Gå til innhold

Bytte bransje og fagfelt, hvor begynner man?


Anbefalte innlegg

Jeg er en 33-årig sivilingeniør som per dags dato jobber i byggebransjen. Jeg har tidligere jobbet 5 år i oljebransjen og nå 3.5 år i byggebransjen hvor jeg jobber som rådgivende ingeniør innenfor et fagfelt. Erfaringen min består i hovedsak av rådgivning, men også oppdragsledelse og anleggsledelse.

Jeg har alltid vært veldig interessert i data og har gått med en drøm lenge om å jobbe med dette. Jeg fungerer som familiens data og mobilhjelp samt kontorets IT-hjelp. Dette egentlig bare pga interessen jeg har hatt og derfor den kunnskapen jeg har tilegnet meg over mange års bruk. Det er likevel ikke IT-hjelp jeg ønsker å jobbe med, men det som ligger bak IT-systemene, gjerne programmering i en eller annen form. Jeg ønsker å kombinere dette i en eller annen grad med den kompetansen jeg har tilegnet meg de siste 8.5 årene og prøve å skape noe eget eller være et ledd i et firma som driver med dette. Jeg har flere idéer på hva det kan være, men mangler kunnskapen til å utføre det. Jeg lærte meg grunnleggende C# for noen år siden og fikk en helt ny glød av å sitte med programmering og lage enkle programmer. Tidsklemma er reell og man velger fort bort å sitte med tutorials hver eneste kveld når man har nytt hus og barn og kanskje ikke alltid 100% motivert pga dette.

Nå er jeg hvertfall 100% motivert til å gjøre noe med dette (har fortsatt hus og barn), men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Universitetet tilbyr ikke å ta en bachelor på deltid og jeg har ikke mulig å bli fulltidsstudent pga økonomiske forpliktelser. Alt jeg har lært har vært selvlært etter skoletid/jobb og ser for meg at dette blir veien å gå. Jeg har sett for meg at det å lære seg et programmeringsspråk vil være et naturlig startpunkt, da dette vil avsløre om jeg har disiplin nok og evne til å gå denne veien. Jeg har som sagt grunnleggende kunnskaper innenfor C#, men har tenkt om jeg skal prøve meg på Java eller Python. Jeg ser for meg at underveis vil det dukke opp nye veier og forhåpentligvis vil jeg klare å lage noe som til slutt blir en portfolio av programmer/apper. Dette vil da evt. gjøre meg attraktiv hos en arbeidsgiver eller at jeg selv har klart å lage min egen arbeidsplass.

Det er hvertfall slik jeg har tenkt veien videre kan være. Er det noen her inne som er selvlærte evt. andre, som kan gi meg noen råd på hva jeg bør gjøre for å komme i gang? Er jeg på rett spor eller bør jeg gå for en annen fremgangsmåte? Å studere fulltid er som sagt uaktuelt. Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
snakedoctor skrev (19 minutter siden):

Det er likevel ikke IT-hjelp jeg ønsker å jobbe med, men det som ligger bak IT-systemene, gjerne programmering i en eller annen form. Jeg ønsker å kombinere dette i en eller annen grad med den kompetansen jeg har tilegnet meg de siste 8.5 årene og prøve å skape noe eget eller være et ledd i et firma som driver med dette. Jeg har flere idéer på hva det kan være, men mangler kunnskapen til å utføre det.

Hvis du klarer å konkretisere dette for å finne din egen nisje, og det lar seg forsvare økonomisk, så vil alt det andre mer eller mindre falle på plass av seg selv. C# o.s.v. er bare verktøy. Og hvilke verktøy du trenger kommer  helt an på jobben som skal gjøres.

Endret av nightowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
d1cte skrev (4 minutter siden):

Uit har Dataingeniør nettstudier så det er mulig å ta fag kveldstid/enkeltemner. NTNU har også enkeltemner som nettstudier. Finnes sikkert flere. 

Når vedkommende allerede er siving trengs ikke dette. Informatikkemner ville eventuelt vært nok. TS kan tilegne seg dette stoffet på egenhånd.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (23 minutter siden):

Når vedkommende allerede er siving trengs ikke dette. Informatikkemner ville eventuelt vært nok. TS kan tilegne seg dette stoffet på egenhånd.

Nå tenkte jeg ikke at han skulle ta en helt grad da, kun enkeltemner, og selv om han har siving i annet fagområde kan det være greit å ta emner innen informatikk. 

Lenke til kommentar

Ettersom at du har ingeniørutdanning i botn så treng du berre 90 studiepoeng inkludert bacheloroppgåva for å ta ei bachelorgrad som dataingeniør. Har ikkje sjekka opp utdanningstilbodet for deltid med reknar med at det burde være oppnåeleg å ta eit og eit fag enten på kveldstid eller kanskje også ved å avspassere nokre timar i arbeidstida om høgskulen/universitetet ligg i same by.

Det andre alternativet som krever mindre innsats men som er meir usikkert er å berre starte å søke på jobbar som du vil ha. Sjølv om du ikkje har akkurat den utdanninga som dei fleste IT-arbeidsigivarar ser etter, så har du ei solid teknisk utdanning og erfaring med næringslivets behov for programvare og support. At du har mastergrad er også eit bevis på at du er i stand til å lære på høgt teknisk nivå, så om du klarer å overbevise ein arbeidsgiver til å satse på deg så har du dokumentasjon på at du vil klare å henge med i svingane på eventuell internopplæring eller kursing som du blir sendt på.

Ingeniørutdanninga er nok fyrst og fremst eit bevis på å at du har teknisk kompetanse, det er mange reine dataingeniørar også som i det daglege berre brukar ein veldig liten del av den formelle utdanninga. For dei fleste arbeidstakarar så er nok nærmare 90% av jobben basert på å følge interne rutiner og kursing. Ingeniørgraden er ofte berre inngangsbilletten til å få innpass.

 

Det å være sjølvlært med ei solid formell utdanning som grunnlag er ikkje eit dårleg utgangspunkt. Det er nok mykje tyngre å kome rett ut frå ungdomsskule eller vgs med berre ei portefølge på sjølvlærte prosjekt og inga utdanning å vise til.

Lenke til kommentar

Takk for tips folkens. Definitivt interessant å se på hva som tilbys som nettstudier hos de forskjellige opplæringsinstitusjonene rundt omkring. @The Avatar Skal undersøke dette med å ta en bachelorgrad med redusert studiepoeng, takk for tipset.

Jeg kjenner på at jeg har veldig lyst å få litt mer formell kompetanse, men så er jeg også veldig gira på å bare hive meg i det, bruke feks Udemy (Som jeg har brukt før) og lære meg et språk og se hvordan det går. Har noen råd på hva jeg burde starte med? Har forstått det slik at Python er "in" nå for tiden, men at Java er språket som er mest brukt?

Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

Hvis du klarer å konkretisere dette for å finne din egen nisje, og det lar seg forsvare økonomisk, så vil alt det andre mer eller mindre falle på plass av seg selv. C# o.s.v. er bare verktøy. Og hvilke verktøy du trenger kommer  helt an på jobben som skal gjøres.

Jepp, helt enig. Jeg ønsker å lære meg verktøyene slik at jeg får mulighet til å starte. Jeg har noen idéer i hodet som jeg ikke har sjans til å gjøre noe med før jeg forhåpentligvis har lært meg verktøyene. Jeg kunne sikkert alliert meg med noen i et startup-miljø og presentert det jeg ønsker å lage, men driven bak dette kommer fra at jeg ønsker å gjøre noe selv.

Hvis dette ikke fungerer, ønsker jeg gjerne å få muligheten i IT-selskap som driver med systemutvikling og programvareutvikling, men det er kanskje her jeg er mest usikker på hva en arbeidsgiver ville krevd i form av kompetanse/utdannelse.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

Å lære mange verktøy er tidkrevende. Det kan ta 10 år før du føler reell mestringsfølelse. Det blir som å måtte jobbe 10 år som snekker, før du så påbegynner arbeidet med å bygge eget hus.

Ja, det er det. Men det er en start og så vil man videreutvikle seg enda mer hvis man får sjansen til å jobbe med dette fulltid. Spørsmålet er bare hvor mye tid det er nødvendig å bruke på dette før man blir attraktiv hos en arbeidsgiver, hvis det er den veien det går.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...