Gå til innhold

Dårlig og tynn lyd i Klipsch R26F


Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt Klipsch R26F, en Yamaha RX-V779 og en Tannoy HTS Sub. Er min første erfaring med Klipsch, men har jo lest at det ofte er grei valuta for prisen.

Vet det ikke er noen dyr eller high end høyttaler jeg har anskaffet, men det kunne forventes litt grei lyd

Etter alt var satt opp og jeg fikk testet litt begynte jeg å lure på om de kunne være ødelagt på en eller annen måte. Lyden er fullstendig uten trøkk, og diskanten er veldig kvass! 

det første jeg testet var litt justering på diskant og bass, diskant helt ned og bass helt opp. Hjelper litt på diskant men ikke bass.

Så litt "feilsøking": 

forsterker er oppdatert til nyeste firmware, og nullstilt . Lyd er satt til 2ch stereo, lyd fra optisk som kommer fra en samsung Qled. Testet med pcm og bitrate ut.

Høyttaler: Sjekket ledninger, testet med 9v batteri (bevegelse i begge element), sjekket kabel med tanke på polarisering. 

testet  litt forskjellig plassering i samme område.

har spilt musikk jeg kjenner fra før på mine tidligere anlegg, og vet hvordan det "kan/skal" lyde..

 

Som sagt, lyden for meg oppleves som veldig tam, uten trøkk og veldig lys. Nesten uten noe rom følelse og dybde. Det kan da ikke være så forskjell fra øre til øre??  Med subwoofer tilkoblet blir det jo mer trøkk, men føler virkelig det mangler noe. Spesielt med standard innstillinger på forsterker, med yapo satt til natural blir det litt bedre

Hva kan evt være galt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kjørt romkorreksjon? Virker som du har.

Du har en "loudness" funksjon - som heter YPOA Volume - finner den i samme menyen som tone control . Blir litt mer trykk på lavt volum.

Du har jo en kombo som burde fungere godt - kan det være rom & høytalerplassering? Nye høytalere kan også bruke litt tid til å "løsne".

Spiller du høyt kan det være greit å kjøre frontene som small med 80Hz deling til sub.

Viktig at Adaptive DRC er satt til "off" i tone control menyen - men kan være greit å bruke til film når du spiller lav lyd.

 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Glemte si at det er kjøpt brukt, så burde jo være innspilt nå. Uansett, skal gi det litt mer tid, spille litt og teste ut mer rundt plassering. 

I verste fall blir det salg av høyttalere igjen.

Har ikke fått kjørt romkorreksjon da jeg foreløpig mangler mikrofon til dette.. men har manuelt satt opp avstand osv.. 

Skal teste med yapo volume som tipset. Ellers alt alt annet Mr_spock nevner av innstillinger gjort

Lenke til kommentar

Så lenge det er en surroundreceiver har du vel både romkorreksjonsmuligheten og manuell equalizer. Det er helt i orden å fylle på litt db på de lavere frekvensene på Klipsch. Altfor mange opplever lyden du beskriver, og det er ikke så rart med særdeles lettdrevne horn i toppen og vanlig membranelement i bassen. Delefilteret på denne serien var heller ikke optimalt og ble grundig forbedret på 2xx-serien.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (På 15.1.2020 den 10.51):

Har du nullstilt receiveren?

Uansett bør du få kjørt romkorr med mikrofon før du avgjør hva du synes om lyden på anlegget.

Reciver er nullstillt og oppdatert til siste firmware. Venter på at selger skal finne Yapo mic, evt kjøpe ny

 

Lenke til kommentar
Pop skrev (18 timer siden):

Så lenge det er en surroundreceiver har du vel både romkorreksjonsmuligheten og manuell equalizer. Det er helt i orden å fylle på litt db på de lavere frekvensene på Klipsch. Altfor mange opplever lyden du beskriver, og det er ikke så rart med særdeles lettdrevne horn i toppen og vanlig membranelement i bassen. Delefilteret på denne serien var heller ikke optimalt og ble grundig forbedret på 2xx-serien.

Så en lærepenge igrunn til meg selv, Få lytte før ett evt kjøp! Skal gi det litt tid, mulig jeg lærer meg og like/finne beste instilling for mine ører.

Mulig og oppdrive delefilter v2 og bytte ut kansje?

Lenke til kommentar
6 hours ago, asjstian said:

Så en lærepenge igrunn til meg selv, Få lytte før ett evt kjøp! Skal gi det litt tid, mulig jeg lærer meg og like/finne beste instilling for mine ører.

Mulig og oppdrive delefilter v2 og bytte ut kansje?

Alltid mulig å bytte delefilter om man er litt mekkeanlagt. Men jeg ville nok forsøkt grundig med plasseringer før den tid. Sett dem tettere inntil bakvegg, hør da. Ser de har bassport i front forresten, da er det mulig det ikke blir noe forskjell. Men litt kan det bli.

Equalizer i forsterkeren (romkorreksjon), plassering. Om ingen av de delene gir ønsket effekt, er det å bytte. Og heller bytte høyttaler enn delefilter, da sistnevnte kan fullstendig ødelegge for videresalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...