Gå til innhold

Undersøkelse: Partikkelutslipp fra dieselbiler er mye større enn testmetodene viser [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (3 minutter siden):

Forhandlaren ler nok heile vegen til banken.  Lukke til når du skal selje bilen att.  Eg brukte 9 månadar på å kvitte meg med ein WV Golf stasjonsvogn med dieselmotor i 2014-2015, og fekk berre skambod.

Du sier ingenting om tilstanden på bilen og km. stand, noe som påvirker sterkt hvor lett det er å selge en bil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (15 minutter siden):

Forhandlaren ler nok heile vegen til banken.  Lukke til når du skal selje bilen att.  Eg brukte 9 månadar på å kvitte meg med ein WV Golf stasjonsvogn med dieselmotor i 2014-2015, og fekk berre skambod.

Er nok ikke så enkelt å få en fornuftig pris ved salg av elbil heller, så da er det bedre for meg  å kjøpe en bil som dekker alle mine behov.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/06/18/195587084/na-kan-du-gjore-elbil-kupp-bruktbilene-hoper-seg-opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, tflovik said:

Er nok ikke så enkelt å få en fornuftig pris ved salg av elbil heller, så da er det bedre for meg  å kjøpe en bil som dekker alle mine behov.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/06/18/195587084/na-kan-du-gjore-elbil-kupp-bruktbilene-hoper-seg-opp

Dette er bilar med mikro-rekkjevidde.  For ein elbil med kurrant rekkjevidde er verdifallet mykje mindre.  Ein 5-6 år gammal Tesla Model S kostar framleis over 300.000 kroner brukt.  Dei kosta frå 500.000 og oppover nye, sovidt eg hugsar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Dette er bilar med mikro-rekkjevidde.  For ein elbil med kurrant rekkjevidde er verdifallet mykje mindre.  Ein 5-6 år gammal Tesla Model S kostar framleis over 300.000 kroner brukt.  Dei kosta frå 500.000 og oppover nye, sovidt eg hugsar.

Hva en Tesla modell S ligger på i pris på bruktmarkedet betyr ikke at den er lett å selge. Har en kollega med en modell S, 2012 eller 13 modell, han sliter med å få solgt den og så vidt jeg vet er det ikke noe som feiler den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er alarmisme på høyt nivå.

Det undersøkelsen viser er at en sjelden gang så går utslippet over grenseverdiene når det gjøres en rens av partikkelsystemet. Det økte utslippet er moderat(30% prosent høyere enn en allerede lav grenseverdi på en Opel Astra) og kortvarig(7 minutter per 450 km med kjøring).

Transport&Environment er en organisasjon finansiert av aktivister og klimabrølere og har ved tidligere anledninger vært ivrige på å presentere uteliggere som normalen. Ikke verdt å ta seriøst. De har forresten bare med to bilmodeller i undersøkelsen så da er det å forvente at de plukket ut de to verste og overså resten.

Her er forresten originalen hvis noen er interessert. Må si det er provoserende at slikt kommer i kategorien EKSTRA når man med fagforeningskontigenten fullfinansierer det journalistiske arbeidet til Teknisk Ukeblad og det eneste som kan leses uten å betale er flåsete kommenatarartikler og clickbait apatisk kopiert fra andre kilder.

 

https://www.transportenvironment.org/press/new-diesels’-particle-emissions-spike-1000-times-normal-levels-tests

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I rapporten står det

"and are effectively ignored by official emissions tests. "

Det er ikke så veldig rart når man ser på tallene. Det undersøkelsen sier er at i ca 1,5% av tiden hvor rensing av partikkelfilteret foregår så ligger utslippet 30% over grensen som igjen er 1000 ganger normalt utslipp fra samme bil. Det betyr at gjennomsnittsutslippet ligger 98% under utslippsgrensene.

Dette er en ikke-sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, det er ikke fagforeningskontingenten til Tekna eller Nito som "fullfinansierer" det journalistiske arbeidet i Teknisk Ukeblad. Tekna og Nito har valgt å kjøpe magasinet Teknisk Ukeblad til sine medlemmer, som en av flere medlemsfordeler. En annen medlemsfordel er halv pris på TU Ekstra. TU Media er et selvstendig selskap som riktignok er eid av Nito og Tekna, men vi må klare oss økonomisk selv.

For øvrig er om lag to tredeler av innholdet på TU.no åpent for alle. Denne andelen vil gå noe ned, jeg vil tippe at vi i 2020 vil publisere nærmere 60 prosent av innholdet som åpent – det vil si om lag 2.500 gratis artikler om teknologi. Men det er samtidig ingen tvil om at det er journalistikken som skal finansiere redaksjonens virksomhet, og da trenger vi enda flere abonnenter enn vi har i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ole Petter Pedersen skrev (2 minutter siden):

Hei, det er ikke fagforeningskontingenten til Tekna eller Nito som "fullfinansierer" det journalistiske arbeidet i Teknisk Ukeblad. Tekna og Nito har valgt å kjøpe magasinet Teknisk Ukeblad til sine medlemmer, som en av flere medlemsfordeler.

Hvor får Tekna og NITO penger til å kjøpe magasinet Teknisk Ukeblad til sine medlemmer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, uname -l said:

Det undersøkelsen viser er at en sjelden gang så går utslippet over grenseverdiene når det gjøres en rens av partikkelsystemet.

Nei, han syner mykje meir enn det.  Du lenkja berre til eitt av mange funn.  Denne artikkelen fokuserer på dei små partiklane som dagens tetar ikkje måler.  Dvs at det ikkje finst grenseverdiar, for dei kan ikkje setje ein grenseverdi for noko som ikkje vert målt.  Du kan lese heile rapporten her:

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2020_01_New_diesels_new_problems_full_report.pdf

"Harmful total particulate emissions from the Nissan Qashqai and Opel Astra further increased 11-184% when the smallest unregulated ultrafine particles were measured in the lab. These ultrafine particles are not measured in official tests but are thought to be the most harmful to human health – as they penetrate deep into the body – and have been linked with brain cancer."

 

Det er jo det klårt mest alvorlege funnet.  Det er ei lenkje i artikkelen til kjelda.  Kvifor brukte du ikkje den?

Endret av Sturle S
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Nei, han syner mykje meir enn det.  Du lenkja berre til eitt av mange funn.  Denne artikkelen fokuserer på dei små partiklane som dagens tetar ikkje måler.  Dvs at det ikkje finst grenseverdiar, for dei kan ikkje setje ein grenseverdi for noko som ikkje vert målt.  Du kan lese heile rapporten her:

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2020_01_New_diesels_new_problems_full_report.pdf

"Harmful total particulate emissions from the Nissan Qashqai and Opel Astra further increased 11-184% when the smallest unregulated ultrafine particles were measured in the lab. These ultrafine particles are not measured in official tests but are thought to be the most harmful to human health – as they penetrate deep into the body – and have been linked with brain cancer."

Dette gjelder den 1,5% av tiden hvor rensingen foregår. Det er det hele rapporten handler om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -l said:

Dette gjelder den 1,5% av tiden hvor rensingen foregår. Det er det hele rapporten handler om. 

Dei måler både under reinsinga og under normal køyring over ein lengre teststrekning.  Offisiell måling tek det ikkje med utslepp under reinsing i det heile, men når du tek det med i målinga av det totale utsleppet vert  det gjennomsnittlege utsleppet pr km mykje høgare.  Dersom utsleppet er 1000 gonger høgare i 1,5% av tida, er det 15 gongar høgare i gjennomsnitt over det heile.  Den kraftige auken under reinsing gjer at gjennomssnittsutsleppet for heile testkøyringa frå start til slutt går over grenseverdien.  For ein av bilane fann dei òg at over halvparten av partikkelutsleppet var PM10-23, som ikkje vert rekna med i dagens krav.  Bilane har høge utslepp av mindre partiklar òg, men det finst ikkje gode nok standardiserte målemetodar for dei minste partiklane i eksos til at dei har talfesta det i rapporten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 minutter siden):

Dei måler både under reinsinga og under normal køyring over ein lengre teststrekning.  Offisiell måling tek det ikkje med utslepp under reinsing i det heile, men når du tek det med i målinga av det totale utsleppet vert  det gjennomsnittlege utsleppet pr km mykje høgare.  Dersom utsleppet er 1000 gonger høgare i 1,5% av tida, er det 15 gongar høgare i gjennomsnitt over det heile.  Den kraftige auken under reinsing gjer at gjennomssnittsutsleppet for heile testkøyringa frå start til slutt går over grenseverdien.  For ein av bilane fann dei òg at over halvparten av partikkelutsleppet var PM10-23, som ikkje vert rekna med i dagens krav.  Bilane har høge utslepp av mindre partiklar òg, men det finst ikkje gode nok standardiserte målemetodar for dei minste partiklane i eksos til at dei har talfesta det i rapporten.

Nei, hvis 1000 ganger høyere gjør at man er 30% over grenseverdien i 1,5% av tida så blir gjennomsnittet langt under grenseverdien. Det er enkel matematikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...