Gå til innhold

Er det mulig å få boliglån på 3.500.000 kr?


Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg har en årsinntekt på 550.000 kr brutto. Men har ingenting i egenkapital, har 5000 kr på konto nå.

Har sett på ett hus til 3.500.000 kr.

 

Har hørt at man kan søke fullt lån hos Husbanken, slik at de står for egenandelen og selve boliglånet? Stemmer dette?

Eller må jeg spare i flere år for å oppnå egenkapitalen jeg trenger?

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huslån på 3.5 blir vel noe sånt som 16-18k i måneden bare i renter og avdrag på 25 år. I tillegg kommer jo alt annet, strøm, forsikringer, kommunale avgifter, eventuelt husleie, bilforsikring/bensin osv osv og du snuser på 20-25k bare i faste utgifter hver måned. I tillegg så skal du spise og faktisk prøve å leve et ok liv også. Og med en inntekt på 550 000,- i året (før skatt) så syns jeg dette er knapt. Svært knapt. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kikket på noe til 2,5mill ca, da lever du bedre og du får sove om natta. For all del, du tjener ikke dårlig, ikke det jeg sier, men 3,5 mill alene på akkurat denne inntekten uten egenkapital syns jeg var litt i grenseland

Men det er bare min mening. Lykke til, håper du finner boligdrømmen :)

Lenke til kommentar

Har ikke hørt om det, men de vil jo tjene penger, så kanskje det er mulig.

Jeg vet ikke om det er mulig, men er det mulig å ta opp kredittkortgjeld på 1 million eller hvor mye du måtte trenge for å få 4.5 millioner i lån, kjøpe huset til 3.5 mill, dermed betale tilbake kredittkortgjelda, og så sitte igjen med 3.5 mill i gjeld til banken? Du må kanskje betale renter på 1 million i kredittgjeld et par måneder, som kanskje blir noen titusener, men du får i hvert fall huset ditt.

Kanskje du kjenner noen som kan være kausjonist eller låne deg penger til egenkapital.

Kanskje investorer, å låne bort 500 000 - 1 000 000 og få tilbake 5% ekstra er vel ikke så galt?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for noe mye billigere og mens du nedbetaler det sparer du opp til "det neste" langsiktig. Finnes mange fine andelsleiligheter som du lett kan betjene, så slipper du å leie i mellomtiden. Med 5000 på konto kan det bety at du kanskje kan bli bedre på sparing, som du vet bør du fylle årlig BSU (Går ut ifra at du er singel og ikke eier bolig fra før). 

Som noen andre sa, ikke ta deg vann over hodet ved å kjøpe noe som gir deg lite å rutte med hver mnd, det vil alltid oppstå ekstra kostnader og man skal ha det godt. 

Lenke til kommentar
Gjest aef5c...650
Adrax skrev (9 timer siden):

Jeg har en årsinntekt på 550.000 kr brutto. Men har ingenting i egenkapital, har 5000 kr på konto nå.

Har sett på ett hus til 3.500.000 kr.

 

Har hørt at man kan søke fullt lån hos Husbanken, slik at de står for egenandelen og selve boliglånet? Stemmer dette?

Eller må jeg spare i flere år for å oppnå egenkapitalen jeg trenger?

Dette kan jeg garantere deg at du ikke vil klare å betjene med mindre huset har en leilighet som kan leies ut for 8000kr i måneden + strøm. Du vil slite i mange måneder og til slutt vil økonomien din knele.

Jeg har 150k mer i året enn deg i lønn og jeg ville slitt med å betjene et så stort lån. Vil virkelig anbefale deg maks 4x årslønn i lån, altså 2,2 millioner. Da vil du kunne klare å leve litt. Du skal tross alt ha tøy, mat, drivstoff med mer, samt råd til å gå på kino med ei venninne og ta noen pils med kamerater. Mat bruker de sparsommelige rundt 3000kr i måneden på når de bor alene. Og så kommer tiden når du trenger en ny TV, en ny datamaskin/laptop, kanskje du vil kjøpe et kamera til ferien du skal ta deg råd til etc. Det er ikke for å ødelegge drømmen din, men jeg kan love på tro og ære at du vil bli ruinert med et så stort lån.

Anonymous poster hash: aef5c...650

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å kjøpe hus i dag. 

45H4c_So8bZ2ZTluHrbpCwXZhacI5Gkf_AtJGfCz

Jeg ville bare ventet på det enorme krakket.
Dette er ikke bærekraftig.

Det du kan gjøre er å spare noen titusener mot sommeren etter beste evne. Så fort du snubler over feriepenger + skattepenger så har du jævlig kjapt over 100k. Få litt kausjonhjelp på toppen her så har du en grei leilighet til 1.5 mill. Bo der, betal ned mye, puss opp, få deg kjæreste så dere har to inntekter, spar og selg så har du noe til 3.5 i løpet av kanskje 2-4 år.

Endret av djgudleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen seriøse banker vil gi deg et slikt lån fordi Boliglånsforskriften §4 har en øvre grense for samlet gjeld på 5 ganger inntekt.

En klassisk forglemmelse når man sitter å regner på mulig boliglån er å ta høyde for potensiell renteøkning. Husbanken opererer eksempelvis med 6.25% kalkulasjonsrente. Ordinære banker ligger gjerne både ett og to prosentpoeng høyere.

Endret av det
Fjernet et ord for mye.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, djgudleif said:

Det er ikke mulig å kjøpe hus i dag. 

45H4c_So8bZ2ZTluHrbpCwXZhacI5Gkf_AtJGfCz

 

Joda, det er mulig. Men det krever at man har spart opp endel penger i forkant. Og livet blir fort litt lettere hvis man får seg kjæreste (som konverteres over til samboer). Plutselig har man 1mill i samlet husholdningsinntekt, og et godt budsjett å shoppe hus for. 

Men skjønner ikke helt den "sykepleierindeksen" og alle de andre "tullete" grafene som illustrerer at enslige middellønna folk ikke kan kjøpe seg egen boenhet i Norges dyreste by. Syns det er rimelig opplagt at husstander som består av én middels inntekt ikke kan kjøpe egen bolig i den dyreste byen i landet. 

Når det er sagt er det veldig optimistisk å drømme om bolig til 3,5mill med kun 500k i inntekt og null i EK. Her trengs både samboer og kausjonist for å få det til å gå opp. Alternativt en kausjonist og en utleiedel i boenheten. 

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (2 timer siden):

Det er ikke mulig å kjøpe hus i dag. 

45H4c_So8bZ2ZTluHrbpCwXZhacI5Gkf_AtJGfCz

Jeg ville bare ventet på det enorme krakket.
Dette er ikke bærekraftig.

Det du kan gjøre er å spare noen titusener mot sommeren etter beste evne. Så fort du snubler over feriepenger + skattepenger så har du jævlig kjapt over 100k. Få litt kausjonhjelp på toppen her så har du en grei leilighet til 1.5 mill. Bo der, betal ned mye, puss opp, få deg kjæreste så dere har to inntekter, spar og selg så har du noe til 3.5 i løpet av kanskje 2-4 år.

For noen rare greier, isolert sett ser en på prisutvikling på 50kvm bolig i Oslo og sammenligner med snittlønn i HELE Norge? ?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Adrax skrev (20 timer siden):

Jeg har en årsinntekt på 550.000 kr brutto. Men har ingenting i egenkapital, har 5000 kr på konto nå.

Har sett på ett hus til 3.500.000 kr.

 

Har hørt at man kan søke fullt lån hos Husbanken, slik at de står for egenandelen og selve boliglånet? Stemmer dette?

Eller må jeg spare i flere år for å oppnå egenkapitalen jeg trenger?

Du må nok spare. Men med den lønna burde det være mulig å legge av greit med penger hver måned. Med mindre du har forsørgeransvar eller andre drivere for forbruk og utgifter. 

 

Har du veldig god jobb med stor sannsynlighet for hyppige bonuser, lønnsforhøyelser og lignende kan det hende du får napp hos noen. Du må bare ta en runde i alle bankene å høre. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...