Gå til innhold

Kjempebøter på vei: CO2-utslippene løper løpsk for europeiske bilprodusenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skjer hvis de får bot og ikke har råd å betale boten?

Konkurs? Trekke seg fra europeiske markedet?(ikke et valg for vw og psa men Honda, mazda,subaru,suzuki etc er det en mulig, ikke vits å selge bil i et marked hvor man taper penger, Slik Daihatsu trakk seg ut av europa for flere år siden)

Endret av onkel_jon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For å sette det i perspektiv, disse kjempebøtene er under halvparten av hva norske bilkjøpere må betale i CO2-avgift. En BMW M2 vil få en "bot" på litt over 100k, mens CO2-avgiften her er 250 k.

Sitat

Selv Toyota, som ellers kan slå seg på brystet over å ha solgt flest hybridbiler i verden og er nærmest til å kunne oppfylle målet, står foran å måtte betale ca. 208 millioner norske kroner i bøter.

Toyota vil lett klare kravet. I år kommer deres mest populære modell RAV4 i plugin hybrid-utgave og vil selge i bøtter og spann. Den har et forventet WLTP-utslipp på 29 g CO2/km som er under en tredjedel av grensen. Premiummerkene fra Tyskland kommer nå også i ladbar hybrid-utgave.

Sitat

De tiltakene som foreslås, er blant annet prisreduksjoner på el- og hybridbiler

Det kan man si. For VAG vil det lønne seg å selge en Audi e-tron med inntil 200 000 kroner i tap. Det kommer til å bli et rotterace med en haug av elbiler som må selges med store rabatter. De største taperne blir de produsentene som ikke har lønnsom fossilproduksjon å lene seg på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

FCA er i ferd med å fusjonere med PSA og da spørs det hvor mye den avtalen er verdt.

Den aukar nok verdien på FCA i den fusjonen kraftig, ja.  PSA er ganske nær målet, men med FCA i tillegg ville det vere heilt håplaust for det fusjonerte selskapet å nå målet utan hjelp av Tesla.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -l said:

Det kan man si. For VAG vil det lønne seg å selge en Audi e-tron med inntil 200 000 kroner i tap. Det kommer til å bli et rotterace med en haug av elbiler som må selges med store rabatter. De største taperne blir de produsentene som ikke har lønnsom fossilproduksjon å lene seg på.

Niks, for Audi kan heller gjere avtale med ein elbilprodusent om samanslåing av flåtar og betale pengane til elbilprodusenten i staden.  Sidan ein spesialisert elbilprodusent som Tesla klarer å selje betre bilar med overskot, vert dei dei største vinnarane.  Dersom Audi slår flåten saman med til dømes Sono Motors, og betaler Sono Motors 200.000 pr bil dei leverer (som vil redusere prisen til ca 50.000 kroner), står Sono Motors som står att som vinnar.  På same måte som FCA betaler Tesla.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Niks, for Audi kan heller gjere avtale med ein elbilprodusent om samanslåing av flåtar og betale pengane til elbilprodusenten i staden. 

En imaginær avtale

Sturle S skrev (9 minutter siden):

Sidan ein spesialisert elbilprodusent som Tesla klarer å selje betre bilar med overskot, 

med en bilprodusent med et imaginært overskudd.

Høres ut som en bra deal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes hele dette bøteopplegget er merkelig.

Så lenge produsentene tilbyr biler som har lavt utslipp, men kjøperne likevel velger de store og mest forurensende bilene, kan ikke dette være produsentenes feil.
Da må evt. myndighetene legge høye nok avgifter på forurensing så man tvinger forbrukere til å velge miljøvennlig.
Det er jo dette man gjør i Norge, og som man ser at faktisk virker.

Ellers er dette bare en snikete måte å forby forurensende biler på, fordi politikerne er for feige til direkte å forby dem.


For å stoppe forbrukerne i å kjøpe disse, må i så fall ALLE produsentene slutte helt å selge alt annet enn de aller mest miljøvennlige bilene.
Dette blir helt bakvendt, og fullstendig anti-markedsstyrt at jeg blir matt.

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, uname -l said:

En imaginær avtale

Avtala er ikkje inngått, men det er jo absolutt ikkje noko problem å inngå slike avtaler.  Slik FCA og Tesla har gjort.

18 minutes ago, uname -l said:

med en bilprodusent med et imaginært overskudd.

Høres ut som en bra deal.

Overskotet til Tesla er i aller høgste grad reelt, og dei klarer samstundes å vekse fortare enn nokon andre.  Det er imponerande.  No må jo fokuset framleis vere på vidare vekst, ikkje på overskot frå kvartal til kvartal.  Nye fabrikkar kostar.  Det er ikkje utan grunn at Tesla no er den mest verdifulle USAnske bilprodusent nokon sinne.

 

Ja, avtala er nok bra for både Tesla og FCA.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

Avtala er ikkje inngått, men det er jo absolutt ikkje noko problem å inngå slike avtaler.  Slik FCA og Tesla har gjort.

Det er vel begrenset hvor mange ganger de kan selge nullutslipp fra den samme bilen. Og for de fleste seriøse selskaper så er nok Elon Musk nederst på lista over personer man ønsker å inngå forpliktende avtaler med. 

Sturle S skrev (11 minutter siden):

Overskotet til Tesla er i aller høgste grad reelt, og dei klarer samstundes å vekse fortare enn nokon andre.  Det er imponerande.  No må jo fokuset framleis vere på vidare vekst, ikkje på overskot frå kvartal til kvartal.  Nye fabrikkar kostar.  Det er ikkje utan grunn at Tesla no er den mest verdifulle USAnske bilprodusent nokon sinne.

Tesla har gått med enorme underskudd alle år i sin eksistens og 2019 blir ikke noe unntak. Når det gjelder denne store veksten så solgte de nesten 30% færre biler i USA i Q4 sammenlignet med året før. For året under ett så var det nullvekst i USA mens premiumprodusentene fra Tyskland alle vokste mer enn Tesla. For Europa ser det ut til å være kjørt i denne omgang. Du får håpe at de gjør det skarpt i Kinas fallende elbil-marked i stedet,  men å annonsere rabatter før en eneste lokalprodusert bil er solgt er kanskje et dårlig tegn.

 

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, uname -l said:

Det er vel begrenset hvor mange ganger de kan selge nullutslipp fra den samme bilen. Og for de fleste seriøse selskaper så er nok Elon Musk nederst på lista over personer man ønsker å inngå forpliktende avtaler med. 

Tesla har allereie inngått ei slik avtale i Europa, og har tilsvarande avtaler i dei statane i USA som har ZEV-credits.  Når Tesla kan får fleire hundre millionar EUR for ei slik avtale, må dei absolutt vere ein attraktiv avtalepartnar.  FCA hadde ikkje betalt fleire hundre millionar EUR dersom dei var den einaste interessenten.  Tesla har jo òg fått mange lovord frå andre europeiske bilprodusentar det siste året.

 

Andre eksosbilprodusentar må finne andre avtalepartnarar.

Quote

Tesla har gått med enorme underskudd alle år i sin eksistens og 2019 blir ikke noe unntak.

I Q3 2019 leverte dei eit pent overskot, trass i store investeringar i Kina-fabrikken.  Med rekord-leveransar i Q4 er det ikkje usannsynleg at dei leverer overskot då òg.  I 2020 kjem kostnadane med bygging av ein ny fabrikk i Tyskland, men samstundes nye inntekter frå Model Y.  Vi får sjå, men det er ingen tvil om at dei sel bilar med forteneste.

Quote

Når det gjelder denne store veksten så solgte de nesten 30% færre biler i USA i Q4 sammenlignet med året før. For året under ett så var det nullvekst i USA mens premiumprodusentene fra Tyskland alle vokste mer enn Tesla. For Europa ser det ut til å være kjørt i denne omgang. Du får håpe at de gjør det skarpt i Kinas fallende elbil-marked i stedet,  men å annonsere rabatter før en eneste bil er solgt er kanskje et dårlig tegn.

I Q4 gjekk ein veldig stor del av produksjonen til Nederland, og dette har vi diskutert før.  Tesla sette ny leveranserekord i Q4 2019 og overgjekk forventningane til heile 2019.  I resten av Europa er det no køer fordi Nederland stakk av med nesten heile kaka.  I Noreg var svelteforinga frå Tesla so markant at det totale bilsalet i desember gjekk ned 10% samanlikna med desember året før.

Endret av Sturle S
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (12 minutter siden):

I Q3 2019 leverte dei eit pent overskot, trass i store investeringar i Kina-fabrikken. 

Dette hadde du ikke så greie på. Forklar hvordan investeringer i denne fabrikken gikk utover overskuddet?

Sturle S skrev (12 minutter siden):

I Q4 gjekk ein veldig stor del av produksjonen til Nederland, og dette har vi diskutert før.  Tesla sette ny leveranserekord i Q4 2019 og overgjekk forventningane til heile 2019.  I resten av Europa er det no køer fordi Nederland stakk av med nesten heile kaka.  I Noreg var svelteforinga frå Tesla so markant at det totale bilsalet i desember gjekk ned 10% samanlikna med desember året før.

Så da bør Tesla-salget gå opp veldig mye i Norge i Q1 2020 siden det finnes en haug med (imaginære) kunder som ikke fikk levert bilen før nyttår? Vi får se om tre måneder. Mitt tips er at salget blir enda lavere i Q1 enn i Q4 2019.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det selvsagt at elbiler blir solgt med rabatt og ikke prisøkning blir tatt ut på fossilbilene som faktisk slipper ut mer enn kravet?

Samt OM de senker elbiler med 100000+ kr i rabatt så skal du se det får satt fart på salget og antallet alene driver utviklingen og prisene enda mer ned til en raskere dato for når elbiler er klart billigere enn fossilbiler i et livsløpsperspektiv. Tror andelen nybiler er snudd i elbilens favør i europa allerede i 2030. Etter det blir fossilbiler en ting for spesielt interesserte og sannsynligvis med forbud endel steder som ikke lenger trenger å ta hensyn til fossilbilens problemer som ventilasjon i tuneller m.m..

Med google som har avtaler med audi++ er jeg egentlig spent på når de velger å forandre markedet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (48 minutter siden):

En naturlig konsekvens burde være at produsentene setter opp prisene på biler med for høye utslipp. En bil som har CO2 utslipp på 125g, koster i teorien produsenten 32850 kroner i bøter. Altså bør bilen prises deretter siden bøtene i praksis gir høyere produksjonskostnad.

I et fritt marked er dette baklengs. Det er etterspørsel etter disse bilene og vanligvis er det produksjonspris + margin som bestemmer prisen. Å måtte kalkulere inn potensielle bøter er en merkelig måte å regulere dette på.

Hva skjer da med biler som blir produsert utenfor Europa? Det vel da stor sjanse for at man blir utkonkurrert av produsenter utenfra Europa?

Det beste er om myndighetene setter opp avgiftene på utslipp slik at det blir likt for alle og gjenspeiler kostnadene ved utslipp.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...