Gå til innhold

Politiet tok mobilen min beslaglagt


Maxma

Anbefalte innlegg

Hei. 

Vil bare spørre noen spørsmål ang når politiet beslaglegger mobil. Vil ikke ut med hvorfor dem tok den her, det er personlige grunner. Har ingenting å skjule på mobilen.

Jeg hadde en Note 9 med kodelås 6-sifferet. Satt ikke opp fingerprint når jeg kjøpte. 
Nektet å gi politiet koden, det var greitt for dem men tok mobilen i beslag for sånn ca 1 mnd siden. De ville ha den for å hente ut "teledata" og noen andre ting.

Har i dag fått den tilbake og ser iallefall at det har klart å åpne den. Koden min var der fortsatt. De har blitt endra språk på mobilen til engelsk. Titta på skjermtid og ser at dem har vært inne på noen meldingsapper i noen minutter.

Hva har dem gjort og hvordan har dem klart å åpne mobilen? Dekryptert den? Og hva bruker de til å dekryptere mobilen? Tatt kopi av all data?
Jeg er ikke bekymret over innholdet i min mobil og at politiet har tilgang/kopi av det. Men jeg er mest fascinert over at de har klart å låse opp mobilen min.

Endret av Maxma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes spesielle enheter som knekker omtrent alt av koder og sperrer. Men ingen med vanlig lommebok kjøper slikt utstyr, eller får kjøpe slikt utstyr av de som leverer det.

Dersom utstyret var billig og til salgs for alle, ville naturlig nok de store mobilprodusentene reagere.

Andre her kan sikkert mer om selskapene og programvare osv. som brukes.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare som et interessespørsmål: Hvorfor er politi så interessert i å låse opp telefoner? Virker som de tar enhver sjans til å gjøre det.

Mista mobilen en gang, den ble levert til politi. Det var skjermlås på den, og såvidt jeg fant ut, så klarte de ikke å åpne den. Men da jeg skulle hente den, så tok fyren den opp fra skuffen, og begynte å prøve å åpne koden. Han prøvde raskt et par ganger, men så gav han den til meg. Den var full av fett på displayet! Ikke verre enn at jeg klarte å få den rein, men det var litt rart.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Taurean said:

Bare som et interessespørsmål: Hvorfor er politi så interessert i å låse opp telefoner? Virker som de tar enhver sjans til å gjøre det.

Mista mobilen en gang, den ble levert til politi. Det var skjermlås på den, og såvidt jeg fant ut, så klarte de ikke å åpne den. Men da jeg skulle hente den, så tok fyren den opp fra skuffen, og begynte å prøve å åpne koden. Han prøvde raskt et par ganger, men så gav han den til meg. Den var full av fett på displayet! Ikke verre enn at jeg klarte å få den rein, men det var litt rart.

Kanskje ikke like åpenbart for alle, men det er for å få tilgang til informasjon. Mobiltelefoner inneholder ofte ganske vesentlig informasjon som kan bidra til etterforskning. 

Det er naturligvis ikke like viktig for hittegods saker som ved etterforskning av kriminelle handlinger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (9 timer siden):

Bare som et interessespørsmål: Hvorfor er politi så interessert i å låse opp telefoner? Virker som de tar enhver sjans til å gjøre det.

Mista mobilen en gang, den ble levert til politi. Det var skjermlås på den, og såvidt jeg fant ut, så klarte de ikke å åpne den. Men da jeg skulle hente den, så tok fyren den opp fra skuffen, og begynte å prøve å åpne koden. Han prøvde raskt et par ganger, men så gav han den til meg. Den var full av fett på displayet! Ikke verre enn at jeg klarte å få den rein, men det var litt rart.

Kanskje telefonen din ble funnet på en crime scene og ansett som possible evidence. Maker det sense? 

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (11 minutter siden):

Spørsmål er vel hvorfor engelsk ? Neppe nordmenn som har vært inne?

Kan være så enkelt som at programvaren de bruker er på engelsk. Og for at den skal kunne søke optimalt er det best med engelsk språk på enhetene man skal undersøke. Det er også billigere å kun forholde seg til ett språk når man utvikler programvare.

Endret av det
Lenke til kommentar
det skrev (5 timer siden):

Kan være så enkelt som at programvaren de bruker er på engelsk. Og for at den skal kunne søke optimalt er det best med engelsk språk på enhetene man skal undersøke. Det er også billigere å kun forholde seg til ett språk når man utvikler programvare.

Det er greit å sette den til engelsk som standard etter åpning, en god del telefoner i kriminalsaker har ikke norsk som hovedspråk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...