Gå til innhold

Oppgradering av Pc fra 4790k til Ryzen 3800X/3950x


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle oppgradere maskinen

Har fra før Kabinett Corsaid 900D og PSU Corsair AX1200i.

Har fra før intel 4790k og ASUS SABERTOOTH Z97 MARK 1, Socket-1150 med Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB

Noe jeg kunne tenke meg er:

CPU: AMD Ryzen 7 3800X Prosessor eller AMD Ryzen 9 3950X Prosessor

https://www.komplett.no/product/1132195/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/amd-ryzen-7-3800x-prosessor - https://www.komplett.no/product/1147277/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/amd-ryzen-9-3950x-prosessor

 

Hovedkort:

Og et bra hovedkort siden jeg har det store 900D kabinettet. Tenkte kanskje på Gigabyte X570 AORUS Xtreme, Socket-AM4. Dette er kanskje det beste AM4 (ATX/E-ATX) hovedkortet av alle ?

https://www.komplett.no/product/1132690/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/gigabyte-x570-aorus-xtreme-socket-am4

Ram (ram er på qvl lista til det hovedkortet):

Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 64GB eller 2 stk G.Skill Ripjaws V DDR4 3600Mhz 16GB

https://www.komplett.no/product/913949/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3600mhz-64gb -

https://www.komplett.no/product/1139422/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-ripjaws-v-ddr4-3600mhz-16gb

Cpu vannkjølt aio ?

Er forslagene å anbefale ?

Endret av spetter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gaming (star citizen er vell det som krever mest av det jeg spiller), noe video og bilde redigering, allrounder, jobb via citrix server via arbeid ++

Ikke mye prisforskjell som skiller 3700x og 3800x. Derfor kan jeg tenke meg 3800x eller spare i 2/3/4 måneder til for 3950x om den er bedre (lavere klokka?)

Jeg er mer usikker på hvilke hovedkort samt ram og hastighet/latency på ram

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Er det noen viktige funksjoner AORUS XTREME har for deg? 10Gb LAN for eksempel?
Hvis ikke, så vil jeg heller anbefale deg å gå for et billigere hovedkort, hvis du på død og liv skal ha et toppkort er Crosshair VIII Hero et veldig solid hovedkort. Hvis du vil ha et fornuftig priset og bra overklokkingskort er MSI X570 UNIFY et solid valg, ikke noe RGB-dill heller.

Merk at på Ryzen 3000-prosessorer er ikke manuell overklokk en greie for de som skal kjøre systemet fra dag til dag, og dermed er disse ekstreme hovedkortene myntet på overklokking rimelig meningsløst. Selv ikke minneklokking vil være påvirket, ettersom det er FCLK som begrenser deg før hovedkortene, selv på de billigste B450-kortene. Du bør forvente utfordringer med å få 64GB til å kjøre stabilt over 3466 MHz, men 32GB av typen 3200 MHz 14-14-14 (Samsung B-die) burde takle det uten problemer, samt en god del Ballistix-sett med Micron rev. E (som dette)

Det som skiller 3700X og 3800X under normale forhold er at 3800X vil booste 100 MHz høyere når en kjerne er belastet, mindre når alle kjerner er belastet. 3900X og 3950X vil ha enda høyere enkeltkjerne-boost, og vil muligens nå en høyere klokkefrekvens ved belastning av 8 kjerner. Se her, og her, og her for å forstå hvorfor 3800X er totalt bortkastet for normale mennesker, og for de få som syns den virker brukbar burde heller se på 9900k og en custom loop.

Latency på RAM vil aldri nå Intel-nivåer, uansett hvor mye du prøver å tweake, dette kommer av at AMD har mer L3 cache, samt en lengre og tregere vei fra CPU til RAM enn Intel.

Lenke til kommentar

AMD eller Intel

Intel gir den absolutt beste FPS'en med i9-9900k. Det er ofte ikke en gigantisk ledelse over AMD sine topprosessorer, men det varier litt fra spill til spill. Forskjellen ut i fra tester på mange spill er på rundt 5% totalt, hvor AMD vinner på noen spill, men Intel tar seieren i de fleste. Trenger du den absolutt høyeste fps'en når du gamer, gå for en i9-9900k. Gjør du noen som helst andre tyngre oppgaver med PC'en, gå for AMD. Prisforskjellen på 3900x og 3950x er for stor til at jeg synes det er verdt å kjøpe 3950x, men ser ut som du har et ganske stort budsjett, tenker jeg at du må bestemme det selv.

Prosessor/Kjøler

Som personen over sier er det nesten ikke vits i å kjøpe en 3800x. Du kan overclocke en 3700x for nå performancen til en 3800x og er derfor ikke verdt de ekstra pengene. Med ett sånt budsjett som dette vil du uansett ha en annen cpu kjøler en den som er inkl med prosessoren.

De beste valgene her er noctua NH-15 og Be Quiet Dark Rock Pro 4 til 900kr. Disse cpu viftene slår de beste AIO'ene på nesten alt:

1. Bedre temperaturer

2. Bedre pris (mer en dobbelt så billig)

3. Lavere støynivå

3. Lengre levetid

4. Mindre sjangse for katastrofal feil. En kjøler som har veske i seg har alltid en fare for å skade andre komponenter hvis det blir en lekasje.

TO fordeler AIO's har, hvor den ene er ganske liten og for mange irrelevant, er:

1: Det visuelle. Mange synes det ser bedre ut med AIO enn en vifte.

2. Under korte belastninger er en gir en AIO bedre tempratuerer enn en CPU-vifte. Dette er ikke veldig relevant hvis du skal loade cpu'en i lengre tid, så i gaming forsvinner nesten denne fordelen. Overall gir CPU-viftene bedre temperaturnivå.

Det er opp til deg hva du velger, men hvis du vil ha nærmere performancen til en Noctua NH-15 må du gå for en 360mm AIO. De er veldig kompetetive med temperatur nivå i forhold til CPU-viftene men har forsatt de andre negative sidene. Liker du hvordan en AIO ser ut og du har ett stort budsjett er det forsatt ikke et dårlig valgt. Og selfølgelig, hvis du ikke har bruk for å overclocke kan du også gå for en billigere CPU-vifte/AIO.

MOBO

Ja Gigabyte X570 AORUS Xtreme er det beste x570 brettet for de som ikke har tenkt å lage costum loop. Når det er sagt er det VELDIG overkill for 99% av personer og du må i alle fall ikke kjøpe det med til en 3700x/800x, de pengene kunne du brukt bedre andre steder. Ved mindre du trenger de nisje funksjonene som 10Gb Lan bør du kjøpe et annet x570 board. Gigabyte lager noen av de beste x570 MOBO'ene så lenge du liker BIOS'en til gigabyte. I det tilfellet kan du gå for en x570 AORUS Master. Dette boardet har de beste VRM'ene og vil kunne takle alt av overclocking. Trenger du ikke nisje funksjonene med xtreme, bør du gå for enten AORUS MASTER , AORUS Pro WIFI (forsatt veldig bra) eller ASUS prime-P (entry level, kanskje ikke for deg, men passer hvis du ikke har tenkt å Overclocke).

Mitt tips: Gå for en AORUS MASTER eller en AORUS Pro WIFI ved mindre du absloutt ikke kan fordra BIOS'en.

 

Lenke til kommentar

Ok.

Overklokking er ikke nødvendig.  Går da for 3200MHz ram, antageligvis finne noe med gode lave timings.

Et hovedkort med mange USB og SATA porter. 
Samt god båndbredde på PCIEX16 spora og m.2 

Dedikerte M.2 sport på hovedkort, hvis ikke bruker jeg expansion slot til dette for PCIEX16
Det holder med 1GB nettverksport(er)

Har kun eid Asus hovedkot opp gjennom tiden, men har ingen preferanser på utseende i bios.
Bare hovedkortet er bra så har utseende i bios lite å si.


Gigabyte X570 AORUS Xtreme passer med andre ord best til cpu 3950x og bedre cpu.
Men, tror jeg går for 3700x eller 3800x, enten 32GB eller 64GB ram. 

Har også tenkt å oppgradere skjermkort. Men, det tar jeg senere utpå året. Skjermkortet må jo matche systemet.

 

På Corsair 900D kabinettet tror jeg det er plass opptil 480 aio radiator. Så da går jeg for 360 som foreslått. 
F.eks ASUS ROG RYUJIN 360 CPU Kjøler ?

Da er de "fornuftige" hovedkort valga, en av disse ? 
Gigabyte X570 AORUS Master = 3990,-
MSI MEG X570 UNIFY = 3408,-
ASUS ROG Crosshair VIII Formula, 6249,-

Har ikke hatt gigabyte hovedkort før. Det jeg leser på nett er at bios kan være så som så.
Bios på asus hovedkorter bra, og mye valg i dem.
Asus kortet har fler sata porter
Gigabyte kortet er "true phase" ?

Går nok for Gigabyte eller asus kortet.

 

Når vi er op emnet toppkort. Hva mener dere om MSI MEG X570 GODLIKE ? 

Når det gjelder Ram DD4 3200. hvilke timings er det som er best for 3200 ? 

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Hvis overklokking ikke er noe du skal gjøre kjøper du et sett med minnebrikker på 3600 MHz og lavest mulig timings. Forslag:
https://www.prisjakt.no/product.php?q=G.Skill+Trident+Z+Neo+DDR4+3600MHz+2x16GB+F4-3600C16D-32GTZNC&p=5181991
https://www.prisjakt.no/product.php?q=G.Skill+Trident+Z+RGB+LED+DDR4+3600MHz+2x16GB+F4-3600C16D-32GTZRC&p=5250578
Dess lavere CAS Latency, dess raskere er minnet. 3600 CL14 er det raskeste du kan få, men du vil ikke kunne måle forskjell før du går inn i BIOS og justerer de andre timingene ikke inkludert i XMP på egen hånd.

Antall VRM på hovedkortet er heller ikke viktig om du ikke skal overklokke. Andre ting du får på mer avanserte hovedkort som POST-LED, BIOS flash uten CPU installert, flere lag for mindre forstyrrelser av RAM-signaler, LN2-brytere, og kontroll over flere spenninger, er heller ikke spesielt nyttig om du ikke skal mye innom BIOS for å tilpasse overklokker.

Båndbredde på PCIe x16-sporene er bestemt av AM4, og vil være 16 spor fra CPU som kan deles i to til x8/x8, samt 4 spor fra CPU til en M.2 SSD, samt ytterligere 4 spor fra CPU til chipset. Chipset støtter opp til to M.2 SSD, SATA, USB, LAN, og annet av I/O.

X570 AORUS ULTRA vil nok være et godt hovedkort for din bruk da. Det har samme antall M.2 spor, USB-porter, og WiFi som Master, men mangler POST-LED, 2.5 Gb LAN, og har en litt mindre ekstremt overdimensjonert strømforsyning.

Lenke til kommentar
spetter skrev (34 minutter siden):

Ok.

Overklokking er ikke nødvendig.  Går da for 3200MHz ram, antageligvis finne noe med gode lave timings.

Et hovedkort med mange USB og SATA porter. 
Samt god båndbredde på PCIEX16 spora og m.2 

Dedikerte M.2 sport på hovedkort, hvis ikke bruker jeg expansion slot til dette for PCIEX16
Det holder med 1GB nettverksport(er)

Har kun eid Asus hovedkot opp gjennom tiden, men har ingen preferanser på utseende i bios.
Bare hovedkortet er bra så har utseende i bios lite å si.


Gigabyte X570 AORUS Xtreme passer med andre ord best til cpu 3950x og bedre cpu.
Men, tror jeg går for 3700x eller 3800x, enten 32GB eller 64GB ram. 

Har også tenkt å oppgradere skjermkort. Men, det tar jeg senere utpå året. Skjermkortet må jo matche systemet.

 

På Corsair 900D kabinettet tror jeg det er plass opptil 480 aio radiator. Så da går jeg for 360 som foreslått. 
F.eks ASUS ROG RYUJIN 360 CPU Kjøler ?

Da er de "fornuftige" hovedkort valga, en av disse ? 
Gigabyte X570 AORUS Master = 3990,-
MSI MEG X570 UNIFY = 3408,-
ASUS ROG Crosshair VIII Formula, 6249,-

Har ikke hatt gigabyte hovedkort før. Det jeg leser på nett er at bios kan være så som så.
Bios på asus hovedkorter bra, og mye valg i dem.
Asus kortet har fler sata porter
Gigabyte kortet er "true phase" ?

Går nok for Gigabyte eller asus kortet.

 

Når vi er op emnet toppkort. Hva mener dere om MSI MEG X570 GODLIKE ? 

Når det gjelder Ram DD4 3200. hvilke timings er det som er best for 3200 ? 

Var ikke Formula hovedkortet fra Asus en stor skandale denne gangen her? Joa, har master kortet selv. Kjøpte det egentlig fordi det hadde det jeg så etter samt veldig gode kjøle egenskaper. Biosen er så som så, men en overlever. Nå har jeg blitt vant til den. Hva er galt med Unify hovedkortet? Hva er det som gjør at du styrer unna litt der?

Lenke til kommentar

Takker for input om Asus kortet.   

Nei, ingen grunn for at tok bort msi kortet.  Har nesten ikke hørt noe om hvor gode/dårlige msi hovedkort er..

Fått mye god input her. Høres ut som Gigabyte X570 AORUS eller X570 AORUS ULTRA Master er veien å gå.


Samt 3600 minne med lave timings, når ikke overklokking skal gjøres. Leste noe om at 3600 mine kjører 1:1 ratio

 

 

Endret av spetter
Lenke til kommentar
FranZe skrev (15 minutter siden):

Var ikke Formula hovedkortet fra Asus en stor skandale denne gangen her? Joa, har master kortet selv. Kjøpte det egentlig fordi det hadde det jeg så etter samt veldig gode kjøle egenskaper. Biosen er så som så, men en overlever. Nå har jeg blitt vant til den. Hva er galt med Unify hovedkortet? Hva er det som gjør at du styrer unna litt der?

Nei, det var Maximus XI Hero som var "skandale", senere har det vist seg at det ikke var i nærheten så ille som Buildzoid trodde fordi ASUS har flinke ingeniører.

Ikke at det er en stor forskjell på Formula og Hero for Crosshair VIII, samme VRM

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (3 minutter siden):

Nei, det var Maximus XI Hero som var "skandale", senere har det vist seg at det ikke var i nærheten så ille som Buildzoid trodde fordi ASUS har flinke ingeniører.

Ikke at det er en stor forskjell på Formula og Hero for Crosshair VIII, samme VRM

Ja, mente det var noe der. Var i alle fall ett som kom dårlig ut i tester (temp) som jeg så :)

Lenke til kommentar

Så, overall consenses at bør gå for Gigabyte X570 AORUS eller X570 AORUS ULTRA Master ? 

Jeg kjøper kun RAM som er på QVL liste for hovedkortet.

Regner med at det fortsatt gjelder for å være sikker på at rammen funker på hovedkort.

Hva med: 


AMD Ryzen 7 3800X Prosessor

Gigabyte X570 AORUS Master, Socket-AM4

G.Skill Trident Z Neo DDR4 RGB (4x8GB) 32GB 3600Mhz  
F4-3600C16Q-32GTZN

CL16. var ingen CL14 på QVL lista for 3600
 

Endret av spetter
Lenke til kommentar
4 hours ago, N o r e n g said:

 

X570 AORUS ULTRA vil nok være et godt hovedkort for din bruk da. Det har samme antall M.2 spor, USB-porter, og WiFi som Master, men mangler POST-LED, 2.5 Gb LAN, og har en litt mindre ekstremt overdimensjonert strømforsyning.

Hvis han ikke har tenkt å overclocke bør han gå for en x570 Aorus pro wifi. Koster en del mindre enn ULTRA, eneste forskjellen at man mister en m.2 soccet fra Ultra 3x m.2 til pro wifi 2x m.2. Ellers har pro wifi en eksponert lydsporingssti nederst i venstre hjørne av PCB hvor ULTRA har dette dekket litt. Ellers er det litt visuelle forskjeller, men resten er likt (vrm, Io sheild, ports’ene osv).

Ved mindre han har bruk for den ekstra m.2 slotten ville jeg gått for Aorus Pro Wifi i stedet for ULTRA. Er forsatt enig at Aorus Master er overkill for bruket til OP.

Lenke til kommentar
spetter skrev (6 timer siden):

Så, overall consenses at bør gå for Gigabyte X570 AORUS eller X570 AORUS ULTRA Master ? 

Jeg kjøper kun RAM som er på QVL liste for hovedkortet.

Regner med at det fortsatt gjelder for å være sikker på at rammen funker på hovedkort.

Hva med: 


AMD Ryzen 7 3800X Prosessor

Gigabyte X570 AORUS Master, Socket-AM4

G.Skill Trident Z Neo DDR4 RGB (4x8GB) 32GB 3600Mhz  
F4-3600C16Q-32GTZN

CL16. var ingen CL14 på QVL lista for 3600

Det finnes 3600 CL14 som er på QVL for AORUS ULTRA:

https://gskill.com/qvl/165/299/1562839114/F4-3600C14Q-32GTZN-Qvl

https://gskill.com/qvl/165/299/1562662566/F4-3600C14Q-32GTRSB-Qvl

Disse settene er svindyre, og du vil kanskje kunne måle ytelsesforskjellen ved å gå fra 16-19-19 til 14-15-15, og da snakker vi om oppmot 1 prosent i virkelig ekstreme tilfeller. Ryzen liker raskt minne, men for å se det må du overklokke selv, det nytter ikke å kjøpe "ekstreme" sett og kjøre dem på XMP-innstillinger (som kun påvirker de første 5 innstillingene, mens det er godt over 20 andre som påvirker ytelsen).

Siden du ikke planlegger å overklokke selv vil jeg personlig anbefale noen av de jeg har foreslått tidligere, som også finnes på G.Skills QVL-liste:
https://gskill.com/qvl/165/326/1562840211/F4-3600C16D-32GTZNC-Qvl

https://www.prisjakt.no/product.php?q=G.Skill+Trident+Z+Neo+DDR4+3600MHz+2x16GB+F4-3600C16D-32GTZNC&p=5181991

Lenke til kommentar

Har skrevet ned noen eksempler på foreslåtte hovedkort, når de forskjellige hovedkortene velges. 

Går for DDr4 3600MHz CR16 ram uansett hovedkort, og som er på QVL liste.

Prismessig satser jeg på 9-15k for hovedkort,cpu og ram og evt cpu aio 360 kjøler.

Har fra før 900D og  AX1200i

 

Endret av spetter
Lenke til kommentar

ok.

 

Regner med at kan koble CPU og grafikkort samtidig (grafikkkort som har vannkjøling blokk innbakt istedenfor vifte) på disse komplette sett som ble linket til ?

Og at det følger med nok slanger til å koble cpu , grafikkkoert til et slikt komplett sett ? Og, ikke bare 1 ?

Som sagt, har ikke peiling på custom loop.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...