Gå til innhold

Deler ut 69 letelisenser: 13 i Barentshavet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man bare hadde innvestert like mye tid, penger og vellvilje ovenfor grønn omstilling som man hadde gjort for å fortsette status quo, da hadde vi hatt gode fremtidsutsikter. Men, det blir klarere og klarere at høyresiden med FRP i spiss ikke har intensjon om å gjøre nødvendige forberedelser til tiden kommer da vi enten blir tvunget (av en rekke årsaker) eller at det ikke lengre er lønnsomt med olje lenger. Resultatet blir det samme; muligheten som ga oss rikdom blir også årsaken til hvorfor det gikk rett vest.

 

En kan jo lure på om mennesker mener det samme om forsikring som dem gjør med strategien til landet vårt. Vi gambler absolutt hele vår økonomiske fremtid (med mer) på at det grønne skiftet ikke skjer, for hvis det skjer så er vi regelrett kjørt. All den tid vi hadde til å sette alle kluter til med å omstille nasjonen i form av økte forskningsmidler, dreining av utdanning av de unge, etterutdanning & kursing av voksne m.m, har vi istedenfor trenert prosessene og kjørt oss opp i et hjørne hvor vi nå vil få generasjoner som hater hverandre, uten å endre utfallet - mulighetene forsvinner. 


Og før noen spør hva vi skal leve av: Det er det ingen som vet, og det er derfor det er så viktig at vi begynner prosessen med nettopp dette. Argumentasjonen for at man ikke har svaret og derfor ikke kan påbegynne prosessen er en fallitterklæring. All forskning begynner med det ukjente, før man arbeider med det og så sitter igjen med ny kunnskap. Mer konkret blir nye løsninger ikke utviklet av seg selv, og nettopp her kunne Norge vært med å bidratt fremfor å vente på at andre (og som da sitter igjen med gevinstene) skal finne disse for oss. 

 

Edit: Når man snakker om fremtidsrettet og å satse: https://e24.no/naeringsliv/i/rAyvbA/tyskland-ruster-opp-jernbanen-for-600-milliarder-kroner 

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

I løpe av noen over førti år, har vi i følge OD produsert ca. 48 % av oljen og gassen på norsk sokkel.

Setter vi opp tempoet, så klarer vi å produsere det aller meste innen 30 år, dvs., vi blir ferdig til ca. 2050. Og kan da produsere små mengder til industribruk. Slik blir det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (17 timer siden):

Om man bare hadde innvestert like mye tid, penger og vellvilje ovenfor grønn omstilling som man hadde gjort for å fortsette status quo, da hadde vi hatt gode fremtidsutsikter. Men, det blir klarere og klarere at høyresiden med FRP i spiss ikke har intensjon om å gjøre nødvendige forberedelser til tiden kommer da vi enten blir tvunget (av en rekke årsaker) eller at det ikke lengre er lønnsomt med olje lenger. Resultatet blir det samme; muligheten som ga oss rikdom blir også årsaken til hvorfor det gikk rett vest.

 

En kan jo lure på om mennesker mener det samme om forsikring som dem gjør med strategien til landet vårt. Vi gambler absolutt hele vår økonomiske fremtid (med mer) på at det grønne skiftet ikke skjer, for hvis det skjer så er vi regelrett kjørt. All den tid vi hadde til å sette alle kluter til med å omstille nasjonen i form av økte forskningsmidler, dreining av utdanning av de unge, etterutdanning & kursing av voksne m.m, har vi istedenfor trenert prosessene og kjørt oss opp i et hjørne hvor vi nå vil få generasjoner som hater hverandre, uten å endre utfallet - mulighetene forsvinner. 


Og før noen spør hva vi skal leve av: Det er det ingen som vet, og det er derfor det er så viktig at vi begynner prosessen med nettopp dette. Argumentasjonen for at man ikke har svaret og derfor ikke kan påbegynne prosessen er en fallitterklæring. All forskning begynner med det ukjente, før man arbeider med det og så sitter igjen med ny kunnskap. Mer konkret blir nye løsninger ikke utviklet av seg selv, og nettopp her kunne Norge vært med å bidratt fremfor å vente på at andre (og som da sitter igjen med gevinstene) skal finne disse for oss. 

 

Edit: Når man snakker om fremtidsrettet og å satse: https://e24.no/naeringsliv/i/rAyvbA/tyskland-ruster-opp-jernbanen-for-600-milliarder-kroner 

Baserer du dine synspunkter på hysteriske fremtidsvisjoner fra MDG eller rasjonell statistisk analyse om behov for oljeutvinning i fremtiden? Mens venstresiden og msm raserer lønnsutviklingen i Europeiske land slår Trump's lønnsutvikling i USA "knock out" på lønnsutviklingen her i Norge. Til tross for all rikdommen vi skryter av så går det ikke fremover , se artikkel i Nettavisen fra i går. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke ekspert på lønnsvekst, men fant dette om Amerikanske lønnsvekst: https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2019/01/svakere-loennsvekst-i-usa og dette om Norsk lønnsvekst: https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/lonnsveksten-oker . Ikke helt nye tall men vi er nok litt tidlig ute med å konkludere hva lønnsveksten i 2019 totalt sett ble, da tallknuserne arbeider med saken vil jeg tro.

Jeg baserer mine synspunkter uavhengig politisk (selv om jeg gir sleivspark til høyresiden, skal det sies at de tidligere regjeringene før disse heller ikke har gjort god jobb på dette feltet), og ut i fra hva som presenteres i forskning. Forskningen er klar, og har vært det de siste 15 årene; vi må endre kurs. At forskning ikke er politikk og at endringer ikke er enkelt er vel alle enige om, men man starter hvertfall prosessen. I Norge er mantraet blitt billige biler for å kompansere at vi ikke gjør andre grep. Samtidig står jeg fast på min tidligere argumentasjon om at vi enten kan omstille oss fra å være for oljeavhengig eller vente til vi blir tvunget. Om du tror kostnadene er mye med omstilling er det bare glede seg til kostnaden for tvunget omstilling og tapt konkurransekraft treffer oss.

PS: Ingen mener at man skal stenge ned oljekrana på dagen, så slike stråmann argumenater kan dere spare dere for.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1SNGGEPG skrev (33 minutter siden):

Bra vi har en regjering som tenker økonomi og velferd, om grønningene hadde bestemt hadde de kjørt vår viktigste næring på dunken og da ville alt annet også gått i dass.

Joda, men det er kun en ny utsettelse på det uunngåelige. Når man tar utgangspunkt i at null olje = gå i dass så burde ting være på plass i god tid i forveien. Noe det ikke er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte har venstresiden investert noe som helst i fremtidige jobber? De har også kun økt antall offentlig ansatte for å skjule arbeidsledigheten.

Jeg tror de aller fleste er enige i at vi burde brukt mer ressurser på å skape nye arbeidsplasser og nye områder Norge kan tjene penger på. Men du kan ikke forvente at oljeselskapene skal gjøre dette. Andre investorer unngår gjerne Norge grunnet diverse skatteregler, som beskatning av verdier før en tjener penger. Disse reglene må venstresiden ta mest ansvar for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Lars;

Høyre, venstre eller hvem det måtte være, dem er alle skyldige og således skal jeg ta selvkritikk for å nevne Høyre / FRP i klartekst.

Allikevel, du mener vi kan generalisere alle offentlige ansatte til en post som verdiløse pengesluk for AS Norge?

Hva med skole / utdanning, sykehus, eldreomsorg / helse, skatteetaten/nav/+ xxx støtteordrning, politi, brann, redning, barnevern, SSB osv. osv. ? Jeg er enig i at en del av postene er kostnader ut, men som skaper verdi utover kroner inn / ut. Skatteetaten, utdanningssektoren (som også omhandler forskning), Innovasjon Norge osv. er f.eks nyttige bidrag som kan være med på omstillingen, selv om det er lett å se seg blind på penger inn / ut her, da det ikke direkte produseres et produkt av disse. Man skal allikevel ikke kimse av disse eller si at det ikke er noen verdiskapning fra offentlig sektor. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

@Lars;

Høyre, venstre eller hvem det måtte være, dem er alle skyldige og således skal jeg ta selvkritikk for å nevne Høyre / FRP i klartekst.

Allikevel, du mener vi kan generalisere alle offentlige ansatte til en post som verdiløse pengesluk for AS Norge?

Hva med skole / utdanning, sykehus, eldreomsorg / helse, skatteetaten/nav/+ xxx støtteordrning, politi, brann, redning, barnevern, SSB osv. osv. ?

Ikke at det spiller noen rolle hvem og hvordan har gjort Norge avhengige av oljekranen, takker jeg likevel at den finnes.

Uansett parti er dagens realier slike: enorm skattenivå, enormt mange statlig ansatte, nærmest null incentiver til nye industrier og det som er av industri er nesten ingenting. Olje, fiske, elkraft. That's it!

 

Miljøkamp eller ei, trenger landet nye og betydelige inntekter. Helst på en slik skala at da man struper på oljekranen så taper ikke NOK halve verdien mot USD/EUR slik den har allerede gjort.

Og å bare si "the miljø-apocalypse is nigh!" Og klage på oljeindistrien er selvføleglig lov... men, som spurt utellige ganger før - hvor er erstatningen? Så lenge SAMTLIGE partier har ikke mer fantasi enn å fortsette å suge på oljekranen og ikke legge til rette for nye (helst mer teknologiske) og fremtidarettede inntektskilder som er BÅDE profitable og "rene", helst i denne rekkefølgen, så blir det lite å hente. Og å syte om skumle oljen ellers blir som å spytte på foreldrenes grav. Du hadde ikke vært der du er i dag uten, ingen i dette landet hadde vært det.

Lenke til kommentar

Vi er ikke uenige, og du trekker frem gode poenger Nessuno. Tenker at vi er litt i en catch 22 her, vi trenger å omstille oss, men vi vet ikke helt hvordan, og da avventer vi til vi vet hvordan, noe som fører til at man er låst. Jeg _tror_ at en start er å virkelig spytte inn store beløp i forskning / utdanning og svært gode støtteordninger for dem som ønsker å forsøker seg i utrygge farvann. Som selvstendig næringsdrivende på deltid (med siden av masteroppgave) har jeg forståelse for at folk ikke tør å gå 100% inn i det usikre med hvordan ting i dag er lagt opp, hvor du i noen tilfeller (om du velger bort AS ol. som organisasjonsform) mister hele sikkerhetsnettet (men fortsatt betaler en betydlig andel skatt) om du skulle tørre å etablere noe eget. Å koble opp gode, nye ordninger som får folk til å "gutse" litt mer i form av at dem ikke er skakkjørt for all fremtid om det mislykkes kan være en av disse veien - men på samme tid er det en ballanse mellom å støtte opp og forhindre sugerør.

Og ang. skattenivå; Det er en tapt kamp uansett. De virkelig store aktørene vil alltid sikte seg inn mot områder hvor dem betaler ned mot 0-skatt, noe som vi aldri kan konkurere med uansett. Skattenivået er kanskje høyt, men det at vi deler utgiftene kommer fellessakpet til gode (og dekker noen av kostnadene med stor offentlig sektor).

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 timer siden):

Tenker at vi er litt i en catch 22 her, vi trenger å omstille oss, men vi vet ikke helt hvordan, og da avventer vi til vi vet hvordan, noe som fører til at man er låst. Jeg _tror_ at en start er å virkelig spytte inn store beløp i forskning / utdanning og svært gode støtteordninger for dem som ønsker å forsøker seg i utrygge farvann. Som selvstendig næringsdrivende på deltid (med siden av masteroppgave) har jeg forståelse for at folk ikke tør å gå 100% inn i det usikre med hvordan ting i dag er lagt opp, hvor du i noen tilfeller (om du velger bort AS ol. som organisasjonsform) mister hele sikkerhetsnettet (men fortsatt betaler en betydlig andel skatt) om du skulle tørre å etablere noe eget. Å koble opp gode, nye ordninger som får folk til å "gutse" litt mer i form av at dem ikke er skakkjørt for all fremtid om det mislykkes kan være en av disse veien - men på samme tid er det en ballanse mellom å støtte opp og forhindre sugerør.

Dette høres jo veldig fornuftig alt ut, men hva i all verden har det med letelisenser å gjøre? Det eneste du vil oppnå med å ikke gi ut letelisenser er vel å skape enda brattere nedgang for oljebransjen. Jeg kan ikke se at det vil hjelpe til med å skape nye gode arbeidsplasser. Det er ingen offentlige kostnader forbundet med lisensene, tvert imot store inntekter som kan finansiere Innovasjon Norge og annet. Norges forskningsråd har allerede strupet midlene til gass og olje så dramatisk at du bør være mer bekymret for om man har dratt til for fort for hardt. Det er tross alt olje og gass som fortsatt dekker brorparten av velferden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er direkte knyttet til temaet, for så lenge vi gjør som vi har gjort xx år før så starter vi ikke prosessen med omstillingen. Det er blir et hvilepute og unnskyldning som står i veien. Det blir også brukt som brekkstang for argumentasjon hvor man sier omtrent "olje eller dø". Vi er helt handlingslammet av godene oljen har gitt oss, noe som medfører fremtidige store utfordringer. Derfor mener jeg at det riktige er å forberede seg og starte denne tunge prosessene fremfor å trenere så lenge olje er lønnsomt.

Edit: fiksa hundre typos....mobil altså...

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper vi henter hver eneste oljedråpe. Samtidig så ønsker jeg bærekraftig utvikling.
Nasjonen Norge har ikke noe å tape på å bli oljeuavhengi som forbruker.

Med andre ord, vi må ikke slutte med oljeutvinning for å få lov å begynne å innovere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...