Gå til innhold

Heve kjøp av bil


Anbefalte innlegg

Hei,
jeg har en ny Nissan Leaf 2019 Tekna kjøpt i Østfold. En av grunnen til at jeg kjøpte bilen var å få muligheten til å benytte meg av Nissan Connect - en app som gjør at jeg kan se lading på bilen, forvarme den etc. D

Denne appen har jeg aldri hatt tilgang til. Nissan Connect har ikke fungert. Jeg får feilmelding både når jeg prøver å legge til bilen/VIN-nummer og når eg prøver å logge på You+Nissan på nettsiden. Forhandler har heller ikke fått til å sette den opp, og heller ikke Nissan kundeservice eller teknisk avd. har klart å fikse feilen. Det har nå gått 5 mnd siden kjøp. Både forhandler og Nissan kundeservice sier dette har høyeste prioritet, men det hjelper ikke mye når det er null fremgang. Jeg har mistet fullstendig tillit til at de klarer å fikse det. Jeg aner ikke hvor mange epost jeg har sendt til de om denne saken...

Kan jeg heve kjøpet av bilen på dette grunnlaget? Jeg mener å ha kjøpt et produkt med store mangler. "Nissan Connect" er det første som vises når jeg starter bilen.. og jeg har ikke tilgang til systemet som jeg ble lovet.

Hvordan går jeg isåfall frem for å heve kjøpet? eller er det helt nyttesløst?

Jeg ønsker også å selge bilen.. men hvem vil kjøpe den når Nissan connect ikke fungerer..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981

Kommer mye an på hvor velvillig forhandler er, du har vel antagelig fått et inntrykk av det allerede siden dere har hatt relativt mye kontakt. Å få tilbake nypris er nok vrient siden du tross alt har hatt noe utbytte av bilen så jeg tenker vel et slags tilbakekjøp er mest aktuelt.  Hør med forhandleren og spør om han/hun har et forslag til løsning. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Det er lover som regulerer dette men tviler egentlig på at feilen/mangelen er så stor at du kan kreve å heve kjøpet. Forhandleren kan selvfølgelig vise velvilje og la deg heve kjøpet. 

Du kan kontakte forbrukerrådet og få noen tips derifra. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Den fungerer stort sett på alle andre norske biler, det får jeg ihvertfall opplyst fra forhandler, og det samme gjelder når jeg forhører meg på div forum. Det er forsåvidt veldig mange som har store problemer med appen, men den fungerer "iblant" for de fleste har jeg fått inntrykk av.

Men i mitt tilfelle startet det med at forhandler ikke fikk til å legge til appen da jeg skulle få utlevert bilen. Vi fikk feilmelding. Forhandler fortalte meg at dette ikke var unormalt, og ba meg prøve på nytt når jeg kom hjem. Jeg fikk samme feil. Etter å ha kontaktet Nissan kundeservice en rekke ganger ba de meg opprette ny bruker (faktisk har jeg til nå opprettet 4 brukere som jeg har brukt til å teste appen). Det har resultert i at tilslutt ikke engang får logget på appen, eller You+Connect.

Jeg har jevnlig vert i kontakt med Nissan kundeservice og forhandler gjennom 5 måneder, men er ikke kommet nærmere noen løsning. Forhandler purrer på kundeservice og Nissan kundeservice sier at "teknikere" jobber på spreng. Det har de sagt i 5 måneder nå. Jeg er dritt lei både bil og at appen ikke virker.

Endret av LarsenNis
Lenke til kommentar

Du kan søke etter tidligere saker på hos forbrukerklageutvaget. Kanskje det finnes lignende saker der. 

 

Det sagt, både å sjekke batteri og forvarming er jo viktige funksjoner. For å heve kjøpet må det du mangler være "ikke uvesentlig". Jeg vil påstå at disse funksjonene er "ikke uvesentlig", og at du kan kreve heving. I motsatt fall har du uansett krav på erstatning. 

 

Uansett, du må reklamere på bilen først, om du ikke har gjort det. Så må forhandler ha rimelig tid å fikse problemet. Så kan du evt kreve heving. 

 

Ved heving kan du kreve renter siden kjøpsdato. Selger kan kreve bruksfradrag, som ofte tilsvarer rentene. Dvs, du får tilbake kjøpesum. 

Lenke til kommentar

Nissan Connect fungerer fint på min bil, en Leaf Nordic 2016. Det var en periode den ikke fungerte fordi gratis-lisensen var utgått. Det var ingen tydelige feilmeldinger på hvorfor det ikke fungerte, men etter en, og bare en telefon til support så ordnet det seg raskt. Jeg fikk da en ny gratis lisens.

Jeg bruker dog appen My Leaf som er 3dje parts app laget av en danske. Mye mer praktisk hvis man bare skal starte fjernvarming for den er mye kjappere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 time siden):

Nissan Connect fungerer fint på min bil, en Leaf Nordic 2016. Det var en periode den ikke fungerte fordi gratis-lisensen var utgått. Det var ingen tydelige feilmeldinger på hvorfor det ikke fungerte, men etter en, og bare en telefon til support så ordnet det seg raskt. Jeg fikk da en ny gratis lisens.

Jeg bruker dog appen My Leaf som er 3dje parts app laget av en danske. Mye mer praktisk hvis man bare skal starte fjernvarming for den er mye kjappere.

Jeg vet at mange opplever at appen ikke fungerer i perioder. Hos meg er det ikke det som er problemet. Jeg får feilmelding før jeg får etablerert/oppretter bilen med vin-nummer i appen. Ingen apper (heller ikke tredjeparts-apper) fungerer derfor. I tillegg har de bedt meg teste med flere ulike brukere (jeg har teste med så mange som 4 ulike brukere/eposter). Det har så langt resultert i at jeg nå ikke engang får logget på hverken app eller You+Nissan. Jeg har også gitt ifra meg brukernavn+passord og telefon til forhandler.. de har vert i kontakt med Nissan.. men prøvd og ikke kommet videre. Nå ser jeg ikke noe annet valg enn å hevet kjøpet. Jeg er ikke interessert i denne bilen når ikke alt virker. Jeg har "topputgaven" av Tekna.
 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (2 timer siden):

Du kan søke etter tidligere saker på hos forbrukerklageutvaget. Kanskje det finnes lignende saker der. 

 

Det sagt, både å sjekke batteri og forvarming er jo viktige funksjoner. For å heve kjøpet må det du mangler være "ikke uvesentlig". Jeg vil påstå at disse funksjonene er "ikke uvesentlig", og at du kan kreve heving. I motsatt fall har du uansett krav på erstatning. 

 

Uansett, du må reklamere på bilen først, om du ikke har gjort det. Så må forhandler ha rimelig tid å fikse problemet. Så kan du evt kreve heving. 

 

Ved heving kan du kreve renter siden kjøpsdato. Selger kan kreve bruksfradrag, som ofte tilsvarer rentene. Dvs, du får tilbake kjøpesum. 

Ok, så jeg burde ha reklamert med en gang? Takk for info... da skal jeg få gjort det snarest.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, LarsenNis said:

Ok, så jeg burde ha reklamert med en gang? Takk for info... da skal jeg få gjort det snarest.

Jupp. Jeg er usikker på om klaging og veldig lang ventetid gjør at du kan kreve framskynding av reklamasjonen, jeg tror forbrukerrådet kan svare bedre på det. Eller om evt klagen din kanskje kan regnes som en reklamasjon? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

App-funksjon kan ha vært en avgjørende grunn for kjøper for å kjøpe akkurat denne bilen, og akkurat dette merket. Man må forvente at slikt virker. Nissan har hatt tid nok til å utbedre feilen så her mener jeg heving av kjøp er veien å gå.

Så vidt meg bekjent er det flere bilmerker som sliter. Man kan alltids høre med forbrukerrådet om det er flere klager på dette og om noen av dem er behandlet. Personlig ville jeg hatt svært liten tålmodighet i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Da har jeg utformet et skriv, dokumentert all epost-, sms- og telefonkorrespondanse med forhandler og Nissan siste 5 mnd,  samt lagt ved en detaljert beskrivelse av feilen.

Totalt ble det 30 vedlegg med utskrift av eposter, feilmeldinger og div.

Jeg skal holde dere oppdatert på fremgang i saken

 

Endret av LarsenNis
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke kommet stort lenger her.. forhandler prøver på nytt å rette opp i feilen.
Jeg har altså vert hele 5 måneder uten tilgang til hverken Nissan Connect og You+Nissan. Altså hele vinteren.

Hvilke rettigheter har jeg? Hva kan jeg gjøre? Takknemlig for all hjelp.
Hvem kan jeg evt kontakt for videre hjelp? Naf? mitt forsikringsselskap?


I løpet av disse 5 månedene har nybilprisen sunket med 46.000.. ganske fortvilende.
Om jeg hadde solgt bilen nå (forutsatt at de får rettet opp i feilen med tilgang til app og you+nissa) så taper jeg trolig 70.000

Endret av LarsenNis
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...