Gå til innhold

Er det mulig å få boliglån på 3.500.000 kr?


Adrax

Anbefalte innlegg

Forslår at du (TS) "later" som om du har et huslån i ett til to års tid først for å se hvor mye lån du eventuelt kan betjene. Da får du føle litt på det, samt forstått litt at pengene du sitter igjen med er det du har igjen til de andre tingene du trenger. Strekker det ikke til, så veit du hva det betyr. Forslår at du begynner med å sette av 15 000,- per mnd og later som at det er lån+strøm. Legg gjerne til 3000,- i eventuell husleie som du gjerne må betale ellers i en leilighet i et sameie i bynære strøk.

Det gjelder å være strukturert når man gjør dette, men når man har huslån så har man ikke noe valg, da forsvinner pengene fra konto uansett, med mindre du velger å misligholde lånet (det vil du ikke). På den andre siden av dette så kan du tenke at 18k i måneden i to år er 430k, så da er du plutselig nærmere å ha egenkapital også (kanskje enda mer om du setter det i et ålreit fond) ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 45 000,- å rutte med hver måned, så bør det ikke være noe problem å betjene et lån på 3.5 mill. med dagens rente.

Problemet er nok heller at det blir vanskelig å få et slikt lån uten en krone i egenkapital, særlig dersom du har hatt såpass høy inntekt en stund, men ikke har spart noe som helst.

Det er normalt slik at man må ha minst 15% i egenkapital, dette er vel nå vedtatt i forskrift, så du må nok uansett hoste opp rundt en halv million selv.

Startlån fra Husbanken er generelt avsatt til de som ikke kan få lån i vanlig bank, eller ikke har mulighet til å spare, altså lavtlønnede og vanskeligstilte, noe du ikke er.

Du bør også tenkte på at rentenivået kan øke, det er særdeles lave renter nå i forhold til historisk rentenivå.
Skulle du for eksempel låne 3 mill, så må du med dagens rente betale omtrent 15 000,- i avdrag og renter hver måned, men går renten opp til 8-9 prosent, så må du betale 25 000,- i stedet, noe som likevel burde være mulig med din inntekt.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):

Med 45 000,- å rutte med hver måned, så bør det ikke være noe problem å betjene et lån på 3.5 mill. med dagens rente.

Problemet er nok heller at det blir vanskelig å få et slikt lån uten en krone i egenkapital, særlig dersom du har hatt såpass høy inntekt en stund, men ikke har spart noe som helst.

Det er normalt slik at man må ha minst 15% i egenkapital, dette er vel nå vedtatt i forskrift, så du må nok uansett hoste opp rundt en halv million selv.

Startlån fra Husbanken er generelt avsatt til de som ikke kan få lån i vanlig bank, eller ikke har mulighet til å spare, altså lavtlønnede og vanskeligstilte, noe du ikke er.

Du bør også tenkte på at rentenivået kan øke, det er særdeles lave renter nå i forhold til historisk rentenivå.
Skulle du for eksempel låne 3 mill, så må du med dagens rente betale omtrent 15 000,- i avdrag og renter hver måned, men går renten opp til 8-9 prosent, så må du betale 25 000,- i stedet, noe som likevel burde være mulig med din inntekt.

45000? Med skatt og uten særlig med renter(går ut i fra at han ikke har lån i dag) er det vell knappe 30 000. 

 

Og du glemmer 5x brutto inntekt. Dette er også ett krav i dag. Og det har blitt vurdert 4x.

 

Det er altså helt urealistisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Dette er før skatt. TS skriver at han/hun tjener 550k årlig - brutto

Jaja, trodde det var netto, blingset litt, hva man tjener brutto er helt irrelevant for betjening av boliglån.

550k brutto er neppe nok til å betjene et lån på 3.5 mill. selv med en halv mill. i egenkapital, går rentene opp noe går det rett til helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):

Jaja, trodde det var netto, blingset litt, hva man tjener brutto er helt irrelevant for betjening av boliglån.

550k brutto er neppe nok til å betjene et lån på 3.5 mill. selv med en halv mill. i egenkapital, går rentene opp noe går det rett til helvete.

Nei brutto er helt vesentlig når en snakker om boliglån da en maks kan ha 5x bruttolønn i lån. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei brutto er helt vesentlig når en snakker om boliglån da en maks kan ha 5x bruttolønn i lån. 

Ja, selvfølgelig, men hva man har råd til å betjene kommer an på nettoinntekten.

Det er irrelevant om man tjener 1 mill. brutto dersom man betaler svært høy skatt, har utleggstrekk å sitter igjen med 8874,- netto osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):

Ja, selvfølgelig, men hva man har råd til å betjene kommer an på nettoinntekten.

Det er irrelevant om man tjener 1 mill. brutto dersom man betaler svært høy skatt, har utleggstrekk å sitter igjen med 8874,- netto osv.

Netto vill jo endre seg i det en inngår låneavtalen også. Det er absolutt enklest å forholde seg til brutto inntekt. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Netto vill jo endre seg i det en inngår låneavtalen også. Det er absolutt enklest å forholde seg til brutto inntekt. 

Du kan anta at banken forstår at nettoinntekt endrer seg ved låneopptak, men at de likevel tar høyde for andre utgifter, som pålagte trekk, annen gjeld osv. Bare barnebidrag, dersom man betaler slikt, kan beløpe seg til forholdsvis mange tusen per måned.

Uansett er det jo helt klart at trådstarter ikke får et lån på 3.5 mill. både fordi inntekten er for lav i henhold til forskrift, og fordi det ikke er forsvarlig ved renteøkning, og mangel på 15% egenkapital.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9a15d...567
On 12/6/2019 at 3:16 AM, Adrax said:

Er blitt sykemeldt i 4 mnd pga. arbeidsskade. 

(...)

Bedriften er liten og sjefen tillater at vi kan jobbe mye overtid om vi vil, sålenge vi ikke overstiger 200 timer per måned. (...)

Jeg har jobbet 200 timer hver måned siden Mai i år. (...)

  

On 12/26/2019 at 2:53 AM, Adrax said:

Sitter med 900.000 kr i gjeld hos Lindorf. Dette er en erstatning ved dom, som tilsier at jeg ikke får gjeldsordning hvor jeg netbetaler så så mye i x antall år og får resterende sum slettet. (...)

Jeg klarer bare betale 4000 kr i mnd på dette etter at husleie og mat er betalt, likevel ser jeg at gjelden økes hver måned pga. den høye renten. Familie kan ikke hjelpe og jeg får ikke lån hos banker for å refinansiere til en lavere rente. Har heller ikke hus eller eiendeler å selge.

 

On 12/26/2019 at 6:35 PM, Adrax said:

Igjen, det er ingen måte for meg å få tak i mer penger på. Tro meg. Mine nærmeste sliter med gjeld selv og har ingen mulighet for å ta opp lån, eller hjelpe meg økonomisk ved å selge sine egne eiendeler. Og jeg lever allerede på absolutt minimum av mat, klær, nødvendige husholdningsartikler etc. Jeg klipper mitt eget hår fordi jeg ikke har råd til frisør. Jeg jobber på gulvet uten utdanning med 175 kr timen. Overtid er det nesten ingenting av så får ikke hentet noe der. (...)

Noen som kan rettlede meg til hvor jeg finner mer info om å bli konkurs i Latvia? 1 år i Latvia for å bli gjeldsfri høres overkommelig ut.

 

22 hours ago, Adrax said:

Jeg har en årsinntekt på 550.000 kr brutto. Men har ingenting i egenkapital, har 5000 kr på konto nå.

Har sett på ett hus til 3.500.000 kr.

 

Har hørt at man kan søke fullt lån hos Husbanken, slik at de står for egenandelen og selve boliglånet? Stemmer dette?

Eller må jeg spare i flere år for å oppnå egenkapitalen jeg trenger?

Det er smertefullt åpenbart at trådstarter ikke er i posisjon til å betjene mer gjeld enn han allerede har. Det kan her se ut som om planen er å ta opp et boliglån for å betale ned et annet lån...

Anonymous poster hash: 9a15d...567

Lenke til kommentar
Adrax skrev (23 timer siden):

Har hørt at man kan søke fullt lån hos Husbanken, slik at de står for egenandelen og selve boliglånet? Stemmer dette?

Du kan søke kommunen om støtte men du får ikkje det innvilga med mindre du har gode grunnar. Kva som er gode grunnar vil kunne variere frå kommune til kommune. 

Husbanklån er ei ordning som fyrst og fremst rettar seg mot dei som har problem med å skaffe seg ein eigna bustad. Er du eineforsørgar for 5 mindreårige barn slik at du må ha mange soverom og derfor må opp i 3,5 mill så kan få hjelp av husbanken. Er du 25 år og berre heller vil ha ny leiligheit til 3,5 mill enn å kjøpe eitroms til 1,5 mill så får du nok ikkje hjelp. 

Du vil også kunne få husbanklån dersom du trenger å handicaptilpasse bustaden, eller dersom du berre treng litt hjelp til å beholde eksisterande bustad. 

Du har ikkje lav nok inntekt til å havne i kategorien person med varig lav inntekt, så med mindre du har spesielle behov som gjer at du må opp i denne prisklassa så må du nok spare opp eigenkapital eller finne ein kausjonist. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (9 timer siden):

Du kan søke kommunen om støtte men du får ikkje det innvilga med mindre du har gode grunnar. Kva som er gode grunnar vil kunne variere frå kommune til kommune. 

Vi fikk startlån da vi hadde ei lita jente og var nyutdannet. Dessuten så er kommunen jeg bor i ekstra keen på at folk bosetter seg her. 

Så ble satt som vanskeligstilt (noe som også stemmer)

Lenke til kommentar
Gjest 9a15d...567 skrev (12 timer siden):

 Det er smertefullt åpenbart at trådstarter ikke er i posisjon til å betjene mer gjeld enn han allerede har. Det kan her se ut som om planen er å ta opp et boliglån for å betale ned et annet lån...

Anonymous poster hash: 9a15d...567

Godt utført detektivarbeid, her var det en del motstridende informasjon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (13 timer siden):

Med 45 000,- å rutte med hver måned, .......

45.000,-, hvor har du det fra? Med en brutto årslønn på 550.000,- så vil han normalt ha ca. 32.000,- å rutte med etter skatt. År nummer 2 etter en bolighandel vil dette øke litt på grunn av at rentekostnadene vil gi rett til litt skattefradrag. 

32.000,- - ca.18.000,- (betjening av lån) = 14.000,- å leve for hver måned. 

- ca. 2.500,- for strøm, internett og TV-signal.

- ca. 5.000,- for bil/transport.

- ca. 3.000,- for mat.

-ca. 1.500,- for forsikringer.

 

Det blir ikke mye igjen til forlystelser.

Lenke til kommentar
jon67 skrev (På 15.1.2020 den 10.12):

Som påpekt av andre ovenfor: Trådstarter har i en annen tråd nylig erklært seg å være "rævkjørt økonomisk" med 900 000 i erstatningskrav og langt lavere inntekt enn hva han oppgir i denne tråden. Det bør reageres på at han kaster bort andres tid på denne måten.

Ja, innlegget mangler helt klart en del vesentlige opplysninger.

 

 - 900.000 kr i gjeld hos Lindorf. Vurderer "personlig konkurs".

 - For tiden sykemeldt i 4 mnd pga. arbeidsskade.

 - Har jobbet på gulvet uten utdanning med 175 kr timen, har jobbet 200 timer hver måned siden Mai i år.

- Mangler nettverk som kan stille som kausjonist.

- 175,- per time * 2200 timer (normal arbeidsmengde) = Brutto årslønn 385.000,- (uten overtid og tillegg).

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...