Gå til innhold

Kjempebøter på vei: CO2-utslippene løper løpsk for europeiske bilprodusenter


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (4 timer siden):

For å sette det i perspektiv, disse kjempebøtene er under halvparten av hva norske bilkjøpere må betale i CO2-avgift. En BMW M2 vil få en "bot" på litt over 100k, mens CO2-avgiften her er 250 k.

Toyota vil lett klare kravet. I år kommer deres mest populære modell RAV4 i plugin hybrid-utgave og vil selge i bøtter og spann. Den har et forventet WLTP-utslipp på 29 g CO2/km som er under en tredjedel av grensen. Premiummerkene fra Tyskland kommer nå også i ladbar hybrid-utgave.

Det kan man si. For VAG vil det lønne seg å selge en Audi e-tron med inntil 200 000 kroner i tap. Det kommer til å bli et rotterace med en haug av elbiler som må selges med store rabatter. De største taperne blir de produsentene som ikke har lønnsom fossilproduksjon å lene seg på.

Hjelper forhåpentligvis med batteri i Rav4 mot å velte i elgtesten...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, KalleKanin said:

 Å måtte kalkulere inn potensielle bøter er en merkelig måte å regulere dette på.

Hva skjer da med biler som blir produsert utenfor Europa? Det vel da stor sjanse for at man blir utkonkurrert av produsenter utenfra Europa?

Det beste er om myndighetene setter opp avgiftene på utslipp slik at det blir likt for alle og gjenspeiler kostnadene ved utslipp.

Det er ikke 'potentielle' bøter, det er en kostnad i form av en avgift som produsenten kjenner på forhånd og må få inn igjen for hver bil - ikke kun for de biler som blir tatt i en kontroll.

Ved biler produsert utenfor avgiftsområdet er det importøren som må betale - helt som vanlig.

Endret av trikola
  • Liker 6
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Det er ikke 'potentielle' bøter, det er en kostnad i form av en avgift som produsenten kjenner på forhånd og må få inn igjen for hver bil - ikke kun for de biler som blir tatt i en kontroll.

Ved biler produsert utenfor avgiftsområdet er det importøren som må betale - helt som vanlig.

Man vet jo ikke den eksakte størrelsen på forhånd. Dette avhenger jo av hvilke biler med hvor store utslipp man får solgt.

Det er ikke gitt hva som er prissensitiviteten, dvs hvor store påslag de må ha for å selge "få nok" biler med høye utslipp.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (9 minutter siden):

Man vet jo ikke den eksakte størrelsen på forhånd. Dette avhenger jo av hvilke biler med hvor store utslipp man får solgt.

Det er ikke gitt hva som er prissensitiviteten, dvs hvor store påslag de må ha for å selge "få nok" biler med høye utslipp.

Man vet jo hvor mye avgiften er pr gram over grenseverdien så da er det jo enkelt for bilprodusentene å regne ut hvor mye ekstra de må ta for hver solgte dieselsuv. Så er det opp til de selv å bestemme om de vil øke pris på biler med høye utslipp eller senke pris på biler med lave/ingen utslipp. Dette er jo kalkulasjoner de gjør uansett med tanke påhvor de ligger pris og kostnadsmessig iforhold til konkurrentene.

 

Ryddig og greit og legger ingen føringer for teknologivalg bare utslippene går ned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Det var spesielt danskenes tørst etter tunge SUV-er med høyt drivstofforbruk som var årsaken. I alt ble det solgt 63.631 nye SUV-er i Danmark, eller hele 28 prosent av det samlede salget i 2019."

Og nettopp derfor er det viktig å beholde elbilincentivene for alle typer elbiler. Danskene fjernet det for dyrere elbiler, med den konsekvens at salget av disse raste. Men de som vil ha en større SUV kjøper ikke en mindre elbil om el-SUVen blir for dyr, de kjøper en fossil SUV. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (32 minutter siden):

Man vet jo hvor mye avgiften er pr gram over grenseverdien så da er det jo enkelt for bilprodusentene å regne ut hvor mye ekstra de må ta for hver solgte dieselsuv. Så er det opp til de selv å bestemme om de vil øke pris på biler med høye utslipp eller senke pris på biler med lave/ingen utslipp. Dette er jo kalkulasjoner de gjør uansett med tanke påhvor de ligger pris og kostnadsmessig iforhold til konkurrentene.

 

Ryddig og greit og legger ingen føringer for teknologivalg bare utslippene går ned.

Til en viss grad, men selger de nok av null- og lavutslippsbiler, trenger de jo ikke betale noen ting. 

Med mindre de bare lager biler over grenseverdien, er dermed ikke dette trivielt. Noe kan man anta fra historisk salg, men poenget er jo at man IKKE skal selge "som før".

Særlig hvis ikke-europeiske slipper unna blir dette fort ikke-trivielt.

Lenke til kommentar
Emil skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det selvsagt at elbiler blir solgt med rabatt og ikke prisøkning blir tatt ut på fossilbilene som faktisk slipper ut mer enn kravet?

Fordi om man først skal tape penger så er det bedre å selge en ekstra bil enn å betale en bot?

Såvidt jeg har skjønt så er det også ganske kompliserte avgiftsregler som gjør at elbiler teller dobbelt i CO2-regnskapet og at tyngre biler(les elbiler) får fordeler.

Emil skrev (4 timer siden):

Samt OM de senker elbiler med 100000+ kr i rabatt så skal du se det får satt fart på salget og antallet alene driver utviklingen og prisene enda mer ned til en raskere dato for når elbiler er klart billigere enn fossilbiler i et livsløpsperspektiv.

Det vil garantet bli solgt flere elbiler siden de må få solgt unna en ganske stor planlagt produksjonskapasitet og det kan fort bli en priskrig. Jokeren er ladbare hybrider som jeg tipper får et stort oppsving i år og som i stor grad vil hjelpe til med å oppfylle CO2-kravene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

"Det var spesielt danskenes tørst etter tunge SUV-er med høyt drivstofforbruk som var årsaken. I alt ble det solgt 63.631 nye SUV-er i Danmark, eller hele 28 prosent av det samlede salget i 2019."

Og nettopp derfor er det viktig å beholde elbilincentivene for alle typer elbiler. Danskene fjernet det for dyrere elbiler, med den konsekvens at salget av disse raste. Men de som vil ha en større SUV kjøper ikke en mindre elbil om el-SUVen blir for dyr, de kjøper en fossil SUV. 

Amen. 

Bruk av avgiftsregler direkte knyttet opp mot utslipp vet vi at virker. Dette ser vi både i Norge og ift det som har skjedd i Danmark.

Nå sliter man med å få ned de gjennomsnittlige utslippene i resten av Europa fordi "alle venter på alle", og ingen vil miste markedsandeler unødvendig. Dette vil fort bli et løp mot døra når man nærmer seg fristen, og skjønner ikke annet enn at europeisk bilproduksjon vil tape på dette uansett hvordan det ender.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Toyota kan slutte å selge Landcruiser med Euro 5? motor så havner de sikkert under kravet
Landcruiser fikk dispensajon for 2.8 motor, men det fikk ikke Hilux, fordi Hilux har 2.4 alternativ som er Euro 6
2.8 i LC er samme motor som noen land har i Hilux 2.8

(Mulig jeg tar feil med euro klassene, men det var ihvertfall på grunn av 2.8 har for høyt utslipp)

Jeg kjøpte bil året før med 3 liter, som sikkert slipper ut enda mer

LC og Hilux Hybrid ville solgt i bøtter og spann (jeg ville kjøpt Hybrid Hilux)

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (7 timer siden):

Synes hele dette bøteopplegget er merkelig.

Så lenge produsentene tilbyr biler som har lavt utslipp, men kjøperne likevel velger de store og mest forurensende bilene, kan ikke dette være produsentenes feil.
Da må evt. myndighetene legge høye nok avgifter på forurensing så man tvinger forbrukere til å velge miljøvennlig.
Det er jo dette man gjør i Norge, og som man ser at faktisk virker.

Ellers er dette bare en snikete måte å forby forurensende biler på, fordi politikerne er for feige til direkte å forby dem.


For å stoppe forbrukerne i å kjøpe disse, må i så fall ALLE produsentene slutte helt å selge alt annet enn de aller mest miljøvennlige bilene.
Dette blir helt bakvendt, og fullstendig anti-markedsstyrt at jeg blir matt.

Så vidt jeg vet så er hele opplegget avtalt mellom EU og bilprodusentene. Men det hele er ikke enkelt med kunder som snur seg mot tyngre og mer drivstofftørste biler (SUV'er) og myndigheter i forskjellige land som støtter elbiler og andre ikke. Men bilfabrikantene tar nok det hele som en spennende utfordring og vil gjøre de nødvendige tilpasninger om det er å trekke noen modeller eller legge på prisene, legge om til elbiler eller satse på ladbare hybridbiler. Spennende å se hva som skjer.

Vil anta at oppgjørets time kommer etter et år og alle må betale enten bilene er produsert i Europa eller utenfor.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (56 minutter siden):

Til en viss grad, men selger de nok av null- og lavutslippsbiler, trenger de jo ikke betale noen ting. 

Med mindre de bare lager biler over grenseverdien, er dermed ikke dette trivielt. Noe kan man anta fra historisk salg, men poenget er jo at man IKKE skal selge "som før".

Særlig hvis ikke-europeiske slipper unna blir dette fort ikke-trivielt.

Hvis de holder seg under kraver slipper de avgifter ja.

 

Hvorfor tror du at ikke-europeiske produsenter skulle slippe unna kravene for biler de selger i EU? Har det vært noen som har påstått det? Kravene gjelder jo for alle biler solgt i EU området +Norge som har hengt seg på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, uname -l said:

Så da bør Tesla-salget gå opp veldig mye i Norge i Q1 2020 siden det finnes en haug med (imaginære) kunder som ikke fikk levert bilen før nyttår? Vi får se om tre måneder. Mitt tips er at salget blir enda lavere i Q1 enn i Q4 2019.

Kundane som har fått utsett levering er på ingen måte imaginære.  Bilar vart omdirigert til Nederland pga avgiftsauke frå årsskiftet, akkurat som Model X vart omdirigert til Noreg i desember 2018.  Salet av Model 3 i Noreg vert nok vesentleg høgare i Q1 2020 enn i Q4 2019, ja.  I Nederland leverte Tesla meir enn 12000 Model 3 i desember.  I november + desember vart det registrert fleire Model 3 i Nederland enn i Noreg i heile 2019, og Model 3 vart den mest populære bilmodellen i Nederland i fjor.  Nederlendarane kjøpte meir enn dobbelt so mange fleire Model 3 enn nummer to på lista, som var WV Polo.  (Og seks gonger fleire enn nummer to i same klasse, som var BMW 3-serie.)  Det er ikkje berre i Noreg at Model 3 er den desidert mest populære bilmodellen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (11 timer siden):

Hvis de holder seg under kraver slipper de avgifter ja.

 

Hvorfor tror du at ikke-europeiske produsenter skulle slippe unna kravene for biler de selger i EU? Har det vært noen som har påstått det? Kravene gjelder jo for alle biler solgt i EU området +Norge som har hengt seg på.

Så vidt jeg vet slipper de ikke unna?

Men f.eks. amerikanske produsenter har et stort hjemmemarked hvor dette i liten grad er et tema. Da kan de i større grad tilpasse salget i Europa, og samtidig tjene gode penger i hjemmemarkedet.
De har da større mulighet for å presse prisene i Europa.
 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Kundane som har fått utsett levering er på ingen måte imaginære.  Bilar vart omdirigert til Nederland pga avgiftsauke frå årsskiftet, akkurat som Model X vart omdirigert til Noreg i desember 2018.  

Tesla-salget i California halverte seg i Q4 2019. At dette skulle skyldes mangel på biler er fri fantasi. For det første er det mye mer lønnsomt å selge en bil i nærområdet enn å shippe til Europa og modifisere den i Tilburg. For det andre, når etterspørselen er høyere enn produksjonen så går prisene opp. Spør Adam Smith og få denne økonomiske trivialiteten bekreftet.

At salget går ned har en veldig naturlig forklaring. Tesla-fansen har fått sin bil og for resten av befolkningen så er ikke en rådyr, upraktisk liten sedan med seriøse kvalitets og service-problemer spesielt attraktivt.

Sturle S skrev (1 time siden):

Salet av Model 3 i Noreg vert nok vesentleg høgare i Q1 2020 enn i Q4 2019, ja. 

OK, da har vi noe konkret vi kan komme tilbake til første uka i april. Det ble solgt 1824 Model 3 i Q4. Hittils i Q1 er det solgt 94.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, uname -l said:

Tesla-salget i California halverte seg i Q4 2019. At dette skulle skyldes mangel på biler er fri fantasi. For det første er det mye mer lønnsomt å selge en bil i nærområdet enn å shippe til Europa og modifisere den i Tilburg.

Er nok mere lønnsomt å selge bil i nærområdet ja - Men når f.eks Nederland slo på avgifter ved nyttår måtte jo selvfølgelig Tesla prioritere å sende biler dit før nyttår.

De vil jo ikke selge like godt til Nederland etterpå.

Du sier og at Model 3 er en rådyr upraktisk liten sedan?
Da jeg kjøpte min Model 3 kostet SR+ varianten med 400km rekkevidde 370 tusen kroner. Ikke akkurat rådyrt for en bil i sin klasse.

Da får du også mulighet for krok med 1000kg vekt, 5 seter og mulighet for takboks. Bagasjerommet er helt normal størrelse til en sedan å være, pluss at du får masse oppbevaring under bagasjerommet der det normalt sett vil være en tank på en fossibil. Det er og litt oppbevaring fremme under panseret.

VW ID3 med størst batteri som kommer blir vel å koste noe lignende som Teslan, men der får man altså bare 4 seter, ingen krok, ingen takboks, mindre oppbevaring bak og ingen oppbevaring fremme.

 

Så vil absolutt ikke påstå at Model 3 er upraktisk.

ID3 derimot kan fort bli upraktisk.

 

Endret av Complexity
  • Liker 6
Lenke til kommentar
uname -l skrev (58 minutter siden):

OK, da har vi noe konkret vi kan komme tilbake til første uka i april. Det ble solgt 1824 Model 3 i Q4. Hittils i Q1 er det solgt 94.

Ja, det tror jeg vi skal gjøre. Men vi ser neppe noe særlig til registreringer før om en drøy måned, Tesla sender alltid båtene til Europa på slutten av kvartalet. 

Vi kan jo ta en tippekonkurranse? Jeg tipper 3675 Model 3 registrert i Q1 2020 i Norge. 

Forøvrig er det feil å bruke terminologien "solgt". Bilene er solgt når kontrakten blir undertegnet. Det ble registrert 1824 Model 3 i Q4. Hvor mange som ble solgt er det kun Tesla som vet. De 12000 som ble levert i Nederland i desember ble neppe solgt i desember for å si det slik...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

En naturlig konsekvens burde være at produsentene setter opp prisene på biler med for høye utslipp. En bil som har CO2 utslipp på 125g, koster i teorien produsenten 32850 kroner i bøter.

Blir jo ganske stygge tall for elbiler rundt i Europa, også må man regne hvert land for seg selv.

https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=true&wind=false

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...