Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen fordeler med å bli diagnostisert med ADHD?


Gjest 515d0...2f6

Anbefalte innlegg

Gjest 515d0...2f6

Jeg er 28 år og har egentlig i flere år mistenkt at jeg har ADHD.

Oppfyller så og si nesten hvert symptom på lista som;

- Dårlig å fokusere og blir lett distrahert

- Humørsvingninger

- Dårlig hukommelse

- Er ofte enten veldig glad eller veldig deprimert

- Rastløs og klarer ikke holde kroppen i ro over tid. Må bevege på armer eller føtter.

- Indre uro

- Spenningssøkende adferd

- Sover dårlig og våkner mye iløpet av ei natt.

I tillegg har jeg ting som "rytmisk bevegelsessyndrom" der jeg må vugge meg selv i søvn.

Har også blitt fortalt om raseriutbrudd jeg har hatt som liten uten at jeg selv har ansett det som unormalt (før nå).

Kan også fyre meg opp ganske heftig, veldig lett. Er også utrolig sta.

 

Så er spørsmålet; Fins det noen goder jeg kan få av å ha en ADHD-diagnose? Har man noen fordeler med tanke på stønader eller andre rettigheter? Har ikke orket å dratt tidligere til legen fordi jeg ikke har sett vitsen. Men om man har flere rettigheter kan det fort bli interessant å bruke noen kroner hos lege for å få stilt diagnosen.

Anonymous poster hash: 515d0...2f6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se  "goder i samfunnet" med å få diagnosen som voksen. Det bør da ikke være avgjørende heller. Hvis det ikke påvirker sosiale ferdigheter og evne til å få til ting for deg selv eller i forhold, så er vel ikke diagnose og hjelp et behov?

Rettigheter er mest  ved utdanning, som noe tilpasning til å få lært og utført studie/skole.

ADHD er et bredt spekter, fra moderat til sterkt. Det settes ikke bare ved en legetime eller to. Det kan være noe annet også.

Mange både med og uten medisiner får kunnskap og lærdom om å håndtere sin ADHD for bedre livskvalitet. Medikamenter er ofte en bit, ADHD er oftest ikke konstant lik hele livet. Personlighetstrekk er også en stor del, ikke alt kan legges på ADHD. For noen kan ADHD ha bidratt til en del negative situasjoner som forsterker pessimisme og "bitterhet".

ADHD er det nok info om på seriøse helsesider.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder alle søknader til NAV, så utløser ikke ADHD-diagnosen i seg selv noen rettigheter, det er derfor svært viktig å beskrive behovet for hjelp i hverdagen og hva som er de daglige utfordringene. Dersom du synes det er vanskelig å søke på egenhånd, lurer på hva du kan ha krav på, eller trenger hjelp til å påklage for eksempel et avslag, går det an å kontakte Pasient og brukerombudet. Hvert fylke har eget ombud og de skal gi veiledning og hjelp i helserelaterte spørsmål, for mer informasjon se her:
https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet

Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 minutter siden):

Mer ulemper, da det vil ta årevis i systemet før de finner ut noe konkret, så med mindre diagnosen er viktig for deg så er det best å bare hoppe over den og heller gå for det som virkelig plager deg, f.eks dårlig søvn

Jeg er enig der. 

PS:  Jeg har et konkret tips til deg trådstarter angående søvn:  Kuledyne. Det er verdt å prøve ut. Får du nok kvalitetssøvn, tror jeg det får ringvirkninger i forhold til andre symptomer som du merker; vi vet jo at søvn påvirker humør og hukommelse.  De dynene er ikke særlig billige dessverre, men jeg mener at det skal gå an å prøve ut en slik dyne i en viss periode mot et depositum som tilbakebetales om du finner ut at det ikke hjalp noe for deg.  

Lenke til kommentar
Szeth skrev (23 timer siden):

Når det gjelder alle søknader til NAV, så utløser ikke ADHD-diagnosen i seg selv noen rettigheter, det er derfor svært viktig å beskrive behovet for hjelp i hverdagen og hva som er de daglige utfordringene. Dersom du synes det er vanskelig å søke på egenhånd, lurer på hva du kan ha krav på, eller trenger hjelp til å påklage for eksempel et avslag, går det an å kontakte Pasient og brukerombudet. Hvert fylke har eget ombud og de skal gi veiledning og hjelp i helserelaterte spørsmål, for mer informasjon se her:
https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet

Det er viktig å huske på at Pasient- og brukerombudet ikke kan bistå i saker rettet mot NAV.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det beste med å få en diagnose er å gi svar på en del ubesvarte spørsmål i livet og noe å forholde seg til. Dersom man har et adfærdsmønster som kan forklares ved en diagnose, vil man lettere kunne forstå, akseptere og forholde seg til dette på fremover. Fordelene med å ha en ADHD-diagnose handler om at en person som har denne tilstanden skal få det bedre i samfunnet, fordi diagnosen bærer med seg litt ballast som må avlastes. Hvis man IKKE har denne diagnosen, så har man nok heller ikke behov for de fordelene som samfunnet har lagt opp til. Derimot finnes det langt flere diagnoser enn ADHD som også kan forklare en del personlighetstrekk og adfærd. Noen har behov for å få denne diagnosen hvis de faktisk har det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Cerent skrev (1 time siden):

Hva har det med saken å gjøre egentlig?

Jeg tror han bare påpeker at de som har ADHD, store smerter, eller annen uheldig sykdom trenger faktisk medisiner og tenker ikke på fordeler som kommer når de får diagnosen.
Fokuset i tråden er ikke selve diagnosen, men utnyttelse av den. Ikke noe ulovlig med det.

Lenke til kommentar
Gjest 515d0...2f6 skrev (På 14.1.2020 den 0.21):

goder jeg kan få

 

Gjest 515d0...2f6 skrev (På 14.1.2020 den 0.21):

stønader eller andre rettigheter

 

Gjest 515d0...2f6 skrev (På 14.1.2020 den 0.21):

ikke orket å dratt tidligere til legen

Han gir jo faen i diagnosen eller om det er en lidelse, kun utnyttelse. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kommer ingen videre vei i denne tråden.

Kort sagt så er det ingen økonomisk gevinst å hente fra samfunnet kun ved å få diagnosen ADHD. Vel og merke når man ønsker å fortsette sin hverdag akkurat som før, uten å endre noe som helst for å oppnå en annerledes hverdag.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker at det ble lett å holde en normal døgnrytme da jeg testet ut Concerta. Du våkner liksom skikkelig når du starter dagen med litt meth, og når kvelden kommer er du trøtt. Men det hjalp ikke på så mye annet, så jeg sluttet. Enkelte mente jeg ble grinete av det også.

Men det skal sies at mange som egentlig burde hatt en asperger/høyt fungerende autisme eller hva som nå er foretrukket-diagnose, først blir feildiagnostisert med ADHD. Ikke så rart, siden sistnevnte er en diagnose legemiddelprodusentene tjener penger på, samtidig som den som nevnt ikke i utgangspunktet gir rettigheter. Har man asperger vil man derimot få innvilget ung ufør hvis man søker, og det finnes ingen medisiner mot det. Derfor prøver systemet ADHD først hvis det ikke er helt åpenbart feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...