .... er det svært få av og de forsvinner ut av bransjen relativt fort. Ikke fordi de ikke er dyktige nok, men ofte fordi de ikke trives. De som starter er ofte borte før de når 40. Jeg tror bransjen som helhet har et problem og at det ikke bare er å stå på for å lykkes.

Jeg støtter punktene i artikkelen, men mange bruker pkt 5 til å flytte ut av teknologi eller over til en mykere ikke-teknisk stilling innenfor teknologibransjen. Selvsagt skal alle få velge selv hva de trivest best med, men bransjen lider under at de som er igjenn etter fylte 40 er en veldig homogen gruppe.

Lenke til kommentar
On 1/16/2020 at 6:58 AM, nirolo said:

Nei, jeg generaliserer ikke. Men innen IT (eller teknologi som det er snakk om i artikkelen) så er slike i ekstremt stort flertall.

Antallet kvinner, åpent homofile, fargede, .... er det svært få av og de forsvinner ut av bransjen relativt fort. Ikke fordi de ikke er dyktige nok, men ofte fordi de ikke trives. De som starter er ofte borte før de når 40. Jeg tror bransjen som helhet har et problem og at det ikke bare er å stå på for å lykkes.

Jeg støtter punktene i artikkelen, men mange bruker pkt 5 til å flytte ut av teknologi eller over til en mykere ikke-teknisk stilling innenfor teknologibransjen. Selvsagt skal alle få velge selv hva de trivest best med, men bransjen lider under at de som er igjenn etter fylte 40 er en veldig homogen gruppe.

Jeg kjenner mange hvite menn i 20-40 åra som har slitt stort med å få seg jobb i Norge initielt. Det har alltid hatt med at de ikke er stødige i norsk muntlig å gjøre - som igjen har med at endel nordmenn ikke er komfortable med å snakke engelsk.
Tenk amerikanere, russere, europere - det er mange som er hvite.

Så la oss prøve å ikke bruke "hvit" som noe du kan forklare alt mellom himmel og jord med. Det er nok gnål om "white supremacy" som det er.

Et annet aspekt er selvfølgelig at det er bevist at utenlandske navn har innvirkning når bedrifter sorterer ut kandidater for intervju. Men det har fortsatt absolutt ingenting med hvit hudfarge å gjøre. Heller med det med at mange tror alt går greiere når alle snakker flytende norsk. Og/eller mulig at det eksisterer en aldri så liten fremmedfrykt blant endel nordmenn.
 

Endret av atlemag
Lenke til kommentar
atlemag skrev (2 timer siden):

Så la oss prøve å ikke bruke "hvit" som noe du kan forklare alt mellom himmel og jord med. Det er nok gnål om "white supremacy" som det er.

Jeg har verken brukt hvit som noe jeg kan forklare alt mellom himmel og jord med eller nevnt white supremacy. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...