Gå til innhold

Bytte bransje og fagfelt, hvor begynner man?


Anbefalte innlegg

Jeg er en 33-årig sivilingeniør som per dags dato jobber i byggebransjen. Jeg har tidligere jobbet 5 år i oljebransjen og nå 3.5 år i byggebransjen hvor jeg jobber som rådgivende ingeniør innenfor et fagfelt. Erfaringen min består i hovedsak av rådgivning, men også oppdragsledelse og anleggsledelse.

Jeg har alltid vært veldig interessert i data og har gått med en drøm lenge om å jobbe med dette. Jeg fungerer som familiens data og mobilhjelp samt kontorets IT-hjelp. Dette egentlig bare pga interessen jeg har hatt og derfor den kunnskapen jeg har tilegnet meg over mange års bruk. Det er likevel ikke IT-hjelp jeg ønsker å jobbe med, men det som ligger bak IT-systemene, gjerne programmering i en eller annen form. Jeg ønsker å kombinere dette i en eller annen grad med den kompetansen jeg har tilegnet meg de siste 8.5 årene og prøve å skape noe eget eller være et ledd i et firma som driver med dette. Jeg har flere idéer på hva det kan være, men mangler kunnskapen til å utføre det. Jeg lærte meg grunnleggende C# for noen år siden og fikk en helt ny glød av å sitte med programmering og lage enkle programmer. Tidsklemma er reell og man velger fort bort å sitte med tutorials hver eneste kveld når man har nytt hus og barn og kanskje ikke alltid 100% motivert pga dette.